Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Ja verkligen vidrigt!
Visst kan det vara "en ensam dåres verk" men tyvärr så finns det grupperingar inom Braunschweigs ultras som är sjuka i huvudet och hatar Hannover tillräckligt för att stå bakom en sådan här aktion. Jag är seriöst orolig inför detta möte som med stor sannolikhet kommer att innebära en del bråk mellan supportergrupperingar/huliganer från de båda klubbarna. Man får bara hoppas att ingen oskyldig kommer till skada.
Efter ett par dagars paus från tråden känner jag att det här borde kommenteras. Det här är absolut bland det värsta uttrycken för hat inom den tyska fotbollen som framkommit de senaste åren, det är självklart helt förkastligt och det borde verkligen nämnas att 99,9% av alla Eintracht-fans har fördömt det här något enormt. Jag har pratat med en hel del folk där nere och även bland ultras har detta setts som något som absolut inte är ok.
Klubben har gått ut officiellt och sagt att hur hemskt klubben anser hela historien vara och även ultras curva nord har gjort officiella avståndstaganden. Klubben har även sagt att om de skyldiga hittas kommer de att ställas till svars för det här, kan mycket väl bli så att de får en väldigt mångårig bann ifrån Eintrachts-matcher.
Det skall dock nämnas att Eintracht även skriver detta:
Citat:
"Bisher ist nicht erwiesen, dass die Grafik im Zusammenhang mit der Eintracht steht. Auch die Gerüchte, dass eine Fahne oder gar T-Shirts mit diesem Motiv existieren, sind nicht bestätigt.
Lite snabbt översatt så finns det alltså ännu inte bevis på att det faktiskt är Eintracht-supportrar som har gjort detta. Och det finns absolut inga bevis på att det faktiskt finns t-shirts eller flaggor med motivet på. De som jag har pratat med som var på matchen i Dortmund såg inget liknande och trots hatet mot Hannover hade supportrarna reagerat emot detta på matchen om någon gick runt med en sådan t-shirt.
Det finns onekligen ett stort hat mot Hannover i Braunschweig, men Enkes död berörde faktiskt många Braunschweig-supportrar hårt också. I slutändan finns det faktiskt starka känslor för hela Niedersachsen och Enke var en målvakt hela regionen var stolt över. 8000-fans åkte till Dortmund och skapade en fantastisk stämning - medan 2-3 individer KANSKE satt hemma och tryckte upp en bild på internet.