Citat:
Ursprungligen postat av tremile
Hur investera i silver?
jag skulle vilja investera lite mer i råvaror, närmare bestämt silver. Jag känner inte för att köpa hem en dyr silvertacka utan vill ha det mer i värdepapper. Det enda jag hittar var ju Sotkamo silver, vilket mer är en silvergruva. Vilket inte är det jag letar efter, någon som vet ?
Mvh
Det går att investera i vissa ETF:er (börshandlade fonder), certifikat och mini futures med silver som underliggande. Notera att det oftast är belåning inbyggt dessa produkter vilket ger en hävstång gentemot rörelser i underliggande. Det är även av största vikt att veta innebörden av framförallt
daglig hävstång (vilket oftast gäller för certifikat och ETF:er men inte för minifutures). Dessa produkter är börshandlade så är det bara att köpa dem via din bank.
Innan du investerar så är det alltså viktigt att du förstår hur produkterna fungerar.
NDX Education förklarar detta rätt bra så kika gärna in där.
Det är även bra att leta upp produkterna på respektive emittents hemsida för att få fullständig information som till exempel hävstång och eventuell knock out-nivå.
Här har du några emittenters hemsidor (dock inte alla dessa som ger ut ovanstående produkter med silver som underliggande):
Commerzbank
Citifirst
RBS
Öhman
Handelsbanken
Swedbank
Nordea
BNP Paribas
Société Générale
/Daniel, Avanza Bank