2013-08-18, 12:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Det kan så klart upplevas som en viss slagsida mellan åklagare och försvar, men jag funderar på om det mest har att göra med att det finns en stor mängd med utredningsmaterial att hantera för åkl. medan försvaret har svårt att motivera en advokat till eftersom KJ faktiskt inte säger så mycket. Hade han haft långa relevanta förklaringar till spår och omständigheter hade det kanske varit annorlunda?

Att inte försvaret får ta del av förund. är väl inte så märkligt alls? Då faller ju hela meningen med rättvisa förhör. Tänker Thomas Quick bara, även om KJ inte sitter å erkänner brott, men risken finns ju att man matar honom med "fakta" och man omintetgör ett förhör där han bara kan berätta det HAN vet.
Är han oskyldig så har han väl ändå ingen nytta av att veta saker som är delar av FUP?
Den enda risk jag ser är väl att förund. är full med saker som talar för att han är oskyldig och att dessa aldrig lyfts fram. Men jag är rätt övertygad att polisen gör sitt jobb på den punkten.

Edit: Saker som tyder på hans oskuld borde han ju dessutom själv tagit upp med sitt försvar.

Men förhören går ju ut på att skaffa sig ledtrådar till bevis eller ett erkännande, det sistnämnda är inte nödvändigt då åklagaren ändå måste kunna bevisa. Nu säger åklagaren att de har bevis och är övertygade om skuld, så varför kan inte försvaret få ta del av utredningen?

EDIT;Nog svårt att försvara sig om man inte vet vad man ska försvara sig mot. Han säger ju att han inte vet vad som hänt VB efter att hon gick, vad mer finns att säga om han inte får veta något om omständigheter som talar emot honom, bortsätt från blodspåren som någon annan kan ha åstadkommit. KJ var ju i stugan och föräldrahemmet, teoretiskt kan spåren vara planterade av någon annan när han inte var hemma.
Senast redigerad av OY 2013-08-18 kl. 12:15.
Citera
2013-08-18, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du något som helst stöd för det antagandet?

Jag har inte sagt något om offentlighet.

Jag skrev "nog". Missade du det?

Även om du inte direkt nämner offentlighet så kan jag fråga hur du tycker att det borde se ut rörande den. De allra flesta om inte alla är nog nöjda med hur det ser ut idag.
Citera
2013-08-18, 12:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag skrev "nog". Missade du det?

Även om du inte direkt nämner offentlighet så kan jag fråga hur du tycker att det borde se ut rörande den. De allra flesta om inte alla är nog nöjda med hur det ser ut idag.
Jag missade inte "nog" när jag frågade vad du har för stöd för antagandet.

Vår diskussion gällde inte offentlighet. Byt inte ämne. Vår diskussion gällde försvarets rätt att ta del av förundersökningen fortlöpande. Håller du med om att det är en oacceptabel slagsida till åklagarens fördel?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men förhören går ju ut på att skaffa sig ledtrådar till bevis eller ett erkännande, det sistnämnda är inte nödvändigt då åklagaren ändå måste kunna bevisa. Nu säger åklagaren att de har bevis och är övertygade om skuld, så varför kan inte försvaret få ta del av utredningen?

EDIT;Nog svårt att försvara sig om man inte vet vad man ska försvara sig mot. Han säger ju att han inte vet vad som hänt VB efter att hon gick, vad mer finns att säga om han inte får veta något om omständigheter som talar emot honom, bortsätt från blodspåren som någon annan kan ha åstadkommit. KJ var ju i stugan och föräldrahemmet, teoretiskt kan spåren vara planterade av någon annan när han inte var hemma.

Det är förvånande att advokaten över huvud taget ber om att få ta del av förundersökningen i detta skede. Varför vill han veta hur SKL kommit fram till att blodet i bilen var VB:s? Om det nu var det han undrade? Han kan väl be om ett studiebesök på SKL på sin fritid om han vill veta hur de arbetar?

Jag tror att det bara var ett spel från advokatens sida..att gå ut i media med detta får alltid några okunniga läsare att tycka att det låter orättvist för hans klient. Låt säga att KJ släpps och att det inte blir något åtal. Varför ska han då ha vetskap om allt i utredeningen? Och vad kan han göra med den?
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du menar att räven släpat ut dom igen.
Du kan inte tänka dig något annat alternativ..?
Citera
2013-08-18, 12:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är förvånande att advokaten över huvud taget ber om att få ta del av förundersökningen i detta skede. Varför vill han veta hur SKL kommit fram till att blodet i bilen var VB:s? Om det nu var det han undrade? Han kan väl be om ett studiebesök på SKL på sin fritid om han vill veta hur de arbetar?

Jag tror att det bara var ett spel från advokatens sida..att gå ut i media med detta får alltid några okunniga läsare att tycka att det låter orättvist för hans klient. Låt säga att KJ släpps och att det inte blir något åtal. Varför ska han då ha vetskap om allt i utredeningen? Och vad kan han göra med den?
Vem har föreslagit att KJ ska få ta del av förundersökningen?
Citera
2013-08-18, 12:28
Bannlyst
Citat:
Jag missade inte "nog" när jag frågade vad du har för stöd för antagandet.

Vår diskussion gällde inte offentlighet. Byt inte ämne. Vår diskussion gällde försvarets rätt att ta del av förundersökningen fortlöpande. Håller du med om att det är en oacceptabel slagsida till åklagarens fördel?

Nej, jag håller inte alls med om att det är någon slagsida. Utredarna sitter inte och lusläsare någon fupp dagarna i enda. Mycket av tiden går till att invänta provsvar och hålla förhör. Det går inte att jämföra som du gör.

Du måste se skillnad på att till exempel samla bevismaterial, invänta svar och på att svara på frågan hur blodet hamnat i bilen. Antingen kan KJ svara eller så kan han inte. Resten av arbetet behöver han inte bry sig om.
Citera
2013-08-18, 12:29
Bannlyst
Citat:
Vem har föreslagit att KJ ska få ta del av förundersökningen?

Ville hans advokat ha den för sig själv?
Citera
2013-08-18, 12:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag har iaf kört fast då det gäller fejjan uppdateringarna för BO, kan inte förstå förändringen i beteendet att skriva vad BO skall göra och inte som genomgående, vad BO gjort.
Det stämmer inte:

- jobbat, pluuggat nu handla saker för att baka pizza ^^ (Här skriver hon innan hon går i väg för att handla.)
- så där nu har man varit förbi dojon och körde kator^^ snart bedtime (Hon planerar att snart gå till sängs.)
- jobbigt dag.. nu gör tacos åt farsan (Lite svårtolkat men ska nog vara att hon strax ska sätta i gång med att laga till tacos.)

- Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^" (Och det här skriver hon innan hon precis står i begrepp att gå ut för att dela ut reklam. Det verkar som att hon räknat med att omedelbart efter reklamutdelningen plugga tillsammans med en studiekamrat – och att ^^ står för något som kan vara lite jobbigt men dock nödvändigt.)
Citat:
Sen de fem punkterna samma dag/em.

Ville hon visa av någon anledning vad som skall hända just den em/kvällen eller bara för att modern läser den förmodligen dagligen så hon håller sig lugn.
Det vet vi inte. – Eftersom hon hade en svår tenta att se fram emot så hade hon två val: 1) Att läsa till denna tenta och att göra det tillsammans med någon likasinnad som kunde ge henne input, 2) Att redan före tentan veta att hon inte skulle klara den och därför ha tagit beslutet att läsa i kapp under sommaren. – ”De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande” och olika matrecept tyder på att hon hade allt annat än rymdfysik i tankarna.
Citera
2013-08-18, 12:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, jag håller inte alls med om att det är någon slagsida. Utredarna sitter inte och lusläsare någon fupp dagarna i enda. Mycket av tiden går till att invänta provsvar och hålla förhör. Det går inte att jämföra som du gör.

Du måste se skillnad på att till exempel samla bevismaterial, invänta svar och på att svara på frågan hur blodet hamnat i bilen. Antingen kan KJ svara eller så kan han inte. Resten av arbetet behöver han inte bry sig om.
Håller åklagare förhör? Det trodde jag fanns förhörsledare till. Behövs två åklagare för att invänta svar?

Försvaret kan successivt ta del av förhör och analyssvar och använda dessa uppgifter under häktningsförhandling.
Citat:
Ville hans advokat ha den för sig själv?
Finns det något som motsäger det? Enligt uppgifter som framkommit i tråden om mordet på Ida i Trollhättan får inte advokaten avslöja sådant som hen har fått ta del av från förundersökningen, såvida det inte har framkommit vid häktningsförhandling. Då bör det vara fritt fram för advokaten att ta del av FU fortlöpande.
Citera
2013-08-18, 12:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Vår diskussion gällde försvarets rätt att ta del av förundersökningen fortlöpande. Håller du med om att det är en oacceptabel slagsida till åklagarens fördel?
En bra försvarare gör egna utredningar - och han kan alltid begära att när skäl finnes begära förlängd inläsningstid.
Citera
2013-08-18, 12:38
Bannlyst
Citat:
Det kan också vara så att utredningen är i det stadiet att man kan göra undantag från besök för det kan inte skada utredningen längre utan bara ge den möjligen några extra svar om bubblan spricker.

Sen är det förhoppningsvis av rent mänskliga skäl att få träffa sitt barn som varit isolerad i tre månader.

Naturligtvis är det så men det jag opponerade mig mot var att man antydde att föräldrarna
hade en dold agenda med sitt besök, den som hade det var åklagarna och förhörsledarna.
Vilket bara är ett bevis på hur lite dom egentligen har på KJ.

Expressen:
Citat:
Nyligen fick han, enligt uppgift till Expressen.se, träffa sina föräldrar.

Ett känslosamt möte, som utredarna trodde kunde få honom att öppna upp sig och ge dem svar på ett antal viktiga frågor i utredningen.

Bland annat har polisen fortfarande inte hittat någon mordplats, och den mördade Vatchareeya Bangsuans händer saknas fortfarande.

Men så blev det inte.

Sen tror jag att utredningen stått still länge. Att KJ skulle ha möjligheten att sabotera eller
manipulera utredningen och analyser oavsett vad han vet eller vart han befinner sig är
ännu ett erkännande på att bevisföringen är svag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in