2013-08-18, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Försvaret har tillgång till förundersökningen under ca en till två veckor, och hinner inte gå igenom den lika noggrant som om det får ta del av den fortlöpande. Försvaret får också mer att säga till om vid häktningsförhandlingar. Nu är det bara åklagarens ord som domstolen går på.

Här har åklagaren särskilt begärt och fått igenom att försvaret inte får ta del av förundersökningen. Normalt sker inte det, och skapar snedsida åklagare vs försvar.

Lagen är lika för alla. Även för Breivik och hans fyra advokater. Du får vända dig någon annanstans om du tycker det är orättvist. Förundersökningen är av väldigt förklarliga skäl under sekretess och en person som inte är åtalad för brottet ska av lika goda skäl inte ha tillgång till det materialet.
Citera
2013-08-18, 10:50
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Försvaret har tillgång till förundersökningen under ca en till två veckor, och hinner inte gå igenom den lika noggrant som om det får ta del av den fortlöpande. Försvaret får också mer att säga till om vid häktningsförhandlingar. Nu är det bara åklagarens ord som domstolen går på.

Här har åklagaren särskilt begärt och fått igenom att försvaret inte får ta del av förundersökningen. Normalt sker inte det, och skapar snedsida åklagare vs försvar.

Nu har jag ingen erfarenhet av andra fall, men hur vanligt är det att försvaret inte får ta del av förundersökningen i sådana här omfattande och komplicerade fall?
Och hur vanligt är det att den misstänkte i liknande omfattande och komplicerade fall endast har en försvarsadvokat?
Citera
2013-08-18, 10:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu har jag ingen erfarenhet av andra fall, men hur vanligt är det att försvaret inte får ta del av förundersökningen i sådana här omfattande och komplicerade fall?
Och hur vanligt är det att den misstänkte i liknande omfattande och komplicerade fall endast har en försvarsadvokat?
Ingen aning. Jag har, mig veterligen, aldrig varit med om att försvaret har nekats tillgång till förundersökningen, eller haft mer än en advokat.
Citera
2013-08-18, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ingen aning. Jag har, mig veterligen, aldrig varit med om att försvaret har nekats tillgång till förundersökningen, eller haft mer än en advokat.

Det beror nog på att ingen tidigare begärt att få ta del av förundersökningen innan klienten är åtalad.

Tycker du att förundersökningar som i det här fallet ska vara offentliga innan det ens gått till åtal? Har du ingen förståelse alls för deras sekretess?
Senast redigerad av Mariooo 2013-08-18 kl. 11:04.
Citera
2013-08-18, 11:09
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag har iaf kört fast då det gäller fejjan uppdateringarna för BO, kan inte förstå förändringen i beteendet att skriva vad BO skall göra och inte som genomgående, vad BO gjort. Sen de fem punkterna samma dag/em.

Ville hon visa av någon anledning vad som skall hända just den em/kvällen eller bara för att modern läser den förmodligen dagligen så hon håller sig lugn.

Vad jag förstått så hade de väl inte träffats fysiskt på en bra tid utan möjligen via sociala medier eller sms. Det var ju inte igår de var ett "par" om man säger så. Är det gammal sms kommunikation man försöker väcka till liv och där hitta något möjligt motiv.. långsökt kan tyckas..

Men han raderade på fejjan så de har nog skäl att grotta i sms kommunikation med gällande honom, BO och andra vänner/personer.

Jag tycker det är intressant vad hon haft för intentioner med kvällen/em, eftersom det varit spekulationer om dejt, fest i annan stad etc. Det tycker jag nästan kan uteslutas med tanke på hennes klädsel samt tolkningen av FB. Även att hon önskat efterrätt.
Citera
2013-08-18, 11:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det beror nog på att ingen tidigare begärt att få ta del av förundersökningen innan klienten är åtalad.

Tycker du att förundersökningar som i det här fallet ska vara offentliga innan det ens gått till åtal? Har du ingen förståelse alls för deras sekretess?
Har du något som helst stöd för det antagandet?

Jag har inte sagt något om offentlighet.
Citera
2013-08-18, 11:27
Medlem
ME077s avatar
Citat:

Verkar som att användaren Mariooo hela tiden medvetet missförstår användaren Quarrel. Är det inte bättre om Mariooo tar sina interna diskussioner med Quarrel via PM? Eller lägger ner...

Ingen påstår att förundersökningar skall vara offentliga innan åtal.

Givetvis bör försvaret få tillgång till förundersökningen i rimlig tid innan rättegång.
Citera
2013-08-18, 11:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Verkar som att användaren Mariooo hela tiden medvetet missförstår användaren Quarrel. Är det inte bättre om Mariooo tar sina interna diskussioner med Quarrel via PM? Eller lägger ner...

Ingen påstår att förundersökningar skall vara offentliga innan åtal.

Givetvis bör försvaret få tillgång till förundersökningen i rimlig tid innan rättegång.
Jag vill gärna belysa slagsidan i försvarets respektive åklagarens resurser för tråden.
Citera
2013-08-18, 11:49
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det finns mer än ett intresse som borde tillgodoses väl balanserat, rättsskipningen men också den misstänktes intressen. Alla har rätt att behandlas lika inför lagen och till en rättvis rättegång. Ändamålet kan inte helga vilka medel som helst tycker jag. Der är väl inte helt fel att KJ skulle få ha två försvarare, om inte annat så kan de rådgöra med varandra och det kan vara ett utav flera rimliga och värdefulla skäl tycker jag. Kostnad kan inte vara skäl att neka i ett sådant här allvarligt fall. KJ är inte dömd ännu, viktigt att komma ihåg.
Citera
2013-08-18, 11:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag tycker det är intressant vad hon haft för intentioner med kvällen/em, eftersom det varit spekulationer om dejt, fest i annan stad etc. Det tycker jag nästan kan uteslutas med tanke på hennes klädsel samt tolkningen av FB. Även att hon önskat efterrätt.

Det där med efterrätten antyder att hon inte planerat att inte komma hem. Klädseln talar också för att hon tänkt sig komma hem den kvällen. Man kan ju undra när de brukar äta på kvällen, hon drar iväg vid 16 tiden, men när skulle hon äta då?
Citera
2013-08-18, 11:59
Medlem
Popcorn76s avatar
ändring

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med efterrätten antyder att hon inte planerat att inte komma hem. Klädseln talar också för att hon tänkt sig komma hem den kvällen. Man kan ju undra när de brukar äta på kvällen, hon drar iväg vid 16 tiden, men när skulle hon äta då?

Hur tänker du då? Kanske tänker jag fel, men tänk att de planerat att äta runt 19-20, mamman lagar mat och hon har önskat efterrätten?
Därför ringer mamman oroligt runt kl 21 och får inget svar. Maten står på bordet och har kallnat, VB har inte kommit hem.

Edit: Såg att du skrivit INTe två gånger, sorry. Då tänker vi lika.
Citera
2013-08-18, 12:00
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Jag vill gärna belysa slagsidan i försvarets respektive åklagarens resurser för tråden.

Det kan så klart upplevas som en viss slagsida mellan åklagare och försvar, men jag funderar på om det mest har att göra med att det finns en stor mängd med utredningsmaterial att hantera för åkl. medan försvaret har svårt att motivera en advokat till eftersom KJ faktiskt inte säger så mycket. Hade han haft långa relevanta förklaringar till spår och omständigheter hade det kanske varit annorlunda?

Att inte försvaret får ta del av förund. är väl inte så märkligt alls? Då faller ju hela meningen med rättvisa förhör. Tänker Thomas Quick bara, även om KJ inte sitter å erkänner brott, men risken finns ju att man matar honom med "fakta" och man omintetgör ett förhör där han bara kan berätta det HAN vet.
Är han oskyldig så har han väl ändå ingen nytta av att veta saker som är delar av FUP?
Den enda risk jag ser är väl att förund. är full med saker som talar för att han är oskyldig och att dessa aldrig lyfts fram. Men jag är rätt övertygad att polisen gör sitt jobb på den punkten.

Edit: Saker som tyder på hans oskuld borde han ju dessutom själv tagit upp med sitt försvar.
Senast redigerad av Chirpa 2013-08-18 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in