2013-08-21, 17:07
Medlem
TheBITs avatar
Jag väntar på poäng som jag med 100 procents säkerhet kommer att få inrapporterade, är det någon ide att söka csn INNAN dessa poäng rapporterats, eller kan man lika gärna vänta tills de finns i ladok iomed att csn inte ser dem förrän de finns där?
2013-08-21, 17:15
Medlem
Fick precis reda på av csn att jag inte tagit tillräckligt med poäng under året för att uppfylla kraven. Jag har tagit 36, man måste ha 37. Hade av någon anledning fått för mig att det var 30 poäng som gällde första året, därav är jag sent ute.

Jag ska skriva 2 omtentor nu innan skolan börjar, kommer de poängen att läggas till förra läsåret så att jag uppfyller kraven, förutsatt att jag klarar minst en av tentorna?

Finns det någon liten enkel distanskurs som fortfarande går att anmäla sig på och tenta av för att plocka mer poäng till förra läsåret?

Känns surt att missa csn i höst p.g.a. av 1 högskolepoäng, alla tips är välkomna!
2013-08-21, 18:26
Medlem
Hejsan
har kommit in på KTHs Tekniska basår i Haninge och fick en redig klump i magen när jag såg att "På KTH sker det obligatoriska uppropet två veckor innan inskrivningsdatum. " http://www.kth.se/student/nypakth/det-har-vantar-efter-att-du-tackat-ja-1.401782?programme=tbs

Där det skulle ha varit ett upprop i statshuset den 13/8 men jag har gått och trott att uppropet är den 26/8

Har inte fått något mail och antagning.se visar fortfarande att jag är antagen, någon som vet mer om detta upprop i statshuset?

MVH
2013-08-21, 18:43
Medlem
Algores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedod
Hejsan
har kommit in på KTHs Tekniska basår i Haninge och fick en redig klump i magen när jag såg att "På KTH sker det obligatoriska uppropet två veckor innan inskrivningsdatum. " http://www.kth.se/student/nypakth/det-har-vantar-efter-att-du-tackat-ja-1.401782?programme=tbs

Där det skulle ha varit ett upprop i statshuset den 13/8 men jag har gått och trott att uppropet är den 26/8

Har inte fått något mail och antagning.se visar fortfarande att jag är antagen, någon som vet mer om detta upprop i statshuset?

MVH

"Läsårsindelning år 2012/13".

Uppropet för tekniskt basår i både Campus och Haninge sker den 26:e. Inget att oroa sig över...
Senast redigerad av Algore 2013-08-21 kl. 18:48.
2013-08-21, 19:06
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huttrand
Fick precis reda på av csn att jag inte tagit tillräckligt med poäng under året för att uppfylla kraven. Jag har tagit 36, man måste ha 37. Hade av någon anledning fått för mig att det var 30 poäng som gällde första året, därav är jag sent ute.

Jag ska skriva 2 omtentor nu innan skolan börjar, kommer de poängen att läggas till förra läsåret så att jag uppfyller kraven, förutsatt att jag klarar minst en av tentorna?

Finns det någon liten enkel distanskurs som fortfarande går att anmäla sig på och tenta av för att plocka mer poäng till förra läsåret?

Känns surt att missa csn i höst p.g.a. av 1 högskolepoäng, alla tips är välkomna!

Ja de räknas på föregående läsår.
2013-08-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Ja de räknas på föregående läsår.

Ok så då är det lugnt om jag sätter tentorna. Finns det något sätt jag kan plocka 1 eller ett par poäng så jag sitter säkert även om jag mot förmodan kuggar båda tentorna? Distanskurs som går att tenta av snabbt eller liknande?
2013-08-22, 06:11
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkarash
Jag har en oavslutad universitets-kurs + obetalda studieskulder hos CSN.

Ska dock läsa en kurs på Komvux snart och undrar om jag har möjlighet att få studiebidrag för denna kurs?

Ja, om du blir antagen till komvux kursen ar du berattigad studiebidrag.
2013-08-22, 13:02
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ok så då är det lugnt om jag sätter tentorna. Finns det något sätt jag kan plocka 1 eller ett par poäng så jag sitter säkert även om jag mot förmodan kuggar båda tentorna? Distanskurs som går att tenta av snabbt eller liknande?
Om ni har nån liten introkurs för nya elever kanske du kan snigla dig in på det? Brukar finnas nåt som "lär en att plugga" eller dylikt
2013-08-22, 13:24
Medlem
adequates avatar
Citat:
Om du läser i Umeå och har lätt för matte så finns Basfärdigheter i algebra.
2013-08-22, 14:16
Medlem
josh12s avatar
Läste en kurs på vårterminen på 15 poäng men hoppade av efter halva för att jag fick ett heltidsjobb.

Tog alltså inga poäng i den kursen och fick studiemedel för första halvan.

Nu verkar det bli problem eftersom CSN anser att jag inte nått studieresultaten för perioden jag senast studerade, kan jag bara betala tillbaka bidraget jag fick(tog inget lån) och sen få igenom ansökan eller måste jag verkligen tenta av den skiten jag läste?

Läste liknande situationer tidigare i tråden men verkar vara lite oklart hur det funkar, har alltså ingen skuld till csn, bara för få poäng.
2013-08-22, 14:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josh12
Läste en kurs på vårterminen på 15 poäng men hoppade av efter halva för att jag fick ett heltidsjobb.

Tog alltså inga poäng i den kursen och fick studiemedel för första halvan.

Nu verkar det bli problem eftersom CSN anser att jag inte nått studieresultaten för perioden jag senast studerade, kan jag bara betala tillbaka bidraget jag fick(tog inget lån) och sen få igenom ansökan eller måste jag verkligen tenta av den skiten jag läste?

Läste liknande situationer tidigare i tråden men verkar vara lite oklart hur det funkar, har alltså ingen skuld till csn, bara för få poäng.
Varför ringer du inte CSN på 0771-276 000 och frågar? Går mycket snabbare.
2013-08-22, 14:39
Medlem
Någon som vet sista dagen man kan köpa Seadrill-aktier och vara med på utdelningen 30 augusti?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in