2013-08-20, 18:06
Medlem
Månadsspara i Avanza Zero och var beredd på att ditt kapital kommer att gå upp och ner som en jojo.[/quote]

Fondnr 734491 Avanza Zero - fonden utan avgifter har sedan 2013-04-16 gått upp 9 % så det är nog inte så mycket jojo där.
2013-08-20, 19:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofsync
Fondnr 734491 Avanza Zero - fonden utan avgifter har sedan 2013-04-16 gått upp 9 % så det är nog inte så mycket jojo där.
Suck...

Har du tittat på en graf nån gång?
2013-08-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outofsync
+9 % är summan av fondens upp- och nedgångar sen den tidpunkten.
2013-08-20, 20:41
Bannlyst
Kan man avbryta ett studielån när som helst under en termin, efter att det har beviljats?
2013-08-20, 21:55
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Du får utbetalningen den 25e varje månad.

Ja förutom i september då man brukar få studiemedlet i början av månaden. Antagligen för att det tillkommer en hel del kostnader som man kanske inte har råd med efter en fattig sommar.
2013-08-21, 02:09
Medlem
p4nd0ras avatar
Citat:
Lägre krav första läsåret
Om du har studiemedel på heltid, är kravet på studieresultat lägre under de första 40 veckorna. Kravet är då 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Det innebär att kravet är 37 hp om du fått studiemedel för 40 veckor (60 hp).

Citat:
Högre krav efter första läsåret
Efter de första 40 veckorna med studiemedel på heltid ökar kravet på studieresultat. Kravet är då 75 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Det innebär att om du fått studiemedel på heltid för 40 veckor (60 hp) är kravet 45 hp.

Hur menar dom här? Om jag började läsa förra hösten, betyder det att kravet nu inför denna hösten är 37 poäng av 60?
2013-08-21, 09:10
Medlem
Ringde till CSN nu och fick prata med någon invandrare som knappt förstod vad jag sade, men tydligen kom vi fram till att jag troligtvis kommer få avslag på min ansökan då jag fick 8 veckor studiebidrag för två år sedan utan att redovisa några poäng. Det hjälpte tydligen inte att förklara att jag hoppade av efter 9 veckor och således inte kunde få några poäng eftersom inga kurser var avslutade eller tentade. Så jag kommer få vänta på att min första kurs är avtentad nu i höst innan jag kan ansöka igen. Bara att börja storhandla nudlar nu då.

Gick inte göra så att jag bara kunde få lånet heller nu.
2013-08-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p4nd0ra
Hur menar dom här? Om jag började läsa förra hösten, betyder det att kravet nu inför denna hösten är 37 poäng av 60?
De menar vad som står.

Första året med studiemedel på heltid = du måste klara 37 poäng av 60 möjliga
Andra+ året med studiemedel på heltid = du måste klara 45 poäng av 60 möjliga

Började du plugga med studiemedel förra hösten så är det 45 poäng av 60 möjliga som gäller det kommande året.
2013-08-21, 11:06
Medlem
Hej! Är sugen på att satsa lite pengar i tesla motors inc. Har ett avanza mini konto nu men det verkar inte som det går att köpa aktien från kontot?
2013-08-21, 11:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman
Hej! Är sugen på att satsa lite pengar i tesla motors inc. Har ett avanza mini konto nu men det verkar inte som det går att köpa aktien från kontot?
Hej!

Det går att köpa amerikanska aktier från Mini-kontot också men då behöver du ringa in till våra mäklare. Notera dock att courtaget för att handla amerikanska aktier via Mini är högre än om du är Bas/Premium-kund. Därför kanske det är värt för dig att uppgradera om du vill handla amerikanska aktier.

Tänk även på att du behöver signera W-8BEN-avtalet för att kunna handla med amerikanska aktier. Är du Mini-kund så behöver du skriva ut blanketten och fylla i för hand, som Bas/Premium går det dock att signera det avtalet via hemsidan.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-21, 13:13
Medlem
Jag har en oavslutad universitets-kurs + obetalda studieskulder hos CSN.

Ska dock läsa en kurs på Komvux snart och undrar om jag har möjlighet att få studiebidrag för denna kurs?
2013-08-21, 13:37
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Ja förutom i september då man brukar få studiemedlet i början av månaden. Antagligen för att det tillkommer en hel del kostnader som man kanske inte har råd med efter en fattig sommar.
Nej, för att studiemedlet betalas ut i förväg, alltså före de veckor det ges för. I början av september får du studiemedel för några veckor i september, sen får du studiemedel 25 september för oktober och så vidare. Det är därför utbetalningen i maj är lägre än de andra, för att man i regel inte studerar många veckor i juni.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in