2012-02-07, 15:45
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Så gud vill att det ska finnas otrogna som han kan slänga i helvetet? Mysig varelse det där...
Helveteselden är ett straff som helt och hållet kommer att stå i proportion till de otrognas brott. Ingen som hamnar i helvetet kommer att ifrågasätta att de förtjänar att vara där.
Citera
2012-02-07, 15:49
Medlem
Tre är svarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fofu
Hela bibeln i sig är egentligen jävligt smart.

Men ger dem någonting att se upp till och ha som "förebild" = gud
Man ger dem någonting att följa samt en koppling till gud = jesus
Man ger dem budord som leder dem till att inte göra fel saker = de 10 budorden
Man ger dem en anledning att följa dessa = himmelen
Man ger dem en anledning till att inte bryta detta = helvetet

Förstår ni? Allt är planerat! Detta var ett försök till en tryggare värld, som faktiskt fungerade!

Detta är ju bara min åsikt... som jag inte ens vet om det kan stämma det minsta, men det är min teori om jag MÅSTE tycka till.

Även om jag, tro det eller ej, besitter en viss tro på "Gud" så håller jag med dig här. Ifall alla på jorden hade haft samma religion med samma vettiga grundprinciper så hade vi inte haft krig, svält, våld och brott i den utsträckning vi har idag.

Sedan spelar det ingen roll för oss personligen vad andra människor tycker. Det är en promille av de religiösa som är extremister. Finns Gud så får de troende en ljus framtid, finns inte Gud så är vi ändå i samma båt tillsammans här på jorden.
Citera
Medlem
heiss avatar
Att bibeln bevisligen är fyllt med skitprat av någon med maktbegär följd av en stor flock får som tvingats indoktrineras genom åren. Det är det största beviset att inget av det varit riktigt från början. Varför finns religion kvar år 2012? Religion borde dött ut helt och hållet redan 1700-1800 talet när folket började förstå att boken motsäger sig ALL vetenskap.
Citera
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud
Jag tror verkligen detta, och det påverkar naturligtvis min syn på andra. Eftersom jag liksom de flesta andra tror att just min världsbild ligger ganska nära den objektiva sanningen, tror jag också att de som tänker annorlunda än jag rent objektivt har fel. Varför ska man respektera andra människors felaktiga åsikter, bara för att de råkar vara av religiös karaktär. Sanning tränger undan falskhet säger Gud.
Jag har inte för vana att omedelbart engagera människor jag nyss träffat i diskussioner om heliga skrifter, men eftersom det här är en mötesplats för just såna diskussioner antog jag att det var okej att ge uttryck för sina övertygelser flashback, liksom jag gör det i verkliga livet när saken kommer på tal.
Då förstår jag bättre, fast du respekterar ändå andra åsikter vare sig dom är felaktiga eller inte?
Citera
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Helveteselden är ett straff som helt och hållet kommer att stå i proportion till de otrognas brott. Ingen som hamnar i helvetet kommer att ifrågasätta att de förtjänar att vara där.

Menar du att helvetet inte är samma plats för alla, typ nivåer
"1. Hade oralsex
2. Dödade en hundvalp
3. Adolf Hitler
5. Sa att gud var en åsna"
?
Citera
2012-02-07, 15:56
Avslutad
Citat:
Bibeln är delvis sann. Den innehåller fragment och ekon av Gudens ord till människorna. Det är därför en stor välsignelse att vi har Koranen, som innehåller alla Bibelns sanningar och mer därtill. Dessutom är Koranen oförändrad sedan nedkomsten, vilket är skönt för de moderna troende som försöker upprätthålla den ursprungliga monoteistiska religionen.

Vart fan kom koranen in i det här?
Och vad säger att den är trovärdigare än Bibeln bara för att den skrevs av en person, som, om vi nu ska ta teman ur luften, knullade 9:åringar. Det var inte ens okej i europa på den tiden. Vad hade han för jävla moral?

Käften nu.
Citera
2012-02-07, 15:57
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Menar du att helvetet inte är samma plats för alla, typ nivåer
"1. Hade oralsex
2. Dödade en hundvalp
3. Adolf Hitler
5. Sa att gud var en åsna"
?

Helvetet ska enligt somliga ha olika nivåer, ja. Se till exempel Dantes Inferno.
http://www.google.se/imgres?q=dantes+helvetestratt&hl=sv&client=firefox -a&hs=7bn&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&biw=1280&bih=885&tbm=isch&tbnid=wFCV-_QKoRQBtM:&imgrefurl=http://hem.passagen.se/cephyr/gfx/dreams/letter/2.html&docid=gDFxD0ctARy2DM&imgurl=http://hem.passagen.se/cephyr/gfx/dreams/letter/Image5.gif&w=985&h=1545&ei=TzwxT4vTEOLT4QSdlLX4BA& zoom=1&iact=hc&vpx=919&vpy=157&dur=638&hovh=149&ho vw=95&tx=78&ty=125&sig=108976438334863798353&page= 1&tbnh=149&tbnw=95&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:4, s:0
Senast redigerad av Passepartout 2012-02-07 kl. 16:00.
Citera
2012-02-07, 16:00
Medlem
AngerHardys avatar
Är Harry Potter sann?

Citera
2012-02-07, 16:01
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Då förstår jag bättre, fast du respekterar ändå andra åsikter vare sig dom är felaktiga eller inte?
Naturligtvis. Man kan inte tvinga folk att underkasta sig Gud. Till de otrogna skall jag säga "din tro åt dig och min tro åt mig" när diskussionen kör hopplöst fast.
Citera
2012-02-07, 16:02
Medlem
Fofus avatar
- Man har en ledare.
- man av något slag pressar ut en eller flera grupper av människor.
- den som inte tror/är på samma sida som ledaren skall också av något slag bli utpressad.
- man gör grupperingar som grundas på värde i olika sätt.
osvosvosv

Bara jag som ser lite likhet mellan kristendom/övriga religioner och hitler/nazism och dess förintelse? Skillnaden skulle då vara att kristendomens helvete är bullshit medan helvetet för "Hitlers utvalda" verkligen fanns...
Citera
2012-02-07, 16:03
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Om Bibeln är sann, så är det inte menat att den stora massan ska lära känna dess sanning.
Citera
2012-02-07, 16:05
Medlem
-=Damian=-s avatar
japp! den, Harry potter och bamse är den litteratur som innehåller mest sanning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in