2013-08-26, 00:11
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tron på makroevolutionen är en tro eftersom det inte finns bevis för den. Evolutionister tror på makroevolutionen, i dagligt tal evolutionsteorin.

Sluta nu.

Du vet mycket väl om att evolutionsteorin har en mängd med bevis.
Att du och din sekt är OVETENSKAPLIGA och inte accepterar bevisen är upp till dig/er.

Att du upprepar samma skit gör det inte sant. Förstår du det?

Leta upp de vetenskapliga bevisen för evolution. Där kan du börja försöka "debunka" bäst du vill.
Lycka till!
Citera
2013-08-26, 00:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Tron på makroevolutionen är en tro eftersom det inte finns bevis för den. Evolutionister tror på makroevolutionen, i dagligt tal evolutionsteorin.
Evolution är fakta, och dess teori, evolutionsteorin, är en av de mest väl underbyggda teorier som finns.
Citera
2013-08-26, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jag kan garantera att allt visar sig när vi väl dör.

Nja, nackdelen för oss ateister är ju att om vi har rätt, så kommer det inte "visa" sig för oss.

Citat:
Det är meningslös att bråka och försöka bevisa något här på jordelivet.

Pratar du enbart om teister nu eller?

Citat:
Det enda vi alla kan göra är att hoppas att livsvalen vi har gjort är rätt oavsett om vi ateister, kristna, muslimer, judar, idoldyrkare, avgudardyrkare eller what so ever.

Förstår nog inte vad du menar här riktigt.. Vad är rätt och fel egentligen? Tänk om det väntar en riktigt ond gud, som har velat att vi ska såra, mörda, och skada varandra så mycket som möjligt, och att det är det ultimata "rätta"?

Det enda jag hoppas på är att jag kommer göra bra val i framtiden (av det som jag värderar vara sant), men jag inser direkt att det inte är någon ultimat "sanning", för att jag inte tror att det finns någon.

TL;DR

Istället för att hoppas att det man gjort är rätt, hoppas istället att det du kommer göra komma vara rätt (för dig).
Citera
2013-08-26, 07:49
Medlem
Mindtumblrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Jag förstår att du blir upprörd över att andra är smartare än dig och att du blir frustrerad över att du inte kan förstå vad Gud innebär men det kommer nog att lossna när du blir äldre.
I annat fall brukar det finnas bra jobb för såna som dig på Samhall.

Titta på det lilla trängda trollet. Lite jobbigt när argumenten tar slut? Du har exakt noll och intet att hänvisa till i tråden annat än att "jag är sååå smart och jätteintelligent... och det är därför jag bara vet. Säger du emot mig är du dum!"

Jag är inte upprörd över att jag förstår att din tro är en snuttefilt och låtsaskompis för rädda och svagsinta människor som inte kan eller orkar ta till sig kunskap. Jag är däremot upprörd över att denna skara, som du så tydligt är en del av, utgör en kvarnsten runt halsen på mänskligheten och vår sanna potential.

Håll du ett krampaktigt tag om din snuttefilt och läs för all del inga böcker. Det hade ju kunnat ta dig ur din lilla bubbla.
Citera
2013-08-26, 08:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja du svarade, men inte på mina frågor.
Jodå, det gjorde jag visst.

Citat:
Jag omformulerar mina frågor: Varför kan tigrar och lejon få avkomma, men inte katt och hund, varför finns denna spärr? När sker denna spärr när en art förvandlas till en annan art?
Tigrar och Lejon har en närmare gemensam förfader. Katter och hundars gemensamma förfader ligger längre tillbaks i carnivora-trädet och därför är deras genetiska information inte kompatibel.
Denna "spärr" som inte är en spärr utan en inkompabilitet har ingenting med en arts egna utveckling eller evolution att göra. Det är ju du som påstår att det inte finns något sådant som makroevolution.

Citat:
Jag menar att det är denna spärr som gör det omöjligt för en art att bli en annan art.
Så för att olika arter har olika genetisk information kan en art inte förändra sin egna genetiska uppbyggnad? Hur är dessa två saker ihopkopplade enligt dig? Jag tror att du bara hittar på.

Citat:
Om ni evolutionister menar att det inte finns en sådan spärr(när det bevisligen finns med t.ex. katt och hund) så måste ni kunna bevisa detta.
DU påstår att det finns något sådant som mikro och makro-evolution, du påstår att en art inte kan bli en annan. Det är DU som ska bevisa att en spärr finns. Sluta jonglera med bevisbördan. Det är som att påstå att en ateist ska bevisa att din ofalsifierbara gud inte finns. Löjligt.

Citat:
Jo det har det, ni är inte biologer, men däremot är ni evolutionister eftersom ni tror på sagan om makroevolution.
Ok, om vi ska hitta på ord så kan jag kalla dig en dumhuvudist.

Citat:
Nu kom den trevliga ateisten/evolutionisten fram igen.
Gör du dumma saker får du stå för det. Det är inte jag som är elak.

Citat:
Du är själv dryg och otrevlig, så du kan gott göra vad du vill, eller i det här fallet inte göra någonting, inte svara på frågor, för mig kvittar det. För mig visar det bara hur illa det är ställt.
Fast jag kontrade ju bara i samma post var jag påstod att du var dryg, eller hur? Så det är ingen ursäkt för att du var dryg i posten innan det.
Vad som är illa ställt är hur du ad-hocar dina argument för att rättfärdiga din orättfärdigade särställning var du försöker jämställa idiotpåståenden med peer reviewad vetenskap.
Citera
2013-08-26, 09:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Äntligen ett svar, det var väl inte så svårt?

Nu kommer nästa fråga, få se om det bli lika svårt: du säger "fågellika fjädrar", menar du att det liknar fjädrar, eller är exakt som fjädrar?
På ytan liknar det vanliga fjädrar, men det är svårt att säga eftersom vad vi sett är fossiler eller avtryck i sten. Archaeopteryx levde för 150 miljoner år sedan.

Citat:
Några frågor till: Finns det exempel på fjäll som blir fjädrar? Hur lång tid tog det att fjäll förvandlades till fjädrar? Om vi säger att det tog 100.000 år, hur såg dessa fjäll/fjädrar ut när 50.000 år hade gått? Och hur använde detta djur dessa fjäll/fjädrar?
Ja, det finns exempel på protofjädrar. Läs gärna wikilänken jag gav dig. Fjändrar används då som nu som isolering och temperaturkontroll.

Citat:
Visst är det enkla frågor, man kan då undra varför det är så svårt för dig att svara på det.
Vad skulle vara svårt? Jag har svarat och om du kan visa på ett enda exempel var jag undviker en fråga så får du gärna visa upp det. Jag har inget att dölja och jag är inte den som undviker. Du är.

Citat:
Jag har flera gånger frågat 3-4 personer om deras bästa exempel på att en art förvandlas till en annan art, till dags dato har jag inte fått något svar:
Definiera art.
Inte ens biologer har en tydligt definierad gräns på vad som utgör en art.
Evolution per definition är små gradvisa förändringar. Ringarter kommer att uppstå. Gränserna är diffusa. Vad vi definitivt kan säga är att vissa arter som lever idag har gemensamma förfäder genom att jämföra fossilregistret och genom att genetiskt undersöka arvsmassan. En art kommer inte hoppa mellan olika ursprung.

Citat:
Man förväntar sig att efter 100.000 (gissning) generationer av bananflugor, så borde dom blivit en annan art vid det här laget, efter årtionden av experimenterande. Men det enda man fått fram är...... bananflugor.
Ett labb är ett labb, inte en miljö lämpad för förändringar.
Om du är genuint intresserad av artförändringar kan du läsa mer här: http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html
Jag är inte insatt nog för att bekvämt uttala mig om ämnet i mer än lekmannanivå.
Citera
2013-08-26, 09:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är en enkel fråga, mellanformen av en reptil och fågel borde rimligtvis någon gång i historien förvandla fjäll till fjädrar, är det så svårt att förstå?

Nej, eftersom reptilerna utvecklade fjädrar långt innan fågellika förändringar började.
Citera
2013-08-26, 09:49
Medlem
udons avatar
Jag fattar inte att det ska vara så svårt att tänka sig en gradvis förändring av en art. Om jag ska lära mig åka skridskor så finns det ju ingen specifik punkt (eller förvandling) där jag plötsligt blir en grym skridskoåkare. Övergången från en dålig åkare till en bra sker GRADVIS
Citera
2013-08-26, 09:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag fattar inte att det ska vara så svårt att tänka sig en gradvis förändring av en art. Om jag ska lära mig åka skridskor så finns det ju ingen specifik punkt (eller förvandling) där jag plötsligt blir en grym skridskoåkare. Övergången från en dålig åkare till en bra sker GRADVIS

Jag misstänker att kreationisten faktiskt tror på crocoduckargumentet. Att evolution innebär att en art kommer hoppa mellan olika fylum och inte bara utvecklas inom sin egen linje.
Citera
2013-08-26, 09:57
Avslutad
Citat:
Häst och åsna är samma art enligt Ernst Mayrs definition, du läste inte vad jag skrev:

Jag skiter i Ernst Mayrs definition. Häst och Åsna är olika arter, det är den allmänna uppfattningen fakta.

Åsna, Art: E. africanus
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85sna

Häst, Art: E. ferus
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4st

Jag tog Åsna och Häst som exempel, för tom lågstadieelverna förstår detta. Vill du ha fler så kan du titta bland fiskar där det är väldigt vanligt med ovanstående fenomen, som fullkomligt krossar din poäng.
Senast redigerad av se_där... 2013-08-26 kl. 09:59.
Citera
2013-08-26, 09:58
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag misstänker att kreationisten faktiskt tror på crocoduckargumentet. Att evolution innebär att en art kommer hoppa mellan olika fylum och inte bara utvecklas inom sin egen linje.

Det verkar ju inte bättre. Då finns det ju egentligen inte så mycket mer att tillägga.....
Citera
2013-08-26, 09:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon

Det beror på, att du inte blint tror på en bronsåldersbok där det står att skridskoåkare levereras fabriksfärdiga av imaginäre skapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in