2013-05-21, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du angav i din ansökan hur många veckor du ville ha med studiemedel och hur många där du ville få ut lånedelen. 1 vecka motsvarar en fast summa, du får antalet veckor * 1 veckas summa.

Hur mycket motsvarar 1 vecka(lån)? Jag ville ta lån på 3000 kr i månaden.
2013-05-21, 12:58
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Hur mycket motsvarar 1 vecka(lån)? Jag ville ta lån på 3000 kr i månaden.
Gå in på csns hemsida och klicka dig vidare till Hur mycket kan du få?, där får du veta vad det motsvarar i en tabell, det blir enklast så, du finner svar på många följdfrågor direkt där. Värt att säga är att csn inte tar och ger dig ex 1 vecka lån i månaden, utan de ger dig låneveckorna i början av utbetalningarna, så får du spara det du vill till slutet på terminen.

dvs: tar du lån för 10 veckor (en termin är 20st) så får du inte två veckor med lån varje månad, utan de första 10 veckorna får du lån och de sista tio bara bidraget.
2013-05-21, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Gå in på csns hemsida och klicka dig vidare till Hur mycket kan du få?, där får du veta vad det motsvarar i en tabell, det blir enklast så, du finner svar på många följdfrågor direkt där. Värt att säga är att csn inte tar och ger dig ex 1 vecka lån i månaden, utan de ger dig låneveckorna i början av utbetalningarna, så får du spara det du vill till slutet på terminen.

dvs: tar du lån för 10 veckor (en termin är 20st) så får du inte två veckor med lån varje månad, utan de första 10 veckorna får du lån och de sista tio bara bidraget.

Jaha, så skickar de hela summan(lånet) till mig direkt efter att jag har sökt studiemedlet?
2013-05-21, 13:24
Medlem
Citat:
Jaha, så skickar de hela summan(lånet) till mig direkt efter att jag har sökt studiemedlet?

herrejeus, nej. varför tror alla det? läs på csn.se.
2013-05-21, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
herrejeus, nej. varför tror alla det? läs på csn.se.

Låt oss säga att jag söker lån för 10 veckor under höstterminen. Jag får bidrag varje 27:e(ett exempel) under höstterminen men får lån bara i 10 veckor(2,5 månader).

Har jag tänkt rätt?
2013-05-21, 13:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Låt oss säga att jag söker lån för 10 veckor under höstterminen. Jag får bidrag varje 27:e(ett exempel) under höstterminen men får lån bara i 10 veckor(2,5 månader).

Har jag tänkt rätt?
om jag förstår dig rätt så har du tänkt rätt.
2013-05-21, 14:00
Medlem
Hur investera i silver?

jag skulle vilja investera lite mer i råvaror, närmare bestämt silver. Jag känner inte för att köpa hem en dyr silvertacka utan vill ha det mer i värdepapper. Det enda jag hittar var ju Sotkamo silver, vilket mer är en silvergruva. Vilket inte är det jag letar efter, någon som vet ?

Mvh
2013-05-21, 14:34
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremile
Hur investera i silver?

jag skulle vilja investera lite mer i råvaror, närmare bestämt silver. Jag känner inte för att köpa hem en dyr silvertacka utan vill ha det mer i värdepapper. Det enda jag hittar var ju Sotkamo silver, vilket mer är en silvergruva. Vilket inte är det jag letar efter, någon som vet ?

Mvh
Det går att investera i vissa ETF:er (börshandlade fonder), certifikat och mini futures med silver som underliggande. Notera att det oftast är belåning inbyggt dessa produkter vilket ger en hävstång gentemot rörelser i underliggande. Det är även av största vikt att veta innebörden av framförallt daglig hävstång (vilket oftast gäller för certifikat och ETF:er men inte för minifutures). Dessa produkter är börshandlade så är det bara att köpa dem via din bank.

Innan du investerar så är det alltså viktigt att du förstår hur produkterna fungerar. NDX Education förklarar detta rätt bra så kika gärna in där.

Det är även bra att leta upp produkterna på respektive emittents hemsida för att få fullständig information som till exempel hävstång och eventuell knock out-nivå.

Här har du några emittenters hemsidor (dock inte alla dessa som ger ut ovanstående produkter med silver som underliggande):
Commerzbank
Citifirst
RBS
Öhman
Handelsbanken
Swedbank
Nordea
BNP Paribas
Société Générale

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-05-21 kl. 14:39.
2013-05-21, 16:00
Medlem
Hejsan... Jag fick idag ett brev från CSN där det stod att jag måste betala tillbaka pengar till CSN. Som jag har förstått det är det så att när jag pluggade en kurs för någon månad sen så hann jag inte med kursen pga olika skäl(flytt mm) vilket gjorde att jag förlängde kursen för att hinna med. Detta ser CSN som att jag inte pluggade 100% då utan bara 50%, vilket gör att jag inte hade rätt till bidragen/lånet jag fick.

Så nu måste jag betala tillbaka 13k senast slutet av nästa månad. Jag pluggar ju fortfarane och har därför inte alls mycket pengar, inte en chans att jag har råd att betala tillbaka allt det i en klumpsumma sådär i Juni.

Finns det nåt jag kan göra?
2013-05-21, 16:46
Medlem
TheAmericanHeros avatar
Jag har en fråga angående nyckeltalet soliditet. Här har vi två large-cap-bolags soliditetstal:
Lundin Mining: 87,09
Electrolux B: 26,03
Innebär detta att Lundin Minings tillgångar består av endast 12,91% lånat kapital och att Electrolux tillgångar består av 73,97% lånat kapital?
2013-05-21, 17:15
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAmericanHero
Jag har en fråga angående nyckeltalet soliditet. Här har vi två large-cap-bolags soliditetstal:
Lundin Mining: 87,09
Electrolux B: 26,03
Innebär detta att Lundin Minings tillgångar består av endast 12,91% lånat kapital och att Electrolux tillgångar består av 73,97% lånat kapital?

Nej, inte exakt så. Inom redovisningen kan inte skulder vara detsamma som tillgångar.

Lundins tillgångar är till 12,91% finansierade med främmande lånat kapital och till 87,09% med (aktieägarnas) eget kapital.
2013-05-21, 17:20
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Vet att detta varit uppe tidigare men som nystartare nu vad rekommenderar ni att man börjar spara i av KF och ISK? Läste något om att ISK var ett bättre alternativ iom att man kunde köpa fördelaktigt varje kvartal istl för per halvår som vid KF. Jag tänkte spara 10-12tkr/mnd, 25% aktier resten indexfonder och/eller räntebevis och preferensaktier, (jag vet inte själv ännu, har mer att läsa på först).
Vad rekommenderar ni? Tack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in