2013-08-28, 11:29
Medlem
Mr.Nesss avatar
CSN gör mitt liv surt..

Har en skuld till dom, men ingen inkomst och nu vill dom att jag ska börja betala igen.
Problemet är att pengarna inte finns där (sjukskriven utan sjukpenning) och nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att slippa betala? Vill ju betala tillbaka min skuld, men det är svårt när man inte har några som helst pengar.

Finns det något jag kan göra? Eller måste jag LÅNA pengar för att betala tillbaka en skuld?
2013-08-28, 11:41
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
CSN gör mitt liv surt..

Har en skuld till dom, men ingen inkomst och nu vill dom att jag ska börja betala igen.
Problemet är att pengarna inte finns där (sjukskriven utan sjukpenning) och nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att slippa betala? Vill ju betala tillbaka min skuld, men det är svårt när man inte har några som helst pengar.

Finns det något jag kan göra? Eller måste jag LÅNA pengar för att betala tillbaka en skuld?
Ring och prata med dem. Be om att få en blankett för nedsättning i din återbetalning. csn är inte på något sätt omöjliga i den här frågan, men det kräver att du pratar med dem. Ring, berätta att du är sjukskriven och inte har pengarna, be om blanketten för att ansöka om att slippa betala tillbaka nu. Skulden din försvinner inte, men den skjuts på framtiden. Tro mig, csn gillar inte heller att sätta folk hos kronofogden när de faktiskt själva erbjuder alternativ.
2013-08-28, 11:45
Medlem
Mikael.s avatar
Kan man ansöka om CSN ett halvår innan, för perioden VT2014-HT2014(heltid och helår) redan nu?
2013-08-28, 12:02
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ring och prata med dem. Be om att få en blankett för nedsättning i din återbetalning. csn är inte på något sätt omöjliga i den här frågan, men det kräver att du pratar med dem. Ring, berätta att du är sjukskriven och inte har pengarna, be om blanketten för att ansöka om att slippa betala tillbaka nu. Skulden din försvinner inte, men den skjuts på framtiden. Tro mig, csn gillar inte heller att sätta folk hos kronofogden när de faktiskt själva erbjuder alternativ.

Pratade med CSN, och de verkar fast beslutna om att jag ska betala..
Jag har haft nedsättning förr (varit arbetslös i flera år) och nu menar dom att jag MÅSTE betala tillbaka för att jag fått rätt till nedsättning för andra år.

Men kan dom verkligen kräva att man ska betala när man inte har någon som helst inkomst? Dom vinner inte ett smack på att skicka det till Kronofogden då jag inte har några pengar eller saker av värde (bor hemma hos päronen).
2013-08-28, 12:09
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Pratade med CSN, och de verkar fast beslutna om att jag ska betala..
Jag har haft nedsättning förr (varit arbetslös i flera år) och nu menar dom att jag MÅSTE betala tillbaka för att jag fått rätt till nedsättning för andra år.

Men kan dom verkligen kräva att man ska betala när man inte har någon som helst inkomst? Dom vinner inte ett smack på att skicka det till Kronofogden då jag inte har några pengar eller saker av värde (bor hemma hos päronen).

Det var som jag förmodade då. Om CSN kan vägra att en skuld ska skjutas på framtiden, så skall de också i regel göra det. Du har haft nedsättning förut och kan inte få det igen eftersom detta hade satt systemet ur balans, och lett till godtycklighet istället för lämplighetsbedömningar. Du får betala lägsta årsbelopp sett till din skuld i år.
2013-08-28, 13:13
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Det var som jag förmodade då. Om CSN kan vägra att en skuld ska skjutas på framtiden, så skall de också i regel göra det. Du har haft nedsättning förut och kan inte få det igen eftersom detta hade satt systemet ur balans, och lett till godtycklighet istället för lämplighetsbedömningar. Du får betala lägsta årsbelopp sett till din skuld i år.

Kruxet är att jag inte har några pengar, så jag kan omöjligt betala.
Och dom får inte ut något av att skicka det till Kronofogden heller då jag inte har några tillgångar.
CSN vinner ingenting på det just nu, men jag förlorar i det långa loppet.
2013-08-28, 13:36
Medlem
sigurts avatar
Jag är lite intresserad av aktien Betsson! Ser att den gått ner sista tiden, det jag vill lära mig är att ta reda på vart aktien ligger när det gäller Stöd/Motstånd i nuläget.

När jag googlar kommer jag bara till olika gamla analyser, är enda sättet att själv sitta och analysera graferna i detalj?
2013-08-28, 13:41
Medlem
Jag kommer inte nå upp till de poängen som jag behöver för studiestöd.
Dock så accepterar CSN "särskilda skäl". Hur slappa är dem på den frågan, vad brukar gå igenom och vad brukar inte gå igenom? Jag har varit dåligt motiverad i början, missade på dem första tentorna som senare ledde till en rätt djup depression men nu känner jag mig mer motiverad att verkligen ta tag i det men jag kommer inte få något bidrag så jag kan inte ta mig till högskolan med transport och köpa den litteratur som krävs.
Som sagt, hur kan man lösa det på bästa sätt tror ni?

Tacksam för svar,
Micke.
2013-08-28, 13:59
Medlem
NirvanAs avatar
CSN vill att jag ska skicka in fler uppgifter, dvs betyg/intyg från min förra utbildning, grejen är att jag hoppade av den då jag snabbt märkte att jag valt fel (gick 2 eller 3 månader tror jag, innan man kunde tenta av första kursen.). Är jag körd nu och måste börja läsa denna nya utbildning utan studiebidrag? (ansökte inte ens om studielån)

"Om du inte har klarat dina studier kan du skriva till oss om anledning till detta"

Eller kan de ge med sig om man skriver en bra historia, kanske att man fick en djup depression som gjorde att man inte kunde fortsätta, lite snyft osv osv? Eller kan man skriva sanningen, hur ser de egentligen på att man hoppar av tidigt, ska detta verkligen förhindra en från att så studiebidrag, 3 år senare? Helt sjukt detta.

Någon som vet?
2013-08-28, 15:46
Medlem
Skaffa dig kunskapen först. Börja inte med att kasta in pengar i första bästa fond eller företag. Läs allt du kan komma över som handlar om aktier och börsen. Är du genuint intresserad så är detta inget problem annars är en billig indexfond bättre om du inte har tålamodet att köpa företag.
2013-08-28, 19:15
Medlem
Ska läsa en 15 hp kurs (50% som sträcker sig över hela terminen) vilket kommer ge studiemedel om 4590 kr/månad. Undrar hur mycket studiemedel jag får ifall jag tillägger en kurs om 7,5 hp (50%) som går period 1, dvs att jag läser totalt 22,5 hp? Blir CSN studiemedlet densamma eller får jag mer? Hur räknar dem?

Alternativt att jag tillägger 2 stycken 7,5 hp kurser som båda är 50% studietakt som gör att jag läser 30 poäng denna termin, blir det totalt 100% studietakt eller räknas det fortfarande som 50% ?

Tack på förhand!
2013-08-28, 19:30
Medlem
Kanske en dum fråga, men hur långt bak tittar CSN? Om jag sökte för ett år förra gången men bara söker för en termin nu, kommer de att titta på båda terminerna eller bara den senaste?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in