2013-08-27, 17:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Det börjar dra ihop sig som flickan sa.

Skandiabanken höjer räntor, att fler banker kommer haka efter är ett faktum.
http://www.dn.se/ekonomi/skandiabanken-hojer-rantor/

hehe inte mycket du. Småjusteringar bara det där.
2013-08-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Bubblan kan mycket väl fortsätta i ett par år till, men likväl är det en bubbla. Och att Cornucopia cyklat i diket beträffande guld hindrar inte han från att få rätt om den svenska bostadsbubblan till sist ändå.

Att Cornucopia gång på gång cyklar i diket hindrar honom från att vara trovärdig

Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Det börjar dra ihop sig som flickan sa.

Skandiabanken höjer räntor, att fler banker kommer haka efter är ett faktum.
http://www.dn.se/ekonomi/skandiabanken-hojer-rantor/

Vilket faktum?
SEB sänkte nyligen.
2013-08-27, 18:20
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Optimsten har talat, gå och lägg dig under en sten.

Det ända du gör att är sprider dynga, medans andra försöker bidra med något som hör samman med den ursprungliga tråden.
jag som haft rätt sedan 2009 om att ingen bostadsbubbla existerar och vi har stigande priser framför oss, jag sprider dynga säger du?? medans ni bubbelförespråkare som haft fel i minst 5 år, ni bidrar med något??? Så otroligt patetiskt inlägg av dej din losr.

Trådrubriken är: Bostadsbubbla i Sverige?

notera frågetecknet, så i denna tråd diskuteras om det är en bubbla eller inte, gillar du inte mina åsikter att bubblan är ett hjärnspöke och priserna fortsätter upp, så får du motargumentera om du har den kompetensen, eller hålla käften, såna där jävla patetiska påhopp lägger du av med din whitetrashfjant.
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-27 kl. 18:28.
2013-08-27, 18:25
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe inte mycket du. Småjusteringar bara det där.

Värst vad alla verkar ta det på allvar, jag skrev inlägget med en liten humoristisk tvist

http://www.youtube.com/watch?v=STEIf02vEng
2013-08-27, 21:10
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Ja det var saftiga räntehöjningar, det blir fett ras på bostadsmarknaden i Sthlm nu, redan nästa vecka kommer det paniksäljas till under 50% av dagens priser. Tack för ditt intressanta inlägg.

När det väl sätter igång att rasa kommer du bli chockad över hur snabbt det kommer att gå för er flockdjur. En slags dominoeffekt av yra höns som försöker rädda sina skinn undan kronkalle.
2013-08-27, 21:30
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Om man bortser från ekonomiska analyser och finansiella ekvationer, och i stället resonerar med en aning bondförnuft, hur ser det ut då?
  • Sverige är det enda land i världen där det inte finns någon bostadsbubbla med risk att brista, trots att vi har 120 år i genomsnittlig amorteringstid?
  • Nederländerna, som liknar Sverige i mångt och mycket, var för ett par år sedan världens rikaste och mest välmående land. Nu är man på väg att få samma finansiella status som Grekland på grund av bolånetorskarna. Detta kan dock aldrig drabba Sverige eftersom vi är... öh... Sverige?

Tacksam för svar.
2013-08-27, 22:08
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
jag som haft rätt sedan 2009 om att ingen bostadsbubbla existerar och vi har stigande priser framför oss, jag sprider dynga säger du?? medans ni bubbelförespråkare som haft fel i minst 5 år, ni bidrar med något??? Så otroligt patetiskt inlägg av dej din losr.

Trådrubriken är: Bostadsbubbla i Sverige?

notera frågetecknet, så i denna tråd diskuteras om det är en bubbla eller inte, gillar du inte mina åsikter att bubblan är ett hjärnspöke och priserna fortsätter upp, så får du motargumentera om du har den kompetensen, eller hålla käften, såna där jävla patetiska påhopp lägger du av med din whitetrashfjant.

Så ditt argument för att det inte är en bostadsbubbla är för att det inte har skitigt sig ännu?
Ja men den definitionen så var IT-bubbland ingen bubbla förrens den sprack heller?
Bubblor är väl bubblor mycket längre än de spricker, det förutsätts till och med eftersom det tar tid att pumpa upp priser.
2013-08-27, 22:11
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Så ditt argument för att det inte är en bostadsbubbla är för att det inte har skitigt sig ännu?
Ja men den definitionen så var IT-bubbland ingen bubbla förrens den sprack heller?
Bubblor är väl bubblor mycket längre än de spricker, det förutsätts till och med eftersom det tar tid att pumpa upp priser.

om det nu finns en bubbla så skulle den absolut inte spricka så länge massor med muppar gapar om att det är en bubbla, bubblor spricker när man minst anar det, och det är först efteråt man förstår att det var en bubbla, fattar du ?
2013-08-27, 22:32
Medlem
Citat:
om det nu finns en bubbla så skulle den absolut inte spricka så länge massor med muppar gapar om att det är en bubbla, bubblor spricker när man minst anar det, och det är först efteråt man förstår att det var en bubbla, fattar du ?

HAHAHA!

Det där måste ju vara den roligaste kommentaren någonsin! Så du tror att en bubbla kan bara existera när ingen tror att det finns någon bubbla?

Hur förklarar du då IT-bubblan? Det var MÅNGA som hade ganska bra argument för att en bubbla existerade, blir detta inte en motsägelse enligt ditt synsätt? Det enda som ingen lyckades förutspå var NÄR bubblan skulle spricka, de flesta trodde att detta skulle spricka redan 1997 men det dröjde till 2001. Så att priserna exempelvis stiger 10% på ett halvår betyder inte att det inte finns någon bubbla, tvärtom ska man bli orolig vid så kraftiga uppgångar.

Såja, nu ska jag sitta med min patetiska white trash-arsel på min soffa i min hyresrätt på Kungsholmen och tycka synd om mig för att jag missade tåget, tingeling!
2013-08-27, 22:55
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
HAHAHA!

Det där måste ju vara den roligaste kommentaren någonsin! Så du tror att en bubbla kan bara existera när ingen tror att det finns någon bubbla?

Hur förklarar du då IT-bubblan? Det var MÅNGA som hade ganska bra argument för att en bubbla existerade, blir detta inte en motsägelse enligt ditt synsätt? Det enda som ingen lyckades förutspå var NÄR bubblan skulle spricka, de flesta trodde att detta skulle spricka redan 1997 men det dröjde till 2001. Så att priserna exempelvis stiger 10% på ett halvår betyder inte att det inte finns någon bubbla, tvärtom ska man bli orolig vid så kraftiga uppgångar.

Såja, nu ska jag sitta med min patetiska white trash-arsel på min soffa i min hyresrätt på Kungsholmen och tycka synd om mig för att jag missade tåget, tingeling!
Di.se har varit i kontakt med några kunder på jakt efter lägenhet i centrala Stockholm. De rapporterar om ett ”fruktansvärt tryck” och bud som ligger 20 procent över acceptpriserna - före visning.
2013-08-27, 23:00
Medlem
tgv23000s avatar
Snart når vi ett snittpris på 100.000:-/m2 i Stockholms innerstad.

De lägenheter som går i Stockholm för 100 000 kr per m2 är oftast små lägenheter om 40 m2 i exceptionellt bra lägen i skuldfria föreningar och är nyligen topprenoverade utan något som helst renoveringsbehov när köparen tar över.

Hyran för dessa lägenheter snittar 1 500 kr i månaden där köparen kan känna sig säker på att den inte kommer höjas då föreningen är skuldfri eller obetydligt skuldsatt.

På en köpeskilling om 4 miljoner kr kan köparen maximalt låna 3 400 000 kr. Den rörliga listräntan med 44 punkter rabatt innebär en rörlig lånekostnad om 2.5 % och sålunda 1.75 % efter skattrabatt. Vill man köra det säkert går det att binda 5-åringen med rabatt till 2.9 % eller 2.03 % efter skatteavdrag. Säg ett mellanting mellan båda dessa och du har en stabil ränta om 1.89 % efter skatteavdrag.

Räntan på lånet blir då 5 355 kr i månaden + hyra om 1 500 kr = totalkostnad om 6855 kr i månaden. En studentlägenhet av samma storlek kostar dig samma månadsbelopp men är inte i toppskick och ligger inte på bästa läge.

För en ung nyutexaminerad med lön om 27 000 kr efter skatt är det inte orimligt att lägga 25 % av sin disponibla inkomst på boendet. Då får man en topprenoverad liten 2a om 40 m2 på bästa läge i Stockholm, ofta i vindsvåningen i en skuldfri förening.

Jag ser ingen större fallrisk i ovanstående köp. Antalet unga i Stockholm mellan 25-35 år som tjänar mer än 40 000 kr i månaden är faktiskt otroligt många. Antalet lägenheter är dock kraftigt begränsat.

Det intressanta är när dessa unga hårt arbetande personer blir så köpstarka att de är beredda att lägga en boendekostnad om 10 000 kr i månaden. Då kan kvadratmeterpriser faktiskt dubblas en gång till och nå hela 200 000 kr per kvadratmeter.

För den som inte tror att detta kommer hända, så är det bara att läsa listan på unga under 30 med miljoninkomst i Stockholm. Den är väl närmare tusen personer lång? Vad händer med bostadspriserna när dessa skall slåss om ett hundratal vindsvåningar i centrala Stockholm?
2013-08-27, 23:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Ditt scenario förutsätter fortsatt låg ränta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in