2013-08-23, 14:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Når inte klippet men det låter som du vill prata design?

Då är du i en återvändsgränd med argument.
Konstigt att du inte når klippet. Hursomhelst, klippet visar cellernas komplexitet och hur de sammarbetar med varandra. Tycker du att komplexitet tyder på en intelligens eller inte? Tycker du att det finns en koppling mellan komplexitet och en Gud (förutsatt att det finns någon)?
Citera
2013-08-23, 15:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Finns det nån du vet som kan ge bra skäl FÖR en koppling?
Har du hört talas om Antony Flew? Han tycker att komplexitet har en koppling med intelligens. För övrigt var han känd i flera årtionden som en av världens ledande ateistiska tänkare. Du kanske inte håller med honom?
Citat:
Jag syftar inte på den varianten. Jag menar typen som innebär "jag/du/vetenskapen kan inte förklara var X kommer ifrån alltså kommer X från gud"

(När besläktat med god-of-the-gaps)
ok
Citat:
Du verkade vilja göra det till en början. Men nu?
Jag tycker att det finns en koppling, men min åsikt behöver inte vara den rätta.
Citat:
Längre ner på sidan ser du mitt användande (som jag redan pratat om ovan):
"Another form that this fallacy can take is the form that of an argument from incredulity (also known as argument from personal belief or argument from personal conviction) which is that one's personal incredulity or credulity towards a premise is a logical reason for acceptance or rejection. This incredulity can stem from ignorance (defined as a lack of knowledge and experience) or from willful ignorance (defined as a flat out refusal to gain the knowledge)."
Citat:
Inte påstått? Vad hände med "Denna komplexitet tyder på att något medveten orsakat det" ???
Ja, att jag tycker att komplexitet tyder på något medvetet, det är bara vad jag tycker och det behöver inte betyda att det är sant. Din tur: tycker du att komplexitet har något med intelligens att göra? Om inte, varför?
Citera
2013-08-23, 15:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Konstigt att du inte når klippet. Hursomhelst, klippet visar cellernas komplexitet och hur de sammarbetar med varandra. Tycker du att komplexitet tyder på en intelligens eller inte? Tycker du att det finns en koppling mellan komplexitet och en Gud (förutsatt att det finns någon)?
Om Gud finns, är han sällsynt klantig och korkad, så inperfekt som universum, livet och jorden är.
Citera
2013-08-23, 16:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Har du hört talas om Antony Flew?

Ja.

Citat:
Han tycker att komplexitet har en koppling med intelligens.

Ja, jag vet att han sent på ålderns höst blev övertygad av ID. So what?

Citat:
För övrigt var han känd i flera årtionden som en av världens ledande ateistiska tänkare.

Och?

Citat:
Du kanske inte håller med honom?

Nej. Men jag är intresserad av att höra argument från ID-förespråkare. T ex dig.

Citat:
Jag tycker att det finns en koppling

Och skälen för detta?

Citat:
Ja, att jag tycker att komplexitet tyder på något medvetet, det är bara vad jag tycker och det behöver inte betyda att det är sant.

Det var fortfarande ett påstående.

Citat:
Din tur:

Jag väntar fortfarande på att DU ska presentera skäl för din åsikt/påstående.

Citat:
tycker du att komplexitet har något med intelligens att göra? Om inte, varför?

Nej. Av flera anledningar. Jag kan nämna den allra viktigaste:

Det faktum att ingen har kunnat visa något samband. Och alla försök att göra det tycks innehålla pinsamma argumentationsfel och logiska felsteg. T ex watchmaker-argumentet.
Citera
2013-08-23, 16:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Om Gud finns, är han sällsynt klantig och korkad, så inperfekt som universum, livet och jorden är.
Har du något exempel på något som är inperfekt i universum, livet och jorden? Och vad menar du med inperfekt?
Citera
2013-08-23, 17:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Har du något exempel på något som är inperfekt i universum, livet och jorden? Och vad menar du med inperfekt?

Hehe, inperfekt är kanske ett dåligt ord, om ens ett ord alls, men du fattar väl?

Du ville ha exempel på inperfekthet. Enkelt. Vad sägs om:

*99.999999999%(typ) tomrum i universum.
*Fullt med explosioner och värme, extremt ogästvänligt för liv.
*99.9...(?...9% obeboeliga planeter
*Svarta hål och andra misslyckanden överallt.
*Alldeles för stora avstånd för att vi någonsin kommer kunna åka ens utanför solsystemet med människor.

*Kontinentaldrift, som leder till tsunamis och jordbävningar (vilket förövrigt krossar ditt argument att all död och förödelse kan ledas tillbaka till människan)
*typ 97% odrickbart saltvatten
*Alldeles för stora ytor vatten
*obeboeliga områden

osv osv.
Citera
2013-08-23, 18:34
Medlem
klemenzas avatar
Citat:

Det finns ju hur mycket som helst.

Ett exempel. 10 miljoner barn under 5år dör varje år på vår planet. Vanligaste orsaken är uttorkning på grund av diarre. En allsmäktig och god gud skulle så klart kunna stoppa detta hur enkelt som helst men ändå fortsätter det år efter år efter år efter år.

Detta i sig själv är ett bevis för att en allsmäktig gud inte existerar eller i alla fall inte är god. Skulle han existera skulle det snarare vara en indikation på oändlig ondska. Som tur är så finns det inga somhelst tecken på existens.
Citera
2013-08-23, 19:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hehe, inperfekt är kanske ett dåligt ord, om ens ett ord alls, men du fattar väl?

Du ville ha exempel på inperfekthet. Enkelt. Vad sägs om:

*99.999999999%(typ) tomrum i universum.
Hur många procent tomrum ska det vara i universum för att det ska anses vara perfekt?
Citat:
*Fullt med explosioner och värme, extremt ogästvänligt för liv.
Ska universum krylla av liv för att vara perfekt? Ska det inte finnas explosioner och värme, menar du?
Citat:
*99.9...(?...9% obeboeliga planeter
Hur många procent obeboeliga planeter bör istället finnas för att universum ska anses vara perfekt?
Citat:
*Svarta hål och andra misslyckanden överallt.
Menar du att svarta hål inte bör finnas i ett perfekt universum?
Citat:
*Alldeles för stora avstånd för att vi någonsin kommer kunna åka ens utanför solsystemet med människor.
Ska vi minska storleken på vårt solsystem? Vad får det för konsekvenser med tanke på solens storlek?
Citat:
*Kontinentaldrift, som leder till tsunamis och jordbävningar (vilket förövrigt krossar ditt argument att all död och förödelse kan ledas tillbaka till människan)
Menar du att vi inte bör ha kontinentaldrift? Vad får det för konsekvenser utan kontinentaldrift? Ondskan och naturkatastrofer är två olika saker. Med ondska menar jag krig, död, våld osv. Dvs det människan står bakom.
Citat:
*typ 97% odrickbart saltvatten
Vad får det för konsekvenser om salt och sötvattenförhållanden förändras?
Citat:
*Alldeles för stora ytor vatten
*obeboeliga områden
70% av jordens yta består av vatten. Vad händer om man skulle ändra på detta förhållande? Vad får det för konsekvenser?
Citera
2013-08-23, 19:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klemenza
Det finns ju hur mycket som helst.

Ett exempel. 10 miljoner barn under 5år dör varje år på vår planet. Vanligaste orsaken är uttorkning på grund av diarre. En allsmäktig och god gud skulle så klart kunna stoppa detta hur enkelt som helst men ändå fortsätter det år efter år efter år efter år.

Detta i sig själv är ett bevis för att en allsmäktig gud inte existerar eller i alla fall inte är god. Skulle han existera skulle det snarare vara en indikation på oändlig ondska. Som tur är så finns det inga somhelst tecken på existens.
Om Gud hade varit ond så hade han förintat oss på ett ögonblick. Att Gud inte gör åt saken vid tillfället har en orsak. Om Gud väljer att inte ingripa så betyder det INTE att han inte existerar. Ja, Gud är god, men han har bestämt att inte ingripa vid tillfället. Och när han väl ingriper så lever människor i lycka och harmoni. Han tvingar ingen till lydnad, människan inser ser sin svaghet och misslyckanden, och VÄLJER på så sätt själv att lyda. Enda vägen till befrielse från ondskan är att VÄLJA Guds väg, för han vet vad som är bra resp. inte bra för oss.
Citera
2013-08-23, 20:01
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Om Gud hade varit ond så hade han förintat oss på ett ögonblick. Att Gud inte gör åt saken vid tillfället har en orsak. Om Gud väljer att inte ingripa så betyder det INTE att han inte existerar. Ja, Gud är god, men han har bestämt att inte ingripa vid tillfället. Och när han väl ingriper så lever människor i lycka och harmoni. Han tvingar ingen till lydnad, människan inser ser sin svaghet och misslyckanden, och VÄLJER på så sätt själv att lyda. Enda vägen till befrielse från ondskan är att VÄLJA Guds väg, för han vet vad som är bra resp. inte bra för oss.

Problemet är inte gud utan hans fanclub ... Troende tvingar andra till att tro.
Citera
2013-08-23, 20:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om Gud hade varit ond så hade han förintat oss på ett ögonblick.
Nu gör han det väldigt sakta istället. Tack för det "gode" gud.
Det hade ju exempelvis varit önskvärt att han skapat en sol som inte slocknar efter en (lång) stund.

Conny
Citera
2013-08-23, 20:32
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Citat:
Hur många procent tomrum ska det vara i universum för att det ska anses vara perfekt?

Ja inte 99.99999% Det krävs liksom mer innehåll.

Citat:
Ska universum krylla av liv för att vara perfekt? Ska det inte finnas explosioner och värme, menar du?

Jag menar att det är extremt ogästvänligt för liv. Man får ju tänka på att det tog flera miljarder år för flercelligt liv att utvecklas, efter att jorden kommit till. Då är ändå jorden en exoplanet inom den beboeliga zonen från sin stjärna och stjärnan i rätt avstånd från mitten av galaxen/yttre delen.

Citat:
Menar du att svarta hål inte bör finnas i ett perfekt universum?

Nej, jag tycker svara hål är ett riktigt stolpskott. En miss som tillåts med hjälp av misslyckade naturlagar, i min mening.

Citat:
Ska vi minska storleken på vårt solsystem? Vad får det för konsekvenser med tanke på solens storlek?

Jag syftade på andra stjärnor. Avstånden är på tik för stora för att stjärnorna ska fylla någon mening i våran tillvaro. De är helt enkelt onödiga för oss.

Sedan tycker jag att Gud borde ha fixat så att planeterna var lättare att ta sig till, att de innehöll mängder med råvaror, och att vissa var exoplaneter som vi kunde sticka till efter att jorden förbrukats.

Citat:
Menar du att vi inte bör ha kontinentaldrift? Vad får det för konsekvenser utan kontinentaldrift? Ondskan och naturkatastrofer är två olika saker. Med ondska menar jag krig, död, våld osv. Dvs det människan står bakom.

300k dog ju i haiti.

Kontinentaldriften har dödat miljoner människor genom historien. Ett riktigt stolpskott från en ponerad "intelligent" skapare.

Citat:
Vad får det för konsekvenser om salt och sötvattenförhållanden förändras?

Självklart bör 99.9% vara sötvatten. Då skulle vatten inte vara något problem överhuvudtaget. Vi skulle kunna ta vatten i stora mängder direkt från havet och rena. Torkkatastrofer skulle inte existera. Törst skulle inte vara något problem.

Citat:
70% av jordens yta består av vatten. Vad händer om man skulle ändra på detta förhållande? Vad får det för konsekvenser?

Skaparen borde fixat mer yta för oss att bo på. Som det är nu är stora ytor täckta med vatten, odrickbart t.o.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in