2013-11-05, 15:47
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdnine
Jag funderade på att börja spela på Triss eller liknande men insåg att aktier skulle vara en bättre investering. Problemet är att jag inte vet mycket om ämnet så jag har försökt läsa mig på en del och har vissa frågor som jag förhoppningsvis kan få svar på.

Har inte så bra ekonomi men tänkte lägga undan/spara 100 kr i veckan så cirka 4-500 kr per månad och tänkte använda mig av Avanza. Har inget direkt mål utan ville bara påbörja ett sparande. Planen är att så småningom ha investerat i ca 10-15 olika företag.

Så till frågorna:

Avanza
1. Avanza erbjuder bara en typ av konto för aktiehandel eller har de fler?
2. Vad kostar detta konto mig per månad eller år? Typ har de avgifter eller liknande eftersom de måste gå med vinst också?
3. Hjälper de till med skatteuträkningar och sådant vid deklaration?

Aktier
1. De är tre termer jag försökt förstå mig på: avkastning (= vinst vid försäljning?), utdelning (=pengar som ges till ägarna varje år?) och direkt avkastning (?) -- vad är skillnanden mellan dessa?
2. Kan man på Avanza se vilka fonder som ger årlig utdelning eller framkommer det ifrån bolagens informationsutskick? Jag investerar självklart för att tjäna pengar så denna info är viktig.
3. För en "fast" årlig utdelning bör jag väl investera i stabila företag, men för en högre eventuell avkastning är det mera riskfyllda företag som gäller. Stämmer detta?

Kan inte komma på fler frågor just nu så thanks! ^^

Hej,
Vi har lite olika typer av konton beroende på den kundkategori man väljer hos oss Mini, Bas eller Premium. Vår tjänst Mini är till för de kunder som gör lite mindre affärer och då erbjuder vi endast ett aktie-och fondkonto då denna tjänst är mer avskalad än våra andra tjänst, Bas eller Premium.

Med kundkategori Bas eller Premium kan man förutom ett aktie-och fondkonto öppna konton så som ISK, Kapitalförsäkring, Sparkonton och pensionskonto under en och samma inloggning. På detta vis kan man kombinera konton för att få en bra överblick över hela ens sparande.

Vid aktiehandel betalar du courtage vid köp och sälj och det är främst detta pris som skiljer de olika kundkategorierna åt (förutom det att endast ett konto är valbart för mini). Med Mini betalar man ett courtage från 7kr och uppåt och med Bas betalar man istället ett minimicourtage på 39kr respektive 99kr för Premium.

Oavsett vilket konto du väljer så är de kostnadsfria, alltså ingen årlig avgift eller liknande. Vi tjänar istället våra pengar på kick-backs på de fonder vi erbjuder via vår hemsida samt på det courtage våra kunder erlägger.

När det gäller ett aktie-och fondkonto så ska dessa typer av konton deklareras och vi hjälper gärna till med en förifylld K4:a. Denna tjänst kostar 99kr för Bas och Mini-kunder men är kostnadsfri för de kunder med Premium-villkor.

Avkastning: Utveckling av innehavet. Har du ett innehav som visar en avkastning på +3% så visar depån vad du skulle gå med vinst om du säljer ditt innehav till den kurs som handlades senast. Du är alltså inte garanterad just de 3% i vinst. Först när du sålt ditt innehav har du gjort en vinst. Även efter det du sålt ett innehav pratar man om avkastning men man skulle kunna säga att det är utvecklingen av ditt konto.

Utdelning: Utbetalning av ett aktiebolags vinstmedel till aktieägarna. Utdelning beslutas av bolagsstämman i samband med vinstdisposition.

Direkt avkastning: Direktavkastningen på en aktie är utdelningen dividerat med aktiens kurs. Om utdelningen är 2,50 kronor per aktie och aktiekursen är 50 kronor så blir direktavkastningen 5% (2,5/50).

Fonder ger inte utdelning i samma utsträckning som förr då fondskatten ändrades vid ingången till 2012. De som har fonder på ett aktie-och fondkonto som är kategoriserar sig som investeringsfonder kommer istället behöva skatta en schablonskatt som kommer förtryckt i deklarationen. Dock har vi ingen lista på vad som kategoriseras som en investeringsfond dock räknas de flesta fonder vi erbjuder in i denna kategori. Vill du försäkra dig om vad den fond du är intresserad av att köpa kategoriseras som så behöver du vända dig till fondfaktabladet för den specifika fonden.

När det gäller din fundering om bolag som stabila ger mer i utdelning så kan det vara så men det behöver inte alltid vara så då utdelningen bestäms först på bolagsstämman. Detta påstående kan säkert många andra medlemmar här på FB svara bättre på än vad vi har lov att göra

/Sanna, Avanza Bank
2013-11-05, 16:02
Medlem
Hur fungerar det här med kalenderhalvår? Jag studerar HT13 men inte VT14. Kalenderhalvåret tar slut 31 december (?) men terminen sträcker sig ju en bit in i januari. Betyder det att jag har ett fribelopp att ta hänsyn till även under andra kalenderhalvåret (fast jag bara studerat typ 3 veckor)? Då borde lösningen vara att inte ta något studiemedel under januari? Allt det här känns fel dock eftersom man ansöker för en termin i taget och fribeloppet bara borde gälla terminen oavsett när kalenderhalvåret slutar.
2013-11-05, 16:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krankel8
Hur fungerar det här med kalenderhalvår? Jag studerar HT13 men inte VT14. Kalenderhalvåret tar slut 31 december (?) men terminen sträcker sig ju en bit in i januari. Betyder det att jag har ett fribelopp att ta hänsyn till även under andra kalenderhalvåret (fast jag bara studerat typ 3 veckor)? Då borde lösningen vara att inte ta något studiemedel under januari? Allt det här känns fel dock eftersom man ansöker för en termin i taget och fribeloppet bara borde gälla terminen oavsett när kalenderhalvåret slutar.
Ja, vad du tycker systemet borde vara får stå för dig. Vad som ändå gäller i nuläget är att tar du studiemedel för hela höstterminen så får du även studiemedel för ett par veckor efter nyår, vilket ger dig ett fribelopp att förhålla dig till för dessa veckor. Nu ger 3 veckor ett ganska högt fribelopp, för fribeloppet är beroende av antalet veckor med studiemedel, men ja, du har ett fribelopp att följa.
2013-11-05, 17:05
Medlem
Hej,

Jag är helt ny inom området och vill börja investera lite. Tänkte på runt 100€ per månad.
Nu är problemet att jag inte är bosatt i Sverige och därför inte har bankkonto och liknande där. Kan någon rekommendera en bra och säker sida man kan använda? Är bara intresserad av att köpa Apple eller Google aktier tills vidare, är som sagt nybörjare totalt.

Tacksam för hjälp!
2013-11-05, 17:12
Medlem
Celeno och AvanzaBank: Thanks... skall börja kolla på sparandet och planera lite bättre hur jag vill lägga upp det. ^^
2013-11-05, 19:10
Avslutad
Citat:

Tror banne mig de inte gör inkomstkontroll för få veckor. Vet däremot inte gräns. Återkrav under 300 kronor slopas däremot, men men.
2013-11-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
En kompis hade för lite poäng för att få csn vid terminens start, men nu har h*n fått tillräckligt med poäng för att få csn. Kommer h*n att få pengar för september och oktober nu, eller får h*n bara csn från och med nästa utbetalning? .

Du Kommer inte att få några pengar för september-nu. När CSN ser att du har tillräckligt med poängen kommer du från och med veckan efter att få pengar.
2013-11-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja, vad du tycker systemet borde vara får stå för dig. Vad som ändå gäller i nuläget är att tar du studiemedel för hela höstterminen så får du även studiemedel för ett par veckor efter nyår, vilket ger dig ett fribelopp att förhålla dig till för dessa veckor. Nu ger 3 veckor ett ganska högt fribelopp, för fribeloppet är beroende av antalet veckor med studiemedel, men ja, du har ett fribelopp att följa.

Gjorde en uträkning på CSN's hemsida nu, 3 veckors studiebidrag (ej lån alltså) för VT14 100% ger fribelopp 131 000 ("tyvärr" kommer jag ha högre inkomster än så under våren). Alternativet är då att ta 2 veckors bidrag istället för 3, ska höra med CSN vad detta fribelopp blir (om ens något) då 3 veckor var minimum att beräkna för på hemsidan. Tack för svaren hörni!
2013-11-05, 20:42
Avslutad
Citat:
Gjorde en uträkning på CSN's hemsida nu, 3 veckors studiebidrag (ej lån alltså) för VT14 100% ger fribelopp 131 000 ("tyvärr" kommer jag ha högre inkomster än så under våren). Alternativet är då att ta 2 veckors bidrag istället för 3, ska höra med CSN vad detta fribelopp blir (om ens något) då 3 veckor var minimum att beräkna för på hemsidan. Tack för svaren hörni!

Som sagt. Vid inkomstkontrollen är det inte säker de bryr sig om att kolla något fribelopp alls på 2-3 veckor. Tror det är 3 veckor.
2013-11-05, 20:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Som sagt. Vid inkomstkontrollen är det inte säker de bryr sig om att kolla något fribelopp alls på 2-3 veckor. Tror det är 3 veckor.
När de gör en kontroll så tittar de på alla veckor.
2013-11-05, 23:17
Medlem
Ridgebacks avatar
En jävla smörja det här tycker jag. Jag planerar att läsa 400 poäng på komvux nästa termin och vad jag fattat är det heltid men en kurs som är på 200 poäng är v.2-21 och två andra kurser på 100 poäng vardera är v.12-21.

Kommer jag få fullt studiemedel över hela terminen eller bara v.12-21?
2013-11-06, 06:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
En jävla smörja det här tycker jag. Jag planerar att läsa 400 poäng på komvux nästa termin och vad jag fattat är det heltid men en kurs som är på 200 poäng är v.2-21 och två andra kurser på 100 poäng vardera är v.12-21.

Kommer jag få fullt studiemedel över hela terminen eller bara v.12-21?

Man kör en snittberäkning, från dag 1 till sista dagen. Så är det 400 poäng på 20 veckor, så är det heltid. Heltid = i snitt 20p/v.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in