Orkar inte sitta och delcitera allt, men jag tror du kan följa tråden ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Nej, avdraget är inte riktat mot bostadslån utan är generellt för kapitalförluster oavsett vad de avser.
Att man sparar förlusterna och kvittar dem mot vinsten när den väl realiseras. Som företag rullar sina förluster och kvittar dem mot vinster i framtiden, eller förbättringsåtgärder på bostäder o.s.v. D.v.s. förlusterna försvinner inte.
På vilket sätt är det rättvisare? Folk har ju haft en reell kostnad och motsvarande vinst beskattas. Tar du bort beskattningen av kapitalinkomster så har du en poäng men inte annars.
Ja belåningen blir lägre nominellt men kostnaden per månad kommer inte att sjunka och det måste rimligtvis vara det man är rädd för om man är rädd för att folk belånar sig för mycket eller hur?
Absolut, jag håller med dig även om jag anser att du har fel rörande just avdrag för kapitalförluster då det inte är en subvention utan ett naturligt inslag i ett reciprokt skattesystem.
Jag skrev "i detta fall", inte att det bara var bolån det gällde, men det är ju det som diskuteras i denna tråd. Dessutom får man ju inte dra t.ex kapitalförluster i form av t.ex aktier med förlust mot inkomst av tjänst, så det handlar inte om alla sorters kapitalförluster.
Jag förstår inte varför man skulle få rulla avdragen framför sig. Det är ju lika illa som nu. De bör ju avskaffas för att det är en snedfördelning av skattepengar från de som inte har till de som redan har.
Många svenskar ser det som en självklarhet att få kvitta en ränteförlust mot inkomst av tjänst, men detta är något väldigt ovanligt i resten av världen, där man på sin höjd kan kvitta den mot inkomst av kapital.
Det konstiga med ränteavdraget är ju nu att räntor är något som hör till inkomstslaget kapital, medan avdraget får göras mot de skatter som man betalar på inkomstslaget tjänst. När det gäller intäkter, håller man alltså isär de två olika inkomstslagen, men när det gäller förluster, får kapitalförluster kvittas mot den skatt som man betalar på arbete. Med andra ord behandlas de två inkomstslagen efter olika regler så när som på ränteavdraget. Mot tjänst bör man självklart bara få dra kostnader som hör till just arbete, t.ex resor, dubbel bosättning, skyddskläder osv.
Jag kan som sagt köpa avdraget till viss del om man endast skulle få dra det mot just kapitalförluster och inte mot tjänst. Om man får dra det mot tjänst så säger ju logiken att även de som är hyresgäster borde få dra av den delen av hyran som inte är drift och underhåll på fastigheten de bor i (dvs i praktiken hyresvärdens kapitalkostnader). Allt annat är ju egentligen en rätt bisarr snedförskjutning av skattetrycket.
Vad gäller belåningsgraden så tycker jag du gör precis samma tankevurpa som många andra och endast ser till månadskostnaden (och jo, månadskostnaden med en räntehöjning ökar naturligtvis inte lika mycket om lånet var mindre från början, så du begår ett misstag även där). Folk lånar belopp som de aldrig kommer att kunna bela tillbaks under sin livstid och ser det som normalt. Nej, det är inte normalt. Jag förstår inte hur folk kan tycka att de äger sin bostad med det tankesättet, när de i verkligeheten hyr sin bostad av banken istället för en annan hyresvärd. De tar alla risker med att låna, men får inga av fördelarna med att äga (nämligen att ha ett billigt och säkert boende när man blivit skuldfri, alternativt redan när man sparat ihop till bostaden). Mantrat om månadskostnad är precis vad som fått Svenne i fällan att ha ett riskbetéende som för inte ens en generation sedan var helt förkastligt och otänkbart för de allra flesta.