Citat:
Ursprungligen postat av
b4js
Jag tänker att det verkar vara väldigt svårt att kunna mäta det, men kanske möjligt? Den kanske wobblar på ett visst sätt pga den snabba rotationen, och även små skillnader som millimetrar translerar till stora krafter under sådanna hastigheter. Så kan man göra en viss, genomsnittlig beräkning på hur mycket skillnaden bör vara. Jag vet inte.
Sant.. Tänkte ej så långt.. Bortse från mitt svar!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pattcancer
Är inte du moderator för denna forumsdel ännu? Bedrövligt!
Indeed! Puff for president!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pattcancer
Påstår man inte idagsläget att energi aldrig kan "förstöras", utan bara ändra form? Kan man inte i och med det påstå att universum kommer finnas förevigt eftersom någonting alltid kommer finnas kvar i form av energi, eller?
Jo, det stämmer bra att energi inte kan förstöras, bara omvandlas, fast det har man vetat länge.
Det är inte riktigt så lätt att man kan säga att det måste finnas för evigt därför. Man måste definiera "finnas" också dessutom. Jag vet inte riktigt hur man skall tackla din fråga om jag ska vara ärlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pattcancer
Kan tid och rum upphöra att existera, och vad menas med "The Big Rip" och hur och varför skulle någonting sådant kunna ske?
Det vet vi inte.. Skulle det hända skulle vi inte heller märka det, då vi är beroende av dessa dimensioner och på så sätt skulle försvinna med dem.
The Big Rip är en hypotes om Universums öde. Hur det kommer sluta.
TBR postulerar att Universums expansion kommer att accelerera för evigt, fram till den punkt där expansion är så stor att den övervinner gravitationen i galaxklustrar, följt av galaxer, sedan solsystem och tillsist själva planeterna och stjärnorna själva. Tillslut så kommer atomer och hadroner att dras isär av expansionen.
Kom ihåg att det bara är ett postulat, en hypotes. Den har inte samma uppbackning som till exempel Big Bang har.