2013-08-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Hahaha! Jag visste att någon skulle kommentera min batteritid

Jag tror att det står något. Jag har aldrig sett en räv hoppa in genom ett fönster, men visst, varför inte.
Om det står något så är ju vatchareeya inte helt otänkbart. Ska kolla igen idag.
2. har vi mördande elitidrottsmän ev nån gorilla här och där i våra skogar, så är det väl inte helt omöjligt att vi har en och annan studsräv också!!
Citera
2013-08-21, 12:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
/.../ Varför lämnades bara benen i huset? Det är rörigt alltsammans tycker jag.
Det är egentligen bara ett svar som stämmer: Gm ville inte gömma delarna så att de aldrig skulle kunna upptäckas, och han kan själv ha velat vara den som - under förevändning av att han genom airsoften väl känt till området - hittade delarna, eller pga sin lokalkännedom bidrog till att de återfanns. - Det var väl inte för inte han utnämnts till "company commander". - Ett annat alternativ är förstås att han hade bråttom att avhända sig delarna och att det därför fick bli en plats ganska nära brottsplatsen. Och om han då tyckt att benen blev för skrymmande för den stenring vari övriga delar återfanns så kan han som avslutning bara ha slängt in benen i ödehuset. - En annan tanke - helt beroende på vad man fått fram för fakta - är att platsen för likdelarna är som gjord för ett syndabocksscenario.
Citera
2013-08-21, 12:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag tycker det känns som att det är ett hafsverk. Endera har han fått panik och bara velat bli av med kroppen eller så hade han någon plan men kunde av någon anledning inte slutföra den. Det är ju inte smart att lägga delarna i ett hus som är så nära en mycket vältrafikerad (av människor och hundar) väg. Det finns mängder med stora skogsområden där de förmodligen aldrig hittats, områden som inte ligger särskilt långt från stan ändå. Var tanken att elda så hade en brand där sannolikt riskerat upptäcktas ganska snabbt, det hade då varit fiffigare att elda uppe i nåt av forten på natten, på stenhällarna.De är dolda, ingen är där på nätterna, det hade inte blivit en storbrand som dragit ögonen till sig osv. Så det känns som ett panik/hafsverk.

Gula huset var känt av KJ sedan tidigare, kanske den närmsta insynsskyddade(inomhus)plats han är bekant med, ingen trafik nattetid, nära bilväg, där kunde han verka ostört även med t ex ficklampa. Ljud och ljusisolerande väggar och tak. Det kan vara skälet till att huset valdes, frågan är vad han gjorde som krävde en tids insynsskydd?

Snabb dumpning kunde gjorts på annan plats något tiotal meter ut i terrängen längs en öde skogsväg.

Om VB inte mördades i KJ bostad så kan det ha varit i huset, hon tvingades in eller frivilligt. Jag utesluter inte att hon mördades i huset och också styckades, och syftet var att få ut kroppen i mindre delar. Jobbet kunde av oklar anledning inte slutföras, benen blev kvar. Det är den enda förklaring jag kan komma på till att benen hittades i huset.

Polisen och åklagarna säger att de inte hittat mord och styckningsplats. Varför skulle de berätta vad de vet angående detta när de inte avslöjar något annat? Visst, de har uttryckligen sagt att de letar efter nämnda platser, men det är inte det samma som att de inte har misstänkta platser. SKL analyser är också ett sätt att leta, kanske har man inte fått alla svar och slutsatser från SKL angående det gula huset.

En ficklampa borde också stå på att finna listan misstänker jag.
Citera
2013-08-21, 13:00
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Gula huset var känt av KJ sedan tidigare, kanske den närmsta insynsskyddade(inomhus)plats han är bekant med, ingen trafik nattetid, nära bilväg, där kunde han verka ostört även med t ex ficklampa. Ljud och ljusisolerande väggar och tak. Det kan vara skälet till att huset valdes, frågan är vad han gjorde som krävde en tids insynsskydd?

Snabb dumpning kunde gjorts på annan plats något tiotal meter ut i terrängen längs en öde skogsväg.

Om VB inte mördades i KJ bostad så kan det ha varit i huset, hon tvingades in eller frivilligt. Jag utesluter inte att hon mördades i huset och också styckades, och syftet var att få ut kroppen i mindre delar. Jobbet kunde av oklar anledning inte slutföras, benen blev kvar. Det är den enda förklaring jag kan komma på till att benen hittades i huset.

Polisen och åklagarna säger att de inte hittat mord och styckningsplats. Varför skulle de berätta vad de vet angående detta när de inte avslöjar något annat? Visst, de har uttryckligen sagt att de letar efter nämnda platser, men det är inte det samma som att de inte har misstänkta platser. SKL analyser är också ett sätt att leta, kanske har man inte fått alla svar och slutsatser från SKL angående det gula huset.

Tror att folk skulle bli förbannade om det visar sig att de vetat det här, Bodenborna och andra letar ju. Vad skulle syftet vara med att förvilla på det sättet? Visst kan det vara så, men jag är skeptisk. Någonstans går väl ändå gränsen för att gardera sig? Hoppades man på att locka någon ytterligare misstänkt dit? Tycker du inte att det finns anledning att berätta för "pöbeln"?

Om det skulle vara så här, kan polisen räkna med att inga frivilliga skulle hjälpa till att leta i framtiden.
Citera
2013-08-21, 13:02
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrimusT
Avspärningen har inte hävts utav polis. Mer av nyfikna ungdomar.
Pratar du om avspärrningen vid ödehuset så är det klart att det är polisen som hävt den, tror du att de skulle låta ungdomar ta bort den utan att åter igen sätta upp den då?
Citat:

Det som förvånar mig är ju att det finns mängder med platser runt om i Boden där det varit betydligt mindre risk att någon hittat kroppen, eller där han kunnat elda ostört och fått vara ifred. Han lär dessutom känna till en mngd såna platser (fort, fästningar, hålor och skogsmark) med tanke på hans intresse för militären och sina lekar i skogarna. Det känns helt galet då att han höll till i ödehuset.

Hade hon styckats i huset så skulle de ha sett det, trägolv och mängder med blod får man inte bort. Och även om polisen velat tiga om det så har massor med andra människor varit där så de borde i så fall sett det. Han kanske haft delarna någon annanstans, känt att han måste få bort dom och det blev ett ställe i närheten som han kände väl till ? Alltså ett beslut grundat på lite panik snarare än genomtänkt plan?
Citera
2013-08-21, 13:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Pratar du om avspärrningen vid ödehuset så är det klart att det är polisen som hävt den, tror du att de skulle låta ungdomar ta bort den utan att åter igen sätta upp den då?

Det som förvånar mig är ju att det finns mängder med platser runt om i Boden där det varit betydligt mindre risk att någon hittat kroppen, eller där han kunnat elda ostört och fått vara ifred. Han lär dessutom känna till en mngd såna platser (fort, fästningar, hålor och skogsmark) med tanke på hans intresse för militären och sina lekar i skogarna. Det känns helt galet då att han höll till i ödehuset.

Hade hon styckats i huset så skulle de ha sett det, trägolv och mängder med blod får man inte bort. Och även om polisen velat tiga om det så har massor med andra människor varit där så de borde i så fall sett det. Han kanske haft delarna någon annanstans, känt att han måste få bort dom och det blev ett ställe i närheten som han kände väl till ? Alltså ett beslut grundat på lite panik snarare än genomtänkt plan?

Vi vet väl inte vad teknikerna har sett? Dessutom behöver det inte nödvändigtvis vara överdjävligt blodigt. Jag har sagt det tidigare, hon kan ha varit upphängd i taket, knivstucken, kanske med presenning under. Styckningen gjordes kanske efter att blodet koagulerat. Varför har det synts fordon och personer vid huset några dygn efter försvinnandet? Det kan tala för det jag säger.

EDIT;I mina ögon finns det inget som talar för ett panikjobb. Borde slarvats mer i så fall, fler uppenbara misstag så att säga. Det här verkar tvärtom genomtänkt, bevisföremål osv. saknas, någon har tänkt till.

Det märkliga är att tänka till och noggrannhet inte verkar vara KJ signum.
Senast redigerad av OY 2013-08-21 kl. 13:15.
Citera
2013-08-21, 13:51
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Vi vet väl inte vad teknikerna har sett? Dessutom behöver det inte nödvändigtvis vara överdjävligt blodigt. Jag har sagt det tidigare, hon kan ha varit upphängd i taket, knivstucken, kanske med presenning under. Styckningen gjordes kanske efter att blodet koagulerat. Varför har det synts fordon och personer vid huset några dygn efter försvinnandet? Det kan tala för det jag säger.

EDIT;I mina ögon finns det inget som talar för ett panikjobb. Borde slarvats mer i så fall, fler uppenbara misstag så att säga. Det här verkar tvärtom genomtänkt, bevisföremål osv. saknas, någon har tänkt till.

Det märkliga är att tänka till och noggrannhet inte verkar vara KJ signum.
Nej bara vad dom sagt, och de har sagt att ödehuset inte är mordplatsen. Det rimliga är väl att om de inte velat svara på om det var mordplatsen så hade de sagt "Ingen kommentar", nu har de gång efter annan sagt att det inte är mordplatsen och att de söker efter var mordplatsen är.Jag kan inte se någon vettig anledning att de skulle ljuga om det.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men blod koagulerar väl bara i kontakt med luft? Det är väl inte så att det koagulerar i kroppen när man dör, däremot så sprutar det inte ut om man skär i en död kropp eftersom hjärtat slutat slå. Eller?
Sen så tycks KJ vara en slarver (vilket i viss mån stärks av kroppsdelarnas placeringar, samt anhörigas beskrivning), att han skulle lyckas döda och stycka en person i ett gammalt trähus helt utan att lämna spår känns inte troligt tycker jag.

Men det verkar ju inte särskilt genomtänkt när han lägger kroppen på ett ställe där han borde veta att folk går dagligen, ofta med lösa hundar? Inte heller att han inte ser till att städa ur bilen.
Citera
2013-08-21, 14:02
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Normallånga män är vanligen längre än 130 cm. - Det är ingen match för en ensam gm att låta ett par ben passera in genom fönstret:
https://anonfiles.com/file/99c0ef19d7210befc68e631cf2b12b59
https://anonfiles.com/file/eddeabd912ad4902c7b5c3fcf9cdef5a

KJ är ju dessutom väldigt lång. I alla fall om man dömer av bilderna när han passerar till rättssalen.
Citera
2013-08-21, 14:03
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tack för bilderna. Det är uppenbart att gärningsmannen inte har haft några större problem att lyfta in kroppsdelarna där. Jag hade uppfattningen att det var betydligt högre. En hyfsat stark man lyfter nog in en hel kropp där (vet att det är betydligt tyngre än man tror dock). Alltså: Styckningen har sannolikt inte gjorts för att få in kroppen i huset, en idé som förekommit tidigare i tråden.

Varför lämnades bara benen i huset? Det är rörigt alltsammans tycker jag.

Jag tror han blev avbruten. Varav de slarvigt täckta resterande kroppsdelarna.
Citera
2013-08-21, 14:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej bara vad dom sagt, och de har sagt att ödehuset inte är mordplatsen. Det rimliga är väl att om de inte velat svara på om det var mordplatsen så hade de sagt "Ingen kommentar", nu har de gång efter annan sagt att det inte är mordplatsen och att de söker efter var mordplatsen är.Jag kan inte se någon vettig anledning att de skulle ljuga om det.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men blod koagulerar väl bara i kontakt med luft? Det är väl inte så att det koagulerar i kroppen när man dör, däremot så sprutar det inte ut om man skär i en död kropp eftersom hjärtat slutat slå. Eller?
Sen så tycks KJ vara en slarver (vilket i viss mån stärks av kroppsdelarnas placeringar, samt anhörigas beskrivning), att han skulle lyckas döda och stycka en person i ett gammalt trähus helt utan att lämna spår känns inte troligt tycker jag.

Men det verkar ju inte särskilt genomtänkt när han lägger kroppen på ett ställe där han borde veta att folk går dagligen, ofta med lösa hundar? Inte heller att han inte ser till att städa ur bilen.

Så länge polisen inte har fått det bekräftat att huset är mordplatsen så ljuger man inte när man säger att det inte är en mordplats, det blir det först när/om man har fått det bekräftat.
Det finns inte någon anledning att de berättar för oss vad de har för misstankar, det har vi fått höra flera gånger. Därför utesluter jag inte huset som möjlig brottsplats.

Jag har valt att tro på uppgifterna om KJ förflutna som djurplågare. Har hört psykiatriker uttala sig i media om folk som skär hästar, våldet kan övergå till att involvera människor som offer. Sadister och sexuellt störda personer börjar ibland med djur och övergår till människor. Jag inbillar mig att det handlar om kontroll och makt. KJ sägs vilja vara commander, dvs. ledaren, den som har kontroll och makt. Att hålla fast ett litet djur och sprätta upp det ger utlopp för det behovet. Jag tror att han kan ha gått över gränsen, nu handlar det om människor. Han säga ha uttryckt en vilja att mörda en människa för att få känna hur det känns. Jag tror att det kan vara det som är motivet.

Han har planerat och tagit tillfället i akt. Inte långsökt att han höll henne fången i huset efter att ha lurat dit henne, band henne, hissade upp i taket, förlustade sig, mördade och styckade. Kanske en person till inblandad, någon med schlangenkrafts smak och profil, den typen av person.
Citera
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Nej jag tror inte heller att ödehuset är varken mordplats eller styckningsplats. Att de skulle gå ut och säga att de fortfarande letar efter efter de ställena, fast de redan hittat dem, vore ju en skandal. Snacka om att tappa i trovärdighet. Och som någon sa finns det säkert civila människor som engagerar sig i detta letande. Bättre hade då varit att säga det vanliga "det är ingenting jag kan kommentera i nuläget".
Jag tror att ödehuset var målet, av någon outgrundlig anledning, och att han först slängde in benen och sedan blev avbruten. Antingen av annalkande fordon/människor eller sin egen panik/illamående. Torso och huvud var slarvigt täckta. Hade han velat att de hittas hade han kunna lämna dem på vägen, eller otäckta i gropen. Hade han velat att de inte skulle hittas kunde han ha gömt dem var som helst i Bodens stora skogar.

Edit: Hade de ens misstänkt att det var mp/styckningsplatsen hade de antagligen sett till att hålla avspärrningarna lite längre. Det gjorde de väl med hans lägenhet (?)
Senast redigerad av Popcorn76 2013-08-21 kl. 14:18.
Citera
Medlem
Nu hade ju polisen även sagt till Hemvärnet att det var just mordplats och styckplats man sökte efter.
Var ju därför man sökte igenom alla värn, bunkrar, skansar och fort, så mycket man kunde. För att hitta en eventuell mordplats/styckplats eller annat som kan komma från detta fall.
För under söket så skulle man alltid ha i åtanke när man sökte objekt "Hur rimligt är det att få någon mot sin vilja, eller dra med sig en kropp ut dit"

Så om det var något objekt som låg 400 meter ut i skogen över sumpmark och tätskog, så är sannolikheten att han fått kroppen dit för styckning och tillbaks minimal. Då behöver man inte lägga något större fokus. Då får man fokusera på närmare objekt.

Personligen tror jag inte kroppen någonsin befann sig i det gula huset. OM han var ensam.
Det hade ändå varit 50kg han ska försöka lyfta upp dit, kanske 35-40kg om benen var borta. Det är inte högt men det behöver det inte vara. Rampen är ju i en rätt skarp vinkel och ger inte så mycket hjälp.
Krafterna tar nog slut rätt snabbt om man försöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in