2013-08-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Pandion omsorg AB// www.pandionomsorg.se bedriver ett boende för problemungdomar på Ålerydsvägen 19 i Linköping.

Detta ställe borde ju vara hyperintressant för polisen.

Boendet är inriktat på ungdomar med psyko-social eller neuro psykiatrisk problematik I ÅLDERSKATEGORIN 13-22 år.

Finns det fler undomsboenden av detta slag i Lkp?

Intressant. Känns dock som att polisen borde ha kollat sådana boenden ordentligt, fast småkakan kanske inte har det?
Citera
2013-08-20, 23:15
Medlem
När vi ändå är ännu på olika spår, vill jag återuppväcka "dödsspåret", dvs. att GM är död, kanske sedan kort efter mordet. Tvivlar inte på att man undersöker avlidna personer som passar in på GM, men närmare 1 miljon personer har avlidit i Sverige sedan dess, den absoluta majoriteten av dessa kan man givetvis utesluta direkt, men någonstans måste man dra gränsen, och GM kan av någon anledning missats. För ung, för gammal, bodde för långt från mordplatsen, dog av orsak som inte kopplades till dubbelmorden, exempelvis tsunamin.

Om man ser till vilka möjligheter det kan finnas att GM inte åkt fast, så finns väl följande möjligheter mer eller mindre:

-Lever helt normalt liv, ingen misstänker honom.
- Lever totalt isolerad.
- Bor väldigt långt från mordplatsen, kanske t.om. utomlands, och där han är kopplar ingen honom till dubbelmordet.
- Skyddas av kriminella nätverk.
- Skyddas av polisen.
- Avliden.

Man kan också lista de möjliga motiv som finns till dubbelmordet, finns som jag kan se fem möjligheter(utan inbördes rangordning):

- Riktat mot Mohammed personligen.
- Hämnd mot något av Mohammeds syskon.
- Hämnd mot Mohammeds far/farbror.
- Riktat mot Anna-Lena personligen.
- Inget motiv, GM högg planlöst omkring sig.

På nio år borde allt detta både kollats, dubbelkollats och trippelkollats. Ändå har man inte hittat GM. Detta är ett fall man verkligen inte blir klok på.
Citera
2013-08-21, 00:06
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Sen kan man ju inte heller utesluta att mördaren är inne i denna tråd och skriver.
Inte alldeles ovanligt sådant.

Jag tycker flera av skribenterna verkar klart misstänkta.
Detta spår är onekligen intressant och får gå under namnet "skribentspåret"

Förövrigt är jag nyfiken på den man som sägs att blivit utslängd från en fest mitt i natten i relativ närhet till brottsplatsen. Hittade man denne person?

Har ni kollat era alibin för tidpunkten för morden?

Jag gjorde det just och har ett utmärkt sådant. Befann mig kl 9 den 19/10 2004 hela 27 mil ifrån Linköping i sällskap med en högst trovärdig person, som - när vi träffades - alltid förde bok över våra möten. Puh!
Citera
2013-08-21, 00:08
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Ärligt talat har jag trott på alla scenarier och nu har jag kommit till en punkt då jag börjar ana att någon inom utredningen är inblandad. Annars har jag mer börjat luta åt en slumpmässig handling, tror inte på att GM stått och väntat helt synligt i regnet , dessutom försov dig Mohammed. Vilken är din teori?

Okej aldrig hört det. Jag bor i Linköping men åker till Mantorptravet ett par gånger om året ( V75). Några namn du vet om? PM?

Där har vi min övertygelse. Caroline Stenvall-anomalin inom kriminalstatistiken.
Citera
2013-08-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Jag gjorde det just och har ett utmärkt sådant. Befann mig kl 9 den 19/10 2004 hela 27 mil ifrån Linköping i sällskap med en högst trovärdig person, som - när vi träffades - alltid förde bok över våra möten. Puh!

Var uppskattningsvis 15 mil från Linköping, tyvärr inte i sällskap med någon som förde bok. Polisen får gärna topsa mig, de lär dock inte göra det då jag är mörkhårig och inte brukar nikotin, varken nu eller då.

För er i tråden bevisar jag min oskuld genom att skriva i den efter att GM gripits.
Citera
2013-08-21, 08:11
Medlem
Tänkte på en simpel sak angående GM. En sådan enkel sak som att han alltid bär glasögon, men lämna dom hemma vid dådet skulle lura många. Detta förutsätter att det var planerat.
Citera
2013-08-21, 09:26
Medlem
massepojkens avatar
Men allvarligt. Vad är det för fel på Leif GW Persson?

Har vi någonsin skådat en medial person med ett större hävdelsebehov?

Tex i klippet från veckans brott som precis var uppe här i tråden. Verkar vara något slags jävla tvångsbehov gubbjäveln har att alltid påstå att han löser fler brott än polisen. Som ett mantra upprepar han jämt & ständigt att han minsann har rätt betydligt oftare än polisen.

Men fram med stats på det då gubbjävel!

Dessutom hittar han på saker som inte alls stämmer med det utredningen fått fram. Som tex att GM stått och väntat på Mohammed.

Pratar vi egentligen bara om en sönderalkoliserad mytoman som hittat sin väg i media?
Böcker är han dock jävligt bra på och hans karaktär Bäckström är bara för underbar.

Tyvärr leder han in folk på felaktiga spår med sina påhittade fakta.

Måste ge cred till Jan småkakan Staaf hur han hanterar GWs påståenden. Han typ nonchalerar GW vilket får mig att vilja sätta mig vid pianot och skriva en hyllningsvisa till småkakan.

Får nog bli lite klinkande framåt kvällskvisten.

En annan ide jag har är att anmäla oss till Körslaget.

Team Flashback låter väl inte så dumt!

Då många av teamets medlemmar är aktuella i "tveksamma" sammanhang så uppträder vi givetvis maskerade.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-21 kl. 09:49.
Citera
2013-08-21, 10:39
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Men allvarligt. Vad är det för fel på Leif GW Persson?

Har vi någonsin skådat en medial person med ett större hävdelsebehov?

Tex i klippet från veckans brott som precis var uppe här i tråden. Verkar vara något slags jävla tvångsbehov gubbjäveln har att alltid påstå att han löser fler brott än polisen. Som ett mantra upprepar han jämt & ständigt att han minsann har rätt betydligt oftare än polisen.

Men fram med stats på det då gubbjävel!

Dessutom hittar han på saker som inte alls stämmer med det utredningen fått fram. Som tex att GM stått och väntat på Mohammed.

Pratar vi egentligen bara om en sönderalkoliserad mytoman som hittat sin väg i media?
Böcker är han dock jävligt bra på och hans karaktär Bäckström är bara för underbar.

Tyvärr leder han in folk på felaktiga spår med sina påhittade fakta.

Måste ge cred till Jan småkakan Staaf hur han hanterar GWs påståenden. Han typ nonchalerar GW vilket får mig att vilja sätta mig vid pianot och skriva en hyllningsvisa till småkakan.

Får nog bli lite klinkande framåt kvällskvisten.

En annan ide jag har är att anmäla oss till Körslaget.

Team Flashback låter väl inte så dumt!

Då många av teamets medlemmar är aktuella i "tveksamma" sammanhang så uppträder vi givetvis maskerade.

Problemet är att många av oss på tråden systematiskt förvränger fakta. Det finns 13 vittnen om gm:s flyktväg och ett av dessa vittnen har uppgett att gm stått och väntat på gångvägen i parken där M ska komma upp från trappan. Källan: http://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk (tid 09:05 i klippet)

Om gm stått i parken inväntande M som polismannen visar på rekonstruktionen, så syns han inte från familjen A:s fönster i huset de bor i. Likaledes sker överfallet på M utom synhåll från familjens fönster.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-21 kl. 10:42.
Citera
2013-08-21, 10:54
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Problemet är att många av oss på tråden systematiskt förvränger fakta. Det finns 13 vittnen om gm:s flyktväg och ett av dessa vittnen har uppgett att gm stått och väntat på gångvägen i parken där M ska komma upp från trappan. Källan: http://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk (tid 09:05 i klippet)

Om gm stått i parken inväntande M som polismannen visar på rekonstruktionen, så syns han inte från familjen A:s fönster i huset de bor i. Likaledes sker överfallet på M utom synhåll från familjens fönster.

...Vilket isåfall tyder på en mkt "kontrollerad" GM?
Tidpunkten för mordet är ju statistisk mkt ovanligt. Detta talar helt klart emot en impulshandling.

Vem vill upp så tidigt och kämpa med ett regningt väder?
Citera
2013-08-21, 10:54
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Pandion omsorg AB// www.pandionomsorg.se bedriver ett boende för problemungdomar på Ålerydsvägen 19 i Linköping.

Detta ställe borde ju vara hyperintressant för polisen.

Boendet är inriktat på ungdomar med psyko-social eller neuro psykiatrisk problematik I ÅLDERSKATEGORIN 13-22 år.

Finns det fler ungdomsboenden av detta slag i Lkp?

Dessutom ett mkt intressant geografisk läge på detta ställe

Det ligger ju jättelångt från mordplatsen i Linköpingsmått mätt. Det finns massvis med lika intressanta verksamheter närmre brottsplatsen. Tipsade tidigare om ett "dagcenter" för psykiskt sjuka några hundra meter från brottsplatsen.

Citat:

Jag har inget alibi och bodde i Linköping vid tillfället . Pluggade då och hade (eller kanske tog) sovmorgon. Har minnen av att jag pratade om mordet med skolkamrater. Det var rätt läskigt , en galen knivmördare lös på stan liksom.
I början gick dom ut med att mördaren var i min längd och ålder samt att han förmodligen var ute och gick mycket för att dämpa sin ångest. Efter det kändes det en aning skumt att vara ute och gå ensam. Jag hoppas att aset till mördare fortfarande lever och gör bort sig en dag så han blir topsad. Ska fan ta reda på vad skummisen jag har som "skojmisstänkt" heter och tipsa polisen.

Citat:
...Vilket isåfall tyder på en mkt "kontrollerad" GM?
Tidpunkten för mordet är ju statistisk mkt ovanligt. Detta talar helt klart emot en impulshandling.

Vem vill upp så tidigt och kämpa med ett regningt väder?

Han kan ha varit vaken hela natten eller så kan han inte vara hemma vid den tiden. Hans föräldrar tror att han är på väg till skola/praktik vid den tidpunkten.
Senast redigerad av langaocb 2013-08-21 kl. 11:01.
Citera
2013-08-21, 16:27
Medlem
Citat:
Givet din hypotes är det en bra ingång!

Lite överslagsräkning:

Här är siffrorna vad gäller utflyttning från Linköping:

2004: 6 706
2005: 7 200
2006: 7 518

Befolkningens åldersfördelning:

17,9 % av befolkningen befann sig i åldersspannet 13-24 (beräknat på 2004 års siffror.)

Givet att ålderfördelningen något så när motsvarar utflyttningen, blir siffrorna för 2/12-delar av året (från oktober till december) 2004 till 2006 års utgång:

2834 utflyttade i ålderspannet 13-24 år från oktober 2004-december 2006.

Varav män: 1417.

En högst hanterbar siffra, givet de 2000+ topsningarna som redan gjorts.

Intressant!

Tror ni att polisen i Linköping har kollat sjukfrånvaron av skolelever mellan 13-17 år?
ca 2,500 personer/åldersgrupp var det i Linköping 2004 i åldersspannet 13-17 personer.
Mellan 13-17 år blir det 10.000 personer.
ca 5.000 män, 5.000 kvinnor.
Om 5% av pojkar mellan 13-17 år var borta från skolan den dagen blir det 250 personer att kolla upp och topsa i hela Linköping, runt BP kanske det rör sig om 25-50 ungdomar som stannade hemma den dagen.
Själv tycker jag att någon lärare borde reagerat över den här personens frånvaro!

Det var inte jag, blod & håranalysen stämmer inte på mig.
Bodde i Estokolmia vid tiden.
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-21 kl. 16:50.
Citera
2013-08-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Tänkte på en simpel sak angående GM. En sådan enkel sak som att han alltid bär glasögon, men lämna dom hemma vid dådet skulle lura många. Detta förutsätter att det var planerat.

Onekligen en detalj som skulle kunna förklara varför folk inte tänker på honom som GM. Kräver givetvis att han antingen har tillgång till kontaktlinser eller ser hyggligt utan glasögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in