2013-08-18, 15:12
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad händer om advokaten läcker information till media och vill vara anonym? Tror du tidningarna skulle skydda sin källa?

Det måste de enligt lag. Vill en källa vara anonym kan bara en domstol (och i vissa fall inte ens det) tvinga journalisten/tidningen att avslöja den.
Citera
2013-08-18, 15:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag drar också en FB - klassiker... bara för att
Källa på detta?
Åklagarna är säkra på att mt är skyldig - så vad är det annat än en "berättelse" kopplad till ett erkännande de önskar få ut av familjebesöket? - Och om sammanhållningen inom familjen är så stark: Tror man att mt:s envisa fasthållande vid sin oskuld skulle rubbas av ett samkväm i familjens hägn?

Man kan också säga att även om man redan hunnit uppnå det stadium i utredningen då man är säker på att få mt fälld, ett regelrätt erkännande pga familjesamkväm knappast torde befrämja den goda saken. - Och "den goda saken" är få fram sanningen om vad som hänt VB - vari bl a ingår en rimlig förklaring till blodet i mt:s bil.

Är man av uppfattningen att ett besök mer eller mindre i det här skedet inte spelar någon roll, dvs mt kommer aldrig att erkänna något, så kommer saken i ett annorlunda läge eftersom man då har råd att mer se till föräldrarnas behov av att få träffa sin gode son.
Citera
2013-08-18, 15:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
/.../ Vad gäller plugga så kan man undra, skulle hon verkligen plugga hos mtGM som hon inte träffade regelbundet numera, kan tanken vara en annan pluggkompis men hon kom sig aldrig dit därav irriterande sms'en. MtGM kanske lovat att köra henne dit men vem är isf denne pluggkompis om det överhuvudtaget fanns någon. Kanske bara ett svepskäl för att hon skulle träffa/möta mtGM som i moderns ögon inte var en svärmorsdröm..
Mamman verkar ha trott att pluggkompisen bodde i Sävast eller "i Boden" (ska förmodligen vara Bodsvedjan):

Hur gick det med det här tipset:
Är det något i utredningen som säger att JH:s iakttagelse måste vara fel - och i så fall vad?
Citera
2013-08-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag vet inget om vad dessa tunga bevis är då jag bildar mig en uppfattning av dom bevis som
åklagarna delgetts oss i media, dom kallar jag skrala.

Åklagarna säger att KJ talar men inget av värde, Forssberg säger att försvaret har naturliga
förklaringar till dom tekniska bevisen och media säger att KJ är svarslös.
Du har tre alternativ att välja på, likaså jag.

–Vi får se om det blir ett åtal eller ej säger Anna B*rgström.

Jag har inte sett att åklagarna uttalat sig hur dom ställer sig till åtal efter att denna artikel
publicerades i NK. Har du?

Kan du länka artikeln för det har gödslats med mängder av artiklar och en och annan kan man missat. Uttalandet är iaf märkligt.
Citera
2013-08-18, 15:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
/.../ Är det inte en brist att rätten endast beaktar vad som sker i rättssalen och inte själv läser in sig på tokigheterna, bristerna eller vagheterna i exempelvis FUP eller den så kallade slasken (offentligt material även det!)?
Eftersom rätten dömer på allt som sker i rättssalen så är det inte på något vis förbjudet för en åklagare eller försvarare att läsa högt ur FUP; peka på brister och svagheter, motsägelsefulla vittnen, mt:s olika versioner och förklaringsmodeller mm. Detta förutsätter dock att man är väl inläst på FUP samt behärskar det material som avhandlas.
Citera
2013-08-18, 16:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
/.../ Jag blir trött. Åklagarna har uppenbarligen inte läst KJs blogg. Det var KJs farmor som kommenterade där, även om han inte svarade henne.

Man måste hitta rätt kanaler för KJ. Jag tror att man kanske ska skicka in någon KJ beundrar, kanske någon av grabbarna inom airsoften, eller P*tra. *=e Den enda han nämnt rakt på, som någon han hyste känslor för. Frågan är väl om P*tra eller farmor eller någon airsoftare vill eller orkar träffa KJ.
Varför inte WhiteAce och två timmars bibelcitat..?
Citera
2013-08-18, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mamman verkar ha trott att pluggkompisen bodde i Sävast eller "i Boden" (ska förmodligen vara Bodsvedjan):

Hur gick det med det här tipset:
Är det något i utredningen som säger att JH:s iakttagelse måste vara fel - och i så fall vad?
Smedjan i Luleå är vad jag förstår ett köpcenter/galleria. Fullt med kameror och ställen att använda sitt kontokort på.

VB:s mobil är mastad i Boden vid den tidpunkt JH ska ha sett henne i gallerian. Om man nu kan lita på sammanfattningen i trådens början.
Citera
2013-08-18, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Kan du länka artikeln för det har gödslats med mängder av artiklar och en och annan kan man missat. Uttalandet är iaf märkligt.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6884888

Edit: En stund efter detta gick paret på semester, och efter det har dom inget annat
sagt än att vi inte skulle få ny info i och med den senaste omhäktningen.

Varför är uttalandet märkligt?
Senast redigerad av LKVN 2013-08-18 kl. 16:10.
Citera
2013-08-18, 16:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Smedjan i Luleå är vad jag förstår ett köpcenter/galleria. Fullt med kameror och ställen att använda sitt kontokort på.

VB:s mobil är mastad i Boden vid den tidpunkt JH ska ha sett henne i gallerian. Om man nu kan lita på sammanfattningen i trådens början.
Innan hon hämtades lär hon ha sms:at mt; hennes mobil befann sig då i Boden. Frågan är vilka ytterligare signaler man sedan har fram till 18:40 - och varifrån? - Det har pratats om "ett tiotal signaler", men någon mer info är ej känd. - Kontokort behöver ej ha använts. - JH:s iakttagelse ska vara gjord "vid 16-tiden" och tiden 16:30 kan ej uteslutas; dvs hämtning + ungefär den tid det tar att köra till Luleå.
Citera
2013-08-18, 16:28
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu har jag ingen erfarenhet av andra fall, men hur vanligt är det att försvaret inte får ta del av förundersökningen i sådana här omfattande och komplicerade fall?
Och hur vanligt är det att den misstänkte i liknande omfattande och komplicerade fall endast har en försvarsadvokat?
Vanligtvis delges försvaret vissa delar av förundersökningen succesivt, dock inte sådant som åklagaren tror kan skada utredningen. Oftast får försvaret inte del av ex vis förhör med vittnen/medmisstänkta eftersom MT då kan anpassa sin berättelse. Däremot brukar teknisk bevisning delges, oftast för att konfrontera den misstänkte med.

Sen delges hela FUP när denna är klar. Försvaret har sedan en viss tid på sig att inkomma med erinran, begära tilläggsförhör mm.
Citera
2013-08-18, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Innan hon hämtades lär hon ha sms:at mt; hennes mobil befann sig då i Boden. Frågan är vilka ytterligare signaler man sedan har fram till 18:40 - och varifrån? - Det har pratats om "ett tiotal signaler", men någon mer info är ej känd. - Kontokort behöver ej ha använts. - JH:s iakttagelse ska vara gjord "vid 16-tiden" och tiden 16:30 kan ej uteslutas; dvs hämtning + ungefär den tid det tar att köra till Luleå.

Jag tänkte mer som så att skulle hennes mobil ha sänt signal klockan 16.00 i Luleå hade väl polisen koncentrerat mycket av sökandet dit? Jag har inte läst någonstans att de sett Luleå som intressant. Men visst kan hon ha varit där en kort stund. Har du någon fundering kring varför hon var där i så fall?
Citera
2013-08-18, 17:01
Medlem
jonkoping83s avatar
Viktigt just nu är att knyta ihop lösa ändar som inte är kopplade till KJ. Mer om det senare.

Den signalen som media yppat sig om är inte hundra procent viktigt, men ändå intressant. Just nu kan inte den yttre världen göra annat än vänta på besked, svar och ytterligare svar. Inget som kan levereras snabbt, men kommer senare.. En intressant vinkel som kommer att bli relativt aktuell senare är fordon som eventuellt skulle knyta den sanna GM till brottet, fast det finns många fordon på våra vägar och det är inte helt enkelt att bara peka ut dem. Det kan likväl vara grannens "bil", så man är försiktigt på det planet.

Bida tiden, is the word just nu, förhoppningen om klara bevis är fortfarande synnerligen intressant även om det inte leder till någon större framgång i fallet den närmaste tiden då det är väldigt upprörda känslor från många håll, mycket som gått om intet i ett tidigt stadie och det retar minst sagt många individer som är nyckelpersoner i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in