2013-08-25, 20:38
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Svaret på din fråga är enkelt, det är bara massan innanför R som går in i metriken som beskriver rumtiden, inte den utanför.
Så om du på något sätt kunde gräva dig in mot centrum skulle Schwarzchildradien "krympa ifrån dig". Det går alltså inte att gräva sig ner till en relativistisk situation inuti ett objekt, eftersom Rs blir mindre och mindre pga att det är mindre massa innanför din position.

Det är skillnad för extremt kompakta objekt, eftersom du fritt kan befinna dig nära Rs med all massa "innanför" dig.
Tack. Jag hade hoppats på ett svar liknande detta för då kan jag behålla den uppfattningen som jag hade.

Citat:
Edit. En sak till. Om du skulle passera händelsehorisonten vet vi inte hur metriken ser ut. När vi använder oss av schwarzchildkoordinater går tiden baklänges för alla rörelser mellan 0<R<Rs.

Vidare skulle du heller inte kunna återvända, eftersom den klassiska F=yma gör att du skulle behöva oändligt med energi för att accelerera ut ut det svarta hålet.

Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
För att spinna vidare lite på det här med varför man inte kan lämna ett svart hål när man passerat händelsehorisonten.

När vi räknar i GR så är det vi alltid gör att bestämma trajektorier. Du sätter upp en metrik och sedan ser du hur saker "faller" (Dvs. tar den kortaste vägen i rumtiden, Geodesic) i rumtiden i den metriken. Om vi räknar med schwarzchild metriken, så finner vi att vid R=2M (Geometriska enheter G=c=1, avstånd och massa har samma enhet, M i detta fallet syftar på kroppens massa) så har alla trajektorier vi kan hitta en negativ R-derivata. Dvs. det är omöjligt att ha en hastighet i positiv R-riktning. Det är kanske ett mer rigoröst svar än "det krävs oändligt med energi / flykthastigheten blir c", eller så är det bara nonsens för de flesta... jag vet inte!

He he... Jag fick slå upp ganska många ord för att få en uppfattning av det här.
Men, det är inget fel med det och det jag har förstått är att de fysiska lagarna som vi är bekanta med, verkar upphöra ur betraktarens synvinkel då något teoretiskt faller genom händelsehorisonten.

Då kanske min tanke håller gällande det att tidsdimensionen försvinner för objekt som passerar händelsehorisonten.
Citera
2013-08-25, 21:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Tack. Jag hade hoppats på ett svar liknande detta för då kan jag behålla den uppfattningen som jag hade.
Absolut.

Citat:
Men, det är inget fel med det och det jag har förstått är att de fysiska lagarna som vi är bekanta med, verkar upphöra ur betraktarens synvinkel då något teoretiskt faller genom händelsehorisonten.
Ja, för en observatör långt borta kommer det se ut som att en person som närmar sig hålet aldrig riktigt når fram.

Citat:
Då kanske min tanke håller gällande det att tidsdimensionen försvinner för objekt som passerar händelsehorisonten.
Det är ett sätt att uttrycka det ja. Men man säger att metriken blir "rumslikt" (spacelike), då rumstermen blir större och större när du närmar dig Rs, tidstermen blir mindre och mindre.
Precis vid händelsehorisonten uppstår en singularitet (inte den singularitet vid R=0), där rumstermen blir oändligt stor och tidstermen blir 0.

(ΔT)²=(Δr)²/(1-Rs/r) + r²(ΔΩ)² - c²(1-Rs/r)(Δt)²
Den första termen beskriver rummet, den sista tiden.

När du passerat Rs är r<Rs och då Rs/r>1. Detta gör att 1-(något som är >1) ger ett teckenbyte för både rumstermen och tidstermen. Så rumstermen är nu negativ och tidstermen positiv. Det är detta som medför uttryck som "tiden går baklänges" kommer utav.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-25 kl. 21:29.
Citera
2013-08-27, 10:22
Medlem
Sesamdamans avatar
Hur kan man veta/får forskarna att tro att den spontana symmetri brytningen i början av universum ägde rum?
Citera
2013-08-27, 21:20
Medlem
sfrges avatar
Som jag har fattat det så är ljuset som en stjärna/galax på himlen utsöndrar lika gammalt som avståndet dit i ljusår. Andromeda ligger väl 2,5 miljoner ljusår härifrån. Stämmer det då att det vi ser på himlen är 2,5 miljoner år gammalt?? Solens ljus skall då vara ungefär 8 minuter gammalt eftersom det tar 8 minuter för solens strålar att nå Jorden.
Citera
2013-08-27, 21:37
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Precis, skulle du exempelvis vara en astronom på en planet i andromedagalaxen och på något sett se Jorden hade du sett Jorden som den såg ut för ~2 miljoner år sedan.

Nu såg jag ju att det stämde detta. Om vi tänker oss jätteteleskopen som finns. Dom som tar bilder där man verkligen ser Andromeda som en stor galax. Om nu Andromeda rent teoretiskt slocknar (rakt av bara). Upptäcker man det då tidigare i teleskopen en vad vi gör med blotta ögat?? Det borde man ju göra tycker jag.
Är det så att om jag har en handkikare med 20 ggr förstoring. Tar det då 2 miljoner/20 år för mig att upptäcka att Andromeda slocknat mot 2 miljoner/1 år med blotta ögat??
Alltså 100 000 år jämfört med 2 miljoner.
Citera
2013-08-27, 22:23
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Nu såg jag ju att det stämde detta. Om vi tänker oss jätteteleskopen som finns. Dom som tar bilder där man verkligen ser Andromeda som en stor galax. Om nu Andromeda rent teoretiskt slocknar (rakt av bara). Upptäcker man det då tidigare i teleskopen en vad vi gör med blotta ögat?? Det borde man ju göra tycker jag.
Är det så att om jag har en handkikare med 20 ggr förstoring. Tar det då 2 miljoner/20 år för mig att upptäcka att Andromeda slocknat mot 2 miljoner/1 år med blotta ögat??
Alltså 100 000 år jämfört med 2 miljoner.

Nej det spelar ingen roll hur stor förstoring du har. Teleskopet/Kikaren är fortfarande placerad på Jorden och kräver därför att ljuset reser hela vägen dit. Slocknar Andromeda exakt nu, måste vi vänta i 2 miljoner år för att se detta.
Citera
2013-08-27, 23:28
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
''Vintersolståndet inträffar för närvarande den 21 december under skottår och året efter skottår samt den 22 december det tredje och fjärde året i skottårscykeln''

Vart ligger vi nu i skottåren?

Bump.

Någon som har koll på om det är den 21 eller 22 som har årets mörkaste natt i år?
Citera
2013-08-27, 23:51
Medlem
grals avatar
Vintersolståndet är den 21a enligt wikipedia.
Citera
2013-08-28, 00:39
Medlem
Numes avatar
När jag tittar rakt på en stjärna (med en del gatljus osv som försämrar) så försvinner den, till skillnad ifrån om jag tittar lite bredvid. Lite som blinda fläcken... Men kan detta vara något annat optiskt fenomen?
Citera
2013-08-28, 01:28
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
När jag tittar rakt på en stjärna (med en del gatljus osv som försämrar) så försvinner den, till skillnad ifrån om jag tittar lite bredvid. Lite som blinda fläcken... Men kan detta vara något annat optiskt fenomen?

Blinda fläcken är precis vad det är. Ögat är dessutom mer ljuskänsligt längre ut där det finns (relativt?) fler stavar. Det är i alla fall den förklaring jag fått. Ljussvaga astronomiska objekt syns därför bäst i ögonvrån. Riktigt irriterande och en anledning till att jag fått nog av att titta i teleskop...
Citera
2013-08-28, 12:10
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Hur kan man veta/får forskarna att tro att den spontana symmetri brytningen i början av universum ägde rum?

Ingen som kan svara på detta?
Citera
2013-08-28, 13:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Ingen som kan svara på detta?

Vad menar du?
Senast redigerad av Giorgi 2013-08-28 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in