2013-08-18, 19:42
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ojsan kan man säga, vart är bilden ifrån, något korrupt land där byggregler åsidosätts för en handpenning under bordet förstås.

Påminde mig om detta olovliga husbygge ovanpå ett höghus. Det är så otroligt att man tappar hakan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17287207.ab

Måste erkänna att jag trodde det var photoshoppat...
Citera
2013-08-18, 19:48
Medlem
brianmolkos avatar
Det där huset på taket kanske är framtiden delvis, de vill ju bättra på miljön och vill bebygga taken
Kanske inte privat berg med lyxvilla med en park eller iaf gräs
Citera
2013-08-18, 20:00
Medlem
Skidaddles avatar
Ett annat övervärderat hus som har legat ute rätt länge:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-centrum-sodra-villastaden-varbergs-kommun-heijlska-villan-5053828

En fd enfamiljsbostad som har byggts om till flera mindre lägenheter. Problemet är att huset har en helt vansinnig planlösning. Det skulle kosta många miljoner att bygga om det där till presentabelt skick. Jag har svårt att se att dom skulle få ut fjorton mille för det där...
Citera
2013-08-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Det där huset på taket kanske är framtiden delvis, de vill ju bättra på miljön och vill bebygga taken
Kanske inte privat berg med lyxvilla med en park eller iaf gräs
Ja i tex. NewYork finns det lyxlägenheter på höga etage med gräsmatta,blommor och buskar, och även träd har jag för mig, planterat så det ser ut att växa ur bördig mark.
Citera
2013-08-18, 20:02
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vad sägs om följande objektt
7,2 mille för ett hus som påminner en hel del om en godtycklig sportstuga och dessutom ligger mitt ute i ingenstans. Nog för att jag gillar trä, men det är lite väl mycket av den varan, sen tycker jag kanske inte att det gifter sig sådär väldans bra med vita dörr- och fönsterkarmar.

Ser billig ut. Tunt timmer och amatörmässigt med dessa timrade innerväggar. Passiv uppvärmning samt en liten skruttig plåtkamin placerad mitt i rummet. Jag fryser bara jag ser bilderna. Det där huset är ett skämt rakt igenom men läget har viss charm.
Citera
2013-08-18, 20:12
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

http://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-centrum-sodra-villastaden-varbergs-kommun-heijlska-villan-5053828

En fd enfamiljsbostad som har byggts om till flera mindre lägenheter. Problemet är att huset har en helt vansinnig planlösning. Det skulle kosta många miljoner att bygga om det där till presentabelt skick. Jag har svårt att se att dom skulle få ut fjorton mille för det där...

Av bilderna tycks det ju varit precis det som skett, om man jämför det gamla huset med objektet är tex den vackra balkongen borta. Hela stället påminner starkt om ett helt annat sorts hem just nu.
Citera
2013-08-18, 20:21
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Av bilderna tycks det ju varit precis det som skett, om man jämför det gamla huset med objektet är tex den vackra balkongen borta. Hela stället påminner starkt om ett helt annat sorts hem just nu.

Ja, när jag menar presentabelt skick, så är det inte det nuvarande skicket jag pratar om. Dom har ju förstört hela innanmätet. För att inte tala om myriaden av genomgångsrum. Den längsgående korridoren på övervåningen har dom ju styckat upp och gjort förråd och badrum av. Konsekvensen är ju att man måste använda rummen som genomgångsrum.
Citera
2013-08-18, 20:28
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

De säljer hela huset ?
för det verkade vara 3 lägenheter, kanske byggt lägenheter åt barnen typ
eller är det meningen man ska köpa och sen hyra ut åt andra ?
Citera
2013-08-18, 20:32
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
De säljer hela huset ?
för det verkade vara 3 lägenheter, kanske byggt lägenheter åt barnen typ
eller är det meningen man ska köpa och sen hyra ut åt andra ?

Det är en större ägarlägenhet på nedervåningen, och tre mindre lägenheter på övervåningen. Och, ja, är du hyreshusägare så kan du ju hyra ut till vem du vill. Barn, studenter, whatever. Det står inte om lägenheterna redan är uthyrda, och för hur länge. Men eftersom det saknas fotografier från dom, så har ju mäklaren uppenbarligen inte blivit insläppt för fotografering. Har man otur är det väl tillsvidarekontrakt som gäller, dvs livstid. Men visst, köper du det där huset kan du kalla dig hyresvärd.

Edit: Jo, det står faktiskt att lägenheterna är uthyrda...
Citera
2013-08-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ja, när jag menar presentabelt skick, så är det inte det nuvarande skicket jag pratar om. Dom har ju förstört hela innanmätet. För att inte tala om myriaden av genomgångsrum. Den längsgående korridoren på övervåningen har dom ju styckat upp och gjort förråd och badrum av. Konsekvensen är ju att man måste använda rummen som genomgångsrum.

Men jag förstår inte riktigt eran kritik, klart att det finns bättre planlösningar, men ett sådant gammalt hus måste ju bevaras så långt det går, jag menar slå ut ytterväggar eller flytta fönster osv. är inget alternativ, flera innerväggar är antagligen bärande så jag gissar att vissa väggar som ser onödiga står kvar av den orsaken?!. Den övre lägenheten har bra planlösning tycker jag, att gå genom tvättstugan för att nå badrummet är väl inget, värre vore tvärtom. Det vanliga är ju att man har badrum och tvättstuga i samma rum, nu är det en dörr emellan, gör inget tycker jag.

Edit. såg att det var ett kök närmast toan, skitsamma, lite odör från toan när man står och kokar vita bönor har inte skadat någon Nämen alltså, jag skumtittade lite för snabbt på det där.
Senast redigerad av lacrima 2013-08-18 kl. 20:38.
Citera
2013-08-18, 20:40
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men jag förstår inte riktigt eran kritik, klart att det finns bättre planlösningar, men ett sådant gammalt hus måste ju bevaras så långt det går, jag menar slå ut ytterväggar eller flytta fönster osv. är inget alternativ, flera innerväggar är antagligen bärande så jag gissar att vissa väggar som ser onödiga står kvar av den orsaken?!. Den övre lägenheten har bra planlösning tycker jag, att gå genom tvättstugan för att nå badrummet är väl inget, värre vore tvärtom. Det vanliga är ju att man har badrum och tvättstuga i samma rum, nu är det en dörr emellan, gör inget tycker jag.

Har du ens kollat på ritningen? Framförallt lgh 2 på övervåningen, fullkomligt vansinnigt. Sovrum 2 och tv-rummet på nedervåningen är genomgångsrum till Ateljén, gästrummet, och tvättstugan. Gästrummet är för övrigt genomgångsrum till tvättstugan. Vardagsrummet och matsalen är genomgångsrum från huvudentrén till köket. Så mycket spring vill du inte ha genom alla rum.

Jag hade kunnat göra en bättre planlösning bakfull och med kopparslagare...
Citera
2013-08-18, 20:42
Medlem
Citat:
Har du ens kollat på ritningen? Framförallt lgh 2 på övervåningen, fullkomligt vansinnigt. Sovrum 2 och tv-rummet på nedervåningen är genomgångsrum till Ateljén, gästrummet, och tvättstugan. Gästrummet är för övrigt genomgångsrum till tvättstugan. Vardagsrummet och matsalen är genomgångsrum från huvudentrén till köket. Så mycket spring vill du inte ha genom alla rum.

Jag hade kunnat göra en bättre planlösning bakfull och med kopparslagare...
Måste kika närmare men jag gjorde som sagt en snabbkoll innan. Du har säkert rätt.
Edit, jag tror som sagt att det är av hänsyn till bärande innerväggar och fönstrens placering som det ser ut som det gör. Annars finns ingen vettig förklaring.
Senast redigerad av lacrima 2013-08-18 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in