Citat:
Ursprungligen postat av
Norrbottens
Jag får prova en annan vinkel märker jag.
Vad är Ernst Mayr's definition på arter?
Att en art inte kan få avkomma med en annan art. Med tillägget "under normala förutsättningar", vilket jag expanderar och menar att arter som överhuvudtaget kan få avkomma med varandra är samma art oavsett om avkomman är fertil eller inte.
Jag menar att om en art förändras så mycket att en fertil avkomma inte kan produceras med samma art, så har arten kommit till vägs ände. Så mycket kan denna art förändras åt olika håll, t.ex. med häst och åsna, lejon och tiger.
Denna gräns/inkompatibilitet/spärr har alla arter sinsemellan, och den kan inte överskridas. En bananfluga kan anta en massa former, men den är fortfarande en bananfluga som kan få avkomma med andra bananflugor. En tiger och ett lejon har utvecklats från samma förfader, dom ser olika ut, men kan få avkomma med varandra, och därför är samma art. Hund och varg har utvecklats från samma förfader, evolutionister menar att det var en vargliknande individ, men kan lika gärna ha varit en hundliknande individ, och från den förfadern har arten hund/varg utvecklats, tillsammans med andra hunddjur som kan få avkomma med hund och varg.
Så på vilket sätt har inte detta med genetik att göra menar du?