2013-08-11, 18:13
Medlem
Pickpacks avatar
En fråga angående Big Bang- teorin när Universum skapades. Om nu all massa drogs till en punkt vilket ledde till Universums uppkomst. En enorm explosion som skapade planeter, stjärnor diverse. Vad fanns då runt denna boll av massa innan?

Big Bang?

Vad fanns runt omkring? Jag målade ihop denna lite snabbt. Om den röda pricken är när allting drogs ihop innan den stora explosionen. Vad fanns då innan detta expanderade Universum. Ingenting? Vad är då ingenting, vad består ingenting av.
Citera
2013-08-11, 19:27
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickpack
En fråga angående Big Bang- teorin när Universum skapades. Om nu all massa drogs till en punkt vilket ledde till Universums uppkomst. En enorm explosion som skapade planeter, stjärnor diverse. Vad fanns då runt denna boll av massa innan?

Big Bang?

Vad fanns runt omkring? Jag målade ihop denna lite snabbt. Om den röda pricken är när allting drogs ihop innan den stora explosionen. Vad fanns då innan detta expanderade Universum. Ingenting? Vad är då ingenting, vad består ingenting av.
Det är ganska bra frågor du ställer faktiskt. Det visar att du är nyfiken och vill lära dig, ska försöka besvara dina frågor.

1) Vi vet inget om tiden innan Big Bang.
2) Big Bang var ingen explosion i ett redan befintligt rum. Man får lätt den bilden framför sig bara genom namnet. Tyvärr var det så att anhängarna till teorin om ett expanderande och ett föränderligt universum inte fick namnge teorin. Vi är tyvärr fast vid det namn som skeptikerna (läs Steady State- anhängarna) gav oss. Även populärvetenskapliga bilder ger oss en bild utav en explosion... Men.
Det är skillnad på expansion och explosion. Det är nämligen så att rumtiden bildades då t=0 och det betyder att både tid och rum bildades tillsammans med all materia, energi, you name it.
3) I begynnelsen så bildades inga stjärnor och planeter, och galaxer. De bildades miljoner år senare.

Edit.
För en tid sedan gjorde jag en liknelse då universum är Jordens yta. Om du orkar och har lust, läs den.
Klick. Det som är viktigt att förstå med den här är att universum är YTAN.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-11 kl. 19:31.
Citera
2013-08-11, 21:34
Medlem
Pickpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det är ganska bra frågor du ställer faktiskt. Det visar att du är nyfiken och vill lära dig, ska försöka besvara dina frågor.

2) Big Bang var ingen explosion i ett redan befintligt rum. Man får lätt den bilden framför sig bara genom namnet. Tyvärr var det så att anhängarna till teorin om ett expanderande och ett föränderligt universum inte fick namnge teorin. Vi är tyvärr fast vid det namn som skeptikerna (läs Steady State- anhängarna) gav oss. Även populärvetenskapliga bilder ger oss en bild utav en explosion... Men.
Det är skillnad på expansion och explosion. Det är nämligen så att rumtiden bildades då t=0 och det betyder att både tid och rum bildades tillsammans med all materia, energi, you name it.
3) I begynnelsen så bildades inga stjärnor och planeter, och galaxer. De bildades miljoner år senare.

Edit.
För en tid sedan gjorde jag en liknelse då universum är Jordens yta. Om du orkar och har lust, läs den.

Jag förstår att explosion inte var i ett redan befintligt rum. Min hjärna finner det bara klurigt att processera bilderna. Vill gärna bara tänka att det måste vara någonting mer än en boll i intet. Hur uppkom då allt annat. Själva bilden jag får när jag tänker är antigen en väldigt inzoomad bild utan vyer eftersom det inte ens fanns mörker.

Om vi säger att vi var där i skedet av explosionen. Skulle det varit såhär det såg ut isåfall om vi började inifrån. I början är vi i centret om det är otroligt varmt. När all massa kommer för närpå varandra "dentonerar" vi och slungas vi iväg med resterande massa i denna enorma värme. Glöm att vi är några utav dessa 3-4 ämnen som skapades i denna enorma hetta. Tänk bara att vi är någon som färdas ifrån och bevittnar tid och rums början och att vi färdas genom dom olika stadierna i Universum. Jag tänkte bara lite.
Citera
2013-08-11, 22:15
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Ja 60k såklart. Och då är det vi ser av cmb en blandning av ljus från 0-60kly med en gradient från 0 ljus till en godtycklig summa efter 60ly, som blir då 2.726K totalt. Detta bör antagligen tas med i beräkningarna när man gör statistik på densitetsfluktationerna och sånt där?

Det är klart, ljuset är ju olika mycket rödförskjutet.
Citera
2013-08-12, 00:14
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickpack
Tänk bara att vi är någon som färdas ifrån och bevittnar tid och rums början och att vi färdas genom dom olika stadierna i Universum. Jag tänkte bara lite.
Det här är ganska spot on.
Tid och rum skapades vid Big Bang. I och med skapandet så uppstod någonting, nämligen allting. Innan det var det ingenting. Ingenting vi kan definiera, på något sätt överhuvudtaget.
Vi färdas genom rumtiden och om vi tittar bakåt, vart som helst då, bara det är långt bort, de tidigare stadierna. Vi kan aldrig observera "nu".
Universum har sina stadier nämligen. Det föds i en explosionsartad sörja av små partiklar, som genom många, komplicerade, processer leder fram till stadiet där vi är idag, där Universum frodas och mår bra och framförallt är gästvänligt!

I övrigt.
Du kan inte tänka dig "en boll som flyter i någon sorts tom rymd". Rymd, volym, fanns inte. "Uratomen" upptog ingen plats och begrepp som "runt omkring" finns inte i denna värld. Det är svårt att greppa, men man gör det till slut!
Citera
2013-08-12, 18:23
Medlem
b4jss avatar
Hur kan man mäta max-min punkt på ytan av en neutronstjärna (några millimeter)? Kan tänka mig att små skillnader ger stora utslag i hur den roterar kanske?

En till fråga. Är idén om att mäta "kosmiska bakgrunds neutriner" något som det satsas på och är möjligt? Då skulle man kunna se ännu tidigare tillbaka, hur tidigt? Man har kunnat skapa en bild från solens inre genom att snappa upp neutriner.
Senast redigerad av b4js 2013-08-12 kl. 18:27.
Citera
2013-08-12, 18:41
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Hur kan man mäta max-min punkt på ytan av en neutronstjärna (några millimeter)? Kan tänka mig att små skillnader ger stora utslag i hur den roterar kanske?

Hur menar du?

Citat:
En till fråga. Är idén om att mäta "kosmiska bakgrunds neutriner" något som det satsas på och är möjligt? Då skulle man kunna se ännu tidigare tillbaka, hur tidigt? Man har kunnat skapa en bild från solens inre genom att snappa upp neutriner.

Det är tekniskt omöjligt just nu. Och det kommer det vara väldigt länge.
Citera
2013-08-12, 19:56
Medlem
b4jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hur menar du?
En sade till mig att skillnaden på ojämnheten på en neutronstjärnas yta är några få millimeter, och den största skillnaden som har blivit observerat var uppåt 30mm, alltså inte en perfekt sfär. Och jag undrar hur man kan mäta det. Eller är det ett teoretiskt svar, som kanske kommer från simulationer?
Senast redigerad av b4js 2013-08-12 kl. 20:02.
Citera
2013-08-12, 20:24
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
En sade till mig att skillnaden på ojämnheten på en neutronstjärnas yta är några få millimeter, och den största skillnaden som har blivit observerat var uppåt 30mm, alltså inte en perfekt sfär. Och jag undrar hur man kan mäta det. Eller är det ett teoretiskt svar, som kanske kommer från simulationer?
Om dessa siffror du nämner stämmer, så är de inte från observationer iallafall.
Citera
2013-08-12, 20:29
Medlem
b4jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Om dessa siffror du nämner stämmer, så är de inte från observationer iallafall.
Jag tänker att det verkar vara väldigt svårt att kunna mäta det, men kanske möjligt? Den kanske wobblar på ett visst sätt pga den snabba rotationen, och även små skillnader som millimetrar translerar till stora krafter under sådanna hastigheter. Så kan man göra en viss, genomsnittlig beräkning på hur mycket skillnaden bör vara. Jag vet inte.
Citera
2013-08-12, 20:29
Medlem
Pattcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Edit.

Är inte du moderator för denna forumsdel ännu? Bedrövligt!

Jag hoppas att du, eller någon annan också för den delen, kan svara på mina frågor.

Påstår man inte idagsläget att energi aldrig kan "förstöras", utan bara ändra form? Kan man inte i och med det påstå att universum kommer finnas förevigt eftersom någonting alltid kommer finnas kvar i form av energi, eller?

Kan tid och rum upphöra att existera, och vad menas med "The Big Rip" och hur och varför skulle någonting sådant kunna ske?

Tack på förhand!
Citera
2013-08-12, 20:38
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Jag tänker att det verkar vara väldigt svårt att kunna mäta det, men kanske möjligt? Den kanske wobblar på ett visst sätt pga den snabba rotationen, och även små skillnader som millimetrar translerar till stora krafter under sådanna hastigheter. Så kan man göra en viss, genomsnittlig beräkning på hur mycket skillnaden bör vara. Jag vet inte.
Sant.. Tänkte ej så långt.. Bortse från mitt svar!
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Är inte du moderator för denna forumsdel ännu? Bedrövligt!
Indeed! Puff for president!
Citat:
Påstår man inte idagsläget att energi aldrig kan "förstöras", utan bara ändra form? Kan man inte i och med det påstå att universum kommer finnas förevigt eftersom någonting alltid kommer finnas kvar i form av energi, eller?
Jo, det stämmer bra att energi inte kan förstöras, bara omvandlas, fast det har man vetat länge.
Det är inte riktigt så lätt att man kan säga att det måste finnas för evigt därför. Man måste definiera "finnas" också dessutom. Jag vet inte riktigt hur man skall tackla din fråga om jag ska vara ärlig.

Citat:
Kan tid och rum upphöra att existera, och vad menas med "The Big Rip" och hur och varför skulle någonting sådant kunna ske?
Det vet vi inte.. Skulle det hända skulle vi inte heller märka det, då vi är beroende av dessa dimensioner och på så sätt skulle försvinna med dem.
The Big Rip är en hypotes om Universums öde. Hur det kommer sluta.
TBR postulerar att Universums expansion kommer att accelerera för evigt, fram till den punkt där expansion är så stor att den övervinner gravitationen i galaxklustrar, följt av galaxer, sedan solsystem och tillsist själva planeterna och stjärnorna själva. Tillslut så kommer atomer och hadroner att dras isär av expansionen.
Kom ihåg att det bara är ett postulat, en hypotes. Den har inte samma uppbackning som till exempel Big Bang har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in