2013-08-20, 07:07
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken metod användar du för att fastställa att det verkligen ÄR "Källan"?

Det finns ju en .... metaforisk .... zillion anspråk på sånt.

Som jag skrev innan. Jag kan inte ge dig en metod för att finna "källan", den måste du hitta själv. Så det bästa svar jag kan ge dig och det bästa svar du någonsin kommer få är "((tystnad))".
Citera
2013-08-20, 07:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast nu frågade jag om detta skulle hända dig här och nu, jag frågade:

"Hur skulle du tänka om du var med om allt detta?"

"skulle det vara nog för att du skulle tro på att Gud finns?"

Händelserna i sig kan och har hänt naturligt på olika ställen och det finns mycket bra förklaringar för dessa. Däremot om någon förutsade varje händelse och fick rätt varje gång hade det nog kunnat vara värt att observera.
Citera
2013-08-20, 07:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Ur mitt begränsade perspektiv är sann vetskap och sanning samma sak. Jag använder ingen metod, jag utgår helt enkelt från "källan".

Erkänn bara att det du anser vara sanning från källan är känslobaserat och inte nödvändigtvis vetskap, snarare övertygelse.
Citera
2013-08-20, 08:21
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Erkänn bara att det du anser vara sanning från källan är känslobaserat och inte nödvändigtvis vetskap, snarare övertygelse.

Bingo!
Citera
2013-08-20, 08:34
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Det är en vetskap. Det är samma vetskap eller sanning som Eckhart tolle, Neale Donald Walsch, Osho, David Deida, Don Miguel Ruiz, Deepak Chopra skriver om även om vi uttrycker den annorlunda.
Det finns ytterligare tre här som jag kommer på nu som skriver samma sanning. "Proconsul", "Irit" och "Elsydeon". samma sanning, samma vetskap, men vi uttrycker den annorlunda.
Citera
2013-08-20, 08:43
Bannlyst
Den här intervjun med South Park-skaparna angående ateism tycker jag är bra!
http://www.youtube.com/watch?v=jONakKcTe8s
Citera
2013-08-20, 09:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är en vetskap. Det är samma vetskap eller sanning som Eckhart tolle, Neale Donald Walsch, Osho, David Deida, Don Miguel Ruiz, Deepak Chopra skriver om även om vi uttrycker den annorlunda.
Det finns ytterligare tre här som jag kommer på nu som skriver samma sanning. "Proconsul", "Irit" och "Elsydeon". samma sanning, samma vetskap, men vi uttrycker den annorlunda.

Även om listan var oändlig hade det inte varit bevis för att det skulle vara sanningen.
Hur vet du att det är sanning?
Citera
2013-08-20, 09:47
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ja för övernaturliga krafter, men duger det för att du ska tro på Gud?

Nä, såklart inte för specifik gud, om han inte samtidigt får för sig att med tordönstämma tala om att det är just Bibeln eller Koranen som är den rätta skriften. Det räcker inte heller med att jag ensam säger mig ha hört och sett det. En schysst film på delningen skulle ju stärka hans sak väsentligt.
Citera
2013-08-20, 09:50
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:

I en framtid kommer Gud att visa sig på detta sättet, så att människan inte har någon ursäkt kvar att inte underordna sig Gud. Just nu visar han sig inte på det sättet, men på andra sätt, t.ex. profetior i bibeln som stämmer så bra att det är omöjligt att blunda för det om man sätter sig in i det ordentligt. Det behövs en grundlig studie i detta området i ödmjukhet, uppriktighet och sanning för att kunna se hela sammanhanget från första sidorna i bibeln till sista.

Det är verkligen fantastiskt att du vet allt det här! Och att en miljard muslimer vet något annat baserat på Koranen. Och och att hinduer, buddhister.....
Senast redigerad av gockeligock 2013-08-20 kl. 09:53.
Citera
2013-08-20, 10:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Den här intervjun med South Park-skaparna angående ateism tycker jag är bra!
http://www.youtube.com/watch?v=jONakKcTe8s

Varför?
Vad jag fick ur det var att bland ateisterna är Dawkins gnällig och Penn (Jilette antar jag) är sansad, men Matt och Trey tror på Gud (oklart varför, så är det ens on topic?).
Vad är det braiga med klippet?

Edit: Handlar det om hur han tycker Wii var viktigare än frågan i sig, så visst, man behöver inte diskutera frågan. Det är ofta oviktigt för många, men nu är det faktiskt det vi gör, så antingen deltar man eller inte. Det är onödigt att kritisera intresset för frågan.
Citera
2013-08-20, 10:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken metod användar du för att fastställa att det verkligen ÄR "Källan"? Det finns ju en .... metaforisk .... zillion anspråk på sånt.

Citat:
Som jag skrev innan. Jag kan inte ge dig en metod för att finna "källan", den måste du hitta själv.

Goddag .... yxskaft.

Jag frågade dig inte om hur man hittar källan, men om hur man fastställar att det ÄR källan.
Citera
2013-08-20, 10:18
Medlem
Mindtumblrs avatar
Citat:
Jag har inte tid just nu, vi får ta det senare. Jag har tidigare tagit upp vissa exempel.

Precis, hur vet man att det är Gud som agerar när det kommer tio plågor, inte heller Farao satte tro till Gud fast han fick vara med om mycket:
  1. Nilens vatten förvandlades till blod
  2. Landet invaderades av grodor
  3. Stoftet på marken förvandlades till myggor
  4. Väldiga flugsvärmar invaderade landet
  5. Egyptiernas boskap dog i boskapspest
  6. Egyptierna drabbades av varbölder
  7. En vild hagelstorm drabbade landet
  8. Gräshoppor invaderade landet och förstörde odlingar, därav uttrycket "Egyptens gräshoppor"
  9. Det blev mörkt i tre dagar ("Egyptiskt mörker")
  10. Dödsängeln gick längs gatorna och tog den förstfödda sonen ur varje hem

Hur skulle du tänka om du var med om allt detta?

Du får ju inte bevis på Gud själv, men det handlar om övernaturliga händelser, skulle det vara nog för att du skulle tro på att Gud finns?

Om inte, vad krävs för att du ska tro?

Övernaturliga händelser?

Det du räknar upp är en del av en saga, tagen ur en sagobok som uppdiktades av ett ociviliserat ökenfolk i en tidsålder då människan inte hade den ringaste förklaringsmodell för något som helst naturfenomen. Innehållet är en kaskad av symbolik, förvrängningar, överdrifter, missförstånd etc.

Det finns helt naturliga förklaringar till varför Nilens vatten kunde upplevas rött, t.ex. färgproducerande bakterier som uppstår när vatten har mindre syre än normalt. Likaså lär plötslig spädbarnsdöd inte varit ovanligt i det primitiva samhälle där texterna har sitt ursprung o.s.v.

Låt oss säga att chansen för en riktigt exceptionell händelse är en på miljarden. Då händer detta sju personer runt om på planeten varje dag! Helt utan inverkan av varken tomtar, troll eller någon av alla de tusentals gudar som ni religiösa manifesterar fram som substitut för att behöva tänka och förstå.

Vad hände med rationellt kritiskt tänkande baserat på den kunskapsbas människan faktiskt byggt upp med mycket möda och stort besvär? Det är en skam för mänskligheten att pissa på den kunskap vars frukter du själv aldrig skulle kunna eller vilja leva utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in