2013-08-23, 01:29
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztify
Möjliga händelser
Vad det gäller blod de hittat i bagaget kan ju enkelt förklara med att de fått punktering vid något tillfälle,
KJ tar fram domkraften och börjar hissa upp bilen, när bilen är upphissad ber han VB hämta fälgkors,
hon river sig på något och torkar av blodet mot bagagemattan avsiktligt eller oavsiktligt,
vid tillfället låg det en påse i bagaget som också blivit nerblodat, det behöver inte vara mer krångligt,
efter detta kommer de hem till KJ där hon lyckas bloda ner något ytterligare.
Fullt möjligt

Isåfall borde väl KJ kunnat ge detta som förklaring på hur blodet hamnade där - men han har ingen förklaring...
Citera
2013-08-23, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Har du tillgång till inlägget via en print screen? Om det ligger nån sanning i det du skriver, är ju detta otroligt uppseendeväckande, minst sagt. Och polisen har vetat om detta från dag ett, säger du?
Om du vet vad som stod i VB:s inlägg - please, dela med dig.

Jag har sett en print-screen och kan få en kopia, men innehavaren tänker först se till att försvararen får ta del av den informationen.
Eftersom polisen har haft tillgång till hennes FB hela tiden (nästan) har dom haft den här informationen från början av utredningen.
Informationen är på inget sätt ett alibi eller särskilt uppseendeväckande, men kan ge en ganska rimlig förklaring till förekomsten av (gammalt) blod...
Citera
2013-08-23, 07:57
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att du inte ger upp. Jag har gått igenom tidigare inlägg från dig (säkert fler som gjort också) och det finns ingenting i dem som tyder på att du skulle arbeta på aktuell polismyndighet och ha insyn i utredningen. Eller ens vara polis för den delen. Så varför sitta och låtsas som du har gjort nu i 3 månader, samtidigt som ingenting någonsin händer som du förutspår att det ska göra.

Såhär är det, man håller i nuläget på att ta fram bevis som pekar i en helt annan riktning än mot KJ, take it or leave it. Dagens sanning.

Jag har egentligen inte förutspått någonting, i ett senare skede kommer en annan utveckling av fallet att ta vid. Och det är sannerligen inte av den trånga synen som många här inne har, att KJ skulle vara skyldig. Tillåt mig att le en aning, men bara en aning.
Citera
2013-08-23, 08:07
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Såhär är det, man håller i nuläget på att ta fram bevis som pekar i en helt annan riktning än mot KJ, take it or leave it. Dagens sanning.

Jag har egentligen inte förutspått någonting, i ett senare skede kommer en annan utveckling av fallet att ta vid. Och det är sannerligen inte av den trånga synen som många här inne har, att KJ skulle vara skyldig. Tillåt mig att le en aning, men bara en aning.

Återigen frågar jag: hur kan du vara så säker på KJs oskuld? Har du insyn i utredningen?
Citera
2013-08-23, 08:56
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Återigen frågar jag: hur kan du vara så säker på KJs oskuld? Har du insyn i utredningen?
Nej h*n har ingen insyn. Hade något pekat i en annan riktning hade KJ varit släppt, man kan inte hålla folk i ett bluffsyfte, så funkar inte riktigt systemet. Men om jonkopingen är ett av alla de troll som finns på FB eller någon som bara vill försöka få folk att fokusera på någon annan än KJ ska jag låta vara osagt. Men ska vi tro på jonkopingen så ska man alltså haft KJ inspärrad i månader fast man vet att det egentligen är någon annan, sannolikheten för det är väl lika med noll.
Citera
2013-08-23, 09:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83

Om vi håller oss till det som hitintills presenterats som indicier på mt:s skuld så måste konstateras att dessa blod- resp. DNA-spår kan ha planterats.

Mt måste nog betraktas som en tacksam syndabock; det är lätt att hitta alla möjliga saker som skulle kunna tala för hans skuld, t ex att han veckorna före mordet sitter och tittar på kaninstyckning, att han haft en hund som avlidit under oklara omständigheter, osv. - När man utgår från något som man tror stämmer överens med sanningen, tenderar man också att ta fasta på varje liten detalj som talar för den egna åsikten.

Åklagarna har sagt sig ha många bevis för att rätt man sitter häktad - så det som nu återstår är: Upp till bevis - eller gör en kovändning! - Det där med att i ett sent skede av utredningen sätta i gång med att söka återskapa raderade sms lät alls inte bra.
Citera
2013-08-23, 10:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Nej h*n har ingen insyn. Hade något pekat i en annan riktning hade KJ varit släppt, man kan inte hålla folk i ett bluffsyfte, så funkar inte riktigt systemet. Men om jonkopingen är ett av alla de troll som finns på FB eller någon som bara vill försöka få folk att fokusera på någon annan än KJ ska jag låta vara osagt. Men ska vi tro på jonkopingen så ska man alltså haft KJ inspärrad i månader fast man vet att det egentligen är någon annan, sannolikheten för det är väl lika med noll.

Vet du att hen inte har någon insyn i utredningen, annars kan du väl inte berätta det så tvärsäkert för oss andra, varför ska vi tro mer på dig?

Varför skulle KJ sitta inspärrad i något slags bluffsyfte? Åklagaren har hitintills inte bevisat för samhället att KJ är skyldig, frågan är om hon ens kan göra det när det kommer till krita.

Jag är av den uppfattningen att KJ sitter där han sitter därför att det inte finns någon annan att misstänka därför att man inte har bilden klar för sig vad som har hänt och hur. Nu försöker åklagaren få KJ passa in i det motiv(bild) som man inbillar sig är den rätta, det måste vara KJ, men vi vet inte hur, typ. Det är svårt eller nästan omöjligt att lägga ett pussel med bitar som inte hör till den sanna bilden.

Har sagt det tidigare, problemet för åklagaren att få ihop pusslet kan bero på att KJ inte är mördaren, den dörren håller jag öppen tills mer konkreta uppgifter talar för KJ skuld.
Citera
2013-08-23, 10:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om vi håller oss till det som hitintills presenterats som indicier på mt:s skuld så måste konstateras att dessa blod- resp. DNA-spår kan ha planterats.

Mt måste nog betraktas som en tacksam syndabock; det är lätt att hitta alla möjliga saker som skulle kunna tala för hans skuld, t ex att han veckorna före mordet sitter och tittar på kaninstyckning, att han haft en hund som avlidit under oklara omständigheter, osv. - När man utgår från något som man tror stämmer överens med sanningen, tenderar man också att ta fasta på varje liten detalj som talar för den egna åsikten.

Åklagarna har sagt sig ha många bevis för att rätt man sitter häktad - så det som nu återstår är: Upp till bevis - eller gör en kovändning! - Det där med att i ett sent skede av utredningen sätta i gång med att söka återskapa raderade sms lät alls inte bra.

Varför saknas händerna? Den frågan har det grubblats över till leda här i tråden. Kanske saknas händerna därför att om man hittade dem så skulle det stå klart att mördaren inte är KJ, och då spricker planen att få KJ misstänkt. Det kan vara så enkelt. Säger inte att jag tror att det är så det förhåller sig, dock fullt möjligt.

EDIT;Det där sms:et som NN säger innehöll information om att VB var irriterad på någon är helt klart intressant. Om NN är mördaren passar det som hand i handske att vilseleda polisen genom att hävda att VB var irriterad på någon, antagligen syftande på KJ, det är vad polisen skulle tro. Varför raderades sms:et, och varför lästes det först på kvällen? Märkliga omständigheter som jag tycker bryter det normala mönstret som folk har. Sms ligger kvar i mobilen oraderade tills man har anledning att ta bort dem, vad var anledningen i det här fallet?

EDIT2;Och varför hittar man inte VB mobil och kläder? Kanske därför att då skulle man se vad som stod i sms:et, och det kan vara så att VB kläder bär spår av mördaren. Varför kunde inte mördaren radera sms i VB mobil? Kunde han säkerligen, men då fanns risken att mördaren lämnade fingeravtryck eller DNA spår efter sig, lättare att helt sonika destruera eller gräva ner mobilen.
Senast redigerad av OY 2013-08-23 kl. 11:03.
Citera
2013-08-23, 11:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du att hen inte har någon insyn i utredningen, annars kan du väl inte berätta det så tvärsäkert för oss andra, varför ska vi tro mer på dig?

Varför skulle KJ sitta inspärrad i något slags bluffsyfte? Åklagaren har hitintills inte bevisat för samhället att KJ är skyldig, frågan är om hon ens kan göra det när det kommer till krita.

Jag är av den uppfattningen att KJ sitter där han sitter därför att det inte finns någon annan att misstänka därför att man inte har bilden klar för sig vad som har hänt och hur. Nu försöker åklagaren få KJ passa in i det motiv(bild) som man inbillar sig är den rätta, det måste vara KJ, men vi vet inte hur, typ. Det är svårt eller nästan omöjligt att lägga ett pussel med bitar som inte hör till den sanna bilden.

Har sagt det tidigare, problemet för åklagaren att få ihop pusslet kan bero på att KJ inte är mördaren, den dörren håller jag öppen tills mer konkreta uppgifter talar för KJ skuld.

Jönköpingsnissens fånerier orkar jag inte kommentera i detalj vidare, men om du söker bakåt på hens inlägg i tråden så ska du se att trots personens lagom orakelmässiga, luddiga uttalanden så har hen ändå gjort flera "förutsägelser" om snara avslöjanden och scenförändringar som vi ännu inte har sett så mycket som en millimeter av.

Annars håller jag med dig. För mig har det ett tag nu känts uppenbart att detta kommer att bli ett indiciemål till karaktären. Vi vet att:
- Det saknas erkännanden/medgivanden från den misstänkte
- Man har inte hittat mordplatsen eller mordvapnet
- Det finns inga vittnen till mordet
- Hittills har inga bevis offentliggjorts som innebär en direkt koppling mellan KJ och den döda kroppen
- På grund av främst de tre första punkterna finns inget i detalj rekonstruerat händelseförlopp för hur mordet gick till

Om det inte sker ett genombrott på en eller fler av dessa fronter (vilket inget verkar tala om) så står det väl i varje fall klart att detta inte blir någon promenad i parken för åklagarsidan. Och det ska ju heller inte ett indiciemål vara. Det gäller för dem att trots avsaknaden av dessa saker presentera en så stor mängd besvärande fakta för KJ:s vidkommande att det helt enkelt inte går att tänka sig något annan rimlig förklaring än att han är mördaren. Om det går att skapa en sådan kedja som utesluter andra förklaringar förutspår jag att det kommer att bli heta diskussioner om här i tråden när FU:n blir offentlig. Jag känner mig dock ganska kluven inför det momentet. Dels vill jag inte frossa i äckligheter och dels tänker jag på offrets och hennes familjs integritet. Egentligen skulle jag nog önska att den - vem det nu blir - som laddar upp FU:n utesluter ev. bilder och liknande som ändå förmodligen inte kommer att ha någon relevans för en diskussion om styrkan i bevisningen mot KJ. Om nu inte detta sekretessbeläggs och inte lämnas ut, vilket man kanske kan hoppas?
Citera
2013-08-23, 11:23
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Absolut ett annat troligt scenario. Jag tror INTE att han ville att delarna skulle hittas direkt, då hade han ju kunnat dumpa dem på vägen eller ännu närmare civilisationen. Jag tro heller inte att han INTE ville att de skulle hittas, för då finns det ju oändliga möjligheter i Bodens skogar. Varför så nära civilisationen i så fall?
Nej, jag tror att ödehuset var målet och att han antingen avbröts av något eller avbröt själv pga att det var för svårt/han orkade inte/blev illamående.

En annan sak jag tänkt på angående någras teori om att han bara slängt in benen: Benen hittades väl en bit in, längs med väggen? Hur lätt är det att stå på den branta (kanske fuktiga) rampen, ha med sig ett ben, få in det och dessutom hiva det åt sidan så det hamnar bredvid väggen? Och sedan göra om samma med det andra benet? Varför inte bara dumpa de rakt nedanför fönstret? Om huset söks igenom så måste han väl förstå att de inte bara tittar in och rakt ner. Antagligen går man in.
Och då ska han ha hivat in så båda benen hamnar bredvid varandra, intill väggen? Nej, det låter inte möjligt i mina öron. Han måste ha varit inne.

Jag har tittat på bilderna som togs från fönstret och in mot fp1 igen. För mig förefaller det näst intill omöjligt att kasta in ben så de hamnar så bredvid varandra intill väggen så långt bort. GM måste ha varit inne i huset och inte kastat in benen under stress.
Citera
2013-08-23, 11:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Alltså, Skl borde kunna se hur länge blodet legat ute. Har inte tekniken kommit längre än så? Man kan ju åldersbestämma massor av andra saker.
Det är rejält besvärligt att försöka göra en åldersbestämning på blod. Jag kan ingen tillnärmelsevis säker metod. Vanligen gör man bara DNA-analys, och DNA-analysen säger inte ett skvatt om hur gammalt provet är. För att ens översiktligt åldersbestämma blod måste man dessutom ha betydligt större mängder än vad som behövs för DNA-analys.
Citera
2013-08-23, 11:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har tittat på bilderna som togs från fönstret och in mot fp1 igen. För mig förefaller det näst intill omöjligt att kasta in ben så de hamnar så bredvid varandra intill väggen så långt bort. GM måste ha varit inne i huset och inte kastat in benen under stress.
Om man står på vänster sida om rampen och kastar in genom fönstret hamnar benen på höger insida. Vet du något om hur långt från väggen de hamnade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in