2013-08-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Bostadsrätt är ett i huvudsak skandinaviskt (och i synnerhet svenskt) fenomen, även om det finns en del mer eller mindre liknande varianter i andra länder. Det normala i andra länder är dock att det är ägarlägenheter. De exakta reglerna varierar från land till land, men det finns alltså ingen förening som kan ha skulder, utan endast en samfällighet där ägarna är medlemmar och beslutar om drift och underhåll.

Jag sökte lite snabbt och kollade ifall jag kunde hitta något övergripande dokument på detta, men man får i princip söka på vardera land och läsa exakt hur det fungerar.

I USA är condominium vanligast såvitt jag förstått, men det finns även co-ops, vilka liknar BRF lite grann och kan belåna fastigheten. I Tyskland är det ägarlägenheter som gäller. England är i princip bara rena ägarlägenheter, även om co-ops existerar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Housing_cooperative

På många ställen hittar man passager i texter gällande svenska bostadsrätter att det är ovanligt utomlands, men som källhänvisning är de tveksamma.

"Sverige är ett av de få länder i världen som tillämpar systemet med bostadsrätter."
http://bostadsrattsagarna.se/?page_id=182

"Men i egenskap av den vanligaste upplåtelseformen för lägenheter, vilket bostadsrätt är i Sverige, motsvaras det inte alltid av en liknande upplåtelseform, utan ofta av något som närmare motsvarar ägarlägenheten, med variation från land till land."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bostadsr%C3%A4tt#I_andra_l.C3.A4nder

"Till skillnad från en svensk bostadsrättsförening kan denna förening inte ta lån."
http://www.berlinlagenheter.com/kopeprocessen/

Ok, men hur beräknar du det på kvm-priset?
2013-08-18, 11:05
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Nu är det ju priserna på lägenheterna som jämförs, inte vad det kostar att bo där. Ska man jämföra boendeekonomi så blir det en helt annan jämförelse. Då skulle man även få ta med räntor, räntesubventioner, skatter, löner, levnadsomkostnader i respektive land osv.

Dessutom är det ju långt ifrån alla föreningar som har hyresintäkter från lokaler.

Om du ser bostadsrätten som en tillgång på ena sidan, och ditt lån till banken som en skuld på andra sidan, så bör man väl lämpligtvis räkna med intäkter som tillgången indirekt genererar om man - som du vill - samtidigt ska räkna indirekta skulder? Jag syftar inte på boendekostnaden, även om denna påverkas. Jag syftar på tillgångar och pengaströmmar kopplade till din tillgång. Dessa bör räknas lika mycket (även om de är mer dolda) som skulder (mer eller mindre dolda).
2013-08-18, 16:11
Medlem
Godahopps avatar
Det blir ingen krasch alls

Citat:
Konjunkturinstitutet anser att de svenska bostadspriserna i huvudsak kan förklaras av fundamentala faktorer, som ränta, skatt, hushållens inkomster och byggkostnader, och ser ett stort prisfall på bomarknaden som mindre sannolikt.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3717433.ece

Bara låna på, har gått bra senaste 20 åren
2013-08-18, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Ok, men hur beräknar du det på kvm-priset?

Hur det skulle gå till rent praktiskt vet jag inte. Jag menar bara att det vore en betydligt rättvisare jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om du ser bostadsrätten som en tillgång på ena sidan, och ditt lån till banken som en skuld på andra sidan, så bör man väl lämpligtvis räkna med intäkter som tillgången indirekt genererar om man - som du vill - samtidigt ska räkna indirekta skulder? Jag syftar inte på boendekostnaden, även om denna påverkas. Jag syftar på tillgångar och pengaströmmar kopplade till din tillgång. Dessa bör räknas lika mycket (även om de är mer dolda) som skulder (mer eller mindre dolda).

Vi pratar ju bara om inköpspriset, inte kostnaden att driva föreningen/huset. Det är vad jämförelsen gäller. Som BR-innehavare så ansvarar du även för din del av föreningens lån, vilka i andra länder man jämför med (oftast) inte existerar. Jämförelsen faller alltså delvis på detta, då det verkliga priset på bostaden ofta är betydligt högre.

Man kan även ta in Tyskland i denna diskussion. Där samsas ofta hyreslägenheter ägda av större fastighetsägare och ägarlägenheter ägda av enskilda i samma fastighet. Hyresvärden kan äga butiker som drar in bra hyra och därmed bidrar till underhållet av huset, medans detta inte har något med övriga ägare av lägenheter att göra.

Jag säger inte att jämförelsen skulle vara perfekt även om man räknade med BRF-lån, men jag anser att den skulle vara betydligt mer rättvisande än utan.
2013-08-18, 17:59
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Hur det skulle gå till rent praktiskt vet jag inte. Jag menar bara att det vore en betydligt rättvisare jämförelse.

Vi pratar ju bara om inköpspriset, inte kostnaden att driva föreningen/huset. Det är vad jämförelsen gäller. Som BR-innehavare så ansvarar du även för din del av föreningens lån, vilka i andra länder man jämför med (oftast) inte existerar. Jämförelsen faller alltså delvis på detta, då det verkliga priset på bostaden ofta är betydligt högre.

Man kan även ta in Tyskland i denna diskussion. Där samsas ofta hyreslägenheter ägda av större fastighetsägare och ägarlägenheter ägda av enskilda i samma fastighet. Hyresvärden kan äga butiker som drar in bra hyra och därmed bidrar till underhållet av huset, medans detta inte har något med övriga ägare av lägenheter att göra.

Jag säger inte att jämförelsen skulle vara perfekt även om man räknade med BRF-lån, men jag anser att den skulle vara betydligt mer rättvisande än utan.

Du är inte ansvarig för föreningens skulder, om du menar juridiskt. Det är den juridiska personen "Brf X" som är skyldig pengar. Du äger en del av denna förening. Där kan man avsluta diskussionen. Men om man vill fortsätta resonemanget och jämföra Brf-systemet med ägarlägenheter, så kan man ju till exempel som du räkna med föreningens skulder och dela upp den på alla medlemmar. Utifrån det kan man sedan säga att när jag har en skuld på 2 miljoner till banken, så skulle den skulden snarare vara 3 miljoner om man hade räknat med föreningens skulder. Ok, säger jag. Så kan vi räkna. Men om vi ska räkna föreningens skulder som mina, varför ska vi då inte räkna med föreningens tillgångar som mina? Det är där vi verkar sluta hålla med varandra, du och jag. Lämna driftkostnad och annat åt sidan, det är inte den jag talar om. Men förklara varför du tycker man kan räkna med föreningens skuld som indirekt min skuld, men inte föreningens tillgångar som indirekt mina tillgångar? Min förening äger mark, hus och lokalet till ett bokfört värde av närmare 80 miljoner kronor. Vi har en skuld på sex miljoner, varav - om vi delar upp det per lägenhet för enkelhetens skull - innebär att jag indirekt har en skuld på 145 000 kronor utöver den i mitt namn till banken.
2013-08-18, 18:32
Medlem
Hur stora inkomster från uthyrning har genomsnitts-BRF:en? Hur stora lån? Finns det någon statistik?
2013-08-18, 18:37
Avslutad
Citat:
Du är inte ansvarig för föreningens skulder, om du menar juridiskt. Det är den juridiska personen "Brf X" som är skyldig pengar. Du äger en del av denna förening. Där kan man avsluta diskussionen. Men om man vill fortsätta resonemanget och jämföra Brf-systemet med ägarlägenheter, så kan man ju till exempel som du räkna med föreningens skulder och dela upp den på alla medlemmar. Utifrån det kan man sedan säga att när jag har en skuld på 2 miljoner till banken, så skulle den skulden snarare vara 3 miljoner om man hade räknat med föreningens skulder. Ok, säger jag. Så kan vi räkna. Men om vi ska räkna föreningens skulder som mina, varför ska vi då inte räkna med föreningens tillgångar som mina? Det är där vi verkar sluta hålla med varandra, du och jag. Lämna driftkostnad och annat åt sidan, det är inte den jag talar om. Men förklara varför du tycker man kan räkna med föreningens skuld som indirekt min skuld, men inte föreningens tillgångar som indirekt mina tillgångar? Min förening äger mark, hus och lokalet till ett bokfört värde av närmare 80 miljoner kronor. Vi har en skuld på sex miljoner, varav - om vi delar upp det per lägenhet för enkelhetens skull - innebär att jag indirekt har en skuld på 145 000 kronor utöver den i mitt namn till banken.

Att BRF:en är en egen juridisk person har du naturligtvis rätt i. "Ansvarig" var kanske inte det rätta uttrycket på så sätt. Men som sagt, den detaljen kan för diskussionens skull lämnas därhän.

Man behöver egentligen inte göra jämförelsen svårare än att säga att om det var ägarlägenheter (vilket det i huvudsak jämförs med internationellt) istället för BRF så skulle priset på lägenheten öka med andelstalets del av föreningens skulder. En del föreningar skulle naturligtvis ha lokaler att sälja som skulle minska denna siffra, men långt ifrån alla. Jämförelsepriset skulle öka totalt sett och det skulle därmed vara en rättvisare jämförelse.
2013-08-18, 22:31
Medlem
tgv23000s avatar
Nytt snittpris för Sthlm innerstad vecka 33 presenterat - 65.700:-/m2, WOOOHOOOOOO!!!!!

SÖNDAGEN DEN 18:E AUGUSTI 2013
Vecka 33, 2013
Genomsnittspris vecka 33: 65 700 kr / kvm.
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/

... WOOOO HOOOOOO HOOOO !!! Som sagt - stabilt över 70 innan årsskiftet.
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-18 kl. 22:37.
2013-08-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Nytt snittpris för Sthlm innerstad vecka 33 presenterat - 65.700:-/m2, WOOOHOOOOOO!!!!!

SÖNDAGEN DEN 18:E AUGUSTI 2013
Vecka 33, 2013
Genomsnittspris vecka 33: 65 700 kr / kvm.
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/

... WOOOO HOOOOOO HOOOO !!! Som sagt - stabilt över 70 innan årsskiftet.

Ett veritabelt ras jämfört med vecka 32. -150% omräknat till årstakt! Dessutom har antalet transaktioner rasat med en tredjedel. Fortsätter den här utvecklingen kommer inga lägenheter alls säljas redan vecka 36! Skynda dig och sälj, nästa vecka kan det vara för sent! wöuwöuwöu.
2013-08-18, 23:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

mycket välskrivet och bra förklarat, taxk för det.
2013-08-18, 23:06
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Hur stora inkomster från uthyrning har genomsnitts-BRF:en? Hur stora lån? Finns det någon statistik?
nej det finns inte, och vore totalt oväsentligt även om det fanns, går ju inte jämföra en sthlm city förening med en jokkmokk förening.... äpplen och räkor.
2013-08-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
nej det finns inte, och vore totalt oväsentligt även om det fanns, går ju inte jämföra en sthlm city förening med en jokkmokk förening.... äpplen och räkor.

Jag har hört att dagens duktiga statistiker med hjälp av avancerad teknik har möjlighet att dela upp statistik på olika geografiska områden, men det kanske bara är ett rykte. Det är nog lika bra att vi antar att alla BRF (åtminstone i innerstan) har en 80:6:1-ratio på tillgångar:skulder:hyresintäkter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in