2013-08-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Nej, man jobbar inte. Training är föreläsningar om allt man behöver veta, lite (mycket) hands-on Excel osv - en crash course i banking helt enkelt.

För att fylla ut plastigts eminenta svar: arbetet är uppdelat i projekt och för varje projekt staffas folk från olika teams. En pitchbook sätts ihop av slides från alla teams - regionteamen har den specifika regionkunskapen och industriteamen vet mer om hur man värderar ett företag i en viss industri. Produktteam (ECM, DCM, M&A, Levfin osv) dras oftare in i processen när det kommer till execution (därför heter M&A-teamet "M&A execution" informellt ibland) av en deal som redan gått i lås. Det är relativt skilda arbetsuppgifter beroende på vilken typ av team du är i. Mer om det bör stå att finna på M&I.

Hur avgörs värdet på vardera teams insats i en framgångsrik affär?
Citera
2013-08-26, 14:01
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Hur avgörs värdet på vardera teams insats i en framgångsrik affär?

Det är ett internt krig där cheferna för varje team försöker argumentera för sitt teams insats. Själva fördelningen bestäms sedan av någon ännu mer senior, troligtvis head of M&A/IBD.
Citera
2013-08-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altman
Det är ett internt krig där cheferna för varje team försöker argumentera för sitt teams insats. Själva fördelningen bestäms sedan av någon ännu mer senior, troligtvis head of M&A/IBD.

Okej, finns det någon avdelning/team som traditionellt tillskrivs mycket, respektive lite, av den gemensamma insatsen? Skiljer det sig affärer emellan?
Citera
2013-08-27, 02:27
Medlem
Tja ! Ni verkar ha lite koll inom området. Vet ni nåt om client coverage inom seb merchant banking? Väntar svar från dem efter intervju och konstigt nog har jag knappt uppfattat tjänsten, men eftersom jag vet att merchant banking är välrenommerat så kanske jag tar det ändå. Frågan är om löneutveckling och om framtida karriär? Det är nämligen ett vikariat på ett år så det är haken. Måste leta jobb igen sen men då har jag ju detta på cv:t. Är nyligen examinerad civ.ek, 27år, jobbat inom samma bank i 5år fast retail då parallellt med examen. Inte gått på renommerad skola, gått på Stockholms universitet. Kommer inte bli fast efter vikariatet, jobbigt att ta risken tänker jag med det. Positiva är ju om man har lätt att landa ett annat jobb inom eller utanför banken sen med denna erfarenhet, enda svåra är att jag knappt vet vad client coverage är? Det tillhör iaf CRM, mer vet jag inte.
Citera
2013-08-27, 13:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Tja ! Ni verkar ha lite koll inom området. Vet ni nåt om client coverage inom seb merchant banking? Väntar svar från dem efter intervju och konstigt nog har jag knappt uppfattat tjänsten, men eftersom jag vet att merchant banking är välrenommerat så kanske jag tar det ändå. Frågan är om löneutveckling och om framtida karriär? Det är nämligen ett vikariat på ett år så det är haken. Måste leta jobb igen sen men då har jag ju detta på cv:t. Är nyligen examinerad civ.ek, 27år, jobbat inom samma bank i 5år fast retail då parallellt med examen. Inte gått på renommerad skola, gått på Stockholms universitet. Kommer inte bli fast efter vikariatet, jobbigt att ta risken tänker jag med det. Positiva är ju om man har lätt att landa ett annat jobb inom eller utanför banken sen med denna erfarenhet, enda svåra är att jag knappt vet vad client coverage är? Det tillhör iaf CRM, mer vet jag inte.

Har inte de flesta svenska bankerna någon form av graduatepositioner där du bara är garanterad anställning 12-16 månader? Som jag uppfattat situationen är nog svårt att knpia en tillsvidareanställning på IBD/markets i stockholm, utan de flesta heltidstjänster fås efter ca ett år som graduate.
Citera
2013-08-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Har inte de flesta svenska bankerna någon form av graduatepositioner där du bara är garanterad anställning 12-16 månader? Som jag uppfattat situationen är nog svårt att knpia en tillsvidareanställning på IBD/markets i stockholm, utan de flesta heltidstjänster fås efter ca ett år som graduate.
Nja det är ju ingen graduateposition eftersom jag redan är anställd i banken, utan ett vikariat på ca 12 mån. Sedan blir det ingen fortsättning, så frågan är om det är lönsamt att ta det? Måste ju fixa nytt efteråt och jag har andra jobb på gång oxå. Vet du nåt om client coverage? Står inte mycket på Google.
Citera
2013-08-27, 15:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Nja det är ju ingen graduateposition eftersom jag redan är anställd i banken, utan ett vikariat på ca 12 mån. Sedan blir det ingen fortsättning, så frågan är om det är lönsamt att ta det? Måste ju fixa nytt efteråt och jag har andra jobb på gång oxå. Vet du nåt om client coverage? Står inte mycket på Google.

Tänkte mer på att det blir nog svårt att räkna med en tillsvidareanställning på MB oavsett. Därför låter väl ett 12 månaders vikariat ganska bra om alternativet är en 12 månaders graduateanställning? Eller är du helt säker på att du inte kommer kunna fortsätta efter det?

Gissar på att uppgifterna skiljer sig något beroende på vilken bank du är på men följande länk kanske kan ge dig en liten hint:
http://www.graduates.bnpparibas.com/client-coverage.html
Citera
2013-08-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tänkte mer på att det blir nog svårt att räkna med en tillsvidareanställning på MB oavsett. Därför låter väl ett 12 månaders vikariat ganska bra om alternativet är en 12 månaders graduateanställning? Eller är du helt säker på att du inte kommer kunna fortsätta efter det?

Gissar på att uppgifterna skiljer sig något beroende på vilken bank du är på men följande länk kanske kan ge dig en liten hint:
http://www.graduates.bnpparibas.com/client-coverage.html
Tack för svaret. Har sett länken, den verkar intressant så hoppas att det är det jag ska syssla med om jag nu får jobbet. Jag kommer bli tillsvidareanställd i banken, sen är det ingen garanti att jag blir kvar på MB, men jag får en tillsvidare inom SEB koncernen. Vad tror du framtiden ser ut samt löneutveckling inom MB? Har du någon erfarenhet av detta?
Citera
2013-08-27, 15:47
Medlem
ugglans avatar
varför ringer du inte de som du intervjuade med och ställer lite följdfrågor?
Citera
2013-08-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
varför ringer du inte de som du intervjuade med och ställer lite följdfrågor?
Det verkar ju då som jag inte förstår nåt då. Inte bra. Vad tror du själv om ca ett års erfarenhet inom MB? Är man attraktiv för nya möjligheter sen?
Citera
2013-08-27, 16:37
Medlem
Du har inte tänkt på att vissa som skriver här jobbar på MB på SEB eller till och med inom CRM? Som ugglan sa, kanske bäst att du ringer dom imorgon..
Citera
2013-08-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Du har inte tänkt på att vissa som skriver här jobbar på MB på SEB eller till och med inom CRM? Som ugglan sa, kanske bäst att du ringer dom imorgon..
Det verkar risky. Vill inte framstå som okunnig, ska ju höra ifrån dem nästa vecka så om jag får det så kommer jag fråga mer om vad dem förväntar sig av mig. Jobbar du inom området? Vet du nåt om utvecklingsmöjligheter? Problemet som jag nämnde tidigare är ju att jag hinner endast få 12 mån erfarenhet från det, sen går vikarier ut och förlängning blir det inte.
Tacksam för svar även från dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in