2013-08-22, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag nöjer mig att kommentera en av de saker du skriver eftersom du hela tiden tuggar om saker. Läsarna får bläddra tillbaka till tidigare replikskiften för att kolla övriga grejer.
Ja eftersom PCuri fortsätter med samma lögner så blir det samma bevis på att de är lögner.

Tiopental anrikas i fett så det är inte fantastiskt alls utan ren fakta.
Det visar sig som sagt också väldigt tydligt i dommen.
Eftersom PCUri inte har någon som helst anning om vad tiopentalhalten var i flickas blod före döden så är resten bara rent dravel från en desperat dåre.
Citat:
. Men det var lättare att blanda bort korten genom att i ett sammanhang inte låtsas om att det provmaterial finska RMV fick var spätt 10 ggr och att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr.
Två lögner i en menning är rätt bra. Tråkigt nog för PCuri så är det dock ändå bara lögner.
Det finns inget max spädningsfel idag heller utan det är ren fantasi från Pcuri:s sida idag också.
Rättens beslut att ogiltigförklara analysen bygger fortfarande på att det var Åklagaren som hävdade att proven var rätt pga att fenobarbitalhalten skulle vara den samma i båda proven.
Då man inte fick ett värde från Finländarna så är det inte samma svar i båda proven. Därmed är de inte heller bevisat lika och ska därmed underkännas. Det gör också rätten.

Dock är det inte denna hantering som är skälet till att man underkänner annalysen utan det är de brister som har förevarit längs hele kedjan från provtagning till och med analys.

Citat:
Jag hade som sagt sannolikt inte uppmärksammat det här om inte en annan debattör i tråden satt ljuset på den här frågan. Så den här varianten för att blanda bort korten var nog kanske den som innebar minst risk för upptäckt.
Nä det är bara det att ni är tre personer som inte klarar att läsa innantill.

Citat:
Jag ber också läsarna påminna sig om att finska och svenska RMV med olika metoder kom fram till ungefär samma mätvärde för tiopental som avrundades till 2000 mikrogram/gram. De har inte backat från sina slutsatser. Inte heller Socialstyrelsens/rättens oberoende expert Jörg Mörland.
Och fortfarande är det baserat på samma blodpudding. Samma blodpudding som pga ovanstående brister aldrig någonsin kommer att godtas som bevis.
Sen var mörland fortfarande ingen oberoende expert utan ett partsvittne för Åklagaren så även det är en lögn från PCuri.

Varför någon skulle ändra sig är en för mg en gåta. I synnerhet när Mörland sa "En koncentration i lårvensblod kan inte representera ett värde före döden." samt "Huvudregeln är att undvika kontaminering genom att ta provet med en kanyl som sticks in i ett blodkärl utan att få med annan vävnad."

Dvs Mörlands vittnessmål är ett mycket starkt stöd för provet itne är representativt för flickan.

Citat:
Provets storlek om 3 ml är inte hårresande mycket mindre än de 10 ml som rekommenderas.
Antingen är han mer hjärnskadad än Linnea eller så är han desperat.
Det är mindre än en tredjedel av vad man skulle ha tagit. Finns det någon här som skulle tycka att det vorde en mindre skillnad om ni vart av med 2/3 av er bostad?

Hade man tagit de 10 ml som man borde ha tagit så hade man kunnat skicka blod till Finland för analys och faktiskt fått en oberoende analys. PGa RMV:s slarvande gick ju inte detta och därmed försvann också den sista chansen att få veta vad blodet innehöll.

Citat:
Och det maximala teoretiska spädniningsfelet var som sagt 5,26 ggr. Ingen har heller hittills kunnat peka på några fel i min uträkning av detta maximala, teoretiska spädningsfel. I stället har man struntat i att kommentera detta eller med någon till synes medvetet dunkel motivering i allmänna ordalag avfärdat den uträkning jag gjort av det maximala, teoretiska spädningsfelet. Detta är väldigt talande. Jag uppmanar läsarna att själva sätta sig in i min uträkning och tänka efter.

Ren lögn igen. Vi har i åratal påpekat att PCuri:s hemmasnickrade fantasier inte är bevismatrial. För att det ska gå att ta seriöst så krävs det understöd av forskning och vetenslap.
PCuri har ju aldrig någonsin kunnat visa någonting som stödjer hans påståenden.

Mer noterbart är att han fortfarande inte klarar att visa upp hur han ska få in den dödande dosen i en 5 ml spruta
Citera
2013-08-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Ja eftersom PCuri fortsätter med samma lögner så blir det samma bevis på att de är lögner.

Ärligt talat behöver du inte bemöta PCuri´s påståenden, någonsin igen. Det står klart för precis alla att vi har att göra med en psykiskt sjuk, eller mera troligt personlighetsstörd, rättshaverist som hyser agg mot sjukvården i allmänhet och mot läkare i synnerhet.

Jag förstår vad du vill åstadkomma, och jag har all beundran för de av er som med stort tålamod förklarat felaktigheterna i hans uttalanden.

Min poäng är att jobbet är gjort. Även om PCuri fortsätter svamla för sig själv i ytterligare 20 sidor kommer ingen, någonsin, ta honom på allvar. Låt tråden dö. Sätt stackarn på ignore, det är ju synd om honom.
Citera
2013-08-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Citat:
Jag nöjer mig att kommentera en av de saker du skriver eftersom du hela tiden tuggar om saker. Läsarna får bläddra tillbaka till tidigare replikskiften för att kolla övriga grejer.

När det gäller anrikningen så gällde mitt påpekande huruvida "tiopental kan anrikas i fettet på något fantastiskt sätt". D v s om inte tiopental kan föröka sig genom delning eller liknande (vilket inte är fallet) så blir koncentrationen av tiopental lägre i fettet än ursprungligen i blodet även om ALLT tiopental hamnat i fettet om volymen/massan fett i babyns kropp är mindre än för blodet. Det spelar då ingen roll även om koncentrationen av tiopental i fettet till slut blir 700 ggr högre än blodet. Det var antagligen av den anledningen som tingsrätten avstod ifrån att laborera med det här argumentet även om det säkerligen hade gått att blanda bort korten med sådan här argumentation också. Men det var lättare att blanda bort korten genom att i ett sammanhang inte låtsas om att det provmaterial finska RMV fick var spätt 10 ggr och att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Jag hade som sagt sannolikt inte uppmärksammat det här om inte en annan debattör i tråden satt ljuset på den här frågan. Så den här varianten för att blanda bort korten var nog kanske den som innebar minst risk för upptäckt.

Jag ber också läsarna påminna sig om att finska och svenska RMV med olika metoder kom fram till ungefär samma mätvärde för tiopental som avrundades till 2000 mikrogram/gram. De har inte backat från sina slutsatser. Inte heller Socialstyrelsens/rättens oberoende expert Jörg Mörland.

Provets storlek om 3 ml är inte hårresande mycket mindre än de 10 ml som rekommenderas. RMV var dock nöjt med att få ut så pass mycket som 3 ml lårvensblod ur en bebis som bara vägde ca 3,5 kg. Det är heller inte enligt några rutiner eller regler ett absolut krav att plocka ut minst 10 ml för att få dra slutsatser om substanser i blodet. I många brottsfall torde man få jobba med avsevärt mindre mängder blod. 3 ml är heller inte en mikroskopiskt liten mängd blod som vissa låter påskina. Småförpackningarna med tvåkomponents epoxylim hos Clas Ohlson innehåller 6 ml. Titta på den förpackningen om du har vägarna in på Clas Ohlson någon gång. En tesked innehåller 5 ml. Det är alltså inte fråga om mängder som knappast kan ses med blotta ögat, typ. Detta gör väl också större spädningsfel rätt osannolika. Och det maximala teoretiska spädniningsfelet var som sagt 5,26 ggr. Ingen har heller hittills kunnat peka på några fel i min uträkning av detta maximala, teoretiska spädningsfel. I stället har man struntat i att kommentera detta eller med någon till synes medvetet dunkel motivering i allmänna ordalag avfärdat den uträkning jag gjort av det maximala, teoretiska spädningsfelet. Detta är väldigt talande. Jag uppmanar läsarna att själva sätta sig in i min uträkning och tänka efter.

Det är helt uppenbart att PCuri försöker förvirra läsarna genom sina argumentation. Det är nämligen rätt elementärt att thiopental kan anrikar i fett. För detta är naturligtvis inte så som PCuri försöker påskina ovan att thiopentalet skulle fördelas jämnt i kroppsfettet. Troligare är att thiopental adsorberas till kroppsfett som ligger nära blodbanorna. När sedan fettet bryts ner i den döda kroppen fan tvålliknande substanser - fettsyror m.m. - bildas som kan hjälpa till att lösliggöra thiopentalet i likvätskan. Eftersom blodet/vätskan inte cirkulerar längre i kroppen och barriärer för diffussion kan ha bildats, så kan koncentrationen thiopental ha varrierat i olika delar av kroppen. Det är detta som kallas samplingsproblemet och det är därför flera prover borde ha tagits. Kritiken finns i domen om att provtagningen inte gjordes på riktigt sätt.

Vad sprutan beträffar så kan alla se att gärningsbeskrivningen direkt motsägs av vittnesmålen.

Den uppmärksamma läsaren kan se att PCuri aldrig svarar på dessa argument beroende på att han inte kan.

(Tror jag betar av ett inlägg ikväll/natt. Orkar inte mer.)

Men varför valde då tingsrätten att inte använda någon av fett-teorierna? (Utan i stället i huvudsak motivera den friande domen med att inlindat hänvisa till att det provmaterial finska RMV fick kan ha varit felspätt, utan att nämna att den maximala, teoretiska felspädningen var 5,26 ggr.)

Att de vittnen som i polisförhören sade att babyn fick någon slags injektion i samband med döden blev mer svävande och utsträckte tidpunkten för när babyn kan ha fått sprutan väldigt långt bak i tiden var ju synd. Jag har förklarat bakgrunden till varför dessa släktingar antagligen kände sig tvungna att justera sina vittnesmål litet jämfört med i polisförhören några sidor tillbaka.

Jag tycker själv att jag har svarat på dina och mace2442:s invändningar flera gånger. Ni har däremot inte gett några egentliga svar om hur jag räknat fel när det gäller det maximala, teoretiska spädningsfelet 5,26 ggr. Ingen annan heller trots att jag pekat på det här månad ut och månad in. Jag råder läsaren att själv försöka sätta sig in i det här och försöka göra en bedömning om jag har rätt här.
Citera
2013-08-23, 06:51
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
(Tror jag betar av ett inlägg ikväll/natt. Orkar inte mer.)

Men varför valde då tingsrätten att inte använda någon av fett-teorierna? (Utan i stället i huvudsak motivera den friande domen med att inlindat hänvisa till att det provmaterial finska RMV fick kan ha varit felspätt, utan att nämna att den maximala, teoretiska felspädningen var 5,26 ggr.)

Att de vittnen som i polisförhören sade att babyn fick någon slags injektion i samband med döden blev mer svävande och utsträckte tidpunkten för när babyn kan ha fått sprutan väldigt långt bak i tiden var ju synd. Jag har förklarat bakgrunden till varför dessa släktingar antagligen kände sig tvungna att justera sina vittnesmål litet jämfört med i polisförhören några sidor tillbaka.

Jag tycker själv att jag har svarat på dina och mace2442:s invändningar flera gånger. Ni har däremot inte gett några egentliga svar om hur jag räknat fel när det gäller det maximala, teoretiska spädningsfelet 5,26 ggr. Ingen annan heller trots att jag pekat på det här månad ut och månad in. Jag råder läsaren att själv försöka sätta sig in i det här och försöka göra en bedömning om jag har rätt här.
Det här har jag visserligen svarat på dussintals gånger förut, men OK då.

1) En bevisning utgörs av en kedja omständigheter/indicier/tekniska bevis. Ofta kan bevisningen vara beroende av att alla dessa länkar hålla och då räcker det i princip för att avvisa en bivisningen om en av dessa länkar inte håller. Så är det i detta fall, och därför måste du visa att provet som togs var representativt. Gör det eller lägg ner ditt korståg. Rätten focuserade sig mer på brister i analysen - en annan svag länk - i domen sant, men man konstaterade också att provet inte var riktigt taget om jag inte minns fel.

2) Vad vittnesmålen beträffar har jag och andra flera gånger svarat dig angående vad du skrivit. Vad du säger är helt enkelt att alla vittnena ljuger när de säger att flickan inte dog under massiva injektioner av stora gula sprutor, och därmed ingår i den stora sjukvårdskonspirationen fr att mörda patienter! Inser du inte hur orimligt detta är och hur illa det passar med föräldrarnas omvittnade vilja att vilja veta varför deras barn dog? De vittnen som borde veta bäst, föräldrarna, har aldrig svävat på målet om att flickan inte dog under en injektion/flushning.

3) Därmed är dina räkneövningar helt meningslösa. Ja jag kan tänka mig att det möjligen fanns höga halter thiopental i proverna, men problemet är att det i sig inte bevisar någonting.

4) Sedan finns det andra häpnadsväckande svagheter i bevisningen också, men den intresserade kan söka ovan i tråden för läsa om detta.
Senast redigerad av Clodius 2013-08-23 kl. 07:36.
Citera
2013-08-23, 17:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det är nämligen rätt elementärt att thiopental kan anrikar i fett.

Citat:
Ursprungligen postat av mace2442

Tiopental anrikas i fett så det är inte fantastiskt alls utan ren fakta.
Jag orkar inte tjafsa med några Åsa-nissar som tror att den som skriver sista inlägget vinner, men jag känner mig tryggt förvissad om att inte Bustopher använt några varianter av ordet anrika i sin bok.

Har jag fel så ber jag Bustopher visa hur han har klämt in det på ett korrekt vetenskapligt vis.
Citera
2013-08-23, 18:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jag orkar inte tjafsa med några Åsa-nissar som tror att den som skriver sista inlägget vinner, men jag känner mig tryggt förvissad om att inte Bustopher använt några varianter av ordet anrika i sin bok.

Har jag fel så ber jag Bustopher visa hur han har klämt in det på ett korrekt vetenskapligt vis.
Kemiska ämnen kan grovt uppdelas i vattenälskande eller hydrofila ämnen respektive fettälskande eller hydrofoba (lipofila) ämnen. Att hydrofoba ämnen i vattenledning kan absorbas på feta faser är självklarheter, och tror du inte det så sov du nog på kemi och fysiklektionerna på högstadiet.

Åsa Nisse var i senaste filmen framgångsrik som uppfinnare och politiker. En annan sak du kan lära av honom är att han svarar på frågor som ställs till honom!
Citera
2013-08-23, 19:14
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Kemiska ämnen kan grovt uppdelas i vattenälskande eller hydrofila ämnen respektive fettälskande eller hydrofoba (lipofila) ämnen. Att hydrofoba ämnen i vattenledning kan absorbas på feta faser är självklarheter, och tror du inte det så sov du nog på kemi och fysiklektionerna på högstadiet.
Det har inget med den gängse betydelsen av anrikning att göra. Det är okunnigt och eller oärligt att skriva om anrikning när det gäller detta.

Det är oärligt på samma sätt som att först påstå att blodprovet består av likvätska för att sedan hävda att blod från ett lik per definition är likvätska.
Citat:

Åsa Nisse var i senaste filmen framgångsrik som uppfinnare och politiker. En annan sak du kan lära av honom är att han svarar på frågor som ställs till honom!
Det som skiljer Åsa-Nisse från mig är att jag känner ingen skyldighet i att svara på frågor som inte är direkt relaterade till vad jag skrivit.
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-08-23 kl. 19:27.
Citera
2013-08-23, 19:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det har inget med den gängse betydelsen av anrikning att göra. Det är okunnigt och eller oärligt att skriva om anrikning när det gäller detta.

Det är oärligt på samma sätt som att först påstå att blodprovet består av likvätska för att sedan hävda att blod från ett lik per definition är likvätska.

Det som skiljer Åsa-Nisse från mig är att jag känner ingen skyldighet i att svara på frågor som inte är direkt relaterade till vad jag skrivit.
Nånå, jag skulle vilja säga att verbet anrika gott kan användas för processen att ur en vattenlösnong ta ut ett lipofilt ämne så att det erhålls i högre koncentration, men vem vet- svenska är inte mitt första språk, så om du kan ange ett bättre verb, så för all del.... I sak torde det inte förändra något.

Vidare är det knappast ohedligt att använda substantivet likvätska för att markera att såväl kemi som celluppbyggnad skiljer sig från blod från en levande människa, men du vill kanske utveckla varför det är oheldligt? Eller är det något som bara ÅsaNisse gör? I så fall föredrar jag honom!
Citera
2013-08-23, 20:41
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Nånå, jag skulle vilja säga att verbet anrika gott kan användas för processen att ur en vattenlösnong ta ut ett lipofilt ämne så att det erhålls i högre koncentration, men vem vet- svenska är inte mitt första språk, så om du kan ange ett bättre verb, så för all del.... I sak torde det inte förändra något.

Vidare är det knappast ohedligt att använda substantivet likvätska för att markera att såväl kemi som celluppbyggnad skiljer sig från blod från en levande människa, men du vill kanske utveckla varför det är oheldligt? Eller är det något som bara ÅsaNisse gör? I så fall föredrar jag honom!
Problemet med att påstå att tiopental anrikas i fett är att det ger ett intryck av att koncentrationen i fett kan växa ungefär som koncentrationen av miljögifter i fett växer ju längre upp i näringskedjan man kommer.

Så är det inte utan koncentrationen mellan fett och blod hamnar i ett jämviktsläge. Finns det si mycket i fett så finns det så mycket i blod. Kvoten mellan si och så är beroende på vilken man frågar ett mycket lågt tvåsiffrigt tal eller ett högt tresiffrigt tal.

Dina teorier om att tidigare doser av tiopental anrikats i fett och sedan på något mystiskt vis hamnat i blodprovet blir helt orimliga om man tänker på att då skulle 10-20% av det hamna i provet på tre milliliter blod. I en tusendel av flickan skulle 10 till 20 procent av en drog given långt tidigare finnas. Det är helt uteslutet.
Citera
2013-08-23, 21:20
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Problemet med att påstå att tiopental anrikas i fett är att det ger ett intryck av att koncentrationen i fett kan växa ungefär som koncentrationen av miljögifter i fett växer ju längre upp i näringskedjan man kommer.

Så är det inte utan koncentrationen mellan fett och blod hamnar i ett jämviktsläge. Finns det si mycket i fett så finns det så mycket i blod. Kvoten mellan si och så är beroende på vilken man frågar ett mycket lågt tvåsiffrigt tal eller ett högt tresiffrigt tal.

Dina teorier om att tidigare doser av tiopental anrikats i fett och sedan på något mystiskt vis hamnat i blodprovet blir helt orimliga om man tänker på att då skulle 10-20% av det hamna i provet på tre milliliter blod. I en tusendel av flickan skulle 10 till 20 procent av en drog given långt tidigare finnas. Det är helt uteslutet.
Det finns ingenting mystiskt i att fetter som nedbryts kan övergå i en vätskefas. Vad som sker är bland annat att ester i triglycerider hydrolyseras och då bildas bland annat fettsyror som har en amfibie struktur, D.v.s de blir tvålliknande, och kan bilda micrlstrukturer. Frågan är vad som händer då med thiopental som varit absorberat till fettet. Ett scenario är att det faller ut i form av mikrokristaller som skulle kunna löjliggörande av micelerna. Sett på detta sätt är det ingen orimlighet att delar av likvätskan skulle kunna innehålla höga halter thiopental. Vill du avvisa detta får du motivera varför - det räcker inte att omotiverat kalla det mystiskt eller referera till Åsa Nisse.
Senast redigerad av Clodius 2013-08-23 kl. 21:25.
Citera
2013-08-23, 22:01
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det finns ingenting mystiskt i att fetter som nedbryts kan övergå i en vätskefas. Vad som sker är bland annat att ester i triglycerider hydrolyseras och då bildas bland annat fettsyror som har en amfibie struktur, D.v.s de blir tvålliknande, och kan bilda micrlstrukturer. Frågan är vad som händer då med thiopental som varit absorberat till fettet. Ett scenario är att det faller ut i form av mikrokristaller som skulle kunna löjliggörande av micelerna. Sett på detta sätt är det ingen orimlighet att delar av likvätskan skulle kunna innehålla höga halter thiopental. Vill du avvisa detta får du motivera varför - det räcker inte att omotiverat kalla det mystiskt eller referera till Åsa Nisse.
Jag orkar inte hamna i ett tjafs här i ett fall som är historia. Anledning till att jag ändå svarade dig är att jag uppfattar dig som en inte trådspecifik fanatiker.

Jag kallar dig ändå för en Åsa-Nisse för du missar att göra en rimlighetsbedömning i storleksordningar. Försök att sätta in lite siffror i dina tankar så märker du att du hamnar en faktor hundra om inte tusen fel.
Citera
2013-08-23, 22:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag orkar inte hamna i ett tjafs här i ett fall som är historia. Anledning till att jag ändå svarade dig är att jag uppfattar dig som en inte trådspecifik fanatiker.

Jag kallar dig ändå för en Åsa-Nisse för du missar att göra en rimlighetsbedömning i storleksordningar. Försök att sätta in lite siffror i dina tankar så märker du att du hamnar en faktor hundra om inte tusen fel.
Förklara då varför det är orimligt! Att bara kasta ounderbyggda påståenden och siffror omkring sig imponerar inte. Minns dessutom att bevisbördan ligger på åklagarsidan. För försvaret räcker det med rimligt tvivel, och jag anser att det i högsta grad finns rimligt tvivel om representativiteten på provet, även om det naturligtvis inte behöver ha gått till exakt som jag skisserat.

Förklara gärna i vad jag är fanatiker - om det är i rättssäkerhet - gärna det!
Senast redigerad av Clodius 2013-08-23 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in