2013-08-18, 17:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tänkte mer som så att skulle hennes mobil ha sänt signal klockan 16.00 i Luleå hade väl polisen koncentrerat mycket av sökandet dit? Jag har inte läst någonstans att de sett Luleå som intressant. Men visst kan hon ha varit där en kort stund. Har du någon fundering kring varför hon var där i så fall?
Hon kan ha bespetsat sig på att få syn på någon hon trodde skulle finnas där, alt. stämt träff med någon som inte dök upp - varpå mt skjutsat henne tillbaka till Boden. - I det läget kan hon och mt ha gjort av avstickare till Åberget. "Irritationen" kan ha gällt den person som inte dök upp och som VB sms:at senast 18:40. Mt visste i det läget att VB skrivit att hon skulle plugga tillsammans med en kompis och utnämnde sig själv till denne kompis; allt för att förklara ev. vittnesiakttagelser mm. Beroende på vem VB skulle träffa kan man här också skönja en motivbild eller motivation: mt ville straffa VB för att hon var lättfotad; hon "syndade" precis som hans "syrra" syndat när hon druckit sprit - men att träffa gifta män var nog en värre synd i mt:s ögon. Om man spinner vidare på detta tema så behöver VB inte alls ha planerat träffa en gift man; det hade säkert räckt med att mt trott att så varit fallet.
Citera
2013-08-18, 17:07
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad menar du, att det är en älg som dräpt och styckat VB eller varför blandar du in älgar i detta?

Vad menar du att det är som talar emot honom som mördare, är det dina egna slutsatser eller känner du till att det finns bevisning som talar emot?

Att de aldrig lär sig, mötet med föräldrarna var inte så smart, i Alm-fallet gjorde det Alm starkare vilket ledde till att han aldrig erkände.

Nu är det ju såhär, att en person kan träffa sina föräldrar när han inte är misstänkt för ett brott. Du har rätt i en sak, att en skyldig GM inte bör träffa föräldrarna.. Men då talar vi om en helt annan sak, eller hur? Den riktiga GM som fortfarande är fri bör ju inte få träffa föräldrarna när/om han grips.
Citera
2013-08-18, 17:15
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Då det gäller sv. fejjan så får jag tillstå att jag var dåligt påläst men fick då jag i maj skummade igenom den fick det intrycket...

Vad gäller plugga så kan man undra, skulle hon verkligen plugga hos mtGM som hon inte träffade regelbundet numera, kan tanken vara en annan pluggkompis men hon kom sig aldrig dit därav irriterande sms'en. MtGM kanske lovat att köra henne dit men vem är isf denne pluggkompis om det överhuvudtaget fanns någon. Kanske bara ett svepskäl för att hon skulle träffa/möta mtGM som i moderns ögon inte var en svärmorsdröm..

Jag tror inte att det fanns någon pluggkompis som hon skulle till. Av flera anledningar. Någonstans i media skulle det säkert stått något om att hon skulle dit men aldrig kom fram, eller hade denna vän framträtt och sagt att hon aldrig kom fram.
Jag tror, som jag sa tidigare, att det är ett litet skrivfel på FB. Hon menade att hon skulle hem till en kompis och sen plugga. Hon hade säkert middag hemma som stod och kallnade tillsammans med den efterrätt hon önskat. Därför började mamman ringa henne vid 21 när hon aldrig kom hem. Hon var klädd i träningskläder alltså hade hon nog varken planerat en dejt eller fest.

Det kan vara så att hon sa till sin mamma att hon skulle hem till en kompis och plugga, för att hon visste att mamman inte gillade KJ. Men jag tror att hon inte planerat att vara borta så länge.
Senast redigerad av Popcorn76 2013-08-18 kl. 17:24.
Citera
2013-08-18, 17:24
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-i-motte-sina-foraldrar-i-haktet/

Men snälla Q, du kan inte mena allvar? Anger du en kvällsblaskeartikel som källa till Cinnabars påstående - framlagt som en sanning - att mötet mellan KJ och hans föräldrar kom till "för att få misstänkte KJ att öppna sig"?
I artikeln står det absolut ingenting om syftet med mötet. Uppgiftslämnaren talade med reportern efter detsamma. Hen uttryckte antagligen då sin (polisens) besvikelse över att mötet inte fick den effekt - man i lönndom - hade hoppats på: nämligen KJ:s omedelbara erkännande!
Mötet kom till stånd därför att föräldrarna längtade efter sin son - och sonen efter sina föräldrar. Det är högst förståeligt. Och mycket mänskligt.

Din nya signatur är f ö väldigt skojig!
Citera
2013-08-18, 17:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Men snälla Q, du kan inte mena allvar? Anger du en kvällsblaskeartikel som källa till Cinnabars påstående - framlagt som en sanning - att mötet mellan KJ och hans föräldrar kom till "för att få misstänkte KJ att öppna sig"?
I artikeln står det absolut ingenting om syftet med mötet. Uppgiftslämnaren talade med reportern efter detsamma. Hen uttryckte antagligen då sin (polisens) besvikelse över att mötet inte fick den effekt - man i lönndom - hade hoppats på: nämligen KJ:s omedelbara erkännande!
Mötet kom till stånd därför att föräldrarna längtade efter sin son - och sonen efter sina föräldrar. Det är högst förståeligt. Och mycket mänskligt.

Det är källan, sen får den naturligtvis ifrågasättas.
Citera
2013-08-18, 17:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Det behöver inte vara exakt som så att mötet kom till för att mjuka upp KJ, en baktanke kan säkert ha varit så, man använde den taktiken mot allmänläkaren i daCosta fallet, pappan skulle med sin faderliga auktoritet få sonen att falla till föga och erkänna, så blev inte fallet och förhörsledarna uttryckte precis samma besvikelse då som i det här fallet.
Citera
2013-08-18, 17:52
Medlem
Cinnabars avatar
Skulle en brottsutredning ta hänsyn till att föräldrar behöver träffa sin inburade son? Knappast. Jag tror på det som uppges i Expressen, att utredarna/psykologerna/vården i samförstånd försöker få KJ att tala.

Är KJ känd för att vara envis? Även om förmodat funktionshandikapp gör det svårt att förstå eller slutföra städning med mera kan envishet kanske finnas som ett personlighetsdrag?
Citera
2013-08-18, 17:59
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Viktigt just nu är att knyta ihop lösa ändar som inte är kopplade till KJ. Mer om det senare.

Den signalen som media yppat sig om är inte hundra procent viktigt, men ändå intressant. Just nu kan inte den yttre världen göra annat än vänta på besked, svar och ytterligare svar. Inget som kan levereras snabbt, men kommer senare.. En intressant vinkel som kommer att bli relativt aktuell senare är fordon som eventuellt skulle knyta den sanna GM till brottet, fast det finns många fordon på våra vägar och det är inte helt enkelt att bara peka ut dem. Det kan likväl vara grannens "bil", så man är försiktigt på det planet.

Bida tiden, is the word just nu, förhoppningen om klara bevis är fortfarande synnerligen intressant även om det inte leder till någon större framgång i fallet den närmaste tiden då det är väldigt upprörda känslor från många håll, mycket som gått om intet i ett tidigt stadie och det retar minst sagt många individer som är nyckelpersoner i utredningen.

Jag tillhör dem på tråden som tidigt anade att saker och ting inte leddes in i de rätta hjulspåren från Boden-polisens sida. Först när Rikskrim kopplades in kunde jag skönja en tydlig struktur, men då hade mycket tid förlorats.
Citera
2013-08-18, 18:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag tillhör dem på tråden som tidigt anade att saker och ting inte leddes in i de rätta hjulspåren från Boden-polisens sida. Först när Rikskrim kopplades in kunde jag skönja en tydlig struktur, men då hade mycket tid förlorats.

Nu är det ju inte polisen i Boden, utan brottsutredarna - "krim" - från Luleå som hållit i det hela.
Citera
2013-08-18, 18:28
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Din teori förutsätter ju då att AB ska ha haft det här förhållandet med VB vilket de jag talat med bestämt förnekar. De säger att han öht aldrig umgåtts med VB vad de vet. Och det förutsätter ju att KJ och AB är så pass tighta att de gör upp en mordplan tillsammans, men det faller ju också då om de inte ens är kompisar, vilket också påståtts. Och det förutsätter att MB och VB haft ett förhållande vilket det inte finns annat än löst skvaller som bekräftar. Så det är en ganska lång väg att gå innan man kan prata om att det skulle vara ett troligt motiv tycker jag.

Det kan vara så att åklagarna mörkar för att ev medgärningsman ska känna sig säker. Men att spåret lever vidare här inne är väl för att folk inte vill att tråden ska dö ut, vissa har suttit här dagligen i 3 månader och diskuterat och tycker väl helt enkelt att det blir för tråkigt om det skulle stanna av. Alltså skapar man nya diskussioner även om de är byggda på ingenting.När fup kommer ut och alla kan läsa vad som framkommit, vilka bevis som finns osv, då kommer det diskuteras ett tag och sedan kommer det rinna ut i sanden. Jag skulle tippa på att många i Boden som blivit oskyldigt utpekade/misstänkliggjorda i den här tråden bara väntar på att fuppen kommer.

Haha, ja, det där med att förneka förhållanden är vanligt, särskilt om man tycker att personen inte har hög status, vilket VB inte hade. Hon var ett mobboffer, och det är bekräftat av många. Jag skulle bli mer förvånad om AB erkände förhållandet med VB, vilket som sagt, är ett rykte, precis som mycket annat. Rykten kan ibland vara sanna, ibland inte.

Rykten gör gällande att det florerat många män runt VB. Hon påstås ha blivit våldtagen eller utnyttjad av någon vars namn börjar på A, ha haft en relation med KJ, AB, MB. Allt kan vara sant, vi vet inte. Hatad var hon, av AN. Varför? Tja, det har antagligen med VBs relationer att göra. Ligger relationstrassel bakom mord? Ofta. Jag tror att motivet finns där, men kan också tänka mig att VB kanske fått lite mer insyn i MBs affärer än vad som var bra för henne. Alternativt är mordet utfört av en förvirrad själ, och det verkar vara det mest aktuella spåret just nu.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-08-18 kl. 18:32.
Citera
2013-08-18, 18:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Låter det mer rättssäkert med två åklagare mot en advokat som inte får ta del av FU?

Advokaten kan peka på outredda spår och begära att de utreds. Om begäran är skälig kan den objektiva åklagaren besluta att spåret följs upp omedelbart, istället för att vänta tills efter TR, då advokaten i nuvarade situation kan få en sådan uppföljning gjord. Spåret kan leda till ingenting, vilket gör att advokaten inte kan ta upp det som en spekulation i domstol, eller så kan det leda till att misstankarna minskar.

Du behöver inte vara orolig Q, Bestämmelserna i RB garanterar att den misstänkte och dennes ombud måste beredas tillfälle att yttra sig om utredningen INNAN åklagarna kan väcka åtal och fallet hamnar i tingsrätten:

Citat:
(23 kap) 18 § Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, skall han, då han hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av vad som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning de anser önskvärd och i övrigt anföra vad de anser nödvändigt. Underrättelse härom skall lämnas eller sändas till den misstänkte och hans försvarare, varvid skäligt rådrum skall beredas dem. Åtal får inte beslutas, innan detta har skett.

KJ kan alltså närsomhelst men senast när FU:n är klar be åklagarna att kolla upp saker han tror skulle kunna fria honom och/eller peka mot annan GM. Om åklagarna underlåter att göra detta kan försvaret naturligtvis åberopa denna brist vid kommande rättegång.
Citera
2013-08-18, 18:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför inte WhiteAce och två timmars bibelcitat..?

Ja, men tortyr är väl förbjudet? KJs religiösa tankar tycker jag också borde göra det lämpligt att kalla in en präst för samtal. Det kanske är gjort?

Om KJ nu råkar vara en super-narcissist eller psykopat är hans beteende ganska väntat, sådana typer vill inte erkänna sina felaktiga handlingar, och att bli påkommen som mördare, utan överväldigande bevis, är antagligen svårt. Polisen behöver verkligen hitta brottsplatsen, men kanske räcker det med sms-konversationen för att få ett erkännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in