2013-08-21, 14:50
Medlem
Pandelumes avatar
Haha.

Citat:
Ursprungligen postat av Femen-aktivisten Jenny

Jag klär av mig naken i solidaritet med hijabuppropet

http://debatt.svt.se/2013/08/21/jag-klar-av-mig-naken-i-solidaritet-med-hijabuppropet/

Femen anklagas för "islamofobi". Det räknas väl till gruppen vita kvinnor.
Citera
2013-08-21, 14:53
Medlem
Obscurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Även jag är ytterst skeptisk till den officiella gärningsbeskrivning som media nu basunerar ut men jag måste ändå i ärlighetens namn ställa mig kritisk till denna inringare. Han påstår sig heta Ali, men snackar som en helsvensk infödd stockholmare i dryga fyrtioårsåldern. Att med bakgrund av just namnet Ali därtill säger att "det bara är invandrare som bråkar" så låter det som att han försa sig när han inledningsvis låtsades hete Ali.

Just den där inringaren köper jag inte.

Jag reagerade mest på (utöver den perfekta svenskan) att han använde sig av ordet "örnnäste" för att beskriva sin lägenhetsbyggnad, inte en term som den vardaglige "nysvensken" tar i mun oavsett hur integrerad han.

Men ja, den här "Ali" kändes något suspekt för mig också.
Citera
2013-08-21, 15:18
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurite
Jag reagerade mest på (utöver den perfekta svenskan) att han använde sig av ordet "örnnäste" för att beskriva sin lägenhetsbyggnad, inte en term som den vardaglige "nysvensken" tar i mun oavsett hur integrerad han.

Men ja, den här "Ali" kändes något suspekt för mig också.

Bara för att man är från Farsta och heter Ali betyder det inte att man behöver bryta som den värsta nidbilden av en invandrare. Särskilt som att Farsta är en gammal förort som har huserat invandrare sedan 60-70-talet. Till exempel så är både musikproducenten Quincy Jones III och den gamle boxaren Attila Levin sprungna från Farsta och båda pratar relativt typisk Stockholmsdialekt. Jag säger inte att grannen "Ali" absolut är sanningsenlig i den här historien men dom detaljerna du reagerar på håller inte som argument för att han skulle vara fejk.
Citera
2013-08-21, 15:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Haha.

Femen anklagas för "islamofobi". Det räknas väl till gruppen vita kvinnor.
Så rullar det på, mer in-fighting, precis som förutspått.
Citera
2013-08-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Man får komma ihåg att målgruppen inte alltid är vita svenskar utan ett inflyttat konglomerat av diverse mellanösternfolk i någon avlägsen förort. Det handlar om en maktkamp inom förorten, om de muslimska själarna där, om pengar och inflytande. Kontroll av mosken, skolan, föreningar och även politiken med riggade val och kapade lokalföreningar.
Dessa inflyttade människor lever i en brytningstid. Kvinnorna, speciellt de yngre, har fått korn på att det finns en mer relaxad, svensk livsstil och dras till den eftersom det innebär specifika fördelar individuellt. Samtidigt hotar kvinnornas ändrade livsstil det lokala samhället med traditioner och makt.
Att hetsa "bröder och systrar" mot de otrogna är ett sätt att försöka kontrollera den egna gruppen.
Slöjuppropet är ett inlägg i debatten om slöjbärning i Husby, inte på södermalm. De vita är nyttiga idioter, visst, men de är inte målgruppen.

Det är denna typ av tvingande maktlogik som mycket väl beskriver vad mångkultur till sitt väsen är. Olika etniska/religiösa/lokala grupperingar har den där självklara gruppidentifikationen som svenska mångkulturalister satt en ära i att förneka sig själva och i förlängningen alla svenskar.

Denna tillhörighet är en oemotståndlig glädje och styrka i tillvaron, särskilt när den egna "stammen" genom aggressivitet kan vinna revir av en svag omgivning. Detta är förstås inte bra för PK-paradigmets överlevnad och därmed kan dessa stridslystna grupper såga av den gren de sitter på.

Men vad ska de göra? Om inte just den egna aktivistiska klanen/ligan organiserar den kritiska massa som nu uppnåtts i förorterna så kommer någon annan att göra det. De hårda orden, den militanta hållningen och aggressionen kommer alltså bara tillfälligt att dämpas av eftergifter och avlönade poster. Den egna gruppens intressen kommer ju aldrig vara tillfredställda och just svagheten och eftergivligheten hos svenskarna provocerar ju. Retar aptiten. Om företrädarna då ses som "softa" eller köpta "husblattar" så väntar ännu radikalare krafter på att störta dem.

Nej, det vi ser är bara början på det nya, stökiga Sverige.
Citera
2013-08-21, 16:08
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så rullar det på, mer in-fighting, precis som förutspått.

Det har tidigare skrivits en hel del om den här "in-fightingen" inom dom ideologiska blocken i den här tråden. Ofta med hänvisning åt en liknande händelsekedja i 70-talets extrema vänsterrörelse. Och om jag har förstått rätt så ledde den typen av splittring sedermera till en upplösning för många av dom mest extrema grupperna på den tiden.

Min undran nu är om denna sistnämnda punkt verkligen är att vänta också för vår tids grupperingar då dagens tidstypiska förhållanden är ganska annorlunda mot 70-talets Sverige?

Visst kan det leda till mer radikaliserade grupperingar på båda sidor av kampen, särskilt på ett etniskt plan om etniska svenskar utesluts i den "anti-rasistiska" sidan. Men efter 70-talets slut kom högkonjukturens 80-tal, rimligtvis med en avkylande effekt på den mest slentrianmässiga vänsterhängivningen av Sveriges befolkning. Vi i vår tid verkar å andra sidan mest ha en allt mer djupare ekonomisk kris framför oss som på intet sett kommer kyla av dom olika etniska gruppernas kamp för makt och fördelar.

What sayets thou?
Citera
2013-08-21, 18:52
Medlem
Pandelumes avatar
Under rubriken "Håll käften, du är vit" reagerar Erik Helmerson på DN på att det inte är ok för "vita" mfl att delta i islamvänsterns upprop. Det gäller att både hylla hijabuppropet och kritisera anti-vitheten och anti-medelklasstendenser:

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Helmerson på DN
De fraser som gärna används i den här typen av kritik – tolkningsföreträde, rasifiering, privilegier, exotisering – är synnerligen moderna, men de betyder sällan något konkret. Hur bevisa, eller motbevisa, till exempel vem som exotiserar vem? Att gå in i någon annans huvud och förklara denne som ”omedveten” om det ena eller andra är i bästa fall underhållande, i sämsta djupt obehagligt.
...
Sara Yazdanfar, förbundsstyrelseledamot i SSU. På SVT Debatt skrev hon att idén och initiativtagarna till uppropet visserligen var toppen – men inte dess deltagare. Många av dem var nämligen ”en allmän krets vita, icke-religiösa kvinnor”. Dessa, ”en vit medelklass – totalt omedveten om sina privilegier”, planerade att efter att ha ”manifesterat välvillighet” ta av sig slöjan igen och ”återgå till vardagen”.
...
Det är svårt att begripa varför en protest skulle vara mindre värd för att den artikuleras av, bland
andra, människor från medelklassen. Alternativet är att dessa håller käften. Det är knappast sannolikt, jag erkänner, vi i medelklassen lever nämligen för den här typen av solidaritetshandlingar.

Blir intressant att följa detta. Får se om Helmerson/DN nu får sig några rallarsvingar på twitter. DN kan ju lätt utmålas som vithetens och medelklassighetens bastion.
Citera
2013-08-21, 19:57
Medlem
Även om vi sett tendenserna tidigare kan Omar Mustafa-historien spelat in till den senaste tidens lilla karusell? Jag tror att det fick många blattar att inse deras position och det gillade dom inte. Man finner sig inte längre i att vara några husblattar som dom vita privilegierade vänster-feministerna-godhetskämparna-journalisterna-södermalmarna kan leka med på sina egna villkor och sedan sparka närhelst det passar. Man har insett att man är tillräckligt många och tillräckligt starka för att inte längre vara några springpojkar och man flyttar nu aktivt fram sina positioner. Nu har man reell makt i sikte.
Citera
2013-08-21, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Nu har man reell makt i sikte.
Enbart om de vita ger bort den självmant. Handen på hjärtat, hur många sossar och moderater lever som de lär? Framför allt genuspolitiker ligger risigt till eftersom de inte kan något annat, ger de bort sin position så lär det vara snålt med alternativ (speciellt så välbetalda anställningar). Jag tror att vi är nära brytpunkten nu. Inte så att PK blir rasister, men att de börjar ignorera allt radikalt blatteskrikande känns ganska troligt. En sopa som Ask kan aldrig debattera ner någon men hon kan slänga dörren i ansiktet på dem och plötsligt ha en ytterst fullbokad kalender.
Citera
2013-08-21, 21:00
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Under rubriken "Håll käften, du är vit" reagerar Erik Helmerson på DN på att det inte är ok för "vita" mfl att delta i islamvänsterns upprop. Det gäller att både hylla hijabuppropet och kritisera anti-vitheten och anti-medelklasstendenser:

Blir intressant att följa detta. Får se om Helmerson/DN nu får sig några rallarsvingar på twitter. DN kan ju lätt utmålas som vithetens och medelklassighetens bastion.

Apropå Sara Yazdanfar. Hon tillhör den rasmedvetna feminismen och "antirasismen" i Sverige. Jag plockade ur ett par stycken från en artikel hon fått publicerad på SVT. Intressant att SSU har börjat att bli rasmedvetet.

Citat:
Vita medelklassfeminister förminskar Beyoncés betydelse. När vit bredbent rock får en särställning medan svart r’n'b trivialiseras är det ett uttryck för kulturrasism. Nytorgs-feminismen krossar inga sådana normer – istället kväver den mig.

Den vita bredbenta rocken får en särställning eftersom utföraren tillhör normen – medan r’n'b trivialiseras. Det första framställs som kultur. Det senare som underhållning. Det är kulturrasism.

Den politiska och feministiska effekt som musik har ska bedömas utifrån hur den organiserar människor och vilken verkningsgrad den har, snarare än på hur väl artisten når uppsatta kriterier satta av vita medelklassjournalister på Södermalm.

När vita medelklassfeminister kritiserar Beyoncé för sin lättkläddhet eller att hon döpt sin turné till The Mrs Carter Show konstruerar de bra och dålig feminism. Bra feminism är Judith Butler. Dålig feminism är Beyoncé. Högt och lågt. Akademiskt och arbetarklass. Vitt och svart. Fint och fult.

Jag vägrar försöka vara en del av den vita nytorgsfeminismen. Den krossar inga normer – istället kväver den mig.

http://debatt.svt.se/2013/06/03/vita-medelklassfeminister-forminskar-beyonces-betydelse/

Tja, vad ska man säga?
Citera
2013-08-21, 21:38
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Även om vi sett tendenserna tidigare kan Omar Mustafa-historien spelat in till den senaste tidens lilla karusell? Jag tror att det fick många blattar att inse deras position och det gillade dom inte. Man finner sig inte längre i att vara några husblattar som dom vita privilegierade vänster-feministerna-godhetskämparna-journalisterna-södermalmarna kan leka med på sina egna villkor och sedan sparka närhelst det passar. Man har insett att man är tillräckligt många och tillräckligt starka för att inte längre vara några springpojkar och man flyttar nu aktivt fram sina positioner. Nu har man reell makt i sikte.

Lägg också till upploppen i Husby. Man fick pröva sin operativa förmåga, taktiker och kommunikation i en slags skarp övning. Om det var en revolutionär provsprängning så är detta i allra högsta grad ett försök att hitta sprickor i den politiska maktsfären och de lyckas än så länge sätta viss press på regeringen.

Båda gångerna har media varit på islamisternas sida.
Citera
2013-08-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Lägg också till upploppen i Husby. Man fick pröva sin operativa förmåga, taktiker och kommunikation i en slags skarp övning. Om det var en revolutionär provsprängning så är detta i allra högsta grad ett försök att hitta sprickor i den politiska maktsfären och de lyckas än så länge sätta viss press på regeringen.

Båda gångerna har media varit på islamisternas sida.

Ja, men med allt större tveksamhet. Stödet för huckleuppropet har inte varit helhjärtat, och en viss motkraft anas. Rätt många inom media börjar nog ana att det kommer att stå mellan rasmångkulturalisterna och individualmångkulturalisterna. Journalisternas ryggmärg säger individualmångkultur, och då känner de nu att något inte står "rätt" till. Mediekriget kan vara på väg in i en ny fas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in