Citat:
Ursprungligen postat av
Sery
Precis så det är. Det är skitjobbigt att plocka sönder den där yttre barriären och starta om. Jag har gjort det, men har mina dippar då det är lättare att trycka under en filt i soffan än att ta tag i problemet som råkar vara för dagen.
Samma här. Jag har en gedigen bakgrund inom psykiatrin som till stor del påminner om Bernys, jag blev utdömd som "hospitaliserad" i sena tonåren och utkastad från behandlingshem då de inte klarade av att hantera mig. Vi var även rätt lika rent fysiskt när hon fortfarande såg relativt bra ut (i 20-årsåldern) och jag blev ofta misstagen för att vara hon av hennes, då rätt stora skara, fans.
Skillnaden mellan mig och Berny börjar där hennes första bok slutar - där hon hävdar att hon har kommit till insikt och ska kämpa för att bli frisk. Jag bestämde mig själv i ungefär samma ålder (det skiljer några år mellan oss) för att ta tag i mitt liv, utan hjälp från vare sig soc eller någon annan än min familj, att sluta svälta och skära mig, att börja plugga igen.
Sedan dess har jag jobbat röven av mig för att få mitt liv tillbaka, att läsa in sista åren på grundskolan och gymnasiet och att få en egen lägenhet. Jag har flera katter som jag tar väl hand om och idag har jag i stort sett kommit ikapp andra i min ålder, trots att jag spenderade hela min tonårstid (från 13-19 år) inom slutenvården, år som bestod av självskadande, ätstörningar, "självmedicinering" och psykoser.
Det finns säkert många med berättelser som påminner om min, säkert flera bara här i tråden. Jag är på inget sätt något unikt fall och det är inte Berny heller (möjligen bortsett från hur många chanser hon fått) även om hon gärna vill få det att framstå som det.
Att man är psykiskt sjuk är aldrig en ursäkt att inte reda upp och ta vara på sitt liv. Jag är fortfarande psykiskt sjuk (och kommer alltid att vara då min sjukdom är kronisk) men jag tänker aldrig mer låta det hindra mig från att leva det liv jag vill leva. Psykisk sjukdom och missbruk är däremot en väldigt enkel sköld att gömma sig bakom och det är precis det som Berny blivit expert på.
Att vara expert på att "överleva" är inte detsamma som att veta något om hur man verkligen lever. Jag hoppas att även hon nås av den insikten en dag.