2011-10-03, 21:53
Medlem
thefiremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Saja, be nice - det kostar inget.

Forslagsvis tittar du in pa http://www.vault.com/wps/portal/usa/industries och klickar dig vidare till Investment Banking. Du hittar aven lankar till narliggande funktioner (Corporate Finance, Capital Markets, Equity Research, Sales and Trading &cet.) pa nasta sida.

Tack, tantalus!
Citera
2011-10-03, 22:58
Medlem
Festungbreslaus avatar
Jag är lite fundersam kring vilka svenska företag som är intresserade av analytiker inom värdering av immateriella tillgångar (IT/Teknik/telekom).

25 år
Två kandidatexamen
Masterexamen

Min handledare vill rekrytera mig till en doktorandtjänst men det känns inte bra.

Tips?
Citera
2011-10-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Jag är lite fundersam kring vilka svenska företag som är intresserade av analytiker inom värdering av immateriella tillgångar (IT/Teknik/telekom).

25 år
Två kandidatexamen
Masterexamen

Min handledare vill rekrytera mig till en doktorandtjänst men det känns inte bra.

Tips?

Du får nog utveckla lite om du ska få ett givande svar, men med den information du ger skulle de två relevanta positionerna på en bank antingen vara aktieanalytiker (research) eller investment banker (M&A), inom TMT.
Citera
2011-10-09, 17:36
Medlem
Bucketshops avatar
Fick just besked om att jag ska ha first round telefonintervju med en av BB firmorna gällande ett internship inom trading. Då det är min första intervju har jag i princip ingen aning om hur det kommer gå till och vad jag förväntas kunna svara på. Någon som sitter på lite matnyttig information om hur första teleinterjvun brukar gå till? Mycket tekniska frågor redan nu eller vill de mest få en uppfattning om vem jag är och varför jag vill in i branschen? Vad bör jag tänka på i förberedelserna?
Citera
2011-10-09, 18:26
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank90
Du får nog utveckla lite om du ska få ett givande svar, men med den information du ger skulle de två relevanta positionerna på en bank antingen vara aktieanalytiker (research) eller investment banker (M&A), inom TMT.

IT-investeringar i alla dess former. Allt ifrån värdering av IT-företag på börsen till kvalitativa metoder för värdering av mjuka nyttor. I det sistnämnda ingår faktorer som utvärdering av användargränssnitt och identifiering av olika hinder för att uppnå de olika effekter som krävs.

Det bästa alternativet är väl att söka en bank, frågan är dock vilken?
Citera
2011-10-09, 18:51
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fick just besked om att jag ska ha first round telefonintervju med en av BB firmorna gällande ett internship inom trading. Då det är min första intervju har jag i princip ingen aning om hur det kommer gå till och vad jag förväntas kunna svara på. Någon som sitter på lite matnyttig information om hur första teleinterjvun brukar gå till? Mycket tekniska frågor redan nu eller vill de mest få en uppfattning om vem jag är och varför jag vill in i branschen? Vad bör jag tänka på i förberedelserna?

Telefonintervjun för mitt nuvarande internship var med HR. Utifrån det perspektivet var det bra att ha pluggat in allt relaterat till företagskulturen, kompetensutveckling, mjuka värden osv.

Hade teleintervju med en annan BB i våras, då var det direkt med line managern vilket var knepigare, men fortfarande inga tekniska frågor.
Citera
2011-10-09, 20:08
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Telefonintervjun för mitt nuvarande internship var med HR. Utifrån det perspektivet var det bra att ha pluggat in allt relaterat till företagskulturen, kompetensutveckling, mjuka värden osv.

Hade teleintervju med en annan BB i våras, då var det direkt med line managern vilket var knepigare, men fortfarande inga tekniska frågor.

Tack så mycket, känns betydligt skönare att slippa ta det tekniska över telefon. Får man fråga hur länge en intervju brukar vara på ett ungefär?
Citera
2011-10-09, 20:14
Medlem
ugglans avatar
vill minnas att det var ca 30 min
Citera
2011-10-09, 21:46
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tack så mycket, känns betydligt skönare att slippa ta det tekniska över telefon. Får man fråga hur länge en intervju brukar vara på ett ungefär?

Se till att ha perfekta och direkta svar på de 30-40 vanligaste intervjufrågorna. Plus att de inte får låta inövade.
Citera
2011-10-15, 04:18
Medlem
jr.ewings avatar
Enkel fråga:

Lön för juniora kvantare i london resp. stockholm år 2010?
Citera
2011-10-16, 22:01
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jr.ewing
Enkel fråga:

Lön för juniora kvantare i london resp. stockholm år 2010?
Tycker inte att man ska fokusera på ingångslöner, det är livstidslönen som är "det viktiga". Skaffa dig vettig arbetslivserfarenhet och ta det jobb där du lär dig mest. Det kommer att betala sig i längden.

Såvida du inte är i akut behov av pengar...
Citera
2011-10-17, 02:20
Medlem
jr.ewings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Tycker inte att man ska fokusera på ingångslöner, det är livstidslönen som är "det viktiga". Skaffa dig vettig arbetslivserfarenhet och ta det jobb där du lär dig mest. Det kommer att betala sig i längden.

Såvida du inte är i akut behov av pengar...

Jag tar gärna o lär mig allt jag kan för en lägre lön men då undrar jag om arbete i london eller paris är att föredra,före stockholm,oslo,köpenhamn?

vilka finansmarknader genererar mest erfarenhet? svea rike eller utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in