2013-08-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Många riktigt bra argument. Då stryker vi bröderna från listan.

Stryka helt ska man iofs aldrig göra, men det finns andra uppslag som känns mer troliga.
Citera
2013-08-17, 11:13
Medlem
Det finns många teorier kring det här, uppenbarligen. Men den troligaste gärningsmannen är väl ändå en psykiskt sjuk människa? Vi saknar inte direkt erfarenhet av vansinnesdåd här i landet. Skillnaden i det här fallet skulle dock vara att gärningsmannen kommit undan.

Anledningar till att han inte har hittats skulle kunna vara att han är utländsk och reste hem kort tid efter dådet. Väl hemma kan han mycket väl ha blivit inlåst för andra brott utan att lokal polis har kopplat ihop honom med ett dubbelmord i Sverige.

Han kan också vara svensk och anledningen till att ingen kan hitta honom är att han är död. Över tusen personer tar sitt liv varje år i Sverige. Det är tio tusen självmord sedan dubbelmordet. Flera tusen av dessa är säkert unga män och möjligheterna för polisen att DNA-testa alla dessa i efterhand är nog väldigt små.

Sedan dör ju människor av andra orsaker också, flera hundra dör i trafiken varje år, många tusen av sjukdomar. Även här finns många unga män.

Jag tror tyvärr att gärningsmannen är död och jag tror inte att polisen kommer lyckas identifiera honom.
Citera
2013-08-17, 11:20
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Stryka helt ska man iofs aldrig göra, men det finns andra uppslag som känns mer troliga.

Just det att Mohammed brukade få sällskap till skolan av ngt syskon tror jag inte man ska dra för stora växlar av.
Många invandrarfamiljer är väldigt överbeskyddande mot sina minsta.

Att Mohammeds far skulle gett Mohammed en butterflykniv som ev självförsvar/hot att skydda sig med tror jag inte alls på.
Om så var fallet tror jag han valt att sannolikt berätta det för polisen.

Om vi leker med "maffiaspåret" så kan det absolut ha funnits en hotbild mot Ammouris. Dock tror jag inte Far/farbror Ammouri trodde att barnen var i fara.

Detta tror jag isåfall kom som en direkt överraskning.
Citera
2013-08-17, 15:01
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Intressanta teorier.

Beträffande kniven kan det ju vara så att den tillhörde Mohammed.

Om vi leker med tanken på att teorierna ovan stämmer så reser vår GM till Sverige för att utföra sitt uppdrag. Ha då i åtanke att föra ett skjutvapen över gränsen är förenat med stor risk.
Kniv är betydligt enklare att förklara bort för en nyfiken tulltjänsteman.

Dessutom är ju en puffra värd en del och en ung GM kanske inte vill slänga något så värdefullt.
Tycker knivvalet ter sig allt mer logiskt mtp att offret bara var 8 år och knappast förväntades bli ett problem

Men varför en så värdelös kniv? En vanlig morakniv, eller egentligen vilken kniv som helst med parerstång hade varit bättre. Det känns väldigt oproffsigt med det knivvalet. Några förberedelses borde en inhyrd göra, typ hugga i något hårdare för att testa kniven och där och då förstå att man kan skada sig själv med en butterfly.
Att gå omkring med den typen av kniv skriker tonåring med dålig självkänsla inte inhyrd torped.
Citera
2013-08-17, 16:25
Medlem
Yatsys avatar
Jag tror att man ska släppa det här med mössan och kniven för tillfället.Och istället skulle det vara intressant att få ta del av hur familjens morgonrutiner såg ut.Som tex,stod alltid mamman i fönstret och vinkade och titta när dom mista barnen gick upp för trappan och svängde vänster till skolan.Hur utspelade sig den här morgonen exakt?När blev pojken lovad att få gå själv nästkommande morgon?
Varför användes inte husets källare tex?
Tror att det blir svårt att spinna vidare om ingen utredare berättar exakt hur det förhöll sig.
Citera
2013-08-17, 16:44
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Men varför en så värdelös kniv? En vanlig morakniv, eller egentligen vilken kniv som helst med parerstång hade varit bättre. Det känns väldigt oproffsigt med det knivvalet. Några förberedelses borde en inhyrd göra, typ hugga i något hårdare för att testa kniven och där och då förstå att man kan skada sig själv med en butterfly.
Att gå omkring med den typen av kniv skriker tonåring med dålig självkänsla inte inhyrd torped.

Det fetade: Håller med stenhårt.

Har så svårt att förstå dem som tror att kniven tillhörde antingen Muhammed eller någon slags torped. Klart att det är teoretiskt möjligt, men sannolikheten är fruktansvärt låg.

Ta Mohammed exempelvis. Grabben var åtta år. Hur många 8-åringar går omkring med kniv? Kolla på fotot och läs vad de anhöriga säger om honom. Det var en vanlig kille, som gillade fotboll och tyckte han var tillräckligt stor för att gå till skolan själv, inte en monsterunge som ständigt var involverad i slagsmål och med kontinuerlig kontakt med Barn- och ungdomsspsyk. Jag kan bara inte få ihop det med att han skulle ha gått runt med kniv.

Och så omständigheterna i övrigt.

Han ska ha skaffat kniven på något sätt, och detta utan att någon av hans kompisar eller anhöriga har uppmärksammat detta eller inte ha velat tala om det för polisen.

Han ska rimligtvis ha övat på att få upp den där kniven (såvida man inte utgår från att han gick till skolan med den uppfälld). Det är knepigt, speciellt med en 8-årings finmotorik! Han ska dessutom ha övat på den utan att någon har sett det.

Men nu kan vi ändå hypotetiskt säga att Mohammed har skaffat en kniv och att han har övat på den utan att bli upptäckt. Av någon anledning har han också valt att ta med sig den till skolan. Fram kommer en - i Muhammeds ögon - vuxen människa, en halv meter högre än honom själv och atletiskt byggd, och ska skrämma honom eller börjar slå honom.

Vad gör en 8-åring i det fallet? Han blir rädd, han backar, han börjar gråta, han kanske försöker värja sig mot slag - det låter rimligt.

Vad han inte gör är att blixtsnabbt dra fram sin butterflykniv som nån jävla reflexmässig självklarhet (som om han hade någon som helst erfarenhet av att bli överfallen!), fäller upp den för att försvara sig mot en man som en halvmeter högre än honom själv!

Jag köper det inte.

Alternativet? GM då, varför bär han en butterflykniv?

Det är ett tonårsvapen huvudsakligen, kanske folk upp i mitten av 20-årsåldern har sådana.

Den är till för att flasha med, inte använda på folk.

Han kan inte ha tänkt mycket kring hur han ska använda den tidigare - annars skulle han fattat hur oduglig den är för ändamålet.

Han har de facto inte använt den tidigare. Han kan ju inte hantera den. Han kör överarmshugg mot huvudet och han hugger, glider och skär sig själv.

Han kan inte ha tillbringat någon större tid i de kriminella kretsar där man faktiskt bär kniv. Han skulle bli utskrattad. Slidkniv, fjäderbelastad kniv eller en fällkniv där man tagit bort spärren och som gör att man kan "slå upp" kniven - samtliga har jag själv sett när jag träffat på sådant folk. Aldrig butterfly.

Att killen ifråga dessutom inte bara skulle vara kriminell, utan även en professionell sådan - någon man skickar iväg på torpeduppdrag för att skrämma, misshandla eller döda en liten grabb på grund av ekonomiska oegentligheter med farsan? Sannolikheten är försvinnande liten.

Min slutsats är i alla fall att kniven tillhörde GM och den var inte vald för ändamålet. Den fanns där, och den kom till användning – för första gången – i en situation som GM aldrig hade kunnat föreställa sig. Är också övertygad om att GM efter den dagen aldrig har burit kniv ute i offentligheten och att hans korta kriminella bana för länge sedan är över.
Citera
2013-08-18, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Jag tänker så här: Killen som hade skituppdraget att gå och spöa M var själv i klorna på maffian. Han hade väl någon sorts "skuld" han skulle betala av genom att vara deras slav. Gjorde han inte som de sa så skulle hans anhöriga mördas typ. Eftersom han var deras bitch så fick han väl inget knark, varför ödsla knark på en kille som hade gjort bort sig och nu bara skulle lyda order? Tänk dig typ en gubbe i HA som golat eller nåt och de andra säger "Okej, nu ska du göra lite jobb för oss. Håller du tungan rätt i munn så kanske du fixar det utan att torska och då låter vi dig leva men du får inte visa dig i Sverige mer och vi ska ha allt du äger. Okej, första jobbet blir att åka o spöa upp en kille. Vi visar dig vem och du går bara och gör det, efteråt står det en bil på anvisad plats o väntar. Om du torskar och säger nåt om detta till snuten så dör din syster direkt det ska du veta din jävla råtta." Och så vidare...

Nu skulle väl inte HA skicka torpeder att spöa 8-åringar men östmaffian skulle däremot.

Om det inte är östmaffian, vem är det då? En psyksjuk? Det skulle väl kunna vara inhemsk maffia också men i så fall typ Albaner kanske. Men att ens få uppdraget att gå på en 8-åring...Vilka grupperingar accepterar sådant? Original gangsters gör det ju exempelvis inte, åtminstone säger dom så. Att östmaffian däremot tycker det är ok sades ju dock som sagt för några sidor sedan här i tråden, uppgiften kom från en bok i ämnet.

Sen kan ju GM ha varit hög som satan den dagen, och dagen innan dess - det vet vi ju inget om. De sista 24 h kan polisen inte se något om i hårproverna.

Det har sagts att ett vittne som mötte GM på ett övergångsställe noterade något anmärkningsvärt med GM som fick henne att komma i håg honom, polisen vill dock ej säga vad. Kan det ha varit att han haltade efter ett hugg i låret? Kan han ha blöt ymnigt från ett sår i låret?
Det fanns blod från GM på mössan, kniven, tidningsstället,, helt rent, inga droger, alkohol eller piller!
Nikotin hade GM i blodet, snus eller tobak.
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-18 kl. 01:36.
Citera
2013-08-18, 02:31
Medlem
Vilken typ av GM hade haft någon typ av centralstimulerande medel i kroppen vid dådet och upptill 2,5 månader innan dådet skedde; alkohol, piller, droger.....
1. Balt, Ryss som ska driva in pengar hade säkert tagit något?
2. Någon kriminell-gängmedlem i Linköping hade tagit någon substans?
3. Förslag?

Vilken typ hade bara haft nikotin i kroppen?
1. En 13-15-åring som bor i närheten av brottsplatsen?
2. En bonde eller någon som bor utanför Linköping och som tar bilen in till stan?
3. Konstnär som var där när Lars Norén hade premiär?
4. Förslag?

Vad är mest sannolikt?
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-18 kl. 03:10.
Citera
2013-08-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Vilken typ av GM hade haft någon typ av centralstimulerande medel i kroppen vid dådet och upptill 2,5 månader innan dådet skedde; alkohol, piller, droger.....
3. Förslag?

2. En bonde eller någon som bor utanför Linköping och som tar bilen in till stan?
4. Förslag?

Vad är mest sannolikt?

Någon utav dom 3 sista punkterna är mest sannolikt , därmed inte sagt att jag utesluter att någon lejd torped ligger bakom morden. Kniven tycker jag som någon skrev skriker. osäker fjortis / tonåring ..
Citera
2013-08-18, 10:16
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
3. Förslag?

4. Förslag?

Vad är mest sannolikt?

Intressant och mycket bra analys Sovvandring!

Att GM är helt ren från all typ av stimulantia är för mig helt avgörande. Om GM är en ung balt finns det bara inte på kartan att denne inte skulle nyttjat något de senaste 3 mån.

Har läst en hel del böcker om kriminalitet i öst och just det tragiska drogandet finns där jämt och ständigt. Oavsett ålder.
Självklart finns det undantag. Men det finns det alltid.

Moss Trums har ju lanserat iden om att ett svensk MC gäng skulle ligga bakom och Gm skulle vara en ung svensk som vill upp i hierarkin.
Likväl där tycker jag GM rena blod talar emot.

Som oddscompiler sätter jag för tillfället höga odds på något av dom spåren.

Har för egen del tittat mkt på Ammouris affärer men hela "maffiaspåret faller enligt mig på GMs RENA BLOD.

Jag släpper nu "maffiaspåret och går vidare med andra tänkbara scenarion.

Någon med nya ideer och uppslag?

Jag vidhåller att medlemsregistret från "SITE" troligtvis är mkt intressant.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-18 kl. 10:18.
Citera
2013-08-18, 10:31
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Det finns många teorier kring det här, uppenbarligen. Men den troligaste gärningsmannen är väl ändå en psykiskt sjuk människa? Vi saknar inte direkt erfarenhet av vansinnesdåd här i landet. Skillnaden i det här fallet skulle dock vara att gärningsmannen kommit undan.

Anledningar till att han inte har hittats skulle kunna vara att han är utländsk och reste hem kort tid efter dådet. Väl hemma kan han mycket väl ha blivit inlåst för andra brott utan att lokal polis har kopplat ihop honom med ett dubbelmord i Sverige.

Han kan också vara svensk och anledningen till att ingen kan hitta honom är att han är död. Över tusen personer tar sitt liv varje år i Sverige. Det är tio tusen självmord sedan dubbelmordet. Flera tusen av dessa är säkert unga män och möjligheterna för polisen att DNA-testa alla dessa i efterhand är nog väldigt små.

Sedan dör ju människor av andra orsaker också, flera hundra dör i trafiken varje år, många tusen av sjukdomar. Även här finns många unga män.

Jag tror tyvärr att gärningsmannen är död och jag tror inte att polisen kommer lyckas identifiera honom.

Mkt intressant!

Pågick det tex några stora byggen i Linköping då mordet skedde? Vi pratar utländsk arbetskraft. Vart bodde dom isåfall. Nationalitet?

Skulle vara intressant med mera exakt statistik på antalet självmord i Sverige i spannet 10-40 år from morddagen tills dags dato.
Vad pratar vi egentligen om för siffror per/år?
Döda av annan anledning. Gissningsvis fler och här får man kanske begränsa sig till 12-30 år.

Tar för givet att polisen gjort detta men alla som flyttat från Lkp efter mordet är ju intressanta.
Är ju inte alls osannolikt att GMs föräldrar skyddar sin son i detta fall.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-18 kl. 10:36.
Citera
2013-08-18, 10:45
Medlem
massepojkens avatar
Om vi nu är inne på spåret att GM är från Linköping. Så tror jag följande.

Mordet var ej planerat. Motiv saknas.

Vi har då en GM som fullständigt går under radarn. Kan man tänka sig en i princip helt isolerad GM?
Om så är fallet hoppade nog denne person av skolan efter 9an. Värt att titta på alla dessa givetvis.

Hur försörjde sig GM?

Soc?
Jobb?

Skilsmässobarn? Hur många ensamstående föräldrar fanns 2004 i Lkp med barn a la GMstyle?
Föräldrarna döda. Bodde hos mormor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in