2013-08-25, 19:05
Medlem
För nån vecka sedan pratade folk om vad som säger är en duktig spelare. Jag kom på en sak som räknas i andra spel och som jag personligen tycker kan visa på en spelare som är duktig man mot man .
Det är Kill/Death ration.

Däremot har jag väldigt svårt att se (förutom folks egna ögon) att det finns något system som kan mäta hur bra man är som lagspelare som är duktig med resterande 14 spelarna. Jag menar ni ser min ELC statistik den är väldigt bra (enligt mig) det är väldigt sällan någon ger mig fina ord för min scouting och förmåga att skada och döda vilka fiender som helst nästan. Alltså ser ingen mitt jobb som lagspelare.
Men när dom ser mig spela med min Tiger (som inte passar mig) då haglar okvädningsorden, inte för att jag suger som lagspelare utan för att den inte passar mitt spelsätt alls.
Senast redigerad av 1988 2013-08-25 kl. 19:10.
Citera
2013-08-25, 19:06
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjolsson
Ligger i kvalet vilken vagn jag ska köpa nu och lira med.
För närvarande har jag: Tiger 2, T34, M7, T110e5, T-43, Tiger (Elite), Pershing (Elite)

Jag funderar om jag ska köpa: IS-3, KV-4, Patton, AMX12, T21, T-34-1, ARL 44, AMX AC46, SU-100
Mina 5c är att IS-3 ändå är jäkligt skoj. Skön att köra, bra kanon, tål stryk. Gillade även ARL44 faktiskt. Den har en grym toppkanon men är iofs lite bräcklig. Förvånansvärt ofta blev jag dock topptier med den. Vet inte om det var en tillfällighet eller om den har lite snällare mm? Då är det iaf riktigt skoj. KV-4 tycker jag däremot är rätt trist. Halvvek toppkanon, stor som ett hus och långsam som fan. T-21 och T-34-1 är helt okey men de vagnar som följer dem är båda betydligt roligare.

De andra känner jag inte till?
Senast redigerad av Ace Ventura 2013-08-25 kl. 19:10.
Citera
2013-08-25, 20:03
Medlem
vrooms avatar
Slitit ihop till ST-I i helgen och har precis forskat andra tornet. En Jagdtiger dingade och dingade medan jag satt hull down och kunde penna hans lower plate. 7500 potentiell skada mottaget och bara några hundra HP förlorade.
Med 140mm sidopansar ska det bli jäkligt skoj att tjura fast vid något gathörn med den
Citera
2013-08-25, 20:08
Medlem
Littlebear34s avatar
Citat:
För närvarande har jag: Tiger 2, T34, M7, T110e5, T-43, Tiger (Elite), Pershing (Elite)

Jag funderar om jag ska köpa: IS-3, KV-4, Patton, AMX12, T21, T-34-1, ARL 44, AMX AC46, SU-100
Jag brukar köpa tanks i den ordningen jag låser upp dom så slipper jag välja.
Citera
2013-08-25, 20:11
Medlem
Fjolssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlebear34
Jag brukar köpa tanks i den ordningen jag låser upp dom så slipper jag välja.

Det brukar jag också göra, men jag har låst upp dom redan, men nu är kvalet vilken jag vill ha. Funderar på AXM12 och sedan fortsätta på deras medium line.
Citera
2013-08-25, 20:26
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Det brukar jag också göra, men jag har låst upp dom redan, men nu är kvalet vilken jag vill ha. Funderar på AXM12 och sedan fortsätta på deras medium line.

Jag gillar inte alls AMX12 eller 13 75 (kört lite på test med den). Blir bara sne för man är en jävla papperstank.
Allt beror ju på vad du själv gillar dock, tror Patton hade kunnat passa mig.
Citera
2013-08-25, 20:45
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1988
För nån vecka sedan pratade folk om vad som säger är en duktig spelare. Jag kom på en sak som räknas i andra spel och som jag personligen tycker kan visa på en spelare som är duktig man mot man .

Däremot har jag väldigt svårt att se (förutom folks egna ögon) att det finns något system som kan mäta hur bra man är som lagspelare som är duktig med resterande 14 spelarna. Jag menar ni ser min ELC statistik den är väldigt bra (enligt mig) det är väldigt sällan någon ger mig fina ord för min scouting och förmåga att skada och döda vilka fiender som helst nästan. Alltså ser ingen mitt jobb som lagspelare.
Men när dom ser mig spela med min Tiger (som inte passar mig) då haglar okvädningsorden, inte för att jag suger som lagspelare utan för att den inte passar mitt spelsätt alls.

Du har helt rätt i att det inte är lätt att mäta. Och jag är inte så säker på att kill/death är så bra måttstock heller för den delen? Det finns ju många gånger då man själv/medspelare valt att ta ansvar och gjort ibland helt avgörande insatser för en seger utan att för den sakens skull döda någon. Det kan t.ex. vara att upptäcka hål i försvaret och täppa till dessa, att själv hålla en choak point (till medspelarna kan slå ut dem bakifrån) eller att understödja rätt när många slåss på samma plats och/eller kanske hålla motståndare kort från att kunna förflytta sig som de vill så att de medspelare som slåss vid en punkt på kartan därigenom får ett lättare/mindre motstånd. Eller varför inte att göra ett grymt bra scoutingjobb som sagt. Osv osv. Och personligen är jag minst lika nöjd med att få medaljen som "understödjare" som att få en "Top Gun". Då vet jag att jag mjukat upp motståndarna överlag riktigt ordentligt så att mina medspelare fått en lättare resa att fimpa dem (senare eller samtidigt).

Det blir inte lika mycket xp:s eller bättre stats - men det ger en riktigt skön (själv)känsla efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag gillar inte alls AMX12 eller 13 75 (kört lite på test med den). Blir bara sne för man är en jävla papperstank.

Franska förbannelsen. Försöker själv att lära mig spela med autoloader på AMX 50 100. Inte helt lätt då reloadtiden är horribelt lång och den, precis som de andra fransyskorna, har armor som en mjölkartong som sagt. Har en tendens att skjuta av mina skott lite för snabbt för att sen ha lite för dåligt tålamod medan den reloadar.... inte bra.
Senast redigerad av Ace Ventura 2013-08-25 kl. 20:54.
Citera
2013-08-25, 22:30
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Kanske nåt att föreslå till Wargaming
testat, fick 3 dagar forum ban eller vad det nu var :P
Citera
2013-08-25, 23:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
amx12t tyckte jag va skit och då körde jag den som tier5, kv-4 är en sån där vagn som antingen missar allt och tar megaskada eller träffar allt och är snudd på odödlig.
T21 är pest och pina gånger 10.000...arl44 är lite mer av arbete än nöje, su-100 är rätt fin med 122mm kanonen om än lång omladdningstid.
Amx ac 46 har jag precis skaffat och den kändes DJÄVLIGT op i början jämfört med arl v39, fick 2:a klassens mastery badge i första matchen.

Citat:
Ursprungligen postat av 1988
Värdelöst då en del spelare går in för "killsteals" medans andra spelare mer försöker göra maximal skada.

Sitter jag i T95 till exempel och har vagnar runt mig så skjuter inte jag på nån med 100hp om jag kan skjuta på nån med 500+hp sen undviker jag lågtiervagnar om jag kan välja högtiervagnar vilket också försämras KD-ratio.
Citera
2013-08-26, 00:48
Medlem
Ace Venturas avatar
Har just varit med om något bland det sjukaste någonsin i min WoT-karriär. Gick in för att köra ett kvällspass, loggar in på EU2.... och kommer nu ut med i princip 20(!) raka förluster (i typ 10 olika tanks, orkade inte ens räkna till slut) - OCH - och det här är det bästa - i stort sett samtliga dessa slutade med resultatet 3-15 eller SÄMRE! Helt galet!?? Inte bara förluster alltså utan TOTALA utskåpningar! V a r e n d a lag jag hamnade i var HELT utraderat innan jag hunnit ta position knappt.

Fast det bästa sparade jag till sist. Tyvärr missade jag att screenshotta men jag fick ett så brutalt psykbryt att jag bara stängde av skiten. Körde min T-14 (som jag aldrig kör i vanliga fall men jag var tvungen att hitta på något för att bryta mönstret) .....och det gick ju bra. Verkligen. Det blev omedelbart soprent på min kant och helt plötsligt skulle jag ta hand om en AT-2 och två KV-1or på egen hand (med en kanon som max pennar en kudde, om man har tur). Behöver nog inte förklara mer utan det blev naturligtvis en klockren torsk med 1-15... - OCH - i denna fantastiska tier V-match visade det sig sen att mer än 2/3 av vårt lag (dvs 11 av 15 personer) hade NOLL i damage. NOLL!!!

Där och då kändes "uninstall" alternativet rätt fräscht faktiskt....

Annars har det ändå gått rätt hyggligt i helgen och tjena vad det trillar in xp:s med x5! Fast ni som har några tier X-kärror och inte grindar längre måste ju ha miljoner fria xp:s efter ett tag? Eller? Då blir väl krediter intressantare?
Senast redigerad av Ace Ventura 2013-08-26 kl. 01:06.
Citera
2013-08-26, 00:56
Medlem
Fjolssons avatar
Det första jag gjorde när jag såg X5 exp var att köpa premium, jäääklar vad xp rasslade in, tog 2 dar att få min tiger som var stock till tiger 2 samt pengar samtidigt. Win!
Citera
2013-08-26, 01:01
Medlem
rkfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
WG lyssnade på alla n00bs som körde och ställde sig helt öppen och stod stilla så arty kunde skjuta dom för att sedan skrika arty n00b.
hur jäkla svårt är det att lära sig banorna, tex här kan inte arty skjuta, här kan dom skjuta här och där om dom har ställt sig där och där
fan rent logiskt men där är så många PL n00bs i spelet så WG valde att lyssna så dom inte skulle förlora för många av dom

körde 3 matcher igår, idiot lag så klart, jag brydde inte mig, stolt helt öppet och sköt med jagdtiger 88 där jag visste arty hade spottat mig, rörde inte mig ur fläcken, räknade 8 missar från arty och 0 träffar och 0 splash innan jag dog av en t54 som lyckades cirkla mig

väldigt kul för denna arty spelaren, tror inte han körde mer arty den kvällen, antagligen haft mig helt in zoomad och missat 8 ggr i rad, helt efterblivet
Dvs att du hade tur att du inte blev träffad av arty? Arty är fortfarande pricksäkert, tillräckligt för att träffa en stillastående Jagdtiger iallafall.

Problemet med arty kan exempleras med El Halluf, när heavies står i A2 så vill ingen sticka fram huvudet först. Varför? För att du blir träffad av arty. Nu kan du "jukea" artyn, och sen slåss i ~1m tills att du måste göra det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
som någon sa, varför skall man spela araty om det finns roligare (göra mer nytta) och om det inte finns arty, då försvinner det roliga med light spotters, som någon sa, då kan man lika gärna köra medium...

Någon sa "begränsa antal arty", det hade räckt för mig... det håller jag med om, un-nerfa dem och sätt max två per lag.

nu har ju TD's tagit över rollen helt som main damage dealer, resterande spelare är för lagets HP bara... lite generaliserat
Problemet är att dom limitade klasser i ett tidigare spel - och det slutade med att andra klasser blev överspelade. Dvs de satte limit på de klasserna med, vilket ökade kötider något enormt o.s.v.
Som jag ser det är problemet med arty den enorma damageskillnaden på frontträff, lyckosam frontträff (i underplåt t.ex.) och skott i sidan/ryggen. Ser hellre större splash och lägre damage, dvs konsekventare skada ifrån artilleriet. Underlättar för att straffa campers med, då du kan komma runt stenar t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Skrivit i tråden att vissa spg fortfarande funkar, franska och tyska tier7 medans amerikanska tier7 är totalt värdelös.
Heh - tycker personligen M12 har blivit bättre efter patchen... I förhållande till sina tier-kamrater såklart då dock! Och bekvämare att spela, nu har den ju traverse...

Citat:

Om du skaffar patton, skaffa inte M48'an bara. Stanna på M46.
Personligen gillade jag M26 och E8an i amerikanska med-trädet. M48 & M46 (när jag spelade den, i början av min karriär då) var båda enorma besvikelser. M46 har så gott som inget turret armor och derpig accuracy på kanonen (men lär vara bättre efter denna patch) och M48'an får jag inte bara att fungera (ligger nästan 1k DPG över på min Bat.Chat). Den har inget armor någonstans, sniperar sämre än E-50M, sämre DPM än T-62A/Obj. 140, sämre depression + enorm kupol jämfört med FV4202 o.s.v. Uschiamej, spelar den inte öht. längre.

T-34-1 är okej, inget armor heller, men rätt roande kanon. Kul om du står ut med aimtimen. AMX 12t tyckte jag var underbar dock, ~64%WR solokö på den. Den tanken som fick mig att inse att lights med autoloaders är så mycket bättre än "vanliga" lights.

On another note - Batmobilen är helt jävla underbar! ~3.4k DPG och 2700 WN7 på den, och är endast på 2a crewskillen... Vilket jävla monster!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in