Citat:
Ursprungligen postat av
the saint
Återigen denne Lambertz.
Han skriver i AB idag:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article17344303.ab
Men, i DN 6 februari i år skriver han:
http://www.dn.se/debatt/lat-en-kommission-utreda-fragetecknen-i-quick-fallet/
Han verkar nu försöka skifta fokus, från SBs eventuella skuld, till att de inblandade inte har begått några allvarligare fel.
Ohederligare (alternativt, flummigare), resonemang har jag sällan sett.
1. Lambertz problem i det här fallet är förstås att han fortfarande är möjlig att angripa juridiskt för en hel del lagbrott map. dennes jobb som justitiekansler. Det är väl en fyra till tio års preskription och eftersom Lambertz under alla omständigheter bevisats vara kamrat med de främst anklagade så måste förstås rättssamhället betrakta det som grova brott eftersom Lambertz under alla omständigheter måste vara grovt jävig och inte delikatessjävig.
2. Om Lambertz totalt hade ignorerat hela historien så skulle ingen brytt sig om att utreda honom, han hade försvunnit från radarn genom att säga, "jag läste igenom dokumentsamlingen på de tre dagar som jag fick betalt för", visst såg det galet ut men jag upptäckte inga betydande fel". Istället så framstår han nu som en skurk ute efter att dölja sin egen juridiska brottslighet.
3. Hans "nya" argument är inte särskilt trovärdiga:
a. Trasiga sågblad och fragment av sågar kan man hitta överallt i skogar där det bedrivits skogsbruk sedan 1400-talet. Särskilt om man letar med metalldetektor. Letar man väldigt noggrant så kommer man att hitta allt från lik från 1200-talet till muskötkulor och stenpilar från stenåldern. Detta innebär dock inte att någon som sagt att sådant skulle finnas i ett område stort som Norrmalm pga. av detta är skyldig till mord. (med Lambertz motivering skulle varenda arkeolog kunna dömas för mord).
b. Inristningar på träd eller sådant som liknar inristningar på träd finns överallt i närheten av bebyggelse. Lambertz argumentation är pinsam i sammanhanget, hur mycket klotter finns inte i Stockholm? (Innebär påståendet att det finns klotter i tunnelbanan i Stockholm möjligtvis att personen som påstår detta är skyldig till mord?).
c. Höjda fosfathalter i marken finns överallt där skogs och jordbruk bedrivits enligt modern vetenskap. Det kallas för gödsling och är något som staten uppmanar markägare till eftersom det höjer skatteintäkterna. Detta tillämpas alltså nästan överallt vilket innebär att Lambertz anför att TQ sagt att himlen var blå och därför är skyldig till mord.
d. Lambertz enda hållbara argument är förstås "så gick det till på den tiden", detta innebär ju dock att Lambertz m.fl. måste be SB om ursäkt på sina bara knän och omedelbart tillse att deras begågna fel korrigeras.