2013-08-16, 10:27
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag tänker på http://valvet.capitex.se/CapitexResources/Capitex.Datalager.DBFile/Capitex.Datalager.DBFile.dbfile.aspx?g=44DBR3HJO63 R2411&t=CBild&dc=2013-08-12%2015:36:17&width=900&q=200&ScaleAndClipMode=Onl yScaleDown

Det står inte allrum på planlösningen, men det känns halvt avskilt från sovrummet.

Köper man ett så dyrt hus vill man nog gärna kunna skapa en egen avdelning för barnen, och man vill nog inte placera dem på bottenvåningen.

Hela huset har för övrigt en något märklig planlösning. Skulle tro att huset är inriktat på utländska ägare. Det finns en viss marknad för företagsledare från utlandet som är vana vid en viss typ av boende när dom bosätter sig i Sverige under några år. Inredningen känns rätt amerikansk.
Citera
2013-08-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Welcome to bric-a-brac heaven. Amerikansk McMansion kombinerad med svensk småborgerlighet.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-stocksund-danderyds-kommun-svanholmsvagen-22-5507471
Måste vara någon i porrbranschen som har bott där.
Citera
2013-08-16, 11:01
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Måste vara någon i porrbranschen som har bott där.

Tror mer på nån sorts egenföretagare med understimulerad hemmafru. Båda kommer från ganska modesta förhållanden, men har genom mannens entrogna arbete som revisor och skattekonsult kommit upp sig något. Eftersom dom inte har någon egen smak eller någon aning om vad god smak egentligen är så kryssade dom för samtliga poster i inköpskatalogen. Mannen är lätt alkoholiserad och med taskig vinballe. Han drömmer om att kasta loss för gott och köpa segelbåt. Hans fru drömmer om att bli påsatt av rörmokaren och fyller huset med tingeltangel i brist på stimulans.
Citera
2013-08-16, 11:12
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Tror mer på nån sorts egenföretagare med understimulerad hemmafru. Båda kommer från ganska modesta förhållanden, men har genom mannens entrogna arbete som revisor och skattekonsult kommit upp sig något. Eftersom dom inte har någon egen smak eller någon aning om vad god smak egentligen är så kryssade dom för samtliga poster i inköpskatalogen. Mannen är lätt alkoholiserad och med taskig vinballe. Han drömmer om att kasta loss för gott och köpa segelbåt. Hans fru drömmer om att bli påsatt av rörmokaren och fyller huset med tingeltangel i brist på stimulans.

Hon jobbar med blommor och står som gift men jag tror gubben redan har lämnat henne för en annan dam, därav bytet av boende och skilsmässopapprerna är redan inlämnade. Han jobbade med fussion och likvidation då han står som likvidator på 59 olika bolag enligt ratsit, men hon står på huset.

edit: Mannen tjänar mer än 93,6% i Täby vilket säger en hel del faktiskt.

edit2: Jag gissar faktiskt bara på gubbfan, det kan ju vara så att hon precis blivit änka. Jävligt skumt med boxningssäcken i träningsrummet dock för att vara en 64 årig tant som bor där.
Senast redigerad av Salorm 2013-08-16 kl. 11:14.
Citera
2013-08-16, 11:14
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Hon jobbar med blommor och står som gift men jag tror gubben redan har lämnat henne för en annan dam, därav bytet av boende och skilsmässopapprerna är redan inlämnade. Han jobbade med fussion och likvidation då han står som likvidator på 59 olika bolag enligt ratsit, men hon står på huset.

Ach so. Men då var jag ju inte helt långt från sanningen, bara lite före i tidsschemat. Jag antar att han nyktrade till sig och lämnade henne för sin sekreterare. Måste vara därför hon fick huset. Han kanske till och med köpte den där segelbåten....
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-16 kl. 11:17.
Citera
2013-08-16, 11:43
Medlem
Citat:
Jag är väldigt fascinerad av den så kallade borgerligheten. Här är ett exempel med uppenbart lite bättre smak än dom tidigare exemplen med dålig smak.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-centrala-bastad-bastads-kommun-ranviksvagen-18-5208309

Dock är det en fascinerande krock mellan sextiotalets mexitegelvilla och den mer antika inredningsstilen. Jag är väldigt fascinerad över boenden som är frusna i tiden. Här har dom uppenbarligen flyttat in och möblerat med en viss stil när huset byggdes, och sen inte ändrat på någonting alls. En del av möblerna och färgsättningen tyder dock på viss renovering under 80-talet. Rietvelds röda och blå stol var väldigt populär på 80-talet, den går också ihop med dom knallröda garderoberna i typisk 80-talsstil.

Framförallt är jag väldigt fascinerad över själva livsstilen. Husets största rum är "salongen", där man uppenbarligen hade mottagning av gäster. Matrum, salong, och bibliotek på entrévåningen, dom mindre viktiga sovrummen på nedervåningen. Allt som ska visas upp däruppe, allt som man vill gömma undan för gästerna därnere.

Det där var smakfullt! En pool också så hade jag kunnat tänka mig att bo där
Citera
2013-08-16, 14:52
Avslutad
Citat:
Det är väl ingen som har missat dagens stora snackis: Zlatan köper kyrka för 38 miljoner i Stockholm.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17304174.ab

Tufft! Just att få bygga om en kyrka mitt i stan till bostad har alltid varit något jag drömt om, men det kommer troligen aldrig bli verklighet för min del. Ska bli intressant att följa.
Citera
2013-08-16, 15:04
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Tufft! Just att få bygga om en kyrka mitt i stan till bostad har alltid varit något jag drömt om, men det kommer troligen aldrig bli verklighet för min del. Ska bli intressant att följa.

Ska jag vara helt ärlig tycker jag bara det är vidrigt. Jag har inget emot att folk har gott om pengar. Men nånstans går lyxliv över i slöseri. Dom köper huset för 38 miljoner och räknar på ett slutpris om 70 miljoner efter renovering. För en privatbostad till ett enda hushåll. Den som lägger 70 mille på det där hade kunnat använda pengarna på ett bättre sätt.

Pengar måste sättas i arbete, och det kan man ju dock säga att Zlatan gör. Och det finns lantegendomar till dom priserna. Men köper man en lantegendom för 70 mille så brukar det vanligtvis följa med någon verksamhet som används för intäkter. Skogsbruk, jordbruk, kossor, hästar, osv. Ett större jordbruk kan jämföras med ett mindre företag. Men köper man en egendom för 70 mille utan att förränta pengar så är det bara slöseri.

Eller säg så här. Sju procent är en normal vinstmarginal på hyresfastigheter. Det betyder att man måste dra in intäkter på ungefär fem miljoner om året för en hyresfastighet om 70 miljoner för att investeringen ska räknas som lönsam. Det innebär att man förlorar ungefär fem miljoner om året om man inte drar in några intäkter. Eftersom pengarna skulle ha dragit in fem mille om året om dom hade investerats nån annanstans. Om inte Zlatankyrkan ökar med fem mille om året i ren värdestegring så är det förlorade pengar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Conspicuous_consumption
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-16 kl. 15:11.
Citera
2013-08-16, 15:11
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ska jag vara helt ärlig tycker jag bara det är vidrigt. Jag har inget emot att folk har gott om pengar. Men nånstans går lyxliv över i slöseri. Dom köper huset för 38 miljoner och räknar på ett slutpris om 70 miljoner efter renovering. För en privatbostad till ett enda hushåll. Den som lägger 70 mille på det där hade kunnat använda pengarna på ett bättre sätt.

Pengar måste sättas i arbete, och det kan man ju dock säga att Zlatan gör. Och det finns lantegendomar till dom priserna. Men köper man en lantegendom för 70 mille så brukar det vanligtvis följa med någon verksamhet som används för intäkter. Skogsbruk, jordbruk, kossor, hästar, osv. Ett större jordbruk kan jämföras med ett mindre företag. Men köper man en egendom för 70 mille utan att förränta pengar så är det bara slöseri.

Det är väl inte den enda taskiga bostadsaffär den gode Z har gjort och kommer att göra.
Malmöhuset köpte han till kraftigt överpris och har tokrenoverat för att sedan vilja bli av med det. Jag tror inte de har bott en dag i huset.
Dock vet jag inte om det är sålt ännu och vad priset i så fall blev.
Har han inte köpt hus i Åre, nån ö utanför stockholm, lägenhet i NY o.s.v?

EDIT!Nä! Huset i malmö är inte sålt
http://www.hemnet.se/bostad/villa-13rum-malmo-malmo-kommun-gronvangsgatan-2-4883630
Det står inget pris men jag har för mig att han köpte det för 30 milj och har nog renoverat för åtskilliga miljoner. Självklart kommer han att göra en brakförlust på huset, men det drabbar ingen fattig
Senast redigerad av Antevante 2013-08-16 kl. 15:15.
Citera
2013-08-16, 15:18
Medlem
1979s avatar
Citat:

Eller säg så här. Sju procent är en normal vinstmarginal på hyresfastigheter. Det betyder att man måste dra in intäkter på ungefär fem miljoner om året för en hyresfastighet om 70 miljoner för att investeringen ska räknas som lönsam. Det innebär att man förlorar ungefär fem miljoner om året om man inte drar in några intäkter. Eftersom pengarna skulle ha dragit in fem mille om året om dom hade investerats nån annanstans. Om inte Zlatankyrkan ökar med fem mille om året i ren värdestegring så är det förlorade pengar.

Skiter väl han i.
Citera
2013-08-16, 15:19
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
EDIT!Nä! Huset i malmö är inte sålt
http://www.hemnet.se/bostad/villa-13rum-malmo-malmo-kommun-gronvangsgatan-2-4883630
Det står inget pris men jag har för mig att han köpte det för 30 milj och har nog renoverat för åtskilliga miljoner. Självklart kommer han att göra en brakförlust på huset, men det drabbar ingen fattig

Huset ligger fortfarande ute, och jag tror mäklaren pratade om ett slutpris runt 50 mille. Jag har för mig att han la 30 mille på det, och la ner lika mycket till i renovering. Det var en intervju i Sydsvenskan med mäklaren när huset kom ut på marknaden, och jag har för mig att han sa nåt i stil med att Zlatan har råd att vänta på rätt köpare, och att det kan ta ett par år innan kåken är såld. Jag vet inte om han kommer att gå med förlust eller gå plus minus noll, men sett över det långa loppet så är det naturligtvis en dålig investering. Hur länge har han haft huset? När det väl är sålt kommer det väl att vara en tio år sedan han köpte det.
Citera
2013-08-16, 15:20
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Skiter väl han i.

Ja, jag antar det. Han fullkomligt dräller ju pengar omkring sig. Men det är inte mindre kapitalförstöring för det. Det är ganska stora värden som bara har gått upp i rök till ingen nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in