2013-08-28, 19:35
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snytbaggen
Kanske en dum fråga, men hur långt bak tittar CSN? Om jag sökte för ett år förra gången men bara söker för en termin nu, kommer de att titta på båda terminerna eller bara den senaste?
De tittar ända tillbaka till senaste gången du fick studiemedel. Eftersom du sökte för 2 terminer förra gången så kommer de kolla från dag 1 på termin 1 i senaste ansökan till nu.
2013-08-28, 19:35
Medlem
Någon som fått CSN utbetalt än? Lämnade studieförsäkran men har ändå inte fått än. Börjar på måndag...
2013-08-28, 19:42
Medlem
köp aktier i :
2013-08-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech0
Jag kommer inte nå upp till de poängen som jag behöver för studiestöd.
Dock så accepterar CSN "särskilda skäl". Hur slappa är dem på den frågan, vad brukar gå igenom och vad brukar inte gå igenom? Jag har varit dåligt motiverad i början, missade på dem första tentorna som senare ledde till en rätt djup depression men nu känner jag mig mer motiverad att verkligen ta tag i det men jag kommer inte få något bidrag så jag kan inte ta mig till högskolan med transport och köpa den litteratur som krävs.
Som sagt, hur kan man lösa det på bästa sätt tror ni?

Tacksam för svar,
Micke.

De är stenhårda, den enda jag känner som lyckats få CSN trots inte tillräckligt antal hp hade varit sjukskriven av läkare för depression och utbrändhet. Dödsfall inom familjen ska räknas in men tror inte att exempelvis en död farfar går att skylla på.
Om du bor i en bostad med förstahandskontrakt kan du ansöka om bostadsbidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
CSN vill att jag ska skicka in fler uppgifter, dvs betyg/intyg från min förra utbildning, grejen är att jag hoppade av den då jag snabbt märkte att jag valt fel (gick 2 eller 3 månader tror jag, innan man kunde tenta av första kursen.). Är jag körd nu och måste börja läsa denna nya utbildning utan studiebidrag? (ansökte inte ens om studielån)

"Om du inte har klarat dina studier kan du skriva till oss om anledning till detta"

Eller kan de ge med sig om man skriver en bra historia, kanske att man fick en djup depression som gjorde att man inte kunde fortsätta, lite snyft osv osv? Eller kan man skriva sanningen, hur ser de egentligen på att man hoppar av tidigt, ska detta verkligen förhindra en från att så studiebidrag, 3 år senare? Helt sjukt detta.

Någon som vet?

Du kommer inte få något CSN förrän du har uppnåt minimikrav på antal hp från föregående period du hade studiemedel, 62,5% av vad du var registerad på din första ansökningsperiod eller 75% för senare ansökningsperiod.

Citat:
Ursprungligen postat av SweHouse
Ska läsa en 15 hp kurs (50% som sträcker sig över hela terminen) vilket kommer ge studiemedel om 4590 kr/månad. Undrar hur mycket studiemedel jag får ifall jag tillägger en kurs om 7,5 hp (50%) som går period 1, dvs att jag läser totalt 22,5 hp? Blir CSN studiemedlet densamma eller får jag mer? Hur räknar dem?

Alternativt att jag tillägger 2 stycken 7,5 hp kurser som båda är 50% studietakt som gör att jag läser 30 poäng denna termin, blir det totalt 100% studietakt eller räknas det fortfarande som 50% ?

Tack på förhand!

De räknar på ett belopp per vecka, tror att för 4 veckor betalar de ut cirka 9024 med fullt studiemedel så per vecka blir det 2256. 50% studietakt ger 50% av 2256=1128 per vecka, 75% studietakt ger 75% av 2256=1692 per vecka. Kan vara ett annat belopp men så funkar uträkningen.
2013-08-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Någon som fått CSN utbetalt än? Lämnade studieförsäkran men har ändå inte fått än. Börjar på måndag...

Jag fick mitt godkännande för CSN idag, lämnade studieförsäkran idag och får pengarna på fredag. Började terminen i måndags.
Det står på hemsidan att första inbetalningen från CSN kommer tidigast en vecka efter att man börjat skolan.
2013-08-28, 19:52
Medlem
Hjälp! Jag försöker ansöka om studiemedel men körde fast när man skulle fylla i vilken skola och program osv. Av någon anledning kommer mitt första urval upp automatiskt och går inte att ta bort? Jag blev antagen till en annan utbildning i urval 1 men kom sen in som reserv på ett annat program i urval 2. Är det bara csn hemsidan som inte är uppdaterad eller har jag gjort något annat fel med någon registrering eller så? Jag har registrerat mig på alla kurser i studentportalen så vad mer ska man göra annars?
2013-08-28, 19:57
Medlem
Jag har nu hört ett flertal olika versioner och börjar bli extremt trött på skiten så tänkte kolla med fb vad som stämmer och inte
Om jag har aktivitetsersättning från försäkringskassan får jag plugga fulltid på komvux då?
2013-08-28, 19:59
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Jag har nu hört ett flertal olika versioner och börjar bli extremt trött på skiten så tänkte kolla med fb vad som stämmer och inte
Om jag har aktivitetsersättning från försäkringskassan får jag plugga fulltid på komvux då?
Är inte det mer rimligt att fråga Försäkringskassan jämfört med CSN?
2013-08-28, 20:27
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejhopp
Hjälp! Jag försöker ansöka om studiemedel men körde fast när man skulle fylla i vilken skola och program osv. Av någon anledning kommer mitt första urval upp automatiskt och går inte att ta bort? Jag blev antagen till en annan utbildning i urval 1 men kom sen in som reserv på ett annat program i urval 2. Är det bara csn hemsidan som inte är uppdaterad eller har jag gjort något annat fel med någon registrering eller så? Jag har registrerat mig på alla kurser i studentportalen så vad mer ska man göra annars?
Det ska finnas en knapp där det står "annan utbildning" eller liknande.
Då får du helt enkelt leta fram skolan och program ur menyn som kommer upp då.

Leta lite bara, det står där på sidan när du är inne på ansök om studiemedel.
2013-08-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Jag fick mitt godkännande för CSN idag, lämnade studieförsäkran idag och får pengarna på fredag. Började terminen i måndags.
Det står på hemsidan att första inbetalningen från CSN kommer tidigast en vecka efter att man börjat skolan.

Ah, fel av mig. Trodde det var en vecka innan. Då blir det ingen hyra betald ändå

Skål på det!
2013-08-28, 21:34
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher

Du kommer inte få något CSN förrän du har uppnåt minimikrav på antal hp från föregående period du hade studiemedel, 62,5% av vad du var registerad på din första ansökningsperiod eller 75% för senare ansökningsperiod.

Lysande, då kommer jag inte kunna starta denna utbildning, får tacka nej, har ju inte råd att betala lägenheten annars.

CSN verkligen hjälper studentfrämjandet, KUDOS!
2013-08-28, 21:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Lysande, då kommer jag inte kunna starta denna utbildning, får tacka nej, har ju inte råd att betala lägenheten annars.

CSN verkligen hjälper studentfrämjandet, KUDOS!
Du kan faila med 25% av vad du gör varje termin och ändå fortsätta få mer. Verkligen att motarbeta systemet hörru du.

Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Ah, fel av mig. Trodde det var en vecka innan. Då blir det ingen hyra betald ändå

Skål på det!
Hör av dig till din hyresvärd, glöm inte det. Att inte betala hyran är skäl för att vräkas. Tala snällt så får du säkert vänta en vecka tills studiemedlet kommer. och du, lycka till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in