Citat:
Ursprungligen postat av
John-Paul
Du kan inte jämföra fast egendom med lös, och en bostad är inte övervärderad 50 ggr produktionskostnaden per dag ett, punkt.
Du kan som sagt inte jämföra med något så banalt som korv, en fastighet är 1) fast 2) unik 3) behövd
Nya hus kan produceras lätt. Tokyo har bostäder åt 20 miljoner människor, varför skulle inte vi kunna ha bostäder åt två miljoner? Vatten behövs också men det kostar ören per kubikmeter.
Varför skulle ett hus som inte är nybyggt värderas i närheten av ett nybyggt? Ett hus förfaller, ett hus ska tappa i värde med tiden i en normal marknad. Dessutom är svenska byggkostnaderna åt helvete för höga. Mina föräldrar köpte sitt hus för 800 000 för 20 år sedan. Idag är det värt cirka 4 enligt dagens fantasipriser trotts att det är 20 år mer begagnat. Ett vettigt pris borde alltså vara mindre än 800 000.
Citat:
Ursprungligen postat av
CarlitoBrigante
Nähä, ska du trolla fram mer mark på Östermalm eller?
Om folk vill ha den typen av bebegyelse så får man bygga nya hus i den stilen. Sen kommer delar av innerstaden alltid vara dyrare men det förklarar inte varför en bostadsrätt på 48 kvadrat i näsbypark kostar 1.5 miljoner.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Så en bostadsrätt skulle kosta 90% mindre inom en snar framtid tror du, med den brist vi har? haha nej dig kan jag inte ta på allvar.
Lånet finns kvar i 200 år. Nej vi kanske inte ser en krasch idag men inom lånets livslängd definitivt. En 35 åring har 45 år kvar att leva.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Precis, men var ska pengarna komma ifrån? Så länge jag kan minnas har denna fråga ältats och ältats och inte fasen har det byggts några bostäder för det. Det är lätt att snacka om att bygga, men när det väl kommer till kritan blir det svårt för alla politiker oavsett färg att få arslet ur vagnen och verkligen bygga på allvar.
Vi byggde en miljon bostäder på 10 år för inte alldeles så länge sedan. Tokyo var helt platt 1945 och idag har de bostäder åt 20 miljoner människor. Det motsvarar en byggnadstakt på bostäder åt 300 000 personer per år i 68 år. Tokyo har dessutom sämre geografiskt läge förr byggande. Hört talas om Hamburg, Berlin, Dresden, Warsawa, Hiroshima, Los Angeles efter jordbävningen? Det går att bygga miljonstäder på kort tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Katastrofen vid ett eventuellt prisfall är att konsumtionen skulle minska över hela befolkningen och arbetslösheten skulle skjuta i höjden. Du skulle ändå inte ha några pengar om priserna föll, så det där klippet du går och drömmer om lär du bara för göra i drömmarnas värld.
Så det är bara i drömmarnas värld bostäder kan vara värda sitt historiska genomsnittspris i förhållande till lön?
Jag går gärna arbetslös i ett år för att sedan köpa en bostadsrätt för 2-3 årslöner än att jobba och tvingas betala 8 årslöner för en bostadsrätt. Den nuvarande situationen är en fruktavsärd katastrof.