2013-07-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Snarare är det nog kring 1 miljard kronor det handlar om. Dock är enligt svensk lag en person som är psykiskt sjuk, medicinerad och hög på droger att anse som ekonomiskt otillräknelig och alltså ej ansvarig för sina "erkännanden" (det är däremot gänget bakom säljsuccén massmördaren-TQ).

Ganska skoj i övrigt att alla spekulationer i vänsterpressen om att TQ varken skulle få upprättelse eller skadestånd övergått i någon form av eufori och spekulationer från sossen Anna Skarphed om att "ingen kan dömas för tjänstefel". Vilken apa.

Pelle Svensson blev nästan ihjälslagen av TQ-gängets kamrater när han påpekade felaktigheterna i fallet. Så visst måste brottningschampen ha ett omnämnande också, han hade ju faktiskt rätt trots att han tom. fick besök av tidelags-hans, vilka knullade hans kor på hans gård för att han öppnade käften i TQ-fallet.

1. Farebrink är nog en gammal kåkfarare som Pentinnen ville sätta dit av någon anledning. Pentinnen måste varit ett riktig klåpare som missade dennes namnbyte
.
Tror Pentinnen fick namnet av Christer van der Kwast, Pentinnen är i sammanhanget en något svagbegåvad personlighet som inte drev saker framåt utan direkta instruktioner av Christer van der Kwast. I detta fallet särskilt så tror jag de dessutom medgivit att namnet kom från Christer van der Kwast. Men jag kan ju minnas fel på den punkten.
Citera
2013-07-31, 13:26
Medlem
MrWins avatar
Rättsväsendet har alltför stor tilltro till diagnoskåta psykläkare.
Citera
2013-07-31, 13:53
Medlem
han verkar ha svårt att skilja verkligheten från dikten

Främby Point is a headland on the lake just southwest of his old hometown, and as it happens, I had been looking at a camping complex there as somewhere cheap and quiet to write for a few days. But I was slightly surprised Bergwall mentioned Främby Point, because it is where he and his father were supposed to have buried the stillborn Simon, where his mother was supposed to have tried to drown him, and where Quick said he had buried parts of Johan Asplund's body. (The area was searched in September 2000. Nothing was found.) But I assume Bergwall must be thinking of real childhood memories—the family did live close by until he was 5.

It's beautiful there. I take the most remote cabin, far at one edge, overlooking the frozen lake next to the pine forest. It's out of season, and I seem to be the only person staying on this side of the hill. One afternoon my e-mail pings. It's Bergwall. In my reply, as an afterthought, I ask him why Främby Point had come to mind.

He answers immediately: "You mentioned that you were in Korsnäs and then I wondered if you had also been in Främby. The event when my mother would have drowned me would have occurred at Främby cape (Främby udde) and therefore also part of Johan Asplund be there. [The police] have searched and dug in the area."

Something about this slightly disconcerts me—maybe that he so readily refers to his fictional history, rather than his real one. I reply that I am actually here right now, and then immediately feel a bit weird about it—even more so when he e-mails back a photo from his blog that is almost exactly the view from my cabin. I realize that in a bad movie—or in a Scandinavian crime novel—I know exactly what is supposed to happen now: Convinced of the murderer's innocence, I write up my findings in a cabin on a deserted Swedish lakeside. Taking a break for a walk through the forest, I disturb something with my foot. Animal bones...? Later that night, I hear approaching footsteps on the frozen ground—the accomplice Thomas Quick really did have after all....

Read More http://www.gq.com/news-politics/newsmakers/201308/thomas-quick-serial-killer-august-2013#ixzz2achNNpto
Citera
2013-07-31, 13:58
Medlem
Stina-Linas avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5605347

Thomas Olssons kommentar efter friandet
Citera
2013-07-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Man blir trött av den hanteringen som SB utsätts för.

Det är just det som är syftet med fördröjningar som drar ut på tiden. Det är så mörkläggningar går till. Man låter tiden gå och distansen till det som skett ökar med tiden som går, och samtidigt så förminskar man de illgärningar man begått.

För mig är det intressant ur psykologiskt perspektiv, hur människor inom vården och rättsväsendet kan gå till jobbet och leva sina liv utan att bry sig om hur människor i deras vård far illa, eller får sina liv förstörda av deras agerande. Just nu har de alla semester och grillar sina flintastekar, och verkar helt normala. Men är de verkligen det ?

Och vad är det för dårar som försvarar deras agerande, och menar att det är acceptabelt av en rättsstat att hålla folk inlåsta utan grund på lösa antaganden?

När en person blir dömd till mord han inte begått, och fått resningar, är bristen på åtgärder det som nu visar på hur illa ställt det är, med det vi lärt oss kalla för rättsstaten. Att detta varit möjligt är hemskt, men bristen på reaktion är värre, och särskilt illa är det maskineri med "goda" samhällsmedborgare och kollegor som nu skyddar, försvarar och förminskar detta övergrepp.

Jag tror att det finns ett stort förakt för psykiskt sjuka människor inom vården, så in i h-vte tabu, men det finns.

På samma sätt som vissa militärer dras till armen för att få utlopp för sina pang-pang lustar, så finns det inom psykiatrin sadistiska drag..
Citera
2013-07-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5605347

Thomas Olssons kommentar efter friandet

Man måste bara gratulera och uttrycka sin beundran över att en person, TO orkade ta på sig att driva denna sak. Digniteten av det som skett är så fruktansvärt, och därför är det många som inte vill tro på att det skett, och kunnat ske i Sverige.

Det mest intressanta är reaktionernas och att det fortfarande pågår förnekelser och mörkanden, där kollegialiteten visar på ytterligare övergrepp. Man vill nu från officiellt håll göra offret delaktigt och bli den som ska bära de andras skuld. Detta sker utan den minsta skam.

Kan det vara sakkunnigarvoden och betalda framtida utredningar som styr vad de lärda från universiteten yttrar i denna fråga?

Prof. M*rten Sch*ltz talar redan om uteblivet skadestånd och nedprutning, då det ligger i kollegors intresse att ansvar inte utdelas rättvist i detta land. Var ligger hans lojaliteter?

Och nu har man ju redan en behändig syndabock och slagpåse. Denne lärde professor talar om SBs delaktighet och glömmer bort annan juridik som ingår i professuren.

Det verkar inte som det kommer bli någon kommission eller utredning. Då vi alla vet att det kommer bli en lavin med rättsliga övergrepp som kommer avslöjas, om alla som har fått insyn i den s k rättsskipningen kommer till tals. Det handlar om domstolarnas bristande objektivitet och integritet, där de som är ansvariga kämpar med näbbar och klor för att vilseleda medborgarna att tro på den officiella bilden, om att i Sverige är vi alla trygga.
Citera
2013-07-31, 14:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
rekommenderad läsning till alla bergwall-kramare

http://www.gq.com/news-politics/newsmakers/201308/thomas-quick-serial-killer-august-2013

Är man en Bergwall-kramare om man anser att han inte har begått morden han dömts för?
Citera
2013-07-31, 14:32
Medlem
Citat:
Det mest intressanta är reaktionernas och att det fortfarande pågår förnekelser och mörkanden, där kollegialiteten visar på ytterligare övergrepp. Man vill nu från officiellt håll göra offret delaktigt och bli den som ska bära de andras skuld. Detta sker utan den minsta skam.

Prof. M*rten Sch*ltz talar redan om uteblivet skadestånd och nedprutning, då det ligger i kollegors intresse att ansvar inte utdelas rättvist i detta land. Var ligger hans lojaliteter?

1. Det där är mest flams, SB kan inte göras delaktig eftersom han var betraktad som otillräknelig vid sina erkännanden. Det är alltså helt oväsentligt att han erkände i lagböckernas & förarbetenas mening.

2. Professorn har blivit väldigt hotad sedan han började ägna sig åt offentliga kåserier, bland annat har nuvarande JK m.fl. tex. fällt en hel drös av professorns nära släktingar för både det ena och det andra. I övrigt är Professorn en offentlig person.

Citat:
Och nu har man ju redan en behändig syndabock och slagpåse. Denne lärde professor talar om SBs delaktighet och glömmer bort annan juridik som ingår i professuren.

Det verkar inte som det kommer bli någon kommission eller utredning. Då vi alla vet att det kommer bli en lavin med rättsliga övergrepp som kommer avslöjas, om alla som har fått insyn i den s k rättsskipningen kommer till tals. Det handlar om domstolarnas bristande objektivitet och integritet, där de som är ansvariga kämpar med näbbar och klor för att vilseleda medborgarna att tro på den officiella bilden, om att i Sverige är vi alla trygga.

1. Han oroar sig väl för att bli av med sin professur i framtiden, även om det är osannolikt att så inträffar de närmsta fem åren.

2. Nej, det handlar främst om en skyddad liten verkstad där bara 20% av personerna egentligen behövs. Givetvis försöker de försvara sina små revir med näbbar och klor och det är till syvende och sist skattebetalarna som får stå för kalaset. Staten har alltså inget behov av deras tjänster alls och inte de flesta politiker heller.
Citera
2013-07-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Är man en Bergwall-kramare om man anser att han inte har begått morden han dömts för?
är du så dum att du inte förstår att det handlar om så mycket mer än morden?
Att människan fortfarande kanske är gravt psykiskt störd och ska sitta inne ändå?
Citera
2013-07-31, 14:45
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Att människan fortfarande kanske är gravt psykiskt störd och ska sitta inne ändå?

Men lilla vän, jag har aldrig påstått att han är frisk eller att han ska släppas fri. Jag undrade bara vad du menar med "Bergwall-kramare", inget annat.
Citera
2013-07-31, 14:46
Medlem
Witkos avatar
Citat:
TO fick pris som årets jurist. Han formulerade saken med att vi har folk som arbetar utanför rättsordningen.

http://www.dagensjuridik.se/2013/04/han-ar-arets-jurist-2013-da-vaxte-det-fram-en-rattsordning-som-levde-sitt-eget-liv

Jag länkar än en gång till Dagens juridik, då vi har folk i tråden som ställer egna diagnoser och förespråkar random inlåsningar.
Thomas Olsson framstår som en enormt ärlig och uppriktigt person, han verkar vara väldigt PK-befriad och säger vad han tycker och tänker.

Några tänkvärda citat från artikeln:

Jag blir så förbannad när jag hör människor säga ”jag känner” som en parameter för vad som gäller. ”Jag tänker” hör man däremot sällan. Känslor, de är väl bra för all del, men det är inte alltid det lämpligaste sättet att fundera över problem. Dagens samhälle är genompsykologiserat.

Ang bokstavskombinationer:

Så jag har lite av det här asociala draget som kan definiera en del funktionsdiagnoser. Jag var också ganska energisk som ung. Alla barn som har svårt att koncentrera sig ska ha de här bokstavskombinationerna idag. Jag har en stark känsla av att det är ett sätt att diagnostisera bort andra problem.

Stort grattis till priset.

Hoppas SB får komma ut som en fri man snart.
Citera
2013-07-31, 14:47
Medlem
Citat:

Är du påläst i fallet? Har du kompetensen att bedöma SBs psykiska status?

Klart som fan att det handlar om så mycket mer än morden och SB. Vresrosen tycker jag sätter fingret på vad det handlar om. Jag tror inte det kommer att hända så mycket med ansvar osv. Det kommer att mörkas, skylas över, ingen kommer att behöva ta personligt ansvar.
Senast redigerad av Palkranen 2013-07-31 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in