Citat:
Ursprungligen postat av
emfen
Beror på om det är din första intervju eller inte och om det är en junior position eller inte.
Sannolikt kommer det vara både och men tonvikten kommer säkerligen ligga på det kvantitativa och desto mer senior du är desto mindre tolerans för att göra misstag i det kvalitativa.
En stark rekommendation att är att köpa Case in Point. Den är relativt gammal men innehåller allt du behöver för att preppa och det finns inget nytt i metodiken/frameworks även om exempelcasen kanske inte kommer vara fullt representativa idag. Den finns på Kindle store direkt.
Jag har intervjuat och intervjuats inom Big4 och det ser ungefär likadant ut överallt som jag har varit på. Ingen större skillnad på case. Vissa har en fabless för guesstimates, vissa för tyngre case och vissa för gruppcase.
Inom Finans tror jag att sannolikheten för gruppcase är låg. Worst case blir det en meningslös guesstimate och best case ett mer omfattande case.
Hygiennivån för guesstimates är hög idag men min uppfattning är att hygiennivån på mer omfattande case är signifikant lägre. Därmed sagt att du inte har råd att göra misstag på guesstimates men lite mer förlåtande på större case.
Fråga mer om du undrar något och lycka till.
Tack för utförligt svar!
Bra frågor, det kunde jag förtydligat mer. Jag är junior och kommer intervjuas för en "entry level" position direkt från universitetet. Det är den första intervjun i processen. Som jag har förstått det så kommer jag göra caset individuellt över videolänk pga omständigheterna.
Det låter som att det kommer passa mig rätt bra om det är så som du beskriver (blandat kvant och kval men med större vikt på kvant). Jag har hittills förberett mig med case-genomgångar från bla McKinsey, Bain etc och de är ganska tungt inriktade på kvalitativa resonemang med inslag av kvant. Jag antar att nivån kommer ligga en bit under de casen dels pga att tjänsten är på ingångsnivå och dels för att det inte är en "top tier" byrå. Vad tror du?
Tack för tipset på boken, läste första kapitlet och ska definitivt ge den en chans.