2013-08-24, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jo men han måste väl betett sig på något tokigt vis i samband med bankrånet, eller så har hans vansinne lett fram till ett bankrån. Inte fasen hamnar man på Säter för ett bankrån?
Har man inte hört talas om hans intresse för småpojkar, eller var det bara elaka rykten? Nåväl, han kan gott sitta där han sitter. Inte tänker då jag slåss för hans frisläppning...

Naturligtvis kan man hamna på Säter för ett bankrån (även om det är ovanligt). Detta "bankrån" var heller inte av det vanligare slaget . . . omss . . .

Vårdtider följer heller inte brottets grad, utan patientens hälsoläge. Det finns exempel från Karsudden där en patient satt reell livstid (vilket blev över 40 år) innan han avled. Och det för ett ganska banalt brott. (Skadegörelse, om jag inte minns helt galet.)
Citera
2013-08-24, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis kan man hamna på Säter för ett bankrån (även om det är ovanligt). Detta "bankrån" var heller inte av det vanligare slaget . . . omss . . .

Vårdtider följer heller inte brottets grad, utan patientens hälsoläge. Det finns exempel från Karsudden där en patient satt reell livstid (vilket blev över 40 år) innan han avled. Och det för ett ganska banalt brott. (Skadegörelse, om jag inte minns helt galet.)

EDIT: Sedan är det inte alltid som det är positivt att vissa brottslingar döms till fängelse (vilket man ibland kan läsa här på fleshback), då de ofta lider av allvarliga personlighetsstörningar. Dessa personlighetsstörningar klassa inte som '"allvarlig psykisk störning" i lagens mening. De släpps därför ut från fängelset i, om möjligt, ännu sämre skick, efter ett tidbestömt straff och kommer att begå brott igen.

Skulle LRV änndras så att dessa diagnoser omfattades av sådan tvångsvård, skulle det vara en bra sak för många potentiella brottsoffer anser jag, eftersom vårdpersonalen kan ge förvaltningsrätterna bättre underlag för om de ska släppas fria eller inte. Från fängelset släpps de ut, hur illa det än är ställt med deras psykiska hälsa.

Den infallsvinkeln ser man sällan när brott och straff diskuteras här på flashback.
Citera
2013-08-24, 09:15
Medlem
ThotmesIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Är det någon som följer Thomas Quick?

Det är ju vi som är hans " Christer van der Kwast".

Tror ni att sexualsadisten slutat manipulerat folk?
Han sitter ju inte inne på Säter för ingenting, eller hur?

Det är en mycket "vriden" människa vi har att göra med, trotts att han erkänt i stort sätt alla mord som begåtts under nittiotalet.

Bedömningen att han ska vara inspärrad är helt korrekt enligt mig.
Haha...
Han är duktig på att övertyga. Såpas duktig att han driva ett helt rättväsende åt pipan.

Han lurar er även just nu.

Nix, det är du som litar blint på myndighetsutövare. Troligen har du absolut noll i civilkurage tolkar jag det som.
Citera
2013-08-24, 12:17
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Är det någon som följer Thomas Quick?

Det är ju vi som är hans " Christer van der Kwast".

Tror ni att sexualsadisten slutat manipulerat folk?
Han sitter ju inte inne på Säter för ingenting, eller hur?

Det är en mycket "vriden" människa vi har att göra med, trotts att han erkänt i stort sätt alla mord som begåtts under nittiotalet.

Bedömningen att han ska vara inspärrad är helt korrekt enligt mig.
Haha...
Han är duktig på att övertyga. Såpas duktig att han driva ett helt rättväsende åt pipan.

Han lurar er även just nu.

Själva idén med att hamna i rättspsykiatrisk tvångsvård är att man ska få vård. Att dessa senare friskförklaras och släpps fria är därmed helt i sin ordning. Du liksom några flera andra verkar ha svårt att förstå detta samband.

Varken du eller jag har någon möjlighet att bedöma hand psykiska tillstånd, och inte heller ifall han är någon sexualsadist eller inte. Inte heller vet vi om han är så jävla bra på att ljuga eller övertyga folk, eller ifall hans terapisvammel enbart passade Stråhles och van der Kwasts våtdrömmar om den perfekt seriemördaren.

Vi vet att det inte skulle vara svårt att beslå Bergwall med lögn. Ändå sket van der Kwast i att göra det, trots att det är bland det mest grundläggande i utredningsarbetet. Stråhle blev uppenbarligen så till sig att hon kunde bli berömd att hon fullständigt struntade i hur orimligt det hela var. Och det är bara två av personerna.

Vi väntar fortfarande på att Socialstyrelsen, Säter och vilka flera som sitter på prestige att förlora, ska få tummen ur arslet, och se till att det blir någon diagnos på honom.

Nu har det varit lite si och så med den vården Bergwall erhållit på Säter. För att uttrycka sig milt. Så det är inte osannoligt att han blir kvar i tvångsvården inom överskådlig tid, även om det blir på någoin annan anstalt.
Citera
2013-08-24, 12:21
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
EDIT: Sedan är det inte alltid som det är positivt att vissa brottslingar döms till fängelse (vilket man ibland kan läsa här på fleshback), då de ofta lider av allvarliga personlighetsstörningar. Dessa personlighetsstörningar klassa inte som '"allvarlig psykisk störning" i lagens mening. De släpps därför ut från fängelset i, om möjligt, ännu sämre skick, efter ett tidbestömt straff och kommer att begå brott igen.

Skulle LRV änndras så att dessa diagnoser omfattades av sådan tvångsvård, skulle det vara en bra sak för många potentiella brottsoffer anser jag, eftersom vårdpersonalen kan ge förvaltningsrätterna bättre underlag för om de ska släppas fria eller inte. Från fängelset släpps de ut, hur illa det än är ställt med deras psykiska hälsa.

Den infallsvinkeln ser man sällan när brott och straff diskuteras här på flashback.

Absolut! Ett aktuellt exempel är Kapten Klänning som bedöms som farlig, och att risken för att han begår nya brott är stor. Hade han dömts till tvångsvård skulle han inte släppas ut. Ett annat exempel är Juha Valjakkala som är gravt psykopatisk. Men lyckligtvis verkar så totalt misslyckad i sin existens att han numera nästan omedelbart hamnar på kåken igen, så fort han gjort något inbrott eller stulit någon bil.
Citera
2013-08-24, 13:06
Medlem
the saints avatar
Citat:
Nja när jag hörde honom uttala sig om det där så sade han att han insåg hur detta skadat de anhöriga, och att det var en börda HAN skulle få bära resten av livet... Ja stackars lille självcentrerade Sture då.

Som jag sa:

Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Huruvida han är ärlig i detta, undandrar sig mitt (och sannolikt, ditt) bedömande.

Dock kan man väl säga att om man har normal empati och inser att man skadat de anhöriga, så kan man väl också säga att det är en börda (insikten om att man skadat de anhöriga), som man får bära resten av livet. Vilket är just precis vad SB sade.

Inget konstigt med det.
Citera
2013-08-24, 15:34
Medlem
Citat:
Nja när jag hörde honom uttala sig om det där så sade han att han insåg hur detta skadat de anhöriga, och att det var en börda HAN skulle få bära resten av livet... Ja stackars lille självcentrerade Sture då.

Citat:
Jo det är ju det jag menar. Det var nog inget "vanligt" bankrån. Det är ju liksom det den där advokaten försöker hävda, att TokSture fortfarande sitter inne för att han begått ett misslyckat bankrån. Inte ens Janne Olsson som som ställde till med NormalmstorgsDramat för 40 år sedan hamnade väl på Säter. Nä TokSture sitter där han sitter p.g.a. att han är just en tokig, obalanserad bög och äckligt peddo...
Ingen är rädd för att han ska återfalla till bankrån, han går förmodligen inte att ha bland vanligt folk. Jag fattar inte varför hans beteende och brott ska förringas. Inte ens detta med att erkänna 8 mord känns väl speciellt friskt?

Av din text framgår att du tycker SB är spritt språngande galen. Att han är en människa helt i avsaknad av bra egenskaper och lite extra tokig och farlig om man gör random jämförelser, med diverse övrigt slödder.

Men vad har det med saken att göra?

Är din förmåga att se vad saken handlar om helt fördunklad i ostrukturerad hjärnmos?

Nu är det så här det funkar i det som är rättsordningen, som alla borde ha följt:

Det är läkare inom psykiatrin som ansvarar för patienten på slutna anstalter, och kriminalvården för fångarna, juristerna för rättsväsendet. Det är så enkelt. Svårare är det inte.

Med din syn på saken är det dårar och kriminella som har det yttersta ansvaret. Inte undra på att det går åt helvete ibland.
Citera
2013-08-25, 10:04
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Av din text framgår att du tycker SB är spritt språngande galen. Att han är en människa helt i avsaknad av bra egenskaper och lite extra tokig och farlig om man gör random jämförelser, med diverse övrigt slödder.

Men vad har det med saken att göra?

Är din förmåga att se vad saken handlar om helt fördunklad i ostrukturerad hjärnmos?

Nu är det så här det funkar i det som är rättsordningen, som alla borde ha följt:

Det är läkare inom psykiatrin som ansvarar för patienten på slutna anstalter, och kriminalvården för fångarna, juristerna för rättsväsendet. Det är så enkelt. Svårare är det inte.

Med din syn på saken är det dårar och kriminella som har det yttersta ansvaret. Inte undra på att det går åt helvete ibland.
Nu diskuterar man ju om SB ska släppas ut eller inte. Då spelar det väl roll om knäppskallen verkligen är en knäppskalle eller inte? Är han bara en missförstådd bankrånare så ska han givetvis anses ha avtjänat sitt straff, men jag försöker ju hävda att han sitter där han sitter p.g.a. betydligt mer än att han skulle råka vara missförstådd. Det är väl klart att det har med saken att göra, eller?
Citera
2013-08-25, 10:41
Medlem
the saints avatar
Återigen denne Lambertz.

Han skriver i AB idag:

Citat:
Inga allvarliga misstag begicks i Quick-fallet
Göran Lambertz: Det stämmer inte att bevisen saknade värde

Citat:
Jan Guillou skrev i förra veckan om Quickärendet och uppmanade bland annat mig att lägga fram alla hemliga bevis om att Sture Bergwall är skyldig, eller annars hålla käften. Men vi bör inte längre offentligt diskutera frågan om Bergwall är skyldig. Han är frikänd från alla åtta morden och ska betraktas som oskyldig.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17344303.ab

Men, i DN 6 februari i år skriver han:

Citat:
För det andra: Hur ska vi i den fortsatta diskussionen se på de frågor som Quick-ärendet väcker? Och vilken blir egentligen slutpunkten i ärendet vid sidan av det som blir resultatet av en granskning?

För mig är det tydligt att de motsättningar som finns i debatten skapas bland annat av att olika frågor inte hålls isär. Frågorna är minst fyra:

Den första är om det har blivit fastslaget och därmed klarlagt genom resningsprocesserna att Sture Bergwall är oskyldig.

Den andra är om han rent faktiskt är oskyldig.

En tredje fråga är om bevisningen mot honom i rättegångarna på 90-talet var otillräcklig för fällande dom.

Och en fjärde fråga är, om vi utgår från att bevisningen var otillräcklig, om det inträffade var en rättsskandal.

Nästan alla svarar nog numera nej på fråga 1: det är självklart att det inte är klarlagt att Bergwall är oskyldig. Och på fråga 2 svarar säkert nästan alla att det inte i dag går att säga bestämt om han är skyldig. Det är en annan sak att Sture Bergwall ska betraktas som oskyldig när han har frikänts. Däri ligger framför allt att man inte i något sammanhang där beslut ska fattas som rör honom får utgå från att han kan vara skyldig.

Många säger att eftersom han ska betraktas som oskyldig ska väl skuldfrågan inte diskuteras mer. Men då glömmer man tre saker: För det första bör Quick-ärendet ges en rättvis belysning i historien. Det rör sig om en av Sveriges största rättssaker och det är viktigt vilken domen blir över rättsväsendet. Skuldfrågan är då central och måste få diskuteras vidare.

För det andra handlar det om många personers yrkesheder. Och för det tredje erkände Bergwall morden och berättade om dem på ett mycket ingående sätt. Om han ändå är oskyldig får han rimligen finna sig i att bli utsatt för ovanligt envisa misstankar.

http://www.dn.se/debatt/lat-en-kommission-utreda-fragetecknen-i-quick-fallet/

Han verkar nu försöka skifta fokus, från SBs eventuella skuld, till att de inblandade inte har begått några allvarligare fel.

Ohederligare (alternativt, flummigare), resonemang har jag sällan sett.
Citera
2013-08-25, 10:41
Medlem
Citat:
Nu diskuterar man ju om SB ska släppas ut eller inte. Då spelar det väl roll om knäppskallen verkligen är en knäppskalle eller inte? Är han bara en missförstådd bankrånare så ska han givetvis anses ha avtjänat sitt straff, men jag försöker ju hävda att han sitter där han sitter p.g.a. betydligt mer än att han skulle råka vara missförstådd. Det är väl klart att det har med saken att göra, eller?

Det har med saken att göra i den del av diskussionen som pågår i denna tråd, men har inget att göra med själva sakfrågan om det som drabbar SB nu när man sopar igen spåren, där denna sak pågår i realtid.

Du kan väl inte mena att det finns en rätt att låta all normal hantering av patienter, bli ett undantag för att läkare och jurister blivit tagna på bar gärning med fingrarna i syltburken?

Det handlar om folk som skulle ha hållit huvudet kallt i sitt arbete och de har lagar och praxis som talar om hur arbetet ska skötas. Med utbildningar som inte ger dem rätt att experimentera med patienter i syfte att få fram falska erkännanden. Allt som drabbat SB har varit "vård" till patientens nackdel. Ingen som hade ansvar för honom skötte sitt jobb, enligt den innebörd deras yrkesutövning eller arbete har.

Och det pågår än med att de som är högst uppsatta visar vilka ynklingar de är när kollegor ska ställas till ansvar. Det allvarligaste är att nu får vi alla svart på vitt att vanliga medborgare är chanslösa när de som är skyddade av makten går över gränsen, och begår handlingar som är brottsliga. Det är det som är sakfrågan, min och mångas anledning till närvaron i tråden.

Och en förklaring till att vi om och om igen orkar bemöta alla idiotier om SB, som är en del i en sak som avslöjar så mycket som pågår dagligen i mindre skala. Qvickfallet har all den pedagogik, med överdrifter som behövs för att det ska bli en kommission. För det är inte en isolerad händelse att övergrepp sker mot oskyldiga, av de som skyddas av varandra.
Citera
2013-08-25, 11:00
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Återigen denne Lambertz.

Han skriver i AB idag:

[url]http://www.dn.se/debatt/lat-en-kommission-utreda-fragetecknen-i-quick-fallet/[/url

Han verkar nu försöka skifta fokus, från SBs eventuella skuld, till att de inblandade inte har begått några allvarligare fel.

Han vevar de gamla argumenten om sågblad, att han visste saker bara mördaren visste, och vete fan ifall han inte tar upp bommen igen. Men som du noterar börjar han glida iväg nu mote att det inte skulle vara några allvarliga fel begångna. Man skulle nöja sig med att konstatera att i inget av av de dömda morden ansåg åklagarna att det fanns någon möjlighet att få en fällande dom.

Eller det kan räcka med det förresten. Lambertz har gjort bort sig, och ingen kommer att ta honom på allvar i fortsättningen. Gott så.
Citera
2013-08-25, 11:01
Medlem
Citat:
Återigen denne Lambertz.

Han skriver i AB idag:

http://www.dn.se/debatt/lat-en-kommission-utreda-fragetecknen-i-quick-fallet/

Det är en ritual som pågår där allt går ut på att ingen har gjort fel, och att det till varje pris inte får medges.

En av landets högst uppsatta jurister visar sitt fula tryne med jämna mellanrum. Det visar på den rekrytering av jurister detta land har haft där kamratgäng dunkat varandra i ryggen och delat ut ämbeten. Det började i sänghalmen på Bomersvik, och i andra politiska broilerfabriker, märkvärdigare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in