Citat:
Ursprungligen postat av
Murvelo
Marxs "klassanalys" bygger på ett 1800-tals samhälle utan välfärd. Antingen arbetade man eller så var man mycket förmögen. Grupper som försörjdes av det allmänna som sjuka eller bidragsinvandrare fanns inte. Dagens samhälle är för komplicerat för en enkel uppdelning i arbetare mot kapitalister. Men ska man dela upp befolkningen i arbetare eller inte så är det klart att bidragsinvandrare och sjuka tillhör de som inte arbetar och som måste försörjas av de som arbetar. Mer bidragsinvandrare => sämre villkor för de som arbetar och de sjuka.
https://www.flashback.org/sp44779221
Mjo, fast nu bygger väl Marx klassanalys på olika klassers förhållande till produktionsmedlen, något som mycket väl är relevant idag. Att välfärdstagarna inte skulle vara en del av proletariatet är naivt. Vi vet att vissa yrken motarbetar varandra via konkurrens, men att säga att de båda inte kan vara en del av samma klass pg.a det skulle ju vara felaktigt. Det finns krafter som motarbetar varandra inom klasserna, men det betyder inte att man inte kämpar mot samma lösning. Särskilt när de flesta svenska-kommunistiska partier varnar för statens ''splittra och härska'' teknik, där media splittrar proletariatet sätter arbetare mot arbetare, arbetare mot arbetslös, arbetare mot invandrare osv.
Jag håller med om att dagens samhälle är lite mer uppdelat, men att arbetslösa inte skulle vara en del av proletariatet skulle nog ingen våga påstå. För att arbetare och arbetslösa har båda ingen makt över produktionsmedlen. Det är alltså bourgeoisien (de som äger produktionsmedlen) som står för
försörjningen, de pumpar pengarna in i systemet och avgör ifall arbetsmarknaden har plats för dig.
-------------
Nu vet jag att posten är gammal vid detta laget men jag ville peka ut något jag tyckte var en feltolkning, eller kanske ett missförstånd från min part?
Och nej, jag är inte kommunist. Så jag skulle inte ge mig rätten att prata för dessa människor.
Men det är så jag tolkar deras lära.