Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Vet du att hen inte har någon insyn i utredningen, annars kan du väl inte berätta det så tvärsäkert för oss andra, varför ska vi tro mer på dig?
Varför skulle KJ sitta inspärrad i något slags bluffsyfte? Åklagaren har hitintills inte bevisat för samhället att KJ är skyldig, frågan är om hon ens kan göra det när det kommer till krita.
Jag är av den uppfattningen att KJ sitter där han sitter därför att det inte finns någon annan att misstänka därför att man inte har bilden klar för sig vad som har hänt och hur. Nu försöker åklagaren få KJ passa in i det motiv(bild) som man inbillar sig är den rätta, det måste vara KJ, men vi vet inte hur, typ. Det är svårt eller nästan omöjligt att lägga ett pussel med bitar som inte hör till den sanna bilden.
Har sagt det tidigare, problemet för åklagaren att få ihop pusslet kan bero på att KJ inte är mördaren, den dörren håller jag öppen tills mer konkreta uppgifter talar för KJ skuld.
Jönköpingsnissens fånerier orkar jag inte kommentera i detalj vidare, men om du söker bakåt på hens inlägg i tråden så ska du se att trots personens lagom orakelmässiga, luddiga uttalanden så har hen ändå gjort flera "förutsägelser" om snara avslöjanden och scenförändringar som vi ännu inte har sett så mycket som en millimeter av.
Annars håller jag med dig. För mig har det ett tag nu känts uppenbart att detta kommer att bli ett indiciemål till karaktären. Vi vet att:
- Det saknas erkännanden/medgivanden från den misstänkte
- Man har inte hittat mordplatsen eller mordvapnet
- Det finns inga vittnen till mordet
- Hittills har inga bevis offentliggjorts som innebär en direkt koppling mellan KJ och den döda kroppen
- På grund av främst de tre första punkterna finns inget i detalj rekonstruerat händelseförlopp för hur mordet gick till
Om det inte sker ett genombrott på en eller fler av dessa fronter (vilket inget verkar tala om) så står det väl i varje fall klart att detta inte blir någon promenad i parken för åklagarsidan. Och det ska ju heller inte ett indiciemål vara. Det gäller för dem att trots avsaknaden av dessa saker presentera en så stor mängd besvärande fakta för KJ:s vidkommande att det helt enkelt inte går att tänka sig något annan rimlig förklaring än att han är mördaren. Om det går att skapa en sådan kedja som utesluter andra förklaringar förutspår jag att det kommer att bli heta diskussioner om här i tråden när FU:n blir offentlig. Jag känner mig dock ganska kluven inför det momentet. Dels vill jag inte frossa i äckligheter och dels tänker jag på offrets och hennes familjs integritet. Egentligen skulle jag nog önska att den - vem det nu blir - som laddar upp FU:n utesluter ev. bilder och liknande som ändå förmodligen inte kommer att ha någon relevans för en diskussion om styrkan i bevisningen mot KJ. Om nu inte detta sekretessbeläggs och inte lämnas ut, vilket man kanske kan hoppas?