Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej du missförstår, han kan förutse till en viss del hur människor reagerar och agerar baserat på vad Gud vet om dom som personer. Det är alltså baserat på vad han vet, vad han drar för slutsatser med den enorma mängden kunskap som han besitter, det handlar inte om att han kan se in i en förutbestämd framtid.
Citat:
Nej, så är det alltså inte, han visste hur människor skulle agera mot hans son baserat på vad han t.ex. visste om Satan som person, att Satan skulle göra allt för att få Jesus på hans sida. I slutändan drev Satan på människorna till att tortera Jesus till döds, ändå tog Jesus inte avstånd från Gud.
Att veta hur folk reagerar i vissa situationer räcker inte. Hela guds plan hade kunnat gå om intet genom att nån galning hade fått för sig att gå ut en kväll och slå ihjäl första person han träffar på, och sedan träffat på jesus. På tal om galningar förresten, har även psykopater fri vilja?
Citat:
Nu förstår jag inte vad du menar. Menar du att man kan göra en triangel som är rund? Men då är det väl inte en triangel längre utan en cirkel? Det är logiska kullerbyttor som är värdelösa i argument.
Läs min post igen. Sen kan du ta tillbaka det du precis skrev.
Citat:
Visst är Gud kapabel till att göra det,
Så han låter bli med flit? Känns inte direkt som att det är mitt ansvar att tro på honom om han inte ger mig de bevis han är kapabel till. Är han allvetande så vet han exakt vad som krävs för att jag skall börja tro. Och ändå gissar jag att du tror att jag kommer straffas om jag inte tror?
Citat:
"JAG SKALL VISA MIG VARA DET SOM JAG SKALL VISA MIG VARA".
Så hela hans namn är ett cirkelargument?
Citat:
I en framtid kommer alla människor att förstå vem den sanne guden är:
Det där har vi hört i några tusen år nu...
Citat:
Det är dom bevisen som tas upp i länkarna, t.ex. det här:
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101989213
Klistra in den du menar. Jag tänker inte göra ditt jobb åt dig.
Citat:
Ja Gud är starkare än Satan, men Gud är rättvis nog och låter honom använda sin fria vilja till anklaga Gud för allt möjligt. Det är rättvisa att alla får komma till tals, även dom som har onda avsikter.
Stopp och belägg. gud tillåter alltså att miljarder människor blir förledda av satan och därmed hamnar i helvetet? Förstod jag dig rätt?
Citat:
Genom att logiskt och förnuftigt undersöka, studera, forska vad som står i bibeln.
Det var inget svar.
Citat:
Jehovas vittnens tro handlar om förnuft, logiska resonemang, kunskap och forskning i bibeln och vår verklighet.
Förnuft hur?
Vilka logiska resonemang?
Kunskap forskning i bibeln? Var det inte du som trodde att 2 Petrus inte var en pseudepigrafi?
Citat:
Men kan du inte visa ett exempel, jag tror det handlar om misstolkningar från ateisternas sida som läser bibeln som Satan själv.
Jag kan inte påminna mig om att det finns en motsägelse som inte går att förklara, men jag kanske kommer ihåg fel?
Finns hur många som helst. Även kring viktiga saker. De är inte ens överrens om vilken dag jesus dog. Eller tid på dygnet. Vad rånarna sa till honom på korset. Eller hur många som gick till graven och vad de mötte där. Och vad som hände sen. Behöver jag fortsätta?
Citat:
T.ex. kunde Paulus ha lärt honom, eller någon annan kunnig bland dom kristna.
Det finns en anledning till varför historiker inte tar sådana förslag på allvar.
Citat:
Förresten har du något bevis på att Petrus var analfabet?
1. Vet man nånting om historia så vet man att en dåtida fiskare INTE ens kunde läsa (för att inte tala om att skriva). Inte en chans.
2. Apg 4.13 hintar om det.
Det var DU som spydde ur dig dumheter. Jag reagerade bara. Så av med offerkoftan.
Citat:
Ok, få se nästa gång.
Jag väntar.
Citat:
Det var ett tag sedan jag undersökte detta, men visst nämns det att Augustus gjorde skattskrivningar, även tre gånger:
Augustus is known to have taken a census of Roman citizens at least three times, in 28 BC, 8 BC, and 14.
http://en.wikipedia.org/wiki/Census_of_Quirinius
Let it go dog. It's over.
Citat:
Det kan finnas många orsaker till att man var tvungen att registrera sig i sina hemstäder.
Inte sina egna hemstäder. Sina förfäders. Rena dumheterna med andra ord. Enda anledningen till att de hittar på historien är för att det ser bättre ut profetia-mässigt om man kan placera jesus i Betlehem. T ex mika 5:2. Profetior som uppfylls med flit finns det gott om i NT.
Citat:
Du menar att bara för att profetior är omöjliga eftersom Gud inte existerar, så kan den versen inte vara skriven innan år 70? Ja det var ju inte ett bra argument, bara för att du inte tror, då måste jag tro på dig att det du säger är sant, för du vet att det är en omöjlighet (eller liknande).
En enig bibelforskarkår tycks hålla med mig iaf. Men du vet säkert bättre än folk som studerat frågan på heltid i hela sina yrkesverksamma liv. Kanske skulle skriva en rad till dem och säga att du sitter inne med gudomlig information?
Citat:
Ok. Jag får kolla på det här närmare, men det kommer att ta tid.
Nånting säger mig att du kommer hitta en fundamentalistisk crackpot som stödjer din syn....och VIPS så var det bevisat. Ingen källkritik behövs där, inte.
Citat:
Återigen, ateister kräver av mig att sätta mig in i allsköns länkar och avhandlingar av evolutionsteorin, men själva lyfter dom inte ett finger för att sätta sig in i länkar och avhandlingar av bibeln.
Jag skulle inte direkt kalla jw-länkarna för avhandlingar. Jag har läst böcker av riktiga bibelforskare...och tro mig, det är lite högre nivå på det hela där.
Citat:
Du har en nedsättande bild av människor förr i tiden, som om dom var grottmänniskor.
Stora bedrifter som människan knappt klarar av nu med sina maskiner, utfördes på den tiden, t.ex. pyramiderna. Försök göra om det, om du kan.
Hahaha pyramiderna skulle vara svåra MED maskiner?
Citat:
Jag får sätta mig in i frågan först.
Sätta dig in i? Nyss var det en fantastisk profetia...nu behöver det hela visst tolkas...
Lyssna nu. Du får tro på hur mycket du vill att jesus faktiskt förespådde Jerusalems förstörelse. Men att det hela fysiskt skrevs ner efter att faktumet hände råder det ingen som helst tvekan kring.