Citat:
Ursprungligen postat av
one.zero
Nu kom jag också på
varför man inte kan återvända efter att man har passerat händelsehorizonten runt ett svart hål. Man skulle kunna säga att "man går ur tiden" - tidsdimensionen försvinner.
Om man skulle färdas mot ett svart hål och samtidigt titta uppåt så skulle man se allting röra sig snabbare och snabbare ju närmare hålet man kommer. Och när man är riktigt nära så skulle man även kunna se när stjärnorna föds och dör i "realtid". Och även hur de förflyttar sig i olika riktningar.
Men när man har passerat horizonten så skulle man uppleva att tiden(på andra sidan) har passerat sin "hastighetsgräns" vilket då innebär att den upphör, eller om man skulle säga att tidens dimension försvinner.
En tanke som dök upp bara...
---
Jag undrar bara på en sak som du skrev i
detta inlägg. Det står "
Materian som kullen/berget har spelar ingen roll, eftersom höjdskillnaden gör den största 'skillnaden'".
Men nu vet jag inte om det är rätt eftersom det är höjdskillnaden som gäller då man räknar på tidsdilationen.
Kan detta förtydligas på något sätt?
Det jag menade var att om person A befinner sig på höjden R och person B på R+dR, kommer den största skillnaden vara det faktum att de befinner sig på olika avstånd från centrum, inte den lilla skillnaden i massa som finns mellan R och R+dR. Förutsatt att dR är relativt litet.
Svaret på din fråga är enkelt, det är bara massan innanför R som går in i metriken som beskriver rumtiden, inte den utanför.
Så om du på något sätt kunde gräva dig in mot centrum skulle Schwarzchildradien "krympa ifrån dig". Det går alltså inte att gräva sig ner till en relativistisk situation inuti ett objekt, eftersom Rs blir mindre och mindre pga att det är mindre massa innanför din position.
Det är skillnad för extremt kompakta objekt, eftersom du fritt kan befinna dig nära Rs med all massa "innanför" dig.
Edit. En sak till. Om du skulle passera händelsehorisonten vet vi inte hur metriken ser ut. När vi använder oss av schwarzchildkoordinater går tiden baklänges för alla rörelser mellan 0<R<Rs.
Vidare skulle du heller inte kunna återvända, eftersom den klassiska F=yma gör att du skulle behöva oändligt med energi för att accelerera ut ut det svarta hålet.