Citat:
Ursprungligen postat av
langaocb
Men varför en så värdelös kniv? En vanlig morakniv, eller egentligen vilken kniv som helst med parerstång hade varit bättre. Det känns väldigt oproffsigt med det knivvalet. Några förberedelses borde en inhyrd göra, typ hugga i något hårdare för att testa kniven och där och då förstå att man kan skada sig själv med en butterfly.
Att gå omkring med den typen av kniv skriker tonåring med dålig självkänsla inte inhyrd torped.
Det fetade: Håller med stenhårt.
Har så svårt att förstå dem som tror att kniven tillhörde antingen Muhammed eller någon slags torped. Klart att det är teoretiskt möjligt, men sannolikheten är fruktansvärt låg.
Ta Mohammed exempelvis. Grabben var åtta år. Hur många 8-åringar går omkring med kniv? Kolla på fotot och läs vad de anhöriga säger om honom. Det var en vanlig kille, som gillade fotboll och tyckte han var tillräckligt stor för att gå till skolan själv, inte en monsterunge som ständigt var involverad i slagsmål och med kontinuerlig kontakt med Barn- och ungdomsspsyk. Jag kan bara inte få ihop det med att han skulle ha gått runt med kniv.
Och så omständigheterna i övrigt.
Han ska ha
skaffat kniven på något sätt, och detta utan att någon av hans kompisar eller anhöriga har uppmärksammat detta eller inte ha velat tala om det för polisen.
Han ska rimligtvis ha
övat på att få upp den där kniven (såvida man inte utgår från att han gick till skolan med den uppfälld). Det är knepigt, speciellt med en 8-årings finmotorik! Han ska dessutom ha övat på den utan att någon har sett det.
Men nu kan vi ändå hypotetiskt säga att Mohammed har skaffat en kniv och att han har övat på den utan att bli upptäckt. Av någon anledning har han också valt att ta med sig den till skolan. Fram kommer en - i Muhammeds ögon - vuxen människa, en halv meter högre än honom själv och atletiskt byggd, och ska skrämma honom eller börjar slå honom.
Vad gör en 8-åring i det fallet? Han blir rädd, han backar, han börjar gråta, han kanske försöker värja sig mot slag - det låter rimligt.
Vad han
inte gör är att blixtsnabbt dra fram sin butterflykniv som nån jävla reflexmässig självklarhet (som om han hade
någon som helst erfarenhet av att bli överfallen!), fäller upp den för att försvara sig mot en man som en halvmeter högre än honom själv!
Jag köper det inte.
Alternativet? GM då, varför bär han en butterflykniv?
Det är ett tonårsvapen huvudsakligen, kanske folk upp i mitten av 20-årsåldern har sådana.
Den är till för att flasha med, inte använda på folk.
Han kan inte ha tänkt mycket kring hur han ska använda den tidigare - annars skulle han fattat hur oduglig den är för ändamålet.
Han har de facto inte använt den tidigare. Han kan ju inte hantera den. Han kör överarmshugg mot huvudet och han hugger, glider och skär sig själv.
Han kan inte ha tillbringat någon större tid i de kriminella kretsar där man faktiskt bär kniv. Han skulle bli utskrattad. Slidkniv, fjäderbelastad kniv eller en fällkniv där man tagit bort spärren och som gör att man kan "slå upp" kniven - samtliga har jag själv sett när jag träffat på sådant folk. Aldrig butterfly.
Att killen ifråga dessutom inte bara skulle vara kriminell, utan även en professionell sådan - någon man skickar iväg på torpeduppdrag för att skrämma, misshandla eller döda en liten grabb på grund av ekonomiska oegentligheter med farsan? Sannolikheten är försvinnande liten.
Min slutsats är i alla fall att kniven tillhörde GM och den var inte vald för ändamålet. Den fanns där, och den kom till användning – för första gången – i en situation som GM aldrig hade kunnat föreställa sig. Är också övertygad om att GM efter den dagen aldrig har burit kniv ute i offentligheten och att hans korta kriminella bana för länge sedan är över.