2013-03-18, 21:25
Medlem
Mina vänner, det spekuleras ganska friskt här i tråden. För att bringa klarhet tänkte jag presentera mina slutsatser om detta fasansfulla dåd. Trots att jag tyvärr är långt ifrån att kunna namnge gärningsmannen vet jag en del om honom.

2004 är gärningsmannen ensamstående och bor i Mjölby, Åtvidaberg eller liknande tätort söder om Linköping. Han har bil och är datorintresserad. Han har vissa drag som är karaktäristiska för asperger/autism och han är en enstöring. Han fungerar hyfsat i samhället men har aldrig varit speciellt högpresterande. Han är arbetslös.

Gärningsmannen är naturligtvis en galning, men han har inte varit galen länge. Han har ingen historia av att bruka våld även om han är intresserad av våld i filmer och dataspel. Arbetslöshet, långa pass framför datorn och ett fattigt socialt liv gör, i kombination med medfödda anlag, gör att han är blir mer och mer psykiskt labil. En dag kommer den utlösande faktorn som gör att galenskapen kommer upp till ytan. Han planerar och utför mordet på lille Mohammed. Fru Svensson dräps utan att det är planerat för att hon råkar gå rakt in på mordscenen.

Hur kan jag veta allt detta? Kan det inte lika gärna vara ett spontant dåd av en psykotisk baltisk yrkesmördare som hade vägarna förbi? O, nej! Mina slutsatser är baserade på elementär slutledning utifrån offentliga källor. Jag lovar att redogöra för allt, men det räcker inte med ett inlägg för detta, texten blir för lång. Men jag kan börja med de tre viktigaste frågorna som leder fram till resten:

1. Är morden planerade?
2. Agerar mördaren rationellt?
3. Är mördaren en van våldsverkare?

Jag återkommer.
Citera
2013-03-18, 22:07
Medlem
MossTrumss avatar
Käre s-holmes:
Du har två fel i beskrivningen av GM. Att GM är hemmahörande utanför Linköping och att han har bil blir två fel. Platsen där morden skedde ligger utanför alla naturliga bilgator i Linköping - med andra ord är mordplatsen omöjlig att hitta för en bilburen annat än de som bor precis i kroken där morden skedde. Inga andra bilar åker dit - än de som bor där - och att hitta mordplatsen till fots kräver att man har god lokalkännedom i just de krokarna.

Din beskrivning av GM haltar högst betänkligt och mycket mer än sjukdomsdiagnosen du angav krävs för att bli intressant i det här fallet.
Citera
2013-03-18, 22:38
Medlem
Bäste MossTrums! Det du skriver är rimligt om vi talar om en gärningsman som inte planerat sitt dåd. Men är det ett rimligt antagande?

Det är svårt att inte komma till slutsatsen att mordet på Mohammed är en planerad gärning. Gärningsmannen var alltså specifikt ute efter just Mohammed. Huvudargumenten för detta kan vi kalla tiden, platsen och flyktvägen. Vi börjar med tiden.

En tisdagsmorgon strax före klockan åtta är en ovanlig tidpunkt för spontana våldsverkare att slå till. Men om man planerar att mörda en 8-åring torde början på dennes vandring till skolan vara ett väl valt tillfälle. Då kan man med hygglig förutsägbarhet veta var barnet är och det promenerar i en förutsägbar riktning. Många går ensamma. Andra tider på dygnet leker barn på ett mer oförutsägbart sätt och är ofta tillsammans med andra människor. Det är också rimligt enkelt att kartlägga rutinerna för hur en 8-åring tar sig till skolan, även om man inte vet något om barnets vanor och intressen så vet man ändå att alla 8-åringar måste till skolan på vardagsmorgnar.

Så har vi platsen. För flera hypotetiska mordplaner är platsen illa vald. Det är inget direkt genomfartsstråk där det är vanligt att vistas av en händelse och det är mitt i ett bostadsområde med stor risk att upptäckas av vittnen. Men om man antar att Mohammed är målet så är platsen den bästa möjliga. Det finns ingen bättre plats längs hans skolväg. Redan vid Karl Dahlgrensgatan bör han ha kunnat göra olika vägval vilket gör det krångligt för gärningsmannen att veta var det är möjligt att överfalla honom. Att välja en plats nära hemmet minskar även risken för att offret ska träffa och slå följe med andra barn.

Att ett vittne sett mördaren stå och vänta på cykelvägen i Åsgatans förlängning talar starkt för att tiden och platsen är vald av en planerande gärningsman.

Slutligen har vi flyktvägen. Den allmänna uppfattningen är att flyktvägen är irrationell och konstig. När jag förstod varför gärningsmannen valde just denna flyktväg förstod jag också att den är så väl vald att den sannolikt är planerad i förväg. Jag ska beskriva flyktvägen i detalj i ett annat inlägg.
Citera
2013-03-18, 23:14
Medlem
MossTrumss avatar
käre s-holmse:
Jag instämmer till fullo i ditt resonemang. Man kan utgå från två scenarier: 1) GM bor i området eller 2) Mordet är planlagt och området kartlagt av GM.

Det finns en hake i inledningen av ditt resonemang om ett planlagt mord, nämligen att M brukade ha sällskap av sin storasyster men just denna morgon inte hade detta. Visste GM om detta eller hur skulle han gjort med storasystern till offret om hon varit med?

Jag har inga kunskaper i om han alltid gick i sällskap med storasystern, eller om det var si och så med den saken. Om sällskapet varierade kan GM lärt sig detta och slagit till just den morgonen, men det är ju ren spekulation. Man får anta att polisutredningen har alla detaljer.
Citera
2013-03-19, 16:42
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-holmes
Mina vänner, det spekuleras ganska friskt här i tråden. För att bringa klarhet tänkte jag presentera mina slutsatser om detta fasansfulla dåd. Trots att jag tyvärr är långt ifrån att kunna namnge gärningsmannen vet jag en del om honom.

2004 är gärningsmannen ensamstående och bor i Mjölby, Åtvidaberg eller liknande tätort söder om Linköping. Han har bil och är datorintresserad. Han har vissa drag som är karaktäristiska för asperger/autism och han är en enstöring. Han fungerar hyfsat i samhället men har aldrig varit speciellt högpresterande. Han är arbetslös.

Gärningsmannen är naturligtvis en galning, men han har inte varit galen länge. Han har ingen historia av att bruka våld även om han är intresserad av våld i filmer och dataspel. Arbetslöshet, långa pass framför datorn och ett fattigt socialt liv gör, i kombination med medfödda anlag, gör att han är blir mer och mer psykiskt labil. En dag kommer den utlösande faktorn som gör att galenskapen kommer upp till ytan. Han planerar och utför mordet på lille Mohammed. Fru Svensson dräps utan att det är planerat för att hon råkar gå rakt in på mordscenen.

Hur kan jag veta allt detta? Kan det inte lika gärna vara ett spontant dåd av en psykotisk baltisk yrkesmördare som hade vägarna förbi? O, nej! Mina slutsatser är baserade på elementär slutledning utifrån offentliga källor. Jag lovar att redogöra för allt, men det räcker inte med ett inlägg för detta, texten blir för lång. Men jag kan börja med de tre viktigaste frågorna som leder fram till resten:

1. Är morden planerade?
2. Agerar mördaren rationellt?
3. Är mördaren en van våldsverkare?

Jag återkommer.

Hallå Sherlock!

Gillar initiativet och sugen på att höra ditt scenario! Återkom gärna snart! Tråden har nästan självdött.

/FUP-12
Citera
2013-03-19, 18:35
Medlem
En av de saker som anses höljt i dunklaste mörker är gärningsmannens val av flyktväg. Tack vare vittnesuppgifter och fyndet av mössan vet vi mycket om vilken väg han tog. Att han i flykten gör en kringgående rörelse istället för att snabbt ta sig långt från mordplatsen har förbryllat många. Men när man förstår varför gärningsmannen valde just denna flyktväg förstår man att den är planerad och rationell.

Genom att studera flyktvägen konstaterar jag att gärningsmannen har ett specifikt mål för sin flykt och att detta mål ligger ganska nära mordplatsen åt nordväst. Om han inte haft något specifikt mål för flykten skulle han istället för en kringående rörelse ha rört sig rakt för att så snabbt som möjligt ta sig långt från mordplatsen. Om han hade haft ett specifikt mål som låg långt bort från mordplatsen hade det varit bättre att röra sig rakt mot målet och skaka av sig förföljare och vittnen på vägen. För att nå sitt specifika mål som alltså ligger nära mordplatsen väljer han att göra en kringående manöver för att inte leda eventuella förföljare eller vittnen till det.

Gärningsmannen börjar ju sin flykt söderut längs Åsgatan. Huvudsyftet med den startriktningen är att inte röja flyktens mål. När han kommer till Djurgårdsgatan hade han kunnat följa den norrut direkt, men genom att ta omvägen in i Trädgårdsföreningen blir hans väg betydligt svårare att följa för eventuella vittnen/förföljare. Omvägen genom parken är bara 150-200 meter längre än att gå norrut på Djurgårdsgatan direkt. I parken får han även möjlighet att diskret undersöka och justera sin klädsel och att torka bort blod för att inte väcka uppseende. Om han behöver tvätta sig så finns där en konstgjord bäck nära flyktvägen.

Sedan tar sig gärningsmannen snabbaste vägen från Trädgårdsföreningen ut på Djurgårdsgatan genom att gå ut mellan husen i gången precis mitt emot ICA. När han kommer till ICA kommer han på att han borde göra sig av med mössan. Han vill inte likna det signalement vittnen kan ha observerat. Om han blir stoppad av polis vill han inte ha saker som binder honom vid brottet med sig. Att ta av sig mössan är ett sista moment av den kontroll av sitt utseende han ägnat sig åt i parken, men av någon anledning lämnade han inte mössan i parken.

Sedan följer gärningsmannen Djurgårdsgatan norrut utan att förbipasserande har anledning att fästa någon särskild uppmärksamhet vid honom. Att han väljer att gå tillbaka till Djurgårsgatan från Trädgårdsföreningen visar att målet för flykten ligger väster om Djurgårdsgatan. Annars hade han valt att gå ut ur Trädgårdsföreningen vid korsningen Apotekaregatan-Drottninggatan eller någonstans i parkens östra eller södra kanter.

Gärningsmannen bor inte i närområdet. Om han hade bott i närområdet så hade han redan hittats. Sannolikheten att någon skulle kännt igen honom är stor. Det rimliga målet för flykten är alltså parkeringshuset Akilles vid Storgatan. Där fanns mördarens bil och det var därifrån han promenerade till mordplatsen innan dådet.
Citera
2013-03-19, 19:05
Medlem
MossTrumss avatar
S-holmes:
Du har ett fel i ditt resonemang. När man kommer ut från Trädgårdsföreningen genom gångtunneln till Djurgårdsgatan har GM ca 50-100 meter till vänster för att komma till ICA-affären där mössan återfanns. Sedan ska enligt din färdbeskrivning GM vända om för och ta sig det andra hållet längs Djurgårdsgatan för att komma till parkeringen Akilles. Visste GM om att det fanns en en behållare för gratis-tidningar utanför ICA där han kunde slänga mössan? Varför tog GM inte sikte på parkeringen Akilles direkt och gör sig av med mössan längs den vägen? I det senare fallet att han tar sikte på Akilles direkt kommer han inte att passera ICA.
Senast redigerad av MossTrums 2013-03-19 kl. 19:10.
Citera
2013-03-19, 19:34
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
S-holmes:
Du har ett fel i ditt resonemang. När man kommer ut från Trädgårdsföreningen genom gångtunneln till Djurgårdsgatan har GM ca 50-100 meter till vänster för att komma till ICA-affären där mössan återfanns. Sedan ska enligt din färdbeskrivning GM vända om för och ta sig det andra hållet längs Djurgårdsgatan för att komma till parkeringen Akilles. Visste GM om att det fanns en en behållare för gratis-tidningar utanför ICA där han kunde slänga mössan? Varför tog GM inte sikte på parkeringen Akilles direkt och gör sig av med mössan längs den vägen? I det senare fallet att han tar sikte på Akilles direkt kommer han inte att passera ICA.

Nu blev det snurrigt.

Vilken utgång talar ni egentligen om?

Är det den mellan husen Djurgårdsgatan 21 och 27, så ligger den söder om ICA

Är det den mellan husen Djurgårdsgatan 19 och 21, så ligger den också söder om ICA, om än något mindre avstånd.

I båda dessa fall behöver GM dock inte gå till vänster när han kommer ut ur parken för att komma till ICA.

Om det däremot är utgången mellan husen Djurgårdsgatan 17 och 19, så talar vi endast om att GM måste röra sig ca 15 meter i sydlig riktning för att lämna av mössan vid butiken.
Citera
2013-03-19, 20:37
Medlem
MossTrumss avatar
Mellan husen 11 och 13 finns gångtunneln som leder ut från Trädgårdsföreningen till Djurgårdsgatan. Den gångtunneln använder folket i Linköping. Någon annan naturlig gångväg finns inte just där och det blev flyktvägen en gång i tiden för Svartenbrandt då han rånat posten på Djurgårdsatan. När man kommer ut på Djurgårdsgatan från Trädgårdsföreningen är det söderut ca 100 meter till ICA och man ser inte ens affären när man kommer ut på Djurgårdsgatan. Parkeringen Akilles ligger åt andra hållet, dvs norrut.
Senast redigerad av MossTrums 2013-03-19 kl. 20:40.
Citera
2013-03-19, 21:36
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Mellan husen 11 och 13 finns gångtunneln som leder ut från Trädgårdsföreningen till Djurgårdsgatan. Den gångtunneln använder folket i Linköping. Någon annan naturlig gångväg finns inte just där och det blev flyktvägen en gång i tiden för Svartenbrandt då han rånat posten på Djurgårdsatan. När man kommer ut på Djurgårdsgatan från Trädgårdsföreningen är det söderut ca 100 meter till ICA och man ser inte ens affären när man kommer ut på Djurgårdsgatan. Parkeringen Akilles ligger åt andra hållet, dvs norrut.

Bra Trums! Tack för infon!

Undrar dock två saker. Är det möjligt att ta sig ut till Djurgårdsgatan på de andra ställena?

Och är gångtunneln den flyktväg som polisutredningen har kommit fram till att GM tog? Jag har inte fått den uppfattningen.
Citera
2013-03-19, 22:23
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Undrar dock två saker. Är det möjligt att ta sig ut till Djurgårdsgatan på de andra ställena?

Och är gångtunneln den flyktväg som polisutredningen har kommit fram till att GM tog? Jag har inte fått den uppfattningen.

Gångtunneln är den naturliga vägen ut, ja! Polisen har en bild av flyktvägen genom Trädgårdsföreningen och jag vill minnas att GM kastat ifrån sig ytterligare något utefter flyktvägen i Trädgårdsföreningen. Andra vägar leder genom häckar, in på gårdar och låsta portar i husen: det skulle väckt uppmärksamhet och i sådant fall skett i blindo och varit en chanstagning. Nej, gångtunneln är den raskaste vägen ut.
Citera
2013-03-19, 22:32
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Gångtunneln är den naturliga vägen ut, ja! Polisen har en bild av flyktvägen genom Trädgårdsföreningen och jag vill minnas att GM kastat ifrån sig ytterligare något utefter flyktvägen i Trädgårdsföreningen. Andra vägar leder genom häckar, in på gårdar och låsta portar i husen: det skulle väckt uppmärksamhet och i sådant fall skett i blindo och varit en chanstagning. Nej, gångtunneln är den raskaste vägen ut.

Redigerat: Jodå, man kan kliva över lite häckar och in till en gård med Serviceboende och komma mer på ICA, men det är också en högrisk. Jag tror inte mycket på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in