2013-08-15, 13:19
Medlem
FrankFlygares avatar
Båda konsollerna ser bra ut tycker jag.

Avgörande för mig kommer bli priset på spelen
Senast redigerad av FrankFlygare 2013-08-15 kl. 13:26.
Citera
2013-08-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Detta har upprepats om och om igen men artikeln tar ju upp att ingen kollar på nackdelarna med PS4:ans minne - latency, dvs fördröjningen när man behöver hämta data.

Det är ju ingen slump att dagens datorer använder sig av DDR-minne istället för GDDR5-minne.

Sen det där med eSRAM-minnet i Xbox One. Exakt hur det påverkar prestandan är nog inte klart just nu - de enda som vet lite hur det blir är programmerarna som sitter och försöker krama ut det mesta ur konsolen just nu.

4.5GB GDDR5 med hög bandbredd och hög fördröjning (genom en minneskontroller) jämfört med 5GB DDR-minne med låg bandbredd men låg fördröjning + 32 MB eSRAM med hög bandbredd och låg fördröjning och som förmodligen kan skrivas/läsas till samtidigt som övrigt minne läses/skrives till - vilket ger högst prestanda? På "pappret" så ska PS4 vara bättre men det var PS3 också.
PS3an var väl bättre. Men de flesta spel gjordes väl på Xbox 360 devkit och sedan portades till PS3an, där av blev vissa spel sämre på PS3an. Exklusiva titlar som finns på PS3 är ju otroligt snygga.

Nu så är ju arkitektur osv samma så antagligen kommer det bli större skillnad än det var mellan PS3 och Xbox 360.
Det jag bryr mig om mest dock är att det flyter på, så om PS4 kan kräma ur ca 10 mer fps med samma inställningar så är jag nöjd.
Citera
2013-08-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankFlygare

Det är väl högst sannolikt att prissättningen kommer att vara lika på PS4 och XB1 så om du brukar köpa dem när de är sprillans nya är det nog hugget som stucket vilken du väljer.

(Dock kan det givetvis vara så att priserna på spel till den ena konsollen sjunker snabbare än till den andra. Dvs. att de snabbare "reas ut".)
Citera
2013-08-15, 15:02
Medlem
Är inte särskillt insatt i allt det tekniska,men är det ngn som vet hur det kmr bli med host osv i ghost ?
Tycker de failat varje gång på de tidigare i cod serien och det har inte spelat någon roll hur bra bredband man har för det kan ändå bli rejäla fördröjningar. Mer ofta än sällan och då sitter jag på 100/100 lina
Tänkte mest om ngn vet hur det kmr se ut uppkopplingsmässigt ?
Citera
2013-08-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Intressant läsning om ps4 vs xb1:

http://www.ign.com/blogs/yodasboy/20...wn-the-rematch
Till att börja med, visst att det är ett blogginlägg, men källor? Vill man bli tagen på allvar kan det vara bra att ha.

Vi kan ju titta på vad han säger och jämföra med vad vi vet/inte vet.

Item 1: Number of CPU cores dedicated to gaming
Vi vet att båda konsollerna använder CPU'er från AMD (x86) med 8 kärnor på 1.6GHz. Att 2 kärnor används till annat än spel låter inte helt otroligt. Båda konsollerna utför ju faktiskt annat i bakgrunden. Så här är konsollerna lika för allt vad vi vet.

Item 2: Memory allocated to the OS
Vi vet inte hur OS/spel-fördelningen för minnet ser ut i PS4'an. Då det inte finns några bekräftade siffor. Utvecklaren av Retro City Rampage har sagt att 4.5GB/5GB siffrorna inte stämmer. Först på Twitter och sen på hans blog mer utförligt.
Citat:
It's absolutely false. Absolutely ridiculous.
Citat:
Now let’s look at it closely. The rumor stated that the PS4 reserved 3.5GB, while the Xbox reserved 3.0GB. Think about how this headline then spins the story. Even had it been true, this was a difference of 0.5GB, yet the headline would make it sound like the PS4 has a massive weakness.
NeoGAF insiders säger också att de inte stämmer, utan att vi kan förvänta oss en 6/2 split.

Men som sagt, vi vet inte hur minnesallokeringen ser ut och det är antagligen under NDA.

Item 3: The speed of the One's eSRAM
Minnet i konsollerna är lite knepigare.
Kan man jämföre minnessituationerna i konsollerna 1:1?
Kan man jämföra en teoretiskt hastighet (260GB/s) med en faktisk?
Kan man helt enkelt plussa DDR3+eSRAM och få en total bandbredd?
Är det bättre att ha en enad minnespool eller ej?
Mycket snack om latency och hur GDDR5 är långsamt, vilket Mark Cerny har pratat lite om.
Citat:
Digital Foundry: Developers tell us that they love the GDDR5, they love the bandwidth but there are questions on latency. How do you cope with that in your set-up? It's not something that developers have much experience with in terms of interfacing with a CPU.

Mark Cerny: Latency in GDDR5 isn't particularly higher than the latency in DDR3. Also, GPUs are designed to be extraordinarily latency tolerant so I can't imagine that being much of a factor.
GDDR5 kontra DDR3 förklaras rätt bra i det tredje inlägget i denna tråd om man vill läsa det tekniska.

När inte ens Digital Foundry kan dra en ordentlig slutsats om minnet ser jag inte varför ett blogginlägg utan källor skall tas på allvar.
Men allt som höjer minsta gemensamma nämnare är bra för spelare.

Item 4: Xbox's GPU boost
Efter GPU-boosten sitter Xboxen nu på 853MHz, medans PS4 ligger kvar på 800MHz.
Men det finns mer att ha i åtanke än så. GPU'n i XB1 är svagare sett till det stora hela.
Xbox One: 16 ROPS (Fillrate) - 12 Compute Units - 768 Shader Processors
Playstation 4: 32 ROPS (Fillrate) - 18 Compute Units - 1156 Shader Processors
Siffrorna kommer från fjärde och sjätte stycket i denna artikel.
Detta ger 1.31 teraflops för Xboxen och 1.84 för PS4an.
Xboxen har en snabbare, men svagare, GPU.
Dubbla fillraten och 50% mer shader-prestanda hos PS4 borde väl ge någon fördel. Frågan är bara hur pass stor.

Slutsats:
Vi vet ingenting om hur allt detta kommer visa sig i slutändan. Och blogginlägget tillför noll och inget.
Vi får helt enkelt vänta och se. Men multiplattformsspel borde vara rätt likvärdiga då utvecklarna borde vilja ha paritet mellan deras spel på konsollerna. Jag har svårt att se varför man skulle göra den ena versionen bättre/sämre än den andra.

Min gissning är att multiplatsen kommer vara likvärdiga och PS4 kommer ha snyggare exklusiva spel om ett par år.
Båda konsollerna kommer att ha snygga spel.
Citera
2013-08-17, 19:51
Medlem
Aaah så härligt att man köper PS4:an, då får man den i år och inte nästa år som med ÄxBåx-Wan, det är ganska härligt att Microsoft fortsätter att skjuta sig i foten.
Citera
2013-08-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Aaah så härligt att man köper PS4:an, då får man den i år och inte nästa år som med ÄxBåx-Wan, det är ganska härligt att Microsoft fortsätter att skjuta sig i foten.

Har Sony bekräftat PS4 releasedatum eller?
Citera
2013-08-17, 19:58
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felezoxiat
Har Sony bekräftat PS4 release eller?

Tisdag den 20:e Augusti så är det dags för Gamescom. Sony kommer att dela med sig av mer information gällande lanseringen och sen ska dom även visa upp outannonserade spel.
Citera
2013-08-17, 20:06
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78

Har du bokat en PS4? Om inte så kan det vara läge att göra det annars får du också vänta tills 2014. Gamestop kan inte längre garantera att alla som bokar får den på release.
Citera
2013-08-18, 21:32
Medlem
MS-insidern CBOAT, med ett bra track record, skapade en ny tråd på NeoGAF idag med ett gäng "truthfacts".

En enkel "översättning" av hans inlägg.

Truthfact 1:
Arkitekturen är inte helt klar för Xboxen. SDK problem. Sånt händer hela tiden och kommer fixas, ingen chans för release i Oktober.

Truthfact 2:
Översättningsproblemen är 100% BS. Hänvisar till de "yield issues" för eSRAM han nämnde för 2 månader sedan i en annan tråd.

Truthfact 3:
PS4 release i slutet av Oktober, Sonys SDK är färdig. Stämmer överens med ryktet om 21 Oktober från denna tråd.

Truthfact 4:
MS moneyhattar Platinum för ett spel som inte ska släppas i NA och Europa.
Truthfact 5:
BigParks spel är nerlagt. Det var "the bomb" men är nu dött. En hel studio fokuserar på TV-grejer. De bästa stack till Bigtusk eller har lämnat MS helt. Rare har fortfarande fokus på Kinect.

Truthfact 6:
MS nya policy gällande indies är inte fastställd. Postlaunch.

Truthfact 7:
Allt han hört de senaste 2 åren är att chansen för Xbox One utan Kinect var noll. Rykten om en One utan Kinect i början på nästa år (Mars/April). Launch antal kommer spela roll.

Ass storm is coming.
Senast redigerad av entvå3 2013-08-18 kl. 22:19.
Citera
2013-08-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
Truthfact 4:
MS moneyhattar Platinum för ett spel som inte ska släppas i NA och Europa.

Till att börja med: tack för översättningen. (Det är en mening jag inte använder ofta.)

Det jag citerat är märkligt. Av de 21 länderna har vi Brasilien, Nya Zealand och Australien som inte har med de två världsdelarna alls att göra.
Utöver de två tillhör Ryssland delvis Asien, men de skulle givetvis aldrig släppa ett spel i bara de östra delarna av Ryssland.
Det är heller inte omöjligt att placera Mexiko utanför NA. Huruvida MS gör det vet jag inte, men det torde inte vara Mexiko heller.

Min gissning, givet att innehållet stämmer: ett spel som är tänkt att sälja mängder av Xbox One i samband med lanseringen i Japan.
Vad tror ni?
Citera
2013-08-19, 02:05
Medlem
Demandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankFlygare
Båda konsollerna ser bra ut tycker jag.

Ehm...? Spelen kommer ligga på samma pris. Sen kommer de självklart finnas billigare och dyrare på båda sidor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in