2013-08-26, 10:15
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jag antar att det är just det de gjort där på Säter...

Om du bemödat dig att läsa på det minsta hade du vetat att utredning och diagnos gjordes aldrig. I stället fick han en massa narkotika, så Stråhle kunde gå igång på de våldsperversiteter Bergwall levererade under ruset.
Citera
2013-08-26, 10:57
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Om du bemödat dig att läsa på det minsta hade du vetat att utredning och diagnos gjordes aldrig. I stället fick han en massa narkotika, så Stråhle kunde gå igång på de våldsperversiteter Bergwall levererade under ruset.
De säger sig ju ha gjort en utredning alldeles nyligen. Handhavandet under "Quick Tiden" är något helt annat...
Citera
2013-08-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
De säger sig ju ha gjort en utredning alldeles nyligen. Handhavandet under "Quick Tiden" är något helt annat...
Utredning har de möjligen gjort, men SB har inte deltagit i något Säter har gjort senaste åren. Så utredning och utredning...
Citera
2013-08-26, 11:44
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Utredning har de möjligen gjort, men SB har inte deltagit i något Säter har gjort senaste åren. Så utredning och utredning...
Nä du har rätt, vi låter journalisterna avgöra om SB ska släppas eller inte...
Vad fan kan de där jönsarna på Säter?
Citera
2013-08-26, 12:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, just det. Och ändå har han mage att sitta och lipa i media över att hans sjukdomsdiagnos aldrig ändras. Nu senast var det Socialstyrelsens rättsliga råd som var tvungen att inkomma med ett yttrande som grundar sig på gamla undersökningar och vips dyker pedofilen upp i Aftonbladet och gråter ut om hur orättvist han blir behandlad. Vad tror han, att rättsliga rådet ska sitta och gissa sig till en diagnos och sedan förespråka en utskrivning.
Citera
2013-08-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nej, just det. Och ändå har han mage att sitta och lipa i media över att hans sjukdomsdiagnos aldrig ändras. Nu senast var det Socialstyrelsens rättsliga råd som var tvungen att inkomma med ett yttrande som grundar sig på gamla undersökningar och vips dyker pedofilen upp i Aftonbladet och gråter ut om hur orättvist han blir behandlad. Vad tror han, att rättsliga rådet ska sitta och gissa sig till en diagnos och sedan förespråka en utskrivning.

Du har definitivt missuppfattat förvaltningsrättens utslag. Dels var SB fortfarande dömd för 1 mord när utslaget skrevs och utslaget symboliserar ett ställningstagande hos rätten vilket är ganska vanligt:

1. Avståndstagande från sakfrågan.
2. En artig fråga till myndigheten/myndighetsutövaren ifall den verkligen inte ska följa lagen. [alla myndigheter som har fått sådana utslag brukar skynda sig att följa lagen även om de anställda på myndigheterna ofta kallar sig för rövknullade i sammanhanget att följa lagen]. Detta gäller särskilt i kulturfrågor där tex. personer som inte är utbildade eller uppväxta i Sverige kan ha en diametralt annorlunda uppfattning i frågor som tex. hur lagar ska tolkas och följas.

3. Det rättsliga rådet verkar i utslaget rådge myndighetsutövaren att följa lagen samt rekommenderar implicit vid förutsättningen att SB fortfarande är dömd för 1 mord att utskrivningsprocessen inleds med öppen rättspsykiatrisk vård. Vad som händer ifall myndighetsutövaren trilskas för mycket är nog inte särskilt trevligt men givetvis finns ju möjligheten att sakligt argumentera.
Citera
2013-08-26, 15:52
Medlem
Sokkos avatar
Här är pudelns kärna. Från grovt rån-domen:

http://minfil.org/x9U4ceb8bb/GrovtranSB.jpg

Det är för detta - och ingenting annat - som SB sitter inlåst idag.
Citera
2013-08-26, 17:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Här är pudelns kärna. Från grovt rån-domen:

http://minfil.org/x9U4ceb8bb/GrovtranSB.jpg

Det är för detta - och ingenting annat - som SB sitter inlåst idag.

Det har hänt en del på dessa 23 år. För att uttrycka sig lite milt.

Vore kanske dags för en ny undersökning av Sveriges mest kända psykfall? Våra skattepengar är begränsade, och jag har ingen lust att betala för en svindyr vårdplats enbart för att rädda prestigen för några pajaser på Säter. Om man kommer fram till att det är lämpligt att han ska vara bakom lås och bom, så vet vi det och behöver inte tjafsa längre.

Däremot ger jag ingenting för Bohlwinkels husmorsdiagnoser.
Citera
2013-08-26, 17:27
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:

Vore kanske dags för en ny undersökning av Sveriges mest kända psykfall? Våra skattepengar är begränsade, och jag har ingen lust att betala för en svindyr vårdplats enbart för att rädda prestigen för några pajaser på Säter. Om man kommer fram till att det är lämpligt att han ska vara bakom lås och bom, så vet vi det och behöver inte tjafsa längre.

Däremot ger jag ingenting för Bohlwinkels husmorsdiagnoser.
Berätta, vad har hänt.

Vilken diagnos menar du att jag har ställt? Jag kan inte påminna mig om att jag skrivit något annat än att det inte finns något som tyder på att SB tillfrisknat och den iakttagelsen är väl närmast ett notoriskt faktum. (Det finns f.ö. dessutom egentligen ingenting som tyder på att han inte har tillfrisknat men det är nog inte tillräckligt skäl att släppa ut honom).
Citera
2013-08-26, 17:53
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:

Inte för Bergwall. Socialstyrelsens rättsliga råd rekommenderar fortsatt vård av honom. Enda skillnaden är att han inte är dömd för något mord längre.
Citera
2013-08-26, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Självklart.

Han planerade säkert så här:

"Nu erkänner jag ca 25 ouppklarade mord. Jag blir säkert dömd för minst åtta. Därefter kommer nog någon klipsk journalist på att det verkar konstigt att jag skulle ha begått alla de här morden och så skriver han en bok om det hela. Sedan tar en advokat vid och lyckas få resning i alla de här fallen och till sist blir jag frikänd från alltihopa. Då börjar man så smått fundera på Säter om hur länge till jag skall vara inlåst. Kanske bara 10 år till. När jag sedan blir utsläppt så kan jag sätta igång med att begå några verkliga mord, för det var ju det jag ville hela tiden.

Smart uträknat, eller hur?"

Fast, vid närmare eftertanke, kanske han hade varit ute redan för många år sedan, om han inte hade börjat med de påhittade erkännandena?

Det är kanske att rekommendera att W-Zink tänker ett varv till.

Hur sjukt vore inte det??
Citera
2013-08-26, 19:30
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det var mycket på en gång. Först analyserar du forumets ringa betydelse. Sedan fortsätter du att ösa galla över journalister, och deras dåliga omdöme. Ditt inlägg är ett pekoral utan innehåll, där jag inte ens kan gissa var du får allt ifrån.

Dina slutsatser gör att jag ifrågasätter sitt förstånd, och undrar hur du har kommit till dessa slutsatser, baserade på ytterligare fantasier i klass med de som framtvingades i Qvickhärvan.

Diagnosen är din egen tolkning, som visar att du inte läser inlägg du besvarar, och ingen i denna tråd har kallat SB för en snäll "tomte".

Jag påstår inte att forumet har en ringa betydelse. Jag säger bara att den diskussion som varit i denna tråd knappast fått genomslag i den media som en bredare allmänhet än Flashbackpubliken korvstoppas genom. Fast du inbillar dig förstås att den som nu får serverat via SVT eller Aftonblaskan att SB är en oskyldig tomte, som lurats erkänna en hoper mord, sitter och läser 9 000+ inlägg på Flashback för att få fler infallsvinklar på fallet. Och jo, jag vet att han friats, men som många här påpekar så sitter han ursprungligen för ett "bankrån", där jag i ett tidigare inlägg beskrivit hur Bergwall anger helt andra motiv för attacken på och gisslantagandet av en familj. Men det har du inte läst va?

Här är några inlägg som du, en person som har mage att ifrågasätta mitt förstånd, har gjort:
Citat:
Mitt tips är att SB kommer få pengar så att han kan leva gott, och med det kanske kvinnorna börjar uppvakta honom..
Du är alltså inte ens så bekant med SB:s böjelser att du vet att han mer troligt kommer att åka till Thailand, Kambodja eller Filippinerna och gotta sig bland småpojkarna i godisbutiken där? Men Gud förbjude att han nånsin kommer i den sitsen.
Citat:
Om risken är att SB ska återfalla i brott så frågar jag i vilka brott?
Jag vet att du ständigt försöker förringa SB:s kriminella historia, släta över den, men nu får du väl ändå ge dig.

Vad gäller diagnosen så ställdes den efter mordförsöket på pojken i Falun av Otto Brundin. Men just ja, det kanske inte hände nåt i Falun trots att Bergwall togs in flagrante delicto, och har inget hänt i Falun så finns inte diagnosen heller......(ersätt gärna Falun med Harrisburg och tänk på Tage Danielsson så börjar vi närma oss pudelns kärna!)

Personligen är jag bara en bildad privatperson som kommit att intressera mig för fallet. Jag har i drygt 20 års tid läst det mesta jag kommit över om SB/Quick, dvs följt hela den sjaskiga historien sen den exploderade på löpsedlarna. Det material jag studerat har gjort mig övertygad om att Sture Bergwall, liksom ett antal andra perverterade intagna, bör sitta bakom lås och bom inom överskådlig tid. Men visst, jag erkänner, det är bara mitt eget tyckande och tolkande, liksom merparten av "expertisens" här. Skulle vara intressant att veta dina motiv för att så hämningslöst höja denne sadistiske pedofil till skyarna och göra honom till en (helt bildligt förstås) snäll tomte, kräva hans omedelbara frigivning, ett skadestånd om x miljoner silverpenningar och ett harem av dyrkande kvinnor? För ett sådant engagemang kommer sig väl inte bara av ett allmänintresse som mitt?
Senast redigerad av BurkHans 2013-08-26 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in