Citat:
Ursprungligen postat av
Kardnialvokal
Både Emmas och Bernys inställning till slutenvård inom psykiatrin är patetisk. Märks att Emma snappat upp beteendet från Berny. Hon går också i tron om att man 1: kan lägga in sig själv och 2: kan göra det så fort man har minsta motgång eftersom 3: slutenvården är ett vilohem.
Varken hon eller Björny är slutenvårdsmaterial. Jag säger de igen: de kommer aldrig få komma upp på en avdelning då trycket på platserna är så pass högt att de bara plockar in verkligt sjuka människor. Funkar kanske på mindre orter eller i Stockholms kranskommuner men inte i Malmö.
Hehe, skrev på mitt inlägg samtidigt som ditt. Nej, du har helt rätt. Risken är dock att det är en mer oerfaren läkare där (himla ruljans inom slutenpsyk, utbildningsjourer som går själva osv.) som inte genomskådar att patienter av Bernys kaliber vet exakt vad som står i deras triage och inläggningskriterier. T.ex. suicidtankar ok, men vid suicidplaner lägg in. Sedan de tog bort vårdplatserna på själva psykakuten tror jag dock det har blivit svårare, då måste man väl slinka förbi eventuell avdelningsläkare också.