2013-08-09, 21:11
Medlem
Ett krav på de rättsvårdande myndigheterna borde vara att verka med överlägsen integritet. Man har nämligen vissa helt unika rättigheter.

Ur mitt perspektiv gjorde Peter Claeson ett gigantiskt klavertramp när han på ett synnerligen okunnigt och subjektivt sätt gick ut i pressen och replikerade en enskild insändare. Insändaren kom på intet sätt från en person som gjorde anspråk på att representera sjukvården som helhet eller läkarkåren i stort. Hade han haft lite förstånd skulle han begränsat sig till att påtala det han kontrollerade nämligen de unika resurser han hade och olyckligtvis fortfarande verkar förfoga över eller visat sin sig stå över tjuvnypen. (För de som fattar vad ett femfaldigt koncentrationsrekord innebär var det på ett sätt ganska underhållande att höra duon Claeson Althin.)

Det var antagligen detta korkade beteende som gjorde att en förhoppningsvis historiskt lång handläggningstid av en "mordmisstanke" skedde. Nu har även RÅ målat in sig i ovan nämnda hörn.

Eventuell (Nödvändig) kritik från JK kommer därför att slå mot hela åklagarväsendet.
Citera
2013-08-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ett krav på de rättsvårdande myndigheterna borde vara att verka med överlägsen integritet. Man har nämligen vissa helt unika rättigheter.

Ur mitt perspektiv gjorde Peter Claeson ett gigantiskt klavertramp när han på ett synnerligen okunnigt och subjektivt sätt gick ut i pressen och replikerade en enskild insändare. Insändaren kom på intet sätt från en person som gjorde anspråk på att representera sjukvården som helhet eller läkarkåren i stort. Hade han haft lite förstånd skulle han begränsat sig till att påtala det han kontrollerade nämligen de unika resurser han hade och olyckligtvis fortfarande verkar förfoga över eller visat sin sig stå över tjuvnypen. (För de som fattar vad ett femfaldigt koncentrationsrekord innebär var det på ett sätt ganska underhållande att höra duon Claeson Althin.)

Det var antagligen detta korkade beteende som gjorde att en förhoppningsvis historiskt lång handläggningstid av en "mordmisstanke" skedde. Nu har även RÅ målat in sig i ovan nämnda hörn.

Eventuell (Nödvändig) kritik från JK kommer därför att slå mot hela åklagarväsendet.

Koncentrationsrekord torde väl snarare tala för fällande dom. Speciellt med tanke på att man i domen refererar ett fall där en baby fick en 10 ggr för hög dos tiopental och där tiopentalhalten inte sjönk på 1 dygn (inga siffror nämndes dock).

Grunden för den friande domen var att man låtsades som att det kunde ha förekommit ett obegränsat spädningsfel på det provmaterial finska RMV mätte på och som bekräftade svenska RMV:s mätvärde. Om det nu förekom något större spädningsfel, vilket framstår som ett närmast otroligt sammanträffande då mätningarna på det ospädda provet tydde på en jättetopp (tyvärr utanför kalibrerat område) och med tanke på att man även mätt upp en överdos av morfin, så är det maximala spädningsfelet som sagt 5,26 ggr, vilket jag bl a förklarat här:

https://www.flashback.org/sp44085000

Ingen har hittills under mer än 1,5 år velat peka på hur jag räknat fel när det gäller maximala spädningsfelet 5,26 ggr. Det är väldigt talande.

Peter Claesson har inte behandlat någon stackars oskyldig läkare illa. Snarare är det väl så att den här läkaren (och hennes 27-åriga sammanboende) skall vara väldigt glada över att Claesson inte överklagade så att bevisningen i det här fallet fick prövas i en prejudicerande dom där man var tvungen att pröva utlåtanden från svenska RMV och finska RMV och rättens oberoende expert på ett sätt som inte avvek alltför mycket från när vanliga bovar stod åtalade. De som betett sig illa i det här fallet är snarare sådana som du och framför allt DN som på ledarsidan låtsades att det här var något förfärligt rättsövergrepp mot läkaren och därför hävdade att åklagarna borde åtalas för "olaga åtal" (f d sjuksköterskan Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av brottsrubriceringen "obefogat åtal").

Jag tycker att det är ett problem att vissa tycker att man kan tänja hur mycket som helst på rättssystemet eftersom man tycker att det är rätt att avliva spädbarn med 80 % av hjärnan borta (Madeleine Leijonhufvud och en hel del i den här tråden verkar tycka på det viset). Jag tycker att det här var en farlig dom eftersom folk inom sjukvården då ges signaler att det går att komma undan med nästan vad som helst. Detta ökar risken för fler sådana här fall:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab

http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/06/min-mamma-utsattes-f-r-passiv-d-dshj-lp

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16501571.ab

Med en fällande dom hade trycket ökat på att ge vården mer pengar. Nu går det lättare att sopa problemen under mattan trots att t ex Hugo Lagercrantz, tidigare verksamhetschef vid just Astrid Lindgrens Barnsjukhus, gått ut och larmat i media:

http://www.dn.se/debatt/den-svenska-sjukvarden-inte-langre-av-varldsklass/
Senast redigerad av PCuri 2013-08-09 kl. 23:41.
Citera
2013-08-10, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Med en fällande dom hade trycket ökat på att ge vården mer pengar. Nu går det lättare att sopa problemen under mattan trots att t ex Hugo Lagercrantz, tidigare verksamhetschef vid just Astrid Lindgrens Barnsjukhus, gått ut och larmat i media:

http://www.dn.se/debatt/den-svenska-sjukvarden-inte-langre-av-varldsklass/
Du minns möjligen inte Lagercrantz roll i fallet? (Det är rätt stor skillnad på att tala för att sjukvården behöver mer resurser och att uppsåtligen ta livet av barn.)
Citera
2013-08-10, 09:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
---

Ingen har hittills under mer än 1,5 år velat peka på hur jag räknat fel när det gäller maximala spädningsfelet 5,26 ggr. Det är väldigt talande.

Peter Claesson har inte behandlat någon stackars oskyldig läkare illa. Snarare är det väl så att den här läkaren (och hennes 27-åriga sammanboende) skall vara väldigt glada över att Claesson inte överklagade så att bevisningen i det här fallet fick prövas i en prejudicerande dom där man var tvungen att pröva utlåtanden från svenska RMV och finska RMV och rättens oberoende expert på ett sätt som inte avvek alltför mycket från när vanliga bovar stod åtalade. De som betett sig illa i det här fallet är snarare sådana som du och framför allt DN som på ledarsidan låtsades att det här var något förfärligt rättsövergrepp mot läkaren och därför hävdade att åklagarna borde åtalas för "olaga åtal" (f d sjuksköterskan Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av brottsrubriceringen "obefogat åtal").
---

Jo, jag och andra har gång, på gång, på gång förklarat för dig att dina räkneövningar är fullständigt meningslösa eftersom det inte visats att provet är representativt. Det har också skisserats ett scenario som förklara hur thiopental skulle kunna anrikas i likvätskor (bara söka uppåt i tråden för den som är intresserad). Detta i sig är tillräckligt för att avvisa bevisningen även om det finns flera andra svaga punkter. Att du sedan struntar i att bemöta argumenten är en sak, men du kan knappast vara i god tro, vilket gör di förföljelse mot läkaren intellektuellt ohederlig.

Jo, läkaren har behandlats mycket illa av rättsväsendet, både under häktningen (finns redogjort för i tråden) och genom det faktum att åklagaren envisades med att driva ärendet till domstol, med den svaga bevisning som fanns, men detta är signifikant för rättsstatens förfall under Beatrice Ask.
Citera
2013-08-10, 09:33
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, jag och andra har gång, på gång, på gång förklarat för dig att dina räkneövningar är fullständigt meningslösa eftersom det inte visats att provet är representativt. Det har också skisserats ett scenario som förklara hur thiopental skulle kunna anrikas i likvätskor (bara söka uppåt i tråden för den som är intresserad). Detta i sig är tillräckligt för att avvisa bevisningen även om det finns flera andra svaga punkter. Att du sedan struntar i att bemöta argumenten är en sak, men du kan knappast vara i god tro, vilket gör di förföljelse mot läkaren intellektuellt ohederlig.

Jo, läkaren har behandlats mycket illa av rättsväsendet, både under häktningen (finns redogjort för i tråden) och genom det faktum att åklagaren envisades med att driva ärendet till domstol, med den svaga bevisning som fanns, men detta är signifikant för rättsstatens förfall under Beatrice Ask.

Efter att i alla fall på något plan ha tagit del av och begrundat argumenten, är jag nu ganska övertygad om att det var fråga om ett obefogat åtal. Och så kommer här en förmodligen åtminstone delvis OT-fråga: vad är egentligen "likvätska" för något (jo, jag har försökt googla, men hittade ingen bra definition...)? Ställde samma fråga för länge sedan i tråden om Esa Rano-mordet, har jag för mig, och fick i alla fall då vad jag minns inget tillfredställande svar.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-08-10 kl. 09:40.
Citera
2013-08-10, 09:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Efter att i alla fall på något plan ha tagit del av och begrundat argumenten, är jag nu ganska övertygad om att det var fråga om ett obefogat åtal. Och så kommer här en förmodligen åtminstone delvis OT-fråga: vad är egentligen "likvätska" för något (jo, jag har försökt googla, men hittade ingen bra definition...)? Ställde samma fråga för länge sedan i tråden om Esa Rano-mordet, har för mig, och fick inget tillfredställande svar.
Likvätska är vätska i ett lik helt enkelt. Jag använder termen istället för blod eftersom blodet genomgått stora förändringar under kroppens lagring - blodkroppar har gått sönder, blodlevring osv. Cellerna i muskler och andra vävnader har också gått söder och det har kommit ut vätska som fanns inne i cellerna, som blandas med blodet. Även kemiskt sker det förändringar och exempelvis fetter kan bilda fettsyror, som kan komma ut i likvätskan. Eftersom hjärtat inte pumpar längre kan likvätskan vara inhomogen i olika delar av kroppen. Sedan kan mikroorganismer göra sitt till möjligen också.
Citera
2013-08-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver Efter att i alla fall på något plan ha tagit del av och begrundat argumenten, är jag nu ganska övertygad om att det var fråga om ett obefogat åtal. Och så kommer här en förmodligen åtminstone delvis OT-fråga: vad är egentligen "likvätska" för något (jo, jag har försökt googla, men hittade ingen bra definition...)? Ställde samma fråga för länge sedan i tråden om Esa Rano-mordet, har jag för mig, och fick i alla fall då vad jag minns inget tillfredställande svar.
Jag har också använt begreppet "likvätska". Jag kan inte ge dig någon bättre eller tydligare definition än den Clodius ger. När en kropp dör börjar den ruttna. Omedelbart. Likomvandlingen förändrar kroppen, vilket kan gå olika fort och ta sig olika uttryck beroende på förhållandena. Förhållandena där kroppen befinner sig kan således påverka, men inte på sikt hindra. Ibland kan det dock ta mycket lång tid, ex.vis de nedfrysta mammutarna på Sibiriska tundran. Alla "mjuka" delar i kroppen blir så småningom till vätska = "likvätska". Denna likvätska kan ibland rinna ut ur kroppen, men ibland kan vattnet i vätskan/kroppen avdunsta så att kroppen i stället torkar ut (=mumifieras). En analys av prov på likvätska kan därför ge olika och t.o.m. märkliga resultat beroende på hur långt förruttnelsen har gått och var i kroppen provet tas. Orsakerna till detta beskrivs väldigt bra av Clodius.
Citera
2013-08-10, 12:22
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Likvätska är vätska i ett lik helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Protoveritas
Jag har också använt begreppet "likvätska". Jag kan inte ge dig någon bättre eller tydligare definition än den Clodius ger.

Tack, båda! Får jag lov att avslutningsvis fråga, vad skulle den engelska termen vara för motsvarande vätska? (den naiva översättningen "corpse fluid" verkar inte träffa helt rätt).
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-08-10 kl. 12:38.
Citera
2013-08-10, 17:06
Medlem
Citat:
Koncentrationsrekord torde väl snarare tala för fällande dom. Speciellt med tanke på att man i domen refererar ett fall där en baby fick en 10 ggr för hög dos tiopental och där tiopentalhalten inte sjönk på 1 dygn (inga siffror nämndes dock).

Nä ett mätvärde som är orimligt talar inte för fällande dom. Det talar för att mätvärdet är fel.
PCuri har ju fortfarande inte förklarat hur man skulle kunna få in den påstådda dosen i en 5ml spruta. Det är ju den enda vägen värdet skulle ha kunnat uppstå.

Utan att med verifierbara fakta kunna bevisa att detta är görbart så är det ju uppenbart att mätvärdet inte kan uppstå på annat sätt än genom mätfel

Citat:
Grunden för den friande domen var att man låtsades som att det kunde ha förekommit ett obegränsat spädningsfel på det provmaterial finska RMV mätte på och som bekräftade svenska RMV:s mätvärde. Om det nu förekom något större spädningsfel, vilket framstår som ett närmast otroligt sammanträffande då mätningarna på det ospädda provet tydde på en jättetopp (tyvärr utanför kalibrerat område) och med tanke på att man även mätt upp en överdos av morfin

https://www.flashback.org/sp44085000

Ren lögn igen.
Grunden till den friande domen är att åklagaren varken har en teknisk bevisning som håller eller några vitnessmål som stödjer hans påståenden.

Sen ljuger Pcuri ännu mer när han hävdar att det finns en överdos Morfin. Det gör det inte, det har aldrig någonsin funnits någon och kommer inte heller att uppstå. (går man igenom dommen så förekommer ordet överdos aldrig i samband med morfin).

Det fanns inte heller någon jättetop av tiopental i den analys som gjordes på outspätt blod heller. det finns en bred bas som kan bestå av ett eller flera ämnen. Det framgår klart i domen att man aldrig någonsin fick fram någon topp som kan visa att det var enbart ett ämne så även här ljuger PCuri (och han vet dessutom att han ljuger)

Citat:
Ytterligare en lögn.
Det är enbart Pcuri som i sina fantasier hävdar att han kan beräkna ett max spädningsfel.
Därifrån till att fastslå det hela kräver att man kan bevisa sina fantasier med fakta och vetenskap.
Något Pcuri som vanligt inte klarar.

Citat:
Peter Claesson har inte behandlat någon stackars oskyldig läkare illa. Snarare är det väl så att den här läkaren (och hennes 27-åriga sammanboende) skall vara väldigt glada över att Claesson inte överklagade så att bevisningen i det här fallet fick prövas i en prejudicerande dom där man var tvungen att pröva utlåtanden från svenska RMV och finska RMV och rättens oberoende expert på ett sätt som inte avvek alltför mycket från när vanliga bovar stod åtalade.
Dags för nästa lögn. Det har aldrig funnits någon oberoende expert så även här ljuger PCuri.
Han försöker desperat få Åklagarvittnet Mörland till något annat.
Varför är helt obegripligt då Mörland själv ju sänkte åklagaren med sitt vittnessmål där han slår fast att det inte går att fastställa om flickan hade en dödande dos tiopental i blodet när hon dog.

Citat:
Jag tycker att det är ett problem att vissa tycker att man kan tänja hur mycket som helst på rättssystemet eftersom man tycker att det är rätt att avliva spädbarn med 80 % av hjärnan borta (Madeleine Leijonhufvud och en hel del i den här tråden verkar tycka på det viset). Jag tycker att det här var en farlig dom eftersom folk inom sjukvården då ges signaler att det går att komma undan med nästan vad som helst. Detta ökar risken för fler sådana här fall:
Och så var det dags att försöka skriva sin uppfattning på andra igen.
Nä det är ingen som vill avliva barn men vi godtar inte heller PCuris häxprocess mot en oskyldig läkare.

Vad som har skett i detta fall är att det har prövats på precis samma sätt som man prövar annan brottslighet och där gäller att man är sokyldig tills motsatsen är bevisad. Något åklagaren inte var i närheten av.
Senast redigerad av mace2442 2013-08-10 kl. 17:34.
Citera
2013-08-10, 18:39
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Jag tycker att det är ett problem att vissa tycker att man kan tänja hur mycket som helst på rättssystemet....

Jag tog det enda stycke i din text som stämmer om man kortar ner det.

Man kan alltså i princip tänja hur mycket som helst på rättssystemet för att
rädda ansiktet på sig själv eller en kollega. Något detta fall är ett bevis på.
Det är också ett bevis på att uttrycket "fri bevisprövning" ger åklagaren
carte blanche att göra precis vad fan han vill för att sedan säga "oj det räckte
visst inte" utan att kollegor och framförallt chefer gör något åt det.

Jag vet inte om det är såhär i något annat land i världen? Jag hoppas inte
det eftersom det ger fria händer åt åklagare att bete sig precis hur fan dom vill.
Och tydligen gör dom ju det också. Jag fattar inte hur PC och EB med kollegor
orkar gå upp på morgonen och se sig i spegeln utan att ta sig själva av daga.

Dom har förstört en människas liv. Hon är dömd att för alltid bli jagad och hånad
av sådana som du, PCuri. Bindgalna dårar som inte har vett att lägga av när dom
gång på gång på gång blir överbevisade om sin egen dumhet.

Detta i ett land där det inte finns någonting som kan kallas för skadestånd i fall
som dessa.

Och du PCuri... DET FINNS INGA MÄTVÄRDEN!!!!! INGA ALLS! Det finns något
amatörmässigt uttömt ur en sedan länge död kropp utan något andra test och
utan att ta prover från andra delar... INGET!!! VÄRT NOLL! I fikarummet på KS
betydde det dock att man kunde spekulera sig fram till ett mord.... Man kunde
nästan höra på inspelningen hur den äckliga kärringen dreglade när konspirationen
lades fram.

Allt i den fria bevisföringens namn.

PC och EB borde aldrig få sätta sin fot i en rättssal något mer.
Och barnläkaren borde få ett fett jävla skadestånd direkt från
PC's och EB's fickor, gärna från labbet också, så att dom en gång
för alla lär sig att inte leka med människors liv.
Citera
2013-08-12, 22:17
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
PC och EB borde aldrig få sätta sin fot i en rättssal något mer.
Och barnläkaren borde få ett fett jävla skadestånd direkt från PC's och EB's fickor, gärna från labbet också, så att dom en gång för alla lär sig att inte leka med människors liv.

"PC" och "EB", är det åklagare i målet?
Citera
2013-08-12, 22:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
"PC" och "EB", är det åklagare i målet?
Elisabeth Brandt var initialt åklagare i fallet. Hon ersattes senare av Peter Claesson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in