2013-08-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Bergwall sitter inne mot bakgrund av domen som kom 1991 - innan hela Quick-cirkusen kom igång alltså. Då dömdes han till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för bland annat grovt rån.

Varför skriver inte Rättsliga rådet det då ? Varför skriver de om morden om de inte har någonting med saken att göra.

Citat:
Sture Bergwall har under mycket lång tid vårdats under sluten psykiatrisk vård med utgångspunkt från att han hade gjort sig skyldig till bland annat åtta mord.
Citera
2013-08-23, 00:16
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Nja, nu gäller det att bestämma sig

antingen

a) var han med rätta intagen på en psykiatrisk klinik och fick därför tunga mediciner, som gjorde honom beroende. Beroendet föranledde honom att börja fabulera sig till mera mediciner genom att börja erkänna ett stort antal mord. Ansvaret ligger helt och hållet på kliniken.

eller

b) var han felaktigt intagen på en psykiatrisk klinik och om man trots detta medicinerat honom till ett beroende, så att han började fabulera sig till ännu mera mediciner, så är detta ett fel från läkarnas sida. Ansvaret ligger även i detta fall, helt och hållet på kliniken.

Enligt min mening kan man inte lägga något som helst ansvar på en patient inlåst på en psykiatrisk klinik. Ansvaret för vad som händer där ligger helt och hållet på kliniken.

Du har helt klart poänger. För mig är det en knepig fråga. Jag tror personligen att "friskförklarandet" var felaktigt från början med tanke på hur det utvecklade sig därefter. Då bör det väl rimligen vara kliniken med tillhörande psykologer och doktorers fel. Men som sagt... Var han "frisk" så... En del här är ju envetna kring det där.

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Varför skriver inte Rättsliga rådet det då ? Varför skriver de om morden om de inte har någonting med saken att göra.

Jag vet inte. Du citerar en extremt liten del ur utlåtandet. Jag har inte läst det själv. Men så ligger det till i alla fall - jag länkade ju ett domstolsbeslut till dig.

Jag tycker även att den text du citerar återigen är värderingsfri. Det är ett konstaterande av hur det låg till men värderar egentligen inte något.
Citera
2013-08-23, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Bestämmer de även var han ska sitta? Kan man inte flytta honom till motsvarande tvångsvård i exempelvis Vadstena eller Karsudden, eller vad det nu kan vara?
Nej det kan nog överläkare besluta sinsemellan, tror jag.
Citera
2013-08-23, 00:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Du citerar en extremt liten del ur utlåtandet. Jag har inte läst det själv. Men så ligger det till i alla fall - jag länkade ju ett domstolsbeslut till dig.

Nej, det är en stor del av utlåtandet. Jag har läst hela utlåtandet (som finns länkat) och det är extremt kort.

Utöver det jag citerade är det en inledning:

Citat:
Socialstyrelsen har tagit del av aktuella handlingar och inhämtat journal från Rättspsykiatriska regionkliniken i Säter rörande Sture Bergwall.

Hämtat journal, ok. Vad har de gjort i övrigt ? Analys saknas helt.

Sedan lite snömos (mina fetningar):

Citat:
Det är angeläget att vården av Sture Bergwall ges ett sådant innehåll att det blir möjligt att bedöma om det alltjämt föreligger en risk att Sture Bergwall återfaller i brott.

Citat:
Enligt Socialstyrelsens Rättsliga råd bör strävan vara att vården utformas så att det i förlängningen blir möjligt att ansöka om öppen rättspsykiatrisk vård.

Det är i princip allt förutom namnen på deltagarna och underskrifter.

Rättsliga rådet anser alltså att det i dagsläget inte ens är möjligt att ansöka om öppen vård men att strävan ska vara att det i förlängningen ska bli möjligt. Hur länge tycker Rättsliga rådet är tillräckligt lång tid innan de kan göra en riktig bedömning ? 30 år ?
Citera
2013-08-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nej, det är en stor del av utlåtandet. Jag har läst hela utlåtandet (som finns länkat) och det är extremt kort.

Utöver det jag citerade är det en inledning:

Hämtat journal, ok. Vad har de gjort i övrigt ? Analys saknas helt.

Sedan lite snömos (mina fetningar):

Det är i princip allt förutom namnen på deltagarna och underskrifter.

Rättsliga rådet anser alltså att det i dagsläget inte ens är möjligt att ansöka om öppen vård men att strävan ska vara att det i förlängningen ska bli möjligt. Hur länge tycker Rättsliga rådet är tillräckligt lång tid innan de kan göra en riktig bedömning ? 30 år ?

Min slutsats är att alla fördröjer allt de kan. Man flyr fältet till nya tjänster, ser till att tiden arbetar för alla som är inblandade och hoppas på att preskription eller glömska ska ta hand om den enskildes roll i saken.

Juridikens hantlangare som formulerar dessa beslut, kan luta sig mot att de trodde på läkarna och blev vilseledda. Men de vet vad som skett, men de visar att de inte bryr sig, det enda som är viktigt är att rädda skinn och skydda sig själva i den hanteringen på bekostnad av SB. Det verkar som de lever i en symbios, där ingen vågar träda fram och visa civilkurage.

Det är floskler och standardfraser, och det enda de uppnår är att ytterligare undergräva tilltron till rättsväsendet.
Citera
2013-08-23, 05:03
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
I media låter det som om SB sitter inne enbart p.g.a. ett misslyckat bankrån för länge sedan. Då hamnar man väl inte på Säter? Då hade han väl avtjänat ett vanligt fängelsestraff för länge sedan.
Sedan så har han väl inte uppfört sig så exemplariskt mot sina medpatienter. Gav han sig inte på en ung grabb där inne?
Nä låt den förvirrade fjanten sitta där han sitter, eller är det någon här som vill ha honom som granne? Han kan ju förslagsvis flytta in hos den där advokaten som tydligen försöker göra sig ett namn...
Citera
2013-08-23, 06:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Den tid under vilken SB först började erkänna diverse mord för sina psykiatriker, sedan för svensk och norsk polis och åklagare och slutligen för diverse domstolar sträcker sig över flera år. Finns det någon som på allvar tror att han under hela denna tid period hade sådana vanföreställningar att han oavbrutet verkligen trodde sig vara skyldig till dessa mord? Inser ni i så fall inte att det är orimligt när ni tänker efter? Faktum är snarare att han var väl medveten om sina lögner och gjorde ett medvetet val när han fabricerade sina historier.

Det är inte heller någon som har påstått. Det är i längden ganska ansträngande att ha dig sittandes att vrida varje bokstav på det sättet. Är det någon installation du håller på med?
Citera
2013-08-23, 07:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
I media låter det som om SB sitter inne enbart p.g.a. ett misslyckat bankrån för länge sedan. Då hamnar man väl inte på Säter? Då hade han väl avtjänat ett vanligt fängelsestraff för länge sedan.
Sedan så har han väl inte uppfört sig så exemplariskt mot sina medpatienter. Gav han sig inte på en ung grabb där inne?
Nä låt den förvirrade fjanten sitta där han sitter, eller är det någon här som vill ha honom som granne? Han kan ju förslagsvis flytta in hos den där advokaten som tydligen försöker göra sig ett namn...
Domen för rättspyiatrisk vård är för bankrånet såvitt jag vet, men TQ hade ju en historia av tidigare brottslighet på 60- och 70-talen. Om han hamnat i bråk med annan patient känner jag inte till.
Citera
2013-08-23, 07:49
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det var dessutom han själv som inledde hela lögnarcirkusen innan han började med benzoknaprandet. "Friskförklarad" blev han och släpptes ut men nissen klarade inte ens en månad sedan var han inne igen, förvisso på en utslussningsavdelning men det verkade han inte klara av heller då han började ljuga om att han gjort "något riktigt grovt".

Min retorik är något raljant - övergreppen mot Bergwall är fruktansvärda och Klister van der Plast m fl bör skämmas ögonen ur sig men vi skall inte glömma Stures egna ansvar här.
Nej, den där utskrivningen gick ju inte så bra. Det är tämligen uppenbart att man idag anser att den månadslånga utskrivningen var ett rejält misstag. Det är ju inte så ovanligt att myndigheterna får ångra utskrivningar av tvångsvårdade brottslingar. Nu tar myndigheterna det säkra före det osäkra och även om han kanske blir fri med tiden är det glädjande att Sveriges ende populäre pedofil och barnporrkonsument sitter inlåst ett tag till.

Sedan kan man undra vad som gör att jagharenliten tror sig skriva något intressant i sina inlägg. Skribenten borde hålla sig till skvallertrådarna som bättre svarar mot skribentens intellektuella höjd.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2013-08-23 kl. 07:57.
Citera
2013-08-23, 09:07
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Enligt min mening kan man inte lägga något som helst ansvar på en patient inlåst på en psykiatrisk klinik. Ansvaret för vad som händer där ligger helt och hållet på kliniken.
Fast det där håller ju inte SB ens själv med om. Han anser att han har en inte ringa skuld i det hela. Att vikta ansvaret mellan honom och kliniken är givetvis svårt men det går knappast att friskriva SB helt och hållet. När det kommer till själva lögnerna tycker jag att SB bär den absoluta merparten av skulden. Klinikens stora ansvar ligger ju snarare i att man inte ifrågasatte SBs historier utan snarare uppmuntrade honom att fortsätta.
Citera
2013-08-23, 13:12
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Fast det där håller ju inte SB ens själv med om. Han anser att han har en inte ringa skuld i det hela. Att vikta ansvaret mellan honom och kliniken är givetvis svårt men det går knappast att friskriva SB helt och hållet. När det kommer till själva lögnerna tycker jag att SB bär den absoluta merparten av skulden. Klinikens stora ansvar ligger ju snarare i att man inte ifrågasatte SBs historier utan snarare uppmuntrade honom att fortsätta.

Det talar väl snarast till SBs fördel att han ger uttryck för att delvis känna skuld för det inträffade. Då har han ju empatiförmåga.
Det skall dock inte förväxlas med vem som har den reella skulden och det förändrar inte faktum enligt min mening. Jag ber att få upprepa min ståndpunkt:

Citat:
Man kan inte lägga något som helst ansvar på en patient inlåst på en psykiatrisk klinik. Ansvaret för vad som händer där ligger helt och hållet på kliniken.
Citera
2013-08-23, 13:23
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det talar väl snarast till SBs fördel att han ger uttryck för att delvis känna skuld för det inträffade. Då har han ju empatiförmåga.
Det skall dock inte förväxlas med vem som har den reella skulden och det förändrar inte faktum enligt min mening. Jag ber att få upprepa min ståndpunkt:
Första gången jag hört någon jämställa ordet självinsikt med empati. Och repetition är kunskapens moder, inte sanningens.

Citat:
Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in