Citat:
Jo, jag och andra har gång, på gång, på gång förklarat för dig att dina räkneövningar är fullständigt meningslösa eftersom det inte visats att provet är representativt. Det har också skisserats ett scenario som förklara hur thiopental skulle kunna anrikas i likvätskor (bara söka uppåt i tråden för den som är intresserad).
[- - -]
Citat:
Jo, jag och andra har gång, på gång, på gång förklarat för dig att dina räkneövningar är fullständigt meningslösa eftersom det inte visats att provet är representativt. Det har också skisserats ett scenario som förklara hur thiopental skulle kunna anrikas i likvätskor (bara söka uppåt i tråden för den som är intresserad).
[- - -]
Jaha, men varför har då inte tingsrätten förklarat att alla resonemang om spädningsfel är meningslösa eftersom provet inte är ”representativt”?! Utan i stället antytt att skulle kunna vara fråga om något slags obegränsat spädningsfel på det material finska RMV mätte på (spädningsfelet var max 5,26 ggr, se https://www.flashback.org/sp44085000 ) ?
Jo, därför att det framstår som bra mycket mer osannolikt att tiopentalet skulle få högre koncentrationer om det blandas upp med något mer än innehållet i blodkärlen. Så det framstod väl inte som något förstahandsalternativ om man ville blanda bort korten. Bättre då att låtsas som om det kunde vara fråga om något slags obegränsat spädningsfel i Finland (det var nära att det här inte ens upptäckts här på Flashback, jag hade bommat det om inte en annan debattör pekat på det här).
Sedan vill jag också minnas att du skisserat något resonemang om att eventuella äldre tiopentalinjektioner, ej journalförda
, skulle ha anrikats på vissa ställen i fettet, och att det sedan otroligt nog slumpat sig så att man tagit provmaterialet just där, dock ej utan att närmare förklara hur och varför eller hänvisa till något expertvittne eller dylikt som förklarat denna sak. Du har i stället nöjt dig med att förklara att detta är så lätt att räkna ut att t o m din mellanstadiedotter kan fatta det här och att du klarar detta galant trots att du inte har någon naturvetenskaplig utbildning alls.
Citat:
Alltså, sprutstorleken verkar inte vara något problem som tingsrätten anför som grund för den friande domen. Läkaren själv anger att hon hade en 10 ml-spruta med tiopental på sjuksalen. Har diskuterat detta bl a här:
https://www.flashback.org/sp43543843
Citat:
Mja, man uttryckte sig väl inte exakt som jag gjorde. Så här refererar man rättens oberoende expert Mörland i domen:
”Även den 20 september fick Linnéa en morfininfusion. Den har utifrån dokumenten gett 70 µg morfin per timme. 70 µg är helt adekvat för situationen. Morfinkoncentrationen är dock tio gånger högre än vad som har anförts i journalen.”
Har citerat denna passage i domen flera gånger, bl a här:
https://www.flashback.org/sp44179876
Vill också återigen att läsarna ställer sig frågan hur sannolikt det framstår att man mätt fel eller dylikt BÅDE när det gäller tiopentalet och morfinet. I och för sig åtalades aldrig läkaren för morfinöverdosen. Sannolikt bland annat p g a att det var svårare att knyta någon speciell person till morfinöverdosen. Men för den som mellan tummen och pekfingret vill bilda sig en uppfattning om vad det var fråga om tror jag att det här är nyttig information.
Citat:
Det fanns inte heller någon jättetop av tiopental i den analys som gjordes på outspätt blod heller. det finns en bred bas som kan bestå av ett eller flera ämnen. Det framgår klart i domen att man aldrig någonsin fick fram någon topp som kan visa att det var enbart ett ämne så även här ljuger PCuri (och han vet dessutom att han ljuger)
Det fanns inte heller någon jättetop av tiopental i den analys som gjordes på outspätt blod heller. det finns en bred bas som kan bestå av ett eller flera ämnen. Det framgår klart i domen att man aldrig någonsin fick fram någon topp som kan visa att det var enbart ett ämne så även här ljuger PCuri (och han vet dessutom att han ljuger)
Så här skrev man i domen:
”Det är metoden G2 som är relevant för den fortsatta prövningen här. Man använder sig vid den analysen av en s.k. gaskromatograf, som är en kvävespecifik detektor. När en substans innehåller kväve, vilket många läkemedel gör, ger det utslag i detektorn. Ett sådant utslag visar sig som en s.k. 'topp' i kromatogrammet. Analysen av Linnéas blod resulterade i en mycket stor topp. Toppen var så stor att den gick utanför det kalibrerade mätområdet, vilket slutar vid 10μg/g blod. Detta innebär
alltså att man inte kunde se hela toppen, den var 'kapad'.
På grund av att det inte gick att se hela toppen gjordes en ny analys den 24 oktober 2008. Istället för att utvidga mätområdet, vilket i och för sig låter sig göras, valde man att späda blodet så att man skulle få en så pass låg koncentration som man trodde skulle hålla sig inom mätområdet i fråga. Vid spädningen användes slaktblod som laboratoriet hade köpt in från Scan. Spädningen gick till på så sätt att man tog 0,5 gram blod av det kvarvarande provet från Linnéa, vilket blandades med 4,5 gram slaktblod. Efter denna s.k. mellanspädning användes en reducerad provmängd av det utspädda delprovet, nämligen 0,2 gram som blandades med 0,8 gram slaktblod. Efter dessa spädningar hade man alltså uppnått en slutlig 50 ggr spädning.
Detta utspädda prov användes därefter för analys enligt metod G2, även denna gång alltså med användande av gaskromatograf, på samma sätt som tidigare skett med det outspädda provet. Resultatet fick man fram genom att den uppmätta koncentrationen multiplicerades med det antal gånger som blodet hade spätts ut. Inte heller vid denna analys gick det att se toppen, den var fortfarande kapad. Det gick dock, enligt Gunilla Thelander, att se att toppen var homogen och att den motsvarade en koncentration om minst 2000μg/g blod.
En ytterligare analys med likalydande resultat har sedermera gjorts vid RMV, även denna gång med användande av det utspädda blodet. Man har även begärt hjälp av ett laboratorium i Finland. Även den finska analysen gjordes dock på en del av det utspädda blodet. Analysen i fråga visade en koncentration av tiopental som var väl i överensstämmelse med Gunilla Thelanders resultat.”
Även försvarets vittne Olof Beck håller enligt domen med om att man med gaskromatograf-undersökningarna visat att topparna representerade tiopental. Däremot ifrågasätter han koncentrationerna. Det är också det argument tingsrätten tar fasta på. Jag anser dock som sagt att tingsrätten bluffar när man litet luddigt låter förstå att det teoretiska spädningsfelet för det provmaterial finska RMV mätte på kunde vara i princip obegränsat. Jag har med några enkla räkningar visat att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr, bl a här
https://www.flashback.org/sp44085000
Hittills har som sagt ingen velat göra gällande att jag räknat fel här. Detta är som sagt mycket talande.
Citat:
När det gäller rättens oberoende expert Mörland så var väl han utsedd av Socialstyrelsens rättsliga råd. Jag citerar domen där man räknar upp expertvittnena:
”Jörg Mörland, professor och av Socialstyrelsens rättsliga råd utsedd som sakkunnig, angående de slutsatser som han lämnat i sitt yttrande till rådet.”
Det här har jag påpekat tidigare, se https://www.flashback.org/sp44165393 .
Citat:
Tja, alltså innan förhandlingarna i tingsrätten, när Mörlands utlåtande kommit, så fick ju åklagaren justera åtalet till att även om omfatta brottsrubriceringen försök till dråp eftersom Mörland pekade på den teoretiska möjligheten att babyn kunde ha avlidit innan hela tiopentaldosen injicerats. Tillräckligt mycket tiopental för att döda babyn skulle alltså inte ha hunnit sprutas in innan babyn var död. Och om ingen säger sig säkert ha sett att babyn dött i samband med någon injektion (vilket faktiskt blev fallet i tingsrätten efter att två vittnen blivit mer svävande i sina vittnesmål jämfört med i polisförhören) så kan man ju förstås tänka sig varianten att vara litet generös och ge så pass mycket rabatt att man fäller för försök till dråp i stället för dråp. Tingsrätten beslutade sig dock för att vara än mer generös när det gällde rabatten och fria helt. Jag tror dock som sagt att detta är en farlig dom eftersom detta sänder signaler om att det går att komma undan med nästan vad som helst. Detta ökar som sagt risken för fler sådana här fall:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/06/min-mamma-utsattes-f-r-passiv-d-dshj-lp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16501571.ab