2013-08-19, 22:57
Medlem
Hej panelen.

För två år sedan var jag nära på att få mitt gröna kort (det som saknades var en godkänd fadderrunda typ) men det rann ut i sanden och sedan dess har jag knappt spelat alls. Nu har jag däremot fått ett erbjudande av instruktören på klubben att gå en rond och spelar jag skapligt så är kortet mitt. Så nu är det nu eller aldrig!

Gällande spelet tror jag att det kan gå vägen om jag bara håller fokus men det jag är rädd för är att göra bort mig på reglerna och uppförande. Typ att jag ska ställa upp mig redo för att slå ut när det inte är min tur eller nåt liknande.

Kan nån ge mig tips på do and don't i vanliga spelsituationer.

Tack på förhand!
Citera
2013-08-22, 22:16
Medlem
Dunder84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaskFack
Hej panelen.

För två år sedan var jag nära på att få mitt gröna kort (det som saknades var en godkänd fadderrunda typ) men det rann ut i sanden och sedan dess har jag knappt spelat alls. Nu har jag däremot fått ett erbjudande av instruktören på klubben att gå en rond och spelar jag skapligt så är kortet mitt. Så nu är det nu eller aldrig!

Gällande spelet tror jag att det kan gå vägen om jag bara håller fokus men det jag är rädd för är att göra bort mig på reglerna och uppförande. Typ att jag ska ställa upp mig redo för att slå ut när det inte är min tur eller nåt liknande.

Kan nån ge mig tips på do and don't i vanliga spelsituationer.

Tack på förhand!

Sunt förnuft. Du kommer förvånansvärt långt med det.
Om det är din tur eller inte? Spelar du med en traditionalist slår den med lägst handikapp först.
Spelar du med folk som inte bryr sig så spelar man den som är färdig att slå. Det kortar ner rondtiderna avsevärt.

Försök undvika att trampa i puttlinjerna. Ta upp bollen med handen ur hålet, inte klubban. Sätt inte ner klubban i hinder, du blir pliktad då. Skrik inte, fimpa inte på banan och ta med petflaskorna in.

Du. Lycka till!
Citera
2013-08-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunder84
Sunt förnuft. Du kommer förvånansvärt långt med det.
Om det är din tur eller inte? Spelar du med en traditionalist slår den med lägst handikapp först.
Spelar du med folk som inte bryr sig så spelar man den som är färdig att slå. Det kortar ner rondtiderna avsevärt.

Försök undvika att trampa i puttlinjerna. Ta upp bollen med handen ur hålet, inte klubban. Sätt inte ner klubban i hinder, du blir pliktad då. Skrik inte, fimpa inte på banan och ta med petflaskorna in.

Du. Lycka till!

Stort tack för tipsen!!
Citera
2013-08-26, 22:08
Medlem
Hej,

Som jag förstått det så har de gjort om grönt kort från o med 2012?

Läste på golf.se och tolkade det som att man bara behöver skrapa ihop 18p från gulsvart markering?
Stämmer detta?

Om inte hur går man tillväga? Fick ihop 24p från röd tee idag, första riktiga 9-hålsrundan på 4 år för min del. Så antar att regler osv har ändrats en del på vägen
Citera
2013-08-26, 22:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Hej,

Som jag förstått det så har de gjort om grönt kort från o med 2012?

Läste på golf.se och tolkade det som att man bara behöver skrapa ihop 18p från gulsvart markering?
Stämmer detta?

Om inte hur går man tillväga? Fick ihop 24p från röd tee idag, första riktiga 9-hålsrundan på 4 år för min del. Så antar att regler osv har ändrats en del på vägen

Är du vuxen så är det röd tee som gäller och 18 poäng.
Citera
2013-08-26, 22:44
Medlem
Så jag har alltså grönt kort nu? Utan regelprov?

Är inte medlem i någon klubb, antar att man måste vara det också
Citera
2013-08-28, 21:44
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Är du vuxen så är det röd tee som gäller och 18 poäng.

Nej, för vuxna gäller 18p på 9 hål från max 150 m (gul pinne). Är hålet kortare spelar man från röd tee.

För att förtydliga är alltså fem slag 2p.

Teori-prov är helt borttaget tror jag.
Citera
2013-08-29, 05:29
Medlem
Det är tom så att man ska spela 1 runda på 18p ELLER två rundor på 14-17p över 9 hål
Citera
2013-08-29, 14:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Så jag har alltså grönt kort nu? Utan regelprov?

Är inte medlem i någon klubb, antar att man måste vara det också

Inga regelprov krävs längre, vissa klubbar har det ändå.
Du måste vara medlem i en klubb det har du helt rätt i. Däremot är det lite olika för hur klubben gör, vissa klubbar låter dig betala medlemskap och låser upp dig direkt, andra vill att du ska genomföra större delen av utbildningen även om du klarat den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Nej, för vuxna gäller 18p på 9 hål från max 150 m (gul pinne). Är hålet kortare spelar man från röd tee.

För att förtydliga är alltså fem slag 2p.

Teori-prov är helt borttaget tror jag.

Det där går att göra hur man vill - jag (och många av mina kollegor med mig) låter vuxna spelare hålla sig till röd tee och spela hålen på deras par men med 3 extra slag på varje. Men visst föredrar SGF att man gör på det sätt du nämner.

Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Det är tom så att man ska spela 1 runda på 18p ELLER två rundor på 14-17p över 9 hål

Korrekt
Citera
2013-08-30, 12:18
Medlem
Hejsan! Min polare började med att ta gröntkort nu under sommaren och drog med mig på en runda på en pay and play bana. Jag tyckte det var ganska så trevligt med golf och har senare följt med honom till rangen för att slå lite bollar.

Jag har själv försökt med hjälp av youtube att förstå vad jag kan göra för att förbättra min sving, vilken jag själv känner är långt ifrån bra. Jag ska snart flytta till Göteborg och började kolla på möjligheter till att lära mig mer om golf.

Nu undrar jag va folk tror eller tycker man skall göra om man vill börja med golf.
Hittade en hemsida som erbjöd både lektioner och klubbor http://www.nyborjarkursigolf.se/nyboerjarkurs.html är det något att satsa på eller ska man köpa begagnade klubbor från t.ex. Blocket och gå till någon klubb i närheten och ta hjälp därifrån?

Är det värt att försöka börja nu så här pass sent på året eller skulle det vara bättre att vänta över höst/vintern och börja till våren istället?

Tacksam för svar!
Citera
2013-08-30, 12:44
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typisk
Hejsan! Min polare började med att ta gröntkort nu under sommaren och drog med mig på en runda på en pay and play bana. Jag tyckte det var ganska så trevligt med golf och har senare följt med honom till rangen för att slå lite bollar.

Jag har själv försökt med hjälp av youtube att förstå vad jag kan göra för att förbättra min sving, vilken jag själv känner är långt ifrån bra. Jag ska snart flytta till Göteborg och började kolla på möjligheter till att lära mig mer om golf.

Nu undrar jag va folk tror eller tycker man skall göra om man vill börja med golf.
Hittade en hemsida som erbjöd både lektioner och klubbor http://www.nyborjarkursigolf.se/nyboerjarkurs.html är det något att satsa på eller ska man köpa begagnade klubbor från t.ex. Blocket och gå till någon klubb i närheten och ta hjälp därifrån?

Är det värt att försöka börja nu så här pass sent på året eller skulle det vara bättre att vänta över höst/vintern och börja till våren istället?

Tacksam för svar!

Jag gick en kurs i somras och lärde mig massor (hade aldrig spelat innan) så jag kan varmt rekommendera det!

Sen är det ofta stora rabatter på dessa kurser när säsongen börjar närma sig sitt slut, så kolla runt med lite olika klubbar och se vad dom har för erbjudanden.

Om du inte vet med största sannolikhet att du kommer att fortsätta med golf så tycker jag absolut att du kan köpa ett kit på blocket. Det finns många nybörjar set för inga pengar alls nästan.

Jag köpte ny bag och sen fick jag ärva min pappas klubbor som hade kanske 3 år på nacken. Jag har lirat en hel del sedan jag "tog" grönt kort i somras så kommer nog köpa några nya klubbor till nästa säsong.

Lycka till!
Citera
2013-08-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det där går att göra hur man vill - jag (och många av mina kollegor med mig) låter vuxna spelare hålla sig till röd tee och spela hålen på deras par men med 3 extra slag på varje. Men visst föredrar SGF att man gör på det sätt du nämner.

Hmm, jag hat fått uppfattningen att 'kravet' är att alla hål spelas som par 3 med 2 slag per hål, där alla par 4 görs om till par 3 och spelas från gul/svart markering.

Dock hållet jag med dig den egna friheten att acceptera röd/alternativr gul tre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in